Inrikes 25 juli, 2013

Odlarglädje i kvarteret

– Vi måste utnyttja marken i stan bättre, för att få bättre hållbarhet och för att få stan roligare och mera tillgänglig för folk. Det är inte så hållbart att man köper allt man äter på ICA och Konsum. Man måste ha kunskapen om hur man sköter den försörjningen själv, även om man inte gör det, säger Viktoria Viklander, en av de drivande i projektet Stadsjord.

Efter bron över Göta älv breder ett stadslandskap med flerfiliga vägar och spårvagnsspår ut sig på Hisingen. De gamla arbetarkvarteren ligger centralt och börjar ersättas av bostadsrätter. Vid Vågmästareplatsen reser sig några byggkranar mot horisonten. Kvartersodlat – ett växande projekt, står det med stora bokstäver på en skylt som täcker tre containrar. Här har Stadsjord fått låna lite tomtmark i väntan på att nästa byggetapp.
Det växer frodigt i pallkragar, växthus, spannar och krukor. I dag småduggar det så Viktoria Viklander är nästan ensam i grönskan. Hon är en av tre anställda i Stadsjord och platschef. Tanken med just den här platsen är inte att den ska bli bestående. Till höger i anläggningen står ett 70-tal pallkragar utplacerade. Det är folk i grannskapet som fått köpa in sig för att pröva på att odla.
– Vi hoppas att den ska fungera som en språngbräda för andra att börja odla själva.
Det är också ett undersökande arbete där man ser hur man kan odla yteffektivt inne i staden. Det är inte några enorma kvantiteter som odlas här. I dag säljer man lite mangold, man brukar också sälja grönsaker till några restauranger inne i stan.

Det finns ett växande intresse för stadsodling inte bara i de centrala delarna av Göteborg. Stadsjord har varit med och drivit igång verksamhet i bland annat Högsbo, Tynnered och Redbergsparken. Stadsodling är viktigt tycker Viktoria.
– Vi måste utnyttja marken i stan bättre, för att få bättre hållbarhet och för att få stan roligare och mera tillgänglig för folk. Det är inte så hållbart att man köper allt man äter på ICA och Konsum. Man måste ha kunskapen om hur man sköter den försörjningen själv, även om man inte gör det.
Förutom några praktikanter dyker det också upp volontärer som vill hjälpa till med odlingarna. Anisa Falck håller upp en spann med klippt gräs hon samlat på en gräsmatta hemma, det är mycket bra näring för växterna.
 Jag kallar det gräsmattans guld. Men jag tyckte folk tittade lite undrande på mig när jag plockade.
Hon fördelar gräsklippet mellan några odlingsspannar och trivs med att vara här.
– Jag gillar själva tanken bakom det här, ekologi, gemenskap, hållbarhet, solidaritet och mötesplats.
Inne i växthuset doftar det härligt av syre och tomatplantor. Här sitter Niklas Vennberg, eldsjälen bakom Stadsjord. Trots att han är förkyld och kanske egentligen borde vila sig sprutar det av entusiasm från honom. Han har jobbat med miljöfrågor som expert, som politiker, som konsult och som politisk tjänsteman i 25-30 år.
– Jag har varit extremteoretiker. Jag har skrivit men inte gjort, 2007 gjorde jag en studie för Västra Götalandsregionen om självförsörjningsgrad och stadsjordbrukets roll. Vi ville komma i praktik snabbt.
Då fick han kontakt med biskopen i Göteborg och det interreligiösa rådet, där satt både en imam och Göteborgs rabbin. Då började det plötsligt hända saker. Nedanför kyrkan i Högsbo fanns det en stor grässlätt. Den fick de använda och då togs det spektakulära initiativet att placera linderödsgrisarna Måla, Sötnos och Vovven där som lantarbetare för att böka runt och förbereda för odling. Det blev en stor succé, inte nog med att man kom igång med odlingar av grönsaker.
– Det är de första slaktsvinen inne i Göteborg sedan andra världskriget.

Sedan dess har det dykt upp andra spektakulära projekt. Det har funnits flytande trädgårdar och förra året hade man en trevåningsodling inne i centrala Göteborg, där det också fanns betande getter. Men vad är grundtanken med allt detta?
– Vi har en prekär situation vad det gäller global livsmedelsförsörjning. När vi blir av med vår fossila hjälpenergi måste vi bygga nya modeller med närskalig livsmedelsproduktion och mindre input av fossil energi i alla led.
En knippe morötter här och kålhuvuden där, kan de verkligen få en reell betydelse?
– Det har gjorts beräkningar som visar ett enbart de svenska villaträdgårdarna skulle kunna stå för halva matproduktionen i Sverige, om den är vegetarisk.
I flera decennier har det talats om att oljan kommer att ta slut, att vi överutnyttjar våra naturresurser, peakoil. Ändå har det inte hänt så mycket för att förhindra en katastrof.
– Det känns som om grisskitsfaktisk och tomatfaktisk pedagogik är den billigaste och mest verksamma pedagogiken för att få någonting att hända och för att få människor att respektera jorden och vissa grundläggande spelregler.
Odlar du tomater som kommer att bli mat till dig själv eller dina barn så kommer du inte att fimpa eller hälla hormoslyr i den jorden. Det finns numera ett intresse för miljömärkning, men det är ofta perspektivlöst.
– När jag var politiker på 90-talet satte vi som mål att 10 procent av all mat skulle vara ekologisk. Vad hände? Jo man ökade andelen ekologisk mat genom att köpa importerade bananer och kaffe. Vad skapade det för arbetstillfällen här hemma, vilken fysisk förändring i vårt odlingslandskap? Ingen.

Klimatförändringarna skapar ett helt nytt perspektiv på de här frågorna. Det är inte bara Afrika som kommer att drabbas.
– Vi måste fundera över vad som händer när Medelhavets livsmedelsekonomi och struktur kollapsar, vilket de håller på att göra. Den enda dimensionen av kollapsen i Grekland, Spanien och Italien vi talar om är att finansiella institutioner och banker har det problematiskt. Men det underliggande som antagligen är mycket värre, att man har alldeles för torrt och varmt klimat som kommer att bli ännu svårare, det talar man inte om.
Alla de här länderna har kriskommissioner kopplade till livsmedelsförsörjningen, men vi talar bara om börskurserna. Enligt kvalificerade forskare kommer också de afrikanska länderna att få problem att försörja sina befolkningar.
– Vi diskuterar det inte ens. Vi bör i framtiden vara 20-30 miljoner i Sverige om vi tar hänsyn till omvärldens problematik. Vi har förutsättningar för det och många hävdar att det enbart är bra. Det kommer att bli större underlag för service på landsbygden och fler som kan bära utvecklingen.
Det är många invandrare som dyker upp här på Kvartersodlat, ofta har de en bred erfarenhet av odling med sig.
– När de kom till Sverige validerades deras kunskaper och fick noll i protokollet trots att de arbetat med får och getter, eller kan göra ost. Men vilka kunskaper är det som kommer att krävas i ett omställningssamhälle?
Finkrogar i Göteborg som Vasa allé och Stearin köper grönsaker från Stadsjord. Men det ju inte där som människor äter utan det är på pizzeriorna. Trollhättan är Sveriges pizzatätaste kommun.
– Vi tänkte ut ett projekt vi kallar Pizzarevolution nu. Pizzeriorna och kebabställena är mycket mat men noll promille lokala råvaror. Detta trots att ägarna kommer från länder där ägaren aldrig i helvete skulle köpa annat än lokala råvaror, inte ens från grannbyn. Nu kommer de till ett land där de tror att ingen bryr sig.

Pizzan har extrem lokalpotential, det är vetemjöl, tomater, ost, vitlök, oregano, det är vitkål till salladen. Allt det där kunde komma från Sverige, från kvarteret, nästan men inget gör det.
– Pizzarevolution nu innebär att 2015 skall vi komma upp till 10 procent av vissa utvalda pizzaråvaror, få in lokalmaten i bulksegmentet.
Invandrarna som driver bulkställena finns ofta i nationella religiösa nätverk. Pizzaställena i Trollhättan, Ale, Surte, Nol och Vänersborg kunde bli utvecklingsnoder som inte bara odlar rättika utan också förädlar den på platsen som syrar den, som strimlar den, som burkar den, som paketerar den, så att man inte bara producerar råvaran. Pizzaekonomin sku
lle kunna bli en drivande kraft på landsbygden med urbana invandrare som valt att flytta ut.
– Det skulle vara en revolution. Vi bygger en hembygd och maten blir en väsentlig del. Matstolthet kan vara lika viktig som fotbollsstolthet för en stad.

Närodling får inte bli en medelklassgrej

Erik Berg står på Kvartersodlat och smular lerklumpar genom ett finmaskigt nät. Vad har detta med stadsodling att göra? Erik berättar att nästa vecka ska de genomföra en byggbrigad här. Frivilliga ska skapa samlingsplatser på två torg i grannskapet. Med hjälp av murar byggda av lera skall det ges utrymmen för pallkragar som sedan skall användas för odling.
Byggbrigaden uppstod först inom Ung vänster. Det kändes som ett behov att göra saker praktiskt, inte bara diskutera.
– Idéen var att arbeta gratis, återupptäcka det fria och glada arbetet. Att arbeta för någon annan fråntar arbetet det innehållet. Vi vill bygga vad vi kallar infrastruktur för demokratin, platser som kan användas för föreningsaktviteter eller för att träffas i det offentliga rummet.
Erik menar att arbetarrörelsen och vänstern har tappat förmågan att göra saker, inse inte att vi kan göra saker själva. Det skulle kunna gå att på ett kooperativt sätt bygga bostäder på egen hand.
– Vi måste återfå förmågan att skapa socialismen här och nu genom att ta saken i egna händer, inte prata om hur det borde fungera utan visa hur det kan fungera.
Erik Berg talar om ett slags inhägnadernas tragedi, ett samhälle som kännetecknas av enskilt ägande. Människor litar inte på att om jag inte äger saker själv så finns de inte där när jag behöver dem. Det är också en ideologi, om man inte äger är man fattig.
– Vi hägnar in en massa resurser och gör dem otillgängliga för dem som skulle behöva dem. Vi vill bryta mot det genom att skapa fler allmänna resurser. Det är en form av socialism.

Det finns en aspekt av årets projekt som Erik Berg känner en viss tveksamhet inför. Det pågår en gentrifiering av den här gamla arbetarstadsdelen. När man anlägger odlingsytor kan det vara ett sätt att skapa en ny image för området. I Chicago protesterade invånarna mot att man skulle bygga en cykelled för man såg det som del av förändringen av området. Cykling förknippas med urban medelklass, underlättar man för den kommer det att förändra lägenhetspriserna.
– Det är jättetragiskt när i grunden sympatiska företeelser blir funktioner som skuffar ut mindre betalningsstarka grupper.
Trots detta håller Erik Berg fast vid att stadsodling är viktigt.
– Det handlar ju om medvetenheten om de biologiska processer vi är beroende för vår överlevnad och som vi har skuffat väldigt långt bort från vårt vardagsrum.

Plantor stärker gemenskapen

När spårvagnen stannar vid Opaltorget har den just passerat de massiva husen vid Frölunda torg. Torget här i Tynnered är i lite mindre skala och jag upptäcker lätt Thomas Röstell som är ordförande i Odlarglädje. Han har visserligen precis flyttat men vill vara kvar i föreningen för han trivs så bra. Det är bara 150 meter bort till de två odlingsplättarna, en med mera vanliga land och den andra på kullen med de nu för stadsodling så typiska pallkragarna.
– Det är ingen här nu men Fehime som bor däruppe brukar alltid se när det är någon här och då kommer hon ner.
Mycket riktigt, snart ser vi Fehime Isik på sin balkong och hon kommer gärna ner och talar med oss. Hon flyttade hit i februari och såg att de höll på att odla här nere. Hon är assyriska från sydöstra Turkiet och hennes föräldrar var jordbrukare.
– Vi tillverkade allt och odlade allt till hushållet. Jag tycker om att själv kunna odla lite kryddor och sallad och vill gärna tänka ekologiskt.
Hon har redan skördat mycket, ruccolasallad som växt väldigt bra, persilja, sallad, rädisor, dill, lök och mynta till sallad eller för att koka te. Här finns också en växt hon bara kan det arabiska namnet på och som är god att woka till kött och portlak som är väldigt vanlig i Mellanöstern.
– Jag får världens godaste sallad, mer naturliga smaker än när man köper i affären.

Tynnered har lite dåligt rykte för att vara oroligt. Nu försöker kommunen och Familjebostäder ändra på det. Ett av initiativen förra året var att bjuda in Stadsjord för att få till stånd den här odlingen. Många sa att det kommer aldrig att gå. Det är så många besvärliga ungdomar. Någon kommer att köra med en motorcykel köra sönder alltihop. Men det har varit mycket lugnt.
– När vi träffas här på onsdagar är det jättetrevligt att kunna samtala, utbyta erfarenheter, alla hjälper varandra, ger bort frön och sallad, smaka på det här. Det bidrar till sammanhållningen, vi är tre famljer i samma portuppgång som lärt känna varandra.
Jalil Obed från Irak, som är en av de grannarna, har precis kommit ner och håller med.
– Det är bra för området också, man odlar och så blir det lugnare. Man respekterar oss och inget har förstörts.
Uppe på kullen håller Eva Persson på med att sätta upp spaljéer för sina bönor i sin pallkrage. Hon är med framförallt eftersom det är trevligt, för att lära känna grannarna. Hon kom med på ett bananskal, var bara nyfiken men kom igång direkt. I hennes låda finns det ärtor, persilja och rädisor.
– Rädisorna smakar bättre än dem man köper i affären, har en skapare smak tycker jag. Smaka en, säger hon och räcker fram en. Ta bara bort
jorden.
Jag skrapar bort jorden så gott det går och måste erkänna. Den smakar kraftigt och riktigt gott. Tomas rensar sitt land där morötter är ett av huvudnumren. Han gör en sista reflektion innan jag lämnar dem.
– Jag har odlat morötter hela våren och så får jag två tre måltider. Egentligen köper jag ett kilo varje vecka och då förstår jag hur mycket som skulle behövas, man får respekt för maten, hur den kommer till och odlas.

Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 september, 2025

Bjöd in IDF-soldat till Stockholm – detta är Miff

Miff firar Israels självständighetsdag i Oslo – medan demonstranter protesterar mot Miff. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

Föreningen Med Israel för fred (Miff) växer snabbt, och har goda kontakter inom skandinavisk politik. Vilka står bakom den norska organisationen, som bjuder in israeliska soldater och extremistiska bosättare till Stockholm?

”Djupt skamligt att demonstrera mot Israel utanför en judisk skola i Sverige. Många judiska barn och familjer känner stor oro och lever med polisbevakning varje dag,” skrev finansminister Elisabeth Svantesson på X om gruppen Judisk antisionistisk allians protest mot den israeliska soldaten Eldar Maiders föreläsning i Stockholm. 

Föredraget hölls på det judiska kulturcentret Bajit, granne med Hillelskolan. Enligt ministern visade demonstranterna ”ingen solidaritet” utan ”passerade ytterligare en skamlös gräns”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 17 september, 2025

Vi känner med Karl-Oskar – men skiter i våra barn

I norska Lofoten snuddar Golfströmmen vid kusten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Samma politiker som diskuterar om perser och kurder kan vara svenskar, rycker på axlarna åt att Norden snart kan vara obeboeligt. Var är solidariteten med nästa generations svenskar?

När min son var fem år gammal kom han ut i köket en sen kväll efter nattning och frågade upprört: ”Men vem var apan?!” Jag förstod ingenting. Han förklarade: ”Pappa är människa, farfar är människa och hans pappa var nog också människa. Så vem var apan egentligen?”

Då förstod jag. Han hade sett den klassiska bildserien av evolutionen, från krum apa till rakryggad homo sapiens. Nu undrade han, helt logiskt, hur långt tillbaka i släkten man måste gå för att hitta den där supercoola apan. Kunde det vara farfars farfar? Han famlade klumpigt efter gränserna för ett biologiskt ”vi”. Var börjar det – och var tar det slut?

Det är en rimlig fråga från ett barn. Mindre rimligt är att svenska makthavare tycks vara lika uppslukade av var vi:et börjar och slutar. Det märks inte minst på diskussionerna om kulturkanon, eller Jessica Stegruds påpekande av det ”talande” i att den diskuterades av en perser och en kurd – det vill säga kulturminister Parisa Liljestrand och socialdemokraten Lawen Redar.

Det svenska historiska vi:et tycks sträcka sig till mitten av 1800-talet, tiden för Utvandrarna-sviten. Karl-Oskars och Kristinas lidande och hopp kan vi än i dag solidarisera oss med. Längre tillbaka än så förvandlas historiska människor till platta figurer som vikingar och trälar, svåra att identifiera sig med. Det påstås att kineser har en levande vi-känsla som når 5 000 år tillbaka i tiden. Här klarar vi 150.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden.

Men det verkliga mysteriet är inte hur långt tillbaka vi kan känna gemenskap. Det är varför vi inte tycks kunna sträcka vårt vi framåt i tiden mer än till nästa val. I slutet av augusti publicerades en studie (van Westen et al, JGR Oceans, 24/8) som är talande för detta ointresse. Där forskningen tidigare har trott att risken för Golfströmmens kollaps var relativt låg, kanske fem procent, visar nya beräkningarna på 25 procent i ett låg-utsläppsscenario – och hela 70 procent i värsta fall. Kollapsen beräknas i så fall inträffa från år 2063 och under de följande årtiondena.

Ja, det är modeller. Risker och sannolikheter. Men vi pratar heller inte om Motala ström utan om Golfströmmen – den makalösa pumpen i Atlanten som drivs av salt och värme och som gör Norden beboeligt. Den som låter oss odla potatis på sommaren och överleva vintern.

Läs mer

De gastkramande risktalen borde ha toppat varje nyhetssändning. Partiledarna som ständigt ropar om ett hotat ”vi” borde ha stått i kö för att kommentera. Här talar forskare om en 50–50-risk att själva den mäktiga pump som upprätthåller livet i Norden och möjliggjort både vikingar och Gustav Vasa riskerar att upphöra inom livstiden för dagens svenska skolbarn! Och de som får tåpirrningar av fortissimon i ”Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”, just de, kunde inte bry sig mindre.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden. Kanske borde man ha skrivit in Golfströmmen i kulturkanon?

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 17 september, 2025

Palestinarörelsen och trollens nya gigekonomi

Sverigedemokratiska riksdagspolitikern Jessica Stegrud anländer till Jimmie Åkessons bröllop med högerextrema nätaktivisten Nick Alinia. Expo avslöjade nyligen att de hängt ut ett ungdomsgäng tillsammans. Foto: Jens Christian/Expressen/TT.

SD-politikern Jessica Stegruds filmaktion visar hur täta banden är mellan moderpartiet och de högerextrema nätaktivisterna. När trollfabriken lade ned tog frilansarna vid – för att skapa en alternativ medievärld där aktivister förlöjligas och blir dokusåpor på nätet.

Det har gått några timmar sedan Riksmötet öppnades med blåsorkestrar och kungatal. Politikerna har lämnat Riksdagen efter öppningscermonin den 9 september. Nu tas Mynttorget över av ett myller av vänstergrupper. Arrangörerna från Septemberuppropet, en allians bestående av Rebellmammor, Feministerna, Tillsammans mot rasism, Fridays for future, och 71 andra grupper, riggar högtalare och rullar ut banderoller, med krav på allt från stopp till folkmord till klimaträttvisa.

Men en grupp med tio fotografer som samlats bredvid bryr sig inte om den växande manifestationen. De flockas kring en ensam gråhårig pensionär med Palestinaflaggor och följer honom vart han än går på torget.

Gholamreza Harati deltog i revolutionen i Iran och flydde till Sverige i mitten av 80-talet. Han är en välkänd profil i Palestinarörelsen, alltid längst fram med flaggor i båda händerna. Högljudd, orädd och ständigt på plats, trots polisens återkommande avvisningar. I ytterhögerns alternativmedier har han blivit en följetong.

De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier.

”Kryckmannen” kallar de honom. När den Sverigedemokraterna närstående mediekanalen Riks publicerar videor från manifestationen handlar de bara om honom. Korta klipp som paketeras för Facebook, Youtube och Tiktok.

I en av filmerna hör man Gholamreza upprört svara Riks reporter, fotomodellen Melina Hebelius, att han känner sig förföljd och tänker polisanmäla dem.

– De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier, säger Gholamreza in i kameran och pekar på fotograferna.

”Kryckmannen: Jag kommer anmäla dig!” blir Riks rubrik för sin tionde film om honom.

Riks är inte ensamma om sin fixering vid Harati. På sociala mediet X har någon skapat ett falskt konto i hans namn, där filmerna om honom sprids. Hans namn och hemadress har lagts ut på sajten Invandrarkollen. Någon har smygfilmat honom utanför hans hem i den förort han bor.

– Jag hotar aldrig någon tillbaka. Det är för att ur min mun kommer bara politiska slagord, berättar Gholamreza Harati för Flamman.

– Men de tjänar pengar på att skriva om mig.


En av dem som skapar filmer om Gholemreza är den frilansande högeraktivisten Christian Peterson. Trots sin bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är Peterson en återkommande gäst i Riks intervjusoffa. Men han säljer även egenproducerade inslag till kanalen. Ett sådant inslag var hans film från Återvandringskonferensen i Milano i våras, som Flamman rapporterade från.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Den moderata utrikesministern Maria Malmer Stenergard delade ett inlägg som kallar Palestinademonstranter för ”odjur”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 15 september, 2025

Sades upp från hamnen – tar fallet till domstol

Erik Helgeson håller ett kort tal utanför Arbetsdomstolen på måndagen den 15 september. Foto: Jacob Lundberg.

Erik Helgeson både polisanmäldes och sparkades efter Hamnarbetarförbundets blockad mot israelisk vapenhandel. Men polisanmälan lades ned – och nu är det i stället hans arbetsgivare i Göteborgs hamn som står inför rätta.

Utanför Arbetsdomstolen i Gamla stan har ett trettiotal personer samlats. Vissa bär på skyltar med fackliga budskap, andra på Palestinaflaggor. Vissa kombinerar båda.

Vid entrén står Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet. I handen håller han en lånad megafon prydd med klistermärken från vänsterorganisationer från de senaste femton åren. Han råkar först slå på en ambulansliknande siren, innan han lyfter den mot munnen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)