Nyheter/Utrikes 13 november, 2019

Nykolonialt valutasamarbete tynger Västafrika

I skuggan av eurons kris har det franskafrikanska valutasamarbetet haft långt mer destruktiva konsekvenser för medlemsländerna. CFA-francens koloniala rötter bidrar till att hålla länderna i fattigdom och förstärker klasskillnaderna. I takt med att befolkningarna växer växer dock även motståndet.

Det finns många sätt att förstöra ett lands ekonomi. År 1960 prövade den franska underrättelsetjänsten SDECE en osedvanligt infam metod. Det västafrikanska landet Guinea, som genom en folkomröstning två år tidigare hade förklarat sig självständigt från Frankrike, hade omedelbart därefter förts upp på den forna kolonialmaktens lista över länder med oönskad politisk utveckling. Särskilt illa omtyckt var landets unge president, den uppstudsige självständighetsivraren Sékou Touré. Efter att ha talat om för fransmännen att han föredrog ”frihet i fattigdom framför rikedom i slaveri” hade Sékou Touré också visat att han hellre lierade sig med kommunistiska östländer än underkastade sig Frankrikes geopolitiska intressen. ­

I syfte att undergräva den guineanske presidentens maktställning kom fransmännen på idén att tvinga fram en artificiell inflation i landet. Den dåvarande chefen för SDECE:s Afrikaavdelning, Maurice Robert, har i en intervjubok senare förklarat att denna strategi, som i de inre kretsarna gick under namnet ”Persiljeoperationen”, ”bestod i att föra in en stor mängd falska guineanska sedlar i landet för att på så sätt destabilisera ekonomin”. Utfallet var enligt Robert mycket tillfredsställande: ”Denna operation var ett verkligt lyckodrag och den guineanska ekonomin, som redan dessförinnan befann sig i ett bedrövligt tillstånd, hade svårt att repa sig!” (”Ministre” de l’Afrique. Entretiens avec Alain Renault, Paris 2004).

Sékou Touré var en föregångsman inom Afrikas avkolonisering. De flesta av Frankrikes andra afrikanska kolonier blev självständiga först två år efter Guinea. Därmed kom den stora vågen av afrikanska självständighetsförklaringar som ägde rum 1960 att sammanfalla med den ödesdigra Persiljeoperationen. De ekonomiska effekterna av detta sabotage av Guineas nyinstiftade nationella valuta är förmodligen en av förklaringarna till att nästan alla andra före detta franska kolonier i Afrika valde att behålla sin gamla koloniala valuta även efter 1960. I själva verket har ytterst få av dessa länder någonsin övergett den koloniala valutazon som fortfarande i dag kallas franc-zonen. Den väst- och centralafrikanska francen, den så kallade CFA-francen, som instiftades av Frankrike efter andra världskriget överlevde därmed inte bara det franska kolonialväldets sammanbrott 15 år senare. Den har till och med visat sig vara mer seglivad än Frankrikes egen nationella valuta, den ”franska” francen, som upplöstes när landet för 20 år sedan gick över till euron.

CFA-francen, som i dag delas av femton afrikanska länder, har alltid varit knuten till Frankrikes valuta – först francen, sedan euron – enligt en fast växelkurs. Konkret innebär detta att värdet på de pengar som i dag används i några av jordens absolut fattigaste länder, som till exempel Niger och Tchad, alltid står i exakt samma proportion till värdet på de betalningsmedel som används i dagens Tyskland. 1 euro är alltid lika med 655,957 CFA-franc, varken mer eller mindre. Om den afrikanska francens värde i stället hade fått flyta fritt hade gapet mellan valutorna helt säkert varit betydligt större. Länderna i franc-zonen använder med andra ord en konstant övervärderad valuta.

Om man vill få en ungefärlig uppfattning om vilka problem som en alltför stark valuta kan medföra räcker det med att titta på det pågående politiska tumultet i Ecuador

Om man vill få en ungefärlig uppfattning om vilka problem som en alltför stark valuta kan medföra räcker det med att titta på det pågående politiska tumultet i Ecuador. År 2000 avskaffade Ecuador sin nationella valuta sucre och antog i stället den amerikanska dollarn som enda lagliga betalningsmedel. Detta ansågs ha vissa uppenbara fördelar: eftersom den ecuadorianska staten inte kan trycka egna dollarsedlar sätts en naturlig gräns för inflationen, samtidigt som utländska investerare inte behöver oroa sig för devalveringar eller plötsliga fall i växelkursen. Det finns dock även en avgörande nackdel: den amerikanska dollarn anpassar sig inte på något sätt till den ekonomiska utvecklingen i Ecuador. I slutet av 2018 beräknade IMF att priset på ecuadorianska exportprodukter är mer än 30 procent högre än vad det hade varit om dessa produkter hade sålts i en inhemsk valuta som till skillnad från dollarn hade sjunkit i samma takt som Ecuadors internationella konkurrenskraft. Så länge ecuadorianerna behåller dollarn måste alltså landet sänka sina produktionskostnader med 30 procent för att kunna konkurrera med sina grannländer som har egna valutor. Och med ”produktionskostnader” avses i det här fallet framför allt löner. Generella lönesänkningar är alltså en aspekt av den svångremspolitik som missnöjet i Quito riktas mot.
Till skillnad från Ecuador har de femton länderna i den afrikanska franc-zonen visserligen sin egen valuta. Men exakt hur avgörande är egentligen den skillnaden när denna valuta ändå utvecklas på exakt samma sätt som en stor, stark och tämligen stabil valuta som används i en ekonomiskt högutvecklad valutazon på en annan kontinent?

Den afrikanska franc-zonen är indelad i tre geografiska områden som alla förfogar över sin egen centralbank. Senegals huvudstad Dakar är säte för den västafrikanska centralbanken BCEAO som ansvarar för penningpolitiken i ytterligare sju länder: Mali, Burkina Faso, Elfenbenskusten, Guinea-Bissau, Niger, Benin och Togo. I Kameruns huvudstad Yaoundé ligger centralbanken BEAC som också representerar de centralafrikanska länderna Kongo-Brazzaville, Centralafrikanska republiken, Tchad, Gabon och Ekvatorialguinea. Därtill kommer den lilla östaten Komorerna norr om Madagaskar i Indiska oceanen som har både sin egen centralbank och sin egen växelkurs. Strängt taget rör det sig alltså om tre olika valutor som endast går att använda i respektive valutaområde och som inte ens går att växla in mot varandra. Alla tre valutor lyder dock under i princip samma regelverk. Dessutom delar det västafrikanska och det centralafrikanska valutasamarbetet samma franska akronym (CFA), vilket gör att deras bägge valutor också delar samma namn. Den enda utländska valuta som de olika versionerna av den afrikanska francen kan växlas mot är euron. För detta ändamål förfogar centralbankerna över varsitt konto hos det franska finansdepartementet i Paris.

Enligt de avtal som de afrikanska länderna har slutit med Frankrike åtar sig det franska finansdepartementet att alltid garantera den så kallade ”konvertibiliteten”. Med detta menas att de afrikanska länderna alltid ska kunna lösa in sin nationella valuta mot fransk valuta, i dagsläget alltså mot euro. Men eftersom växelkursen mellan CFA-francen och euron alltid förblir densamma ställer Frankrike i utbyte mot denna teoretiskt sett obegränsade konvertibilitet ett helt avgörande krav. De afrikanska länderna är nämligen själva ansvariga för att det faktiska värdet på deras valuta inte försvagas för mycket. Att utan vidare trycka en massa CFA-franc och sedan lösa in dessa mot de franska skattebetalarnas högt värderade euro är alltså inte aktuellt. I stället är centralbankerna BCEAO och BEAC förpliktade att alltid förfoga över utländska valutareserver som motsvarar minst 20 procent av den totala penningmängden i deras respektive valutaområde. För varje 100 CFA-franc måste det med andra ord finnas utländsk valuta till ett värde av 20 CFA-franc hos centralbankerna. För att Frankrike ska kunna kontrollera att penningmängden inte ökar för snabbt i sina forna kolonier måste dessa centralbanker dessutom deponera minst hälften av sina valutareserver på sina respektive konton i det franska finansdepartementet.

I likhet med Ecuador, som hela tiden måste få in amerikanska dollar från utlandet, är dessa afrikanska länder med andra ord helt beroende av sina exportsektorer. Utan utländsk valuta i landet finns det ingen valuta alls. Precis som i fallet Ecuador hämmas dock just exporten av att valutan är för stark, något som i vanlig ordning medför budgetpolitiska krav på åtstramning och lägre löneinflation. Detta monetära arrangemang leder med andra ord till ett slags permanent deflation och i förlängningen till närmast obefintlig eller på sin höjd mycket långsam ekonomisk utveckling. Endast fem av de femton länderna har under de senaste sextio åren haft en genomsnittlig tillväxt av BNP per capita som överstiger 1 procent om året. Dessa siffror kan naturligtvis inte bara skyllas på valutan. Guinea som haft sin egen valuta under hela denna period har inte heller lyckats särskilt väl. Vad dessa siffror däremot visar är att Elfenbenskustens president Alassane Ouattara, som är en av valutans allra ivrigaste tillskyndare, har svagt stöd i verkligheten när han hävdar att CFA-ländernas monetära stabilitet har banat väg för en långsiktig tillväxt. Sett i ett längre tidsperspektiv har tillväxten i själva verket varit extremt låg.

Ouattaras förkärlek för CFA-francen är inte på något sätt ovanlig bland afrikanska makt­havare. Så länge Frankrike går i god för valutans värde kommer ansvariga politikers misskötsel av ländernas ekonomi i alla fall inte att synas på växelkursen. Monetär stabilitet kan i det avseendet förmodas bidra till politisk stabilitet. Även mer välbeställda samhällsgrupper i de väst- och centralafrikanska storstäderna har ett ekonomiskt intresse av en övervärderad valuta. Tack vare denna åtnjuter de en köpkraft på internationella marknader som egentligen inte svarar mot det ekonomiska tillståndet i deras egna länder.

De allra flesta får nämligen betala ett dyrt pris för att alla offentliga investeringar i till exempel utbildning, sjukvård och andra välfärds­tjänster hålls i så strama tyglar att valutans värde aldrig riskerar att äventyras

Men, som den togolesiske ekonomen Kako Nubukpo har påpekat, samtidigt som dessa grupper så att säga lever över sina tillgångar så lever det stora flertalet av befolkningen under sina egentliga tillgångar. De allra flesta får nämligen betala ett dyrt pris för att alla offentliga investeringar i till exempel utbildning, sjukvård och andra välfärdstjänster hålls i så strama tyglar att valutans värde aldrig riskerar att äventyras. Både BCEAO och BEAC har på senare år bedrivit en extremt restriktiv penningpolitik. Under vissa perioder har valutareserverna uppgått till uppemot 100 procent av penningmängden i respektive valutaområde, fastän avtalet med Frankrike egentligen bara föreskriver en 20-procentig täckning. Den råvaruproducerande delen av befolkningen som genom exportnäringen skapar ländernas valuta­reserver får därmed aldrig skörda frukterna av sitt arbete.

Det penningpolitiska ramverket bäddar inte bara för social ojämlikhet, utan försvårar också den regionala integrationen. Trots en uttalad målsättning att främja det ekonomiska utbytet inom respektive valutaområde har varken den västafrikanska eller den centralafrikanska francen lett till att de olika medlemsländerna börjat handla med varandra i någon nämnvärd omfattning. Detta kan jämföras med eurozonen där 60 procent av all utrikeshandel äger rum inom valutaområdet. CFA-systemets nykoloniala utformning begränsar de finanspolitiska möjligheterna att investera i uppbyggnaden av en industriell bas, något som säkert bidragit till att dessa länder förblivit råvaruexporterande och tungt jordbruksdominerade ekonomier. De har lite att erbjuda varandra. I stället skeppar de iväg sina relativt likartade råvaror till rikare länder från vilka de samtidigt importerar sina mer avancerade industriprodukter. Valutans stabilitet tros främja utländska direktinvesteringar. Men som på många andra håll i Afrika plöjs sådana investeringar främst ned i oljeutvinning och gruvnäring. Den fasta växelkursen i kombination med möjligheten att enkelt och kostnadsfritt föra över pengar till Europa bidrar snarast till att avkastningen från denna lukrativa råvaruutvinning snabbt och säkert förflyttas ut ur de afrikanska länderna.

När CFA-francen skapades 1945 bodde det fortfarande fler människor i Frankrike än i hela den afrikanska franc-zonen. I dag bor det mer än 150 miljoner människor i CFA-länderna, två och en halv gånger så många som i dagens Frankrike. Inom de närmsta trettio åren kommer Afrikas befolkning söder om Sahara dessutom att fördubblas. Denna demografiska explosion måste förr eller senare leda till det koloniala valutasystemets definitiva sammanbrott. En förutsättning för att franska skattebetalare ska garantera CFA-francens konvertibilitet har alltid varit att de afrikanska ländernas ekonomier förblir totalt underutvecklade. Så länge penningpolitiken inte lösgörs från sina koloniala bojor hålls även finanspolitiken i schack. För att bemöta den förestående befolkningsutvecklingen måste dock dessa länder kunna expandera sina ekonomier genom storskaliga offentliga satsningar.

Ett gryende folkligt motstånd mot CFA-francen har under de senaste åren kunnat skönjas på flera håll i franskspråkiga Afrika. Den nykoloniala valutan, som länge var en rent teknokratrisk angelägenhet, är numera föremål för artiklar i afrikansk press, för diskussioner på afrikanska TV-kanaler och för kritiska debatter på konferenser som börjat hållas i olika delar av kontinenten. Diverse afrikanska medborgarkollektiv har även demonstrerat sitt motstånd ute på gatorna. I juni 2018 släppte ett tiotal rap-artister från sju afrikanska länder en musikvideo med namnet ”7 minutes contre le CFA” (7 minuters protest mot CFA-francen). Även vissa tongivande afrikanska ekonomer förespråkar nu en radikal monetär avkolonisering. Tidigare i år samlades en rad representanter för den CFA-kritiska intelligentsian i Bamako i Mali för att enas runt en aktionsplan som syftar till att ersätta CFA-francen med en gemensam valuta som tjänar allmänintresset.

Samtidigt finns det på en högre politisk nivå relativt långtgående planer på att införa en gemensam valuta för hela det västafrikanska ekonomiska samarbetsområdet ECOWAS, i vilket de västafrikanska CFA-länderna ingår som åtta av totalt femton medlemmar. Exakt hur denna valuta som kallas Eco skulle utformas och förverkligas är dock fortfarande inte fastställt. Att dela valuta med Nigeria, som står för hela 75 procent av ECOWAS-områdets totala BNP, skulle i praktiken innebära att CFA-länderna, som i dagsläget lyder under det franska finansdepartementet, i stället underkastar sig den nigerianska penningpolitikens diktat. Jämförelsen med eurosamarbetet, där Tysklands dominanta position fått förödande konsekvenser för mindre medlemsländer, är synnerligen avskräckande.
Oavsett vad som händer vill de politiska och ekonomiska eliterna ogärna ge upp sina privilegier. Än så länge består CFA-francen. Klasskonflikterna fördjupas.

Kommentar 28 augusti, 2025

Slavoj Žižek: Ansiktena som avslöjar krigets hemligheter

Ansiktena i fasornas mitt: USAs president Donald Trump, ”gudmodern för de israeliska bosättarna Daniella Weiss, ”palestiniernas Mandela” Marwan Barghouti, Rysslands president Vladimir Putin, Israels säkerhetsminister Itamar Ben-Gvir. Foto: Evan Vucci/AP, Vyacheslav Prokofyev/Sputnik/AP, Abir Sultan/EPA/AP, Bernat Armangue/AP, Menahem Kahana/AP.

Slavoj Žižek följer tre centralfigurer – Vladimir Putin, Daniella Weiss och Marwan Barghouti – som på olika sätt speglar den politiska cynism och våldsamma logik som präglar vår tid.

Gaza. Ukraina. Sudan. Med alla fasansfulla bilder som sköljer över oss är det inte konstigt att vi blir avtrubbade. Tio barn dödade i Gaza, och? I går var det tjugo! Analyserna känns som repriser: även om nya detaljer framkommer – som att Israel på förhand kände till attacken den 7 oktober och lät den ske för att rättfärdiga ett Storisrael – så är det samma historia som berättas om och om. För det är fortfarande samma historia som pågår.

Vad händer om vi i stället riktar blicken mot en detalj – något som, likt ett freudianskt symptom, säger mer än många rapporter? Jag tänker på de miner som råkar fastna på kameran, och som tillhör ansiktena i fasornas mitt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 27 augusti, 2025

Ungsvenskarna som vill säkra SD:s gejmar-röster

Djupt fokuserad energidrycks-konsument på mega-mässan Dreamhack. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ungdomsföreningen Althing Gaming vill motarbeta den ”vänsterliberala spelindustrin”, och skapa ett konservativt alternativ till Sverok. Sverigedemokrater och Ungsvenskar håller i kontrollen – och lockar medlemmar med energidryck.

”Gamers är trötta på woke kultur i sina spel, och har varit det länge. Spelvärlden ska vara en plats för konstnärlig frihet, gemenskap och underhållning – inte en politisk plattform.”

Instagram-inlägget uppmanar den som instämmer att gå med i Althing Gaming – en riksorganisation för ”unga mellan 6-25 år” som är intresserade av tv- och datorspel. Föreningen håller inte bara till online, utan har närvarat på stora svenska mässor som Comic Con och Dreamhack. I slutet av förra året nådde man över 1 000 medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 27 augusti, 2025

Mímir Kristjánsson vill göra vänstern greit igen

Mímir Kristjánsson talar framför fler än 100 fackföreningsfanor som samlats framför Stortinget i protest mot att höja pensionsåldern. Foto: Rodrigo Freitas/NTB/TT.

En stolt populist med vildvuxet hår, glugg mellan tänderna och en bakgrund i ”Farmen kjendis” – Mímir Kristjánsson är ingen typisk vänsterpolitiker. Nu hoppas norska Rødt att hans burdusa stil ska vinna över arbetarrösterna.

Det marxistiska partiet Rødt har bara funnits sedan 2007. Vid senaste Stortingsvalet fick de blygsamma 4,7 procent av rösterna. Ändå vet de flesta norrmän vem Mímir Kristjánsson är. Den slagkraftiga, snabbpratande stortingsledamoten med rufs på huvudet och glugg mellan framtänderna syns överallt. I tv och tidningar, i bokhandlarnas hyllor, i poddar, på Youtube och Tiktok. Särskilt nu, när det bara är några dagar kvar till valet den 8 september.

– Mímir är helt klart en profil i Norge, säger Ali Esbati (bilden), som länge har varit verksam i norsk vänsterdebatt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 25 augusti, 2025

Varför Vänsterpartiet alltid bråkar

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat meddelade i helgen att man lämnar Vänsterpartiet. Foto: Oscar Olsson/TT.

Stalinism mot trotskism-narcissism – underhållningsvärdet är stort när V-fraktionerna drabbar samman. Men bakom glåporden finns en verklig konflikt om partiets vägval – att få igenom politik, eller ha rätt från sidlinjen.

”Småborgarrevisionister kan aldrig bygga partiet”, sjöng Knutna Nävar på 70-talet. ”Splittringen var en bra sak. Det rensade bort dem som hindrade förbundets politiska utveckling.”

Nu haglar glåporden än en gång.

Vänsterpartiets kultur är ”stalinistisk”, sade Lorena Delgado Varas på presskonferensen där hon och Daniel Riazat meddelade att de lämnar partiet. Partiveteranen Ali Esbati kontrade på Facebook: ”Alla vet att det bästa botemedlet mot fascism, folkmord och kapitalistisk exploatering är att maximera antalet trotskistiskt-narcissistiska alternativ.”

Stalinism mot trotskism-narcissism alltså.

Konflikten har pågått åtminstone sedan 2022, när Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat skapade rubriker med sina flaggor för PKK och dess syriska systerorganisationer YPG och YPJ i Almedalen. Någon som minns vad Nooshi Dadgostars tal handlade om? Nej, just det.

Det handlar alltså om mer än vårdslösa delningar i sociala medier, som Lorena Delgado Varas dessutom backade från. Men i Vänsterpartiet kan minsta gräl göras till en existentiell fråga. Även när Björn Alling skrivit att Nooshi Dadgostar ”slickar sioniströv” för att hon beklagade de israeliska dödsfallen under terrordådet den 7 oktober 2023, startades en namninsamling.

Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Man kan tycka att det finns viktigare saker att utmana ledningen om än rätten att vara bufflig. Men som journalist ska jag inte klaga. Det är oerhört lätt att berätta om konflikterna, med alla öppna inlägg i sociala medier. Det hade kunnat vara ett tecken på högt i tak, men situationen är bortom det. Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Att ställa upp som motkandidater i en öppen process hade varit något annat, men där hade de sannolikt förlorat. I stället agerar de som en fraktion och saboterar de budskap som partiet har valt att fokusera på – men utan det mandat som ledningen fått från medlemmarna.

Deras linje är nämligen i minoritet. Problemen med antisemitism skylls på att man viker sig för borgerliga medier, men som rapporten Antisemitism i Sverige (2020) visar är Vänsterpartiets väljare minst antisemitiska av alla. Så när riksdagsledamöter försöker hitta rationella skäl till att vandalisera Anne Franks staty i Amsterdam – ett av flera tanklösa utspel från Delgado Varas – skadar det partiet inför de egna väljarna.

Efter att ha blivit ombedd att lämna sina uppdrag backade hon kampanjen ”Folkets röst”, som menar att Vänsterpartiet inte förtjänar röster om det vore val i dag. I vilket annat parti hade det varit möjligt för en styrelseledamot?

För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig.

Att ett sådant minimumkrav på lojalitet kallas ”stalinism” säger en del om den individualistiska kultur som odlats i Vänsterpartiet, vilket Daniel Swedin sätter fingret på i Arbetet (25/8). Det verkar paradoxalt – socialister ska ju vara kollektivister – men det finns förklaringar. I ett parti med många akademiker, och svag förankring i fackföreningsrörelsen, blir teoretiska principer viktigare än vardagliga kamper. I jämförelse med världsrevolutionen framstår 112 kronor mer i bostadsbidrag inte bara som futtigt, utan som en muta från kapitalet för att söva arbetarna.

I Katarina Barrlings avhandling Partikulturer (2004), som bygger på anonyma intervjuer med partimedlemmar, visar hon att partiet inte bara ser sig som ideologiskt oppositionellt, utan även inför riksdagens ordningsregler och sina egna valda representanter. ”Den starka ställning individen har och tillmäter sig själv inom vänsterpartiets grupp existerar delvis på bekostnad av känslan för gruppen som en helhet”, skriver hon. No shit.

Socialdemokratins kompromisskultur avfärdas däremot av intervjupersonerna som ”terapeutisk”, vilket förklarar varför Reformisternas stoiska oppositionsarbete är så chockerande till vänster. Tanken att man kan åstadkomma mer med lojalitet och tålamod, även om resultatet dröjer, verkar främmande.

Det här försökte Jonas Sjöstedt bryta med 2012 när han tog över efter Lars Ohly som partiledare. Att ha rätt från avbytarbänken skulle inte väga tyngre än att vinna. Socialismen skulle inte bestå i renlärighet, utan i att göra skillnad.

Men en stridbar femtedel av partiet har inte accepterat kursen. För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig. Delgado Varas och Riazat kallar nu partiet ”socialdemokratiskt”, och det är i grunden korrekt. Efter Sovjetunionens fall accepterade man slutgiltigt den parlamentariska demokratin, och erkände därmed att Karl Kautsky hade rätt och Lenin hade fel. Det vore skönast om alla, inklusive Jonas Sjöstedt, rev av Lenin-plåstret och erkände detta rakt ut.

Flammans utrikesredaktör Jonas Elvander har beskrivit hur samma konflikt utspelade sig vid grundandet av Podemos och Syriza, mellan det nya ledarskapet och den ”’konservativa vänster’ som nästan njuter av nederlag och som mest av allt räds att få reell makt”.

Men en sådan tydlighet från ledningen skulle kräva mer pondus och rättframhet. I stället för att lägga fram en klar ideologisk linje försöker man tysta ned konflikterna, vilket öppnar för spekulationer. I en tid – och ett parti – där individer kan få brett genomslag i sociala medier kan organisationer inte vara tysta med hänvisning till personalärenden. Det har vi inte minst sett med den sparkade statsepidemiologen Magnus Gisslén, som fått spela mot öppet mål i kritiken mot sin forna arbetsgivare.

Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv.

Från utomparlamentariskt håll menar man att ledningens valhänthet säger något om partiets svaga förankring i ”rörelser”, men det är bara delvis sant. Visst var Vänsterpartiet passivt när demonstrationerna för Palestina inleddes. Man hamnade i baksätet till obskyra Instagramkonton och arrangörer som spred konspirationsteorier om LVU och ett spindelnät av mäktiga ”Aron”.

Samtidigt är ”Folkets röst” inte en rörelse. Det är en handfull individer som trots medialt genomslag knappt skrapat ihop 2 500 av de 300 000 underskrifter de hade som målsättning. Samma sak gäller de nya utbrytarpartierna, och troligen även Delgado Varas och Riazats utlovade nya projekt. De är alla perfekta exempel på ”hyperpolitik”, som historikern Anton Jäger kallar kombinationen av extrem politisering och avsaknad av massbas i de sociala mediernas tidevarv, mer fokuserad på lajks än på långsiktiga resultat.

Läs mer

Vänsterpartiet däremot är en rörelse – den största till vänster om socialdemokratin. Som på oändliga möten, från fika i hyresgästlokaler till årskongresser, formar den politik som riksdagspolitikerna ska genomföra.

Att krafter utanför partiet – de må vara stalinistiska, trotskistiska eller anarkistiska – som tillsammans på sin höjd samlar några tusen individer, vill att partiet driver en annan politik är inte någon rörelseposition. Tvärtom bygger det på tanken att färgstarka personligheter ska bryta mot demokratiska beslut för att man själv ska få spegla sig i deras åsikter.

Men så fungerar inga rörelser som vill bli varaktiga. Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv. Ett fungerande parti behöver livlig debatt, men också dygder som tålamod, lojalitet och respekt. Annars blir man aldrig mer än en samling rättänkande gnällspikar vid sidlinjen.

Diskutera på forumet (3 svar)
Inrikes 25 augusti, 2025

Palestinsk skådespelerska nekad visum till Sverige: ”Pinsamt”

Ranin Odeh har tidigare besökt Sverige såväl som 15 andra länder och alltid återvänt till hem till Palestina. Foto: Frihetsteatern.

Ranin Odeh, 33, får inte besöka Bokmässan i Göteborg – trots att hon varit i Sverige flera gånger, och jobbar med svenskstödda Frihetsteatern på Västbanken. Myndigheterna räds att hon ”saknar tillräcklig stark social anknytning till hemlandet”.

När israelisk militär stormade Frihetsteatern i flyktinglägret Jenin på norra Västbanken i december 2023 – för andra gången det året – lovade den palestinska skådespelerskan Ranin Odeh inför SVT:s kameror att ”fortsätta vad som än händer oss”, trots att hennes kollega Ahmed Tobasi blivit bortförd och svårt misshandlad av soldater samma dag.

33-åriga Ranin Odeh har turnerat världen runt, och varit i Sverige flera gånger förut – 2021, 2019 och 2018, inbjuden av Frihetsteaterns vänförening i Sverige. På schemat inför hennes planerade besök i Sverige denna höst stod ett samarbete med Clowner utan gränser, en visit hos Stockholmsteatern Unga Klara, och ett framträdande på bokmässan i Göteborg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 25 augusti, 2025

Magnus Bjerg Sturm: Du hade älskat att vara här

Tänk om du kunnat följa med och dyka efter vrak. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

Vi unga tänker mest på döden. Sju av tio gör det varje månad eller oftare – jag är en av dem. Efter ett livsfarligt museibesök på 30 meters djup stiger döden, livet och sorgen upp till ytan med mig.

Trots att vi unga svenskar är de som känner oss mest obekväma med att prata om döden, tänker vi också mer på den än någon annan åldersgrupp, visar en färsk rapport.

Tankarna våldgästar alltid när man minst väntar dem.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 25 augusti, 2025

Vet du vad som är horribelt, Ebba Busch?

Undernärda tvååringen Yazan Abu Ful sitter i sitt familjehem i flyktinglägret Shati, Gaza stad, den 23 juli 2025. Foto: Jehad Alshrafi./AP/TT.

Barn som svälter i Gaza. Flickor som utvisas till könsstympning. Familjer som förlorar allt för att regeringen stänger dörren. Det är förfärligt, Ulf Kristersson. Inte att Greta Thunberg seglar med mat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Flickan mitt emot mig sorterar pärlor för att välja ut till ett armband. Hon är duktig i matte, men ändå lägger hon samma pärlor i olika högar, om och om igen. Efter en stund förstår jag. Flickan väljer inte ut pärlor för att göra klart sitt armband. Hon försöker stanna tiden. Framtiden är nämligen den här flickans fiende.

Hon är ny på min mottagning, men hennes situation är tyvärr inte ny för mig. Jag är psykolog och arbetar med barn som varit med om krig och förföljelse. Det som är ovanligt för mig är att flickan är född i Sverige och har bott här hela sitt liv. Hon går på mellanstadiet, fortfarande mer flicka än tonåring. Favoritämnet är idrott och allra roligast är spökboll. Hon är blyg men ler brett när jag frågar om hon vunnit någon gång.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande.

Nästa vecka ska hon och hennes mamma utvisas. Mamman har arbetat i Sverige sedan innan flickan föddes, men nya lagar har gjort dem papperslösa. När flickan inte hör säger mamman: ”Min dotters säkerhet är allt som betyder något.” Hon har till och med bett oss – väl medveten om att vi skulle säga nej – att omskära flickan här, under trygga förhållanden. Hon vet att så fort de landar i hennes hemland kommer släktingarna att göra det, utan bedövning och med risk för infektioner. I Migrationsverkets beslut står att det är olagligt med omskärelse i mammans hemland och att det därför inte finns något hinder för mamman och flickan att återvända dit. Vad de inte förstår är att en brutal tradition är så mycket större än lagar på papper.

Min nästa patient är ett barn i förskoleåldern. Barnet lagar mat vid en träspis och matar en docka och säger: ”Det var allt vi hade. Det finns ingen mer.” Plötsligt stannar hon upp och ser plågad ut. Hon flimrar med ögonen och är inte kontaktbar. När flickan är tillbaka berättar hon att vi måste hitta en ficklampa, för bomben har gjort det mörkt. Flickan och hennes familj har just evakuerats från Gaza. Hennes föräldrar har trots svält och bombanfall lyckats hålla barnen vid liv och ta sig ut till säkerhet. De berättar om hur de ansträngt sig för att barnen ska känna trygghet nog att börja leka igen. Jag tänker att de borde få ett Nobelpris i föräldraskap.

Jag får ofta frågan om det krävs särskilt kunskap för att arbeta med barn från ”andra kulturer”. Jag vet inte hur jag ska svara. För smärta gör ont i alla kroppar. Skräck är outhärdligt för alla. Skratt bubblar lika skönt i allas magar.

Men kanske finns en outtalad föreställning: att barn med lite mörkare hud inte känner lika stark rädsla när en vuxen skär dem i underlivet? Att barn som växt upp i krig inte plågas lika mycket av mardrömmar än lite ljusare barn från 200 år av fred. Att föräldrar från andra länder tar mindre ansvar.

Läs mer

Hur ska jag annars förstå att flickan med pärlorna utvisas till ett land hon aldrig varit i och där hennes underliv kommer att skäras sönder? Eller att de flesta av oss inte gör mer för att pressa regeringen att hjälpa barnen och familjerna i Gaza?

Samtidigt såg vi i somras hur migrationsministern försvarades när det avslöjades att hans barn varit aktiv i en högerextrem organisation. Ingen ifrågasatte hans föräldraskap, ingen talade om utvisning. Och när Greta Thunberg försökte bryta Israels blockad av Gaza med mat och medicin, sade vice statsministern att hennes agerande var så ”horribelt” att hon inte kan prata om det.

Min måttstock om vad som är horribelt är en annan.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande. Den avgör om barn ska få trygghet, eller utsättas för lidande och fara. Om det sker av okunskap, fördomar eller likgiltighet vet jag inte. Men konsekvenserna är desamma. Barnen i Gaza, flickan med pärlorna – de betalar priset.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 24 augusti, 2025

Vänsterpartister lämnar partiet: ”Stalinistisk organisation”

Foto: Oscar Olsson/TT.

I onsdags öppnades uteslutningsärenden mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Nu väljer de två partiprofilerna att lämna V – och öppnar i stället för att starta ett nytt alternativ.

De två riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnar Vänsterpartiet med omedelbar verkan, meddelar de vid en presskonferens under söndagen. Båda säger också att de kommer att stanna i riksdagen.

– Det är något som vi är djupt ledsna över, något som vi önskar aldrig hade behövt göras. Vi har gett våra liv till partiet. Vi har offrat våra dagar och nätter, säger Daniel Riazat, som varit med i partiet i 19 år.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Snuskgubben är förlåten

Stig Larsson har gjort lite liv ifrån sig sedan millennieskiftet – men plockas under 2020-talet upp av ett nytt unglitterärt gäng. Foto:

Boken om Stig Larssons författarskap, ”Ett berg av liv”, är full av medhårsläsningar – men blixtrar till när provokatören själv kommer till tals.

Att skriva något nytt om Stig Larsson är en övermäktig uppgift. Lika skandalomsusad som geniförklarad har han sedan debutboken Autisterna 1979 fått rollen som omhuldat underbarn, litterär tuffing och postmodernismens galjonsfigur. Han har varit sjavig knarkare, provokatör, detroniserad som snuskgubbe. Och så i dag: upplockad av unglitterära kotterier och mysfarbor på uppesittarkvällen i Cyklopernas land. Det är också slitsamt att se bortom det här, och få syn på texten bakom personan.

Sådana anspråk har däremot de åtta essäisterna i Ett berg av liv: En bok om Stig Larsson (Diadalos, 2025). Under Kristoffer Flensmarcks och Andreas Holmströms redaktörskap skriver här poeter och kritiker, som Victor Malm, Joni Hyvönen och Mikaela Blomqvist, om Larssons verk, från dikten ”Hösten” 1964, fram till förra årets Högt och lågt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Lidandets logik – från Gina Dirawi till Donald Trump

Att genomlida smärtsamma ritualer för att uppnå ”rening” är en gammal idé som tycks ha fått en renässans. Foto: Jessie Wardarski/AP.

Från shamanska ritualer och fitnesskultens självplågeri till politiska kriser och revolutioner återkommer samma tanke: först måste allt rasa samman, sedan kan något nytt ta form. Varför tror vi att smärta är vägen till förnyelse?

Det är mitt i juli och jag lyssnar på Gina Dirawis sommarprat. Hon berättar om sin desperata jakt på ett andligt uppvaknande och att hon därför deltar i en shamansk ceremoni. Den slutar med att hon halvt medvetslös spyr i en plastpåse efter att ha andats in rapé, en traditionell örtmedicin från Amazonas. Medan hon ligger utslagen på golvet frågar hon sig: ”Måste människan gå igenom ett extremt lidande innan man når ett uppvaknande? Är vägen hem alltid genom någon typ av extrem död och återfödelse?”

Dirawis erfarenhet ligger djupt inbäddad i vår kultur. Det är inte bara självhjälpsindustrin som ser ett nödvändigt samband mellan lidande och själslig rening. Under antiken framlades denna idé i det tragiska dramat. Aristoteles skriver i Om diktkonsten att dramat skulle rena åskådarnas känslor genom hjältens lidande, något han kallade katharsis.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)