– Vi har aldrig haft så bra tillgänglighet som nu. Det är orättvist att hoppa på personalen, säger Gun Häll, vice avdelningsordförande för ST inom CSN.
Miljöpartiet och den borgerliga alliansen har drivit igenom att CSN ska avkrävas ekonomiska sanktioner om handläggningen tar för lång tid.
Men sedan ett par år har CSN, Centrala Studiestödsnämnden, storsatsat på bättre handläggning. ST anklagar mp och alliansen för att inte spela med öppna kort. CSN:s personal utpekas som otillräcklig i ett politiskt spel, menar avdelningsordföranden för ST-facket, Arne Mellqvist.
– För upp debatten på rätt nivå och blanda inte in personalens prestationer, säger han.
Telefonsvar på två minuter
– Handläggningstiderna klarar vi lätt, säger Gun Häll. Den som aldrig tidigare fått studiemedel ska kunna få det på par dagar, om bara blanketten är rätt ifylld eller sånt krångel som vi inte rår över.
Och om det är krångel och jag behöver komma fram på telefon?
– Då kommer du fram inom två minuter.
– Vi har satsat extra för att komma tillrätta med handläggningstiderna.
– Det känns som ett påhopp på personalen det som kommer nu. Politikerna verkar dåligt pålästa, säger Häll.
Samma linje är SFS, Sveriges förenade studentkårer, inne på.
Studenter förvånade
– Jag är förvånad att den här regeln kommer nu, säger SFSs vice ordförande Lotta Ljungquist.
– Jag hade haft större förståelse om den kommit för tre, fyra år sedan.
Hon menar att servicen, till studenterna från CSN, fungerar markant bättre än tidigare .
– Men även om det inte är ett jättestort problem idag spelar ingen roll för den enskilda som drabbas av förseningar. Det finns fortfarande studenter som råkar illa ut på grund av det här, det ska inte negligeras.
Det finns studenter som inte fått pengar i tid för att betala hyran, berättar hon.
– Oftast problemet att sitta i långa telefonköer. Men i mångt och mycket har de kommit tillrätta med det på CSN.