I måndags brann ännu ett tunnelbanetåg i Stockholm och stationen Rådhuset utrymdes. Undersökningen tyder på att branden uppstod på grund av ett motorfel. Det rör sig om de gamla vagnarna C14 och C15, som tidigare utpekats som säkerhetsrisker av Seko.
– Det är samma vagnar inblandade varje gång. Vi vill helst bli av med vagnarna helt eller ha en större ombyggnad av dem, säger skyddsombudet Kalle Södergren till tidningen Metro.
Ingen människa kom till skada, men trafiken stoppades under lång tid. Förarna i Sekos klubb 119 påpekar i ett pressmeddelande att det är den fjärde gången som vagnarna skapar rökutveckling.
– Facket och skyddsombud har påpekat detta gång på gång, att Connex, Tågia och SL inte vet anledningen till Rinkebybranden i maj 2005. Trots detta ignorerar de våra farhågor om de gamla vagnarna!
– Ska det krävas människooffer för att Connex, Tågia och SL ska lyssna på oss som kör de vagnarna varje dag?
Klubben kräver att Connex inväntar Haverikommissionens rapport från tidigare tillbud och att de omstridda vagnarna skall stå under tiden. Connex tycker inte att det är nödvändigt.
– Man kan inte koppla ihop incidenterna på det sättet, säger Claes Gotthold, säkerhetschef på Connex till Flamman. Det här var ett fel på en elmotor, Rinkebyincidenten berodde på en helt annan sak, en felande säkring som skulle brytas vid hög spänning.
Har det skett liknande olyckor med de nya vagnarna?
– Det har jag inte i huvudet. Det förekommer i olika nivåer. Jag vill helst inte att man jämför olika vagnar. De har sina för- och nackdelar. Den här flottan C14/C15 har en olycklig konstruktion som vi har jobbat med. Haverikommissionen har inte krävt att de skall tas ur trafik nu.