Inrikes 12 juli, 2012

Om det djupaste personliga som inte är privat

När Aftonbladet fredagen den 30 mars publicerade sin artikel om att jag och min hustru Andrea upphävt vår påbörjade skilsmässa skrev jag en text som var på en gång principiell och avsiktligt rätt naket uppriktig. Den publicerade jag sedan i Klassekampen i Norge och nu i Flamman i Sverige. Varför det?<br />Jo, ty mitt i all officiell frigjordhet märker jag också på det som kallas vänsterkanten att ett som under medvetandeytan driver oss – mig som dig – lätt oskadliggörs genom att växlas ned i teknik och romantik. Passionen, den sexuella.<br /> På radion hör jag att några journalister säger sig inte begripa vad jag menar med att ”två starka drifter ger livet mening; arbete och kön.” Nå, inte kan de mycket om Friedrich Engels och inte heller kan de haft närmare kontakt med den intellektuella vänstertraditionen från vårt skandinaviska trettiotal. Den som styrde mig för sjuttio år sedan när jag på en gång tog politisk ställning och inledde mitt aktiva sexuella liv. Som fortfarande styr.<br /> Ett annat skäl var att jag medvetet skrev som en utmaning mot det åldringshat som är tradition i vår svenska kultur. En arbetande åttiofemåring med orgasmer är de rättänkande (också till vänster) en styggelse.<br /> Men så här var det:

Jag har skrivit det förr och det gäller än. Två starka drifter ger livet mening; arbete och kön. Nu står i tidningen att jag och Andrea Gaytán Vega, min hustru, beslutat oss för att inte gå vidare med skilsmässan utan söka fortsätta äktenskapet, nu som särbo.
Detta skall jag förklara och tydliggöra då det inte är privat utan rör det oss alla djupast personliga.
Men först ett påpekande. Konflikterna i och kring oss var inte hemliga. De blev ytterligt publika, många drogs in. Några reagerade häftigt. Hon gick till direkta angrepp – i sak oriktigt menade jag – mot vissa vänner. Hon polisanmälde mig – på felaktiga grunder menade jag – för misshandel och olaga hot. Ett hennes handlande som skulle gett mig långt fängelsestraff om inte Tingsrätten klokt nog avskrivit målet. Jag säger inte att det bara är att stryka över och gå vidare. I stället söka reda ut och oskadliggöra.
När det är skrivet, över till det egentliga ämnet. Det personliga som är allmänt; könsligheten, det i personligheten oss djupast styrande.

Andrea och jag är olika. Eller både och. Hon var ordförande för Fackligt Aktiva Invandrare och sitter nu i styrelsen för Socialdemokraterna här i Fagersta, jag är partilös kommunist. Fast vi är överens om sådant som att Sveriges krig mot Afghanistans folk är orättfärdigt. Vi har inte samma syn på konst (hon tycker om Frida Kahlo och Picasso – om vilka min tveksamhet är känd), inte samma musiksmak och läser helt olika.
Vi reagerar olika och Andrea kommer i konflikt – ofta svår – med personer jag står nära. Och tvärtom. Till och med i det mest grundläggande är vi även kulturellt helt olika. Visst kan jag, långa stycken utantill, den Luther som bestämt oss men jag är helt utan tro. För Andrea, mexikanska, är Nuestra Señora de Guadalupe bestämmande även om hon i sin Kyrkas mening nog inte är särskilt rättrogen.
Dock är vi bundna vid varandra. Bonded skulle jag nog säga på engelska. Brecht – som ju visste mycket om det – skrev en ballad om detta som det sexuella slaveriet. Ebbe Lindes översättning är kongenial:

”Där står nu en på galgen, sista pinnen,
kalken är redan köpt att pudra in’en
hans liv hänger på tråd, och den har sprickor,
och vad har grabben då i skallen? – Flickor.
Strax under galgen ska han ännu dit.
Det är det sexuella tyrannit!”
(Tolvskillingsoperan, Tiden 1957 s 124.
Övers. Ebbe Linde.)

Dock bonded, hörigkeit, eller på svenska slaveri stämmer ordrätt inte. Det jag nu skriver om är en gemensam grundläggande bindning. En de flesta av oss någon gång upplevt men jag inte hör om i det allmänbildande ”Ligga med P3” där jag annars får veta hur sperma smakar och hur flickor gör när de onanerar och vad man skall tänka på om man har trång förhud för att inte drabbas av spansk krage.
Man skriver till mig förmanande om hur jag skall undvika Andrea. Andra skriver till henne om hur hon skall akta sig för mig. Men så uträknat kan livet inte bli.
Det var det inte för tolv år sedan heller när vi sågs första gången på Tina Modottiutställningen på Moderna Museet. (Modotti, en kvinna som – såväl intellektuellt och konstnärligt som sexuellt – levt i mina drömmar sedan jag första gången såg hennes bilder och henne själv så som Weston och Diego Rivera återgett kroppen hennes.) Andrea och jag såg varandra och stod där.
Vi reagerade båda. Det är svårt att säga vad det är som bestämmer. Feromoner kanske, eller ett rörelseschema eller en röstens timbre. I vart fall något djupt drabbande. Gun Kessle som kände mig – vi var ju samman i femtiotvå år innan hon dog – gick fram till oss där vi stod och sade under det hon drog mig åt sidan:
– Den flickan skall du låta vara.

Gun var sedan nära väninna med Andrea. Skärmade av mig kan man säga. Jag inte ens försökte stöta – som man sade – på Andrea.
Först när Gun var fyra månader död och Andrea var här för att ge mig en mexikansk middag gick jag utan eftertanke på kvällen över till knektstugan där hon skulle sova och utan att någon av oss sade ett enda ord var vi sedan stormigt samman hela resten av natten. Efter att vi kunnat träffas ytterligare två gånger blev det skottdag, då ringde hon mig och friade.
Det vore fel att mena att äktenskapet sedan enbart blev sexualitet. Det var trots alla våra olikheter kompis­skap också. I sexuell mening trohet därtill. Jag var totalt ointresserad av vilka killar hon haft under åren liksom hon inte frågade mig om kvinnor. Men vi skulle inte vänsterprassla så länge vi var ihop.
Dock efter ett sista år av präglat av intensiva konflikter, därefter sexuell kyla och till slut katastrofala gräl förvandlades äktenskapet till ett helvete där också vännerna blev utsatta. Vi skrev till rätten om skilsmässa. Ilska. Gräl. Hon talade med Aftonbladet om min uselhet och hur vännerna bedrog oss. Men om det materiella gjorde vi upp utan bråk ty sådant skiter jag i och hon fick tag i en hygglig bostad.

Allt var över. Hon hade hittat en ny karl hörde jag; hon skrev om det med bilder och allt på Facebook. De skulle flyttat samman första april och kanske till och med gifta sig i framtiden, när Tingsrättens dom stadfästs och hon blivit lovlig. Också jag sökte en ny. Det är ju inte gott heller för mannen att leva allena.
Till Jan Myrdalsällskapet i Varberg skänkte jag vad jag ägde, en kilometer eller så böcker, därtill samlingar (utom den utställning ”När gatan tog mediemakt” jag arbetar med) och min dotter Eva Myrdal deponerade dit Indienbiblioteket. Copyright efter döden är en styggelse, allt jag gjort skulle därför bli fritt. I och för sig hade mina föräldrar gjort detsamma med sitt och även med sin copyright. I det fallet var vi lika. När allt flyttats, fastigheten sålts och reavinstskatten betalats skulle jag alls ingenting äga utom den gravrätt farfar skaffade i Gustafs innan han dog 1934. Den rätten löper till 2034 eller till tjugo år efter min död om jag blir länge levande. Där har Gun begravts och dit skall jag när jag dött.
Vänner hjälper till med flytten. Allt märktes hyllmeter efter hyllmeter och packades i ordentligt etiketterade lådor för att det skulle kunna ställas upp utan svårighet. Den ena lastbilen efter den andra hade gått. Det kändes för mig som stora friheten. Jag hade nu varit på bokmässa i Leipzig där min bok om det indiska upproret släpptes på tyska. Där hade jag nåtts av telefonbesked om att jag direkt skulle till Bangladesh.

Tre dagar skulle jag vara hemma. Jag ringde Andrea. Hon borde hämta en låda med handlingar, betyg och anteckningsböcker och annat hennes som låg i uthuset. När hon sedan kom såg jag det direkt på henne och reagerade själv kraftigt. Men just som jag tog steget mot henne ringde mobilen. Det var Bangladeshs ambassadör som ville tala med mig. Under det vi talade såg jag hur Andrea ryggade. När samtalet var över sprang jag till bilen dit hon hunnit men hon bara vinkade avvärjande och körde.
Det visade sig att det var bra att hon gjorde det ty under färden in till Fagersta bad hon till Madonnan, ”la guadalupana” för att veta vad hon skulle göra.
När hon kom hem sade hon det, då reste han på sig, packade två väskor och flyttade hem till sin mamma.
När hon så kom till mig var hon därför fri. Även jag var fri ty den kvinna jag spunnit på hade brutit. Det blev oss en lika omvälvande stormig könsnatt som den första natten för fyra år sedan.

När vi vaknat letade hon rätt på min vigselring som låg bland bråten på nattduksbordet, trädde den på mitt ringfinger och sade:
– Du är ju min man.
Jag sade henne att hon var dum – kanske sade jag: ”idiot” – som tog mig när hon kunnat ha en fyrtio år yngre man med god fast inkomst. Jag är gubbe, äger ingenting, har låg pension och vacklande författarinkomst. Hon sade att det inte spelade någon roll. Hon visste nu att det var mig hon ville ha sexuellt. När hon sade detta blev jag omedelbart störtkåt.
Vi skall vara särbo, som det heter. Det finns  också ekonomiskt varken band eller ansvar mellan oss då äktenskapsförordet gäller. Vi har resonerat om hur vi skall kunna undvika konflikter och undvika att dra in vännerna i dem eller göra dem offentliga om de uppstår.
Jag hoppas vi lyckas. Men det som gör att denna berättelse alls inte är privat trots att den är personlig är att så här är det ju inte bara för oss två. Det finns djupt nere i allas våra personer känslor och styrande drifter vi inte råder över. I bästa fall kan vi medvetandegöra oss om dem och söka styra skeendet bort från katastrofer.

Inrikes 21 oktober, 2025

Åtalas för hatiska våldsdåd – hade ”Mein kampf” i bokhyllan

Ur Polisens förundersökning. Foto: Polisen.

De fyra nazisterna rånade en man på en Lacoste-keps och sparkade en annan medan han låg ned. Nu visar förundersökningen på kopplingen mellan Aktivklubb Sverige och nazismen.

Fyra män i 20-årsåldern åtalas efter tre misshandelsfall i centrala Stockholm i slutet av sommaren. Samtliga misstänkta är hemmahörande i den nynazistiska gruppen Aktivklubb, som av Säpo beskrivs som våldsbejakande och ett säkerhetshot.

– Det rör sig om helt oprovocerade våldsdåd och det har funnits ett hatbrottsmotiv bakom gärningarna. Några av männen syns göra nazisthälsningar på övervakningsfilmer och foton i anslutning till gärningarna, säger åklagare Gustav Andersson.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 21 oktober, 2025

Inga kungar i Amerika

En kostymerad demonstrant deltar i en ”No kings”-protest i Los Angeles den 18 oktober, de största demonstrationerna i landet sedan 1970-talet. Foto: Ethan Swope/AP/TT.

När federala agenter stormar bostadshus och människor försvinner i nattliga räder växer samtidigt ilskan i USA. Rörelsen No kings samlar miljontals i protest mot deportationerna, i en kamp om landets själ.

Det var mitt i natten den 30 september när en av de boende i ett höghus i Chicagos fattiga södra delar vaknade av att lägenheten skakade.

– Jag tittar ut genom fönstret, och det är en Black Hawk-helikopter, säger mannen till en lokal nyhetskanal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 21 oktober, 2025

Aktivister avbröt seminarium – menar att Gaza osynliggörs

Biblioteket Carolina Rediviva i Uppsala ligger precis intill Engelska parken. Foto: Fredrik Persson / TT / Anders Wiklund / TT

Aktivister avbröt ett seminarium om akademisk frihet i Uppsala, i protest mot att temaveckan saknade punkter om Gaza. Tidigare utbildningsminister Anna Ekström menar att aktivisterna överröstade diskussionen – medan de själva menar att det är universitetet som tystar Palestinarörelsen.

Under måndagen invigdes Uppsala universitets temavecka om akademisk frihet. Invigningsseminariet gick under rubriken ”Från vackra ord till praktik”, och representanter från universitetens ledning i Uppsala, Stockholm och Umeå samt Konstfack var inbjudna för att diskutera vad som händer ”när universiteten tillämpar akademisk frihet i sin vardag”.

Men under samtalet reste sig flera personer i publiken, varav en hade med sig en megafon. I ett anförande kritiserade man att ingen av veckans punkter berörde Gaza, där bland annat FN-experter lyft risken för ett skolasticid – en utrotning av ett områdes eller ett folks akademiska institutioner.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 20 oktober, 2025

Platt som en landningsbana för stridsflyg

Offret, ångraren och förrädaren drabbar samman på Tribunalen. Foto: Anna Drvnik.

Fick jag bestämma skulle DCA-avtalet spolas, Tamsons hålla fingrarna i styr och Teater Tribunalen växa upp.

Går det verkligen att göra fars av ett bilateralt försvarsavtal? Svaret på det är troligen ja. Konsten och i synnerhet komedin har åtminstone sedan Molière varit suverän på att klä av makten, med dess uppburrade löjlighet och gravallvarliga krumbukter. Att bjuda på förlösande gapflabb utan skyldigheter till förfining eller diplomatisk hövlighet är en av de högsta dygderna. Ett gott skratt förlänger käften och så vidare.

Pang i bygden, med premiär i lördags på Teater Tribunalen med regi av Richard Turpin hade inte bara en skara prima skådespelare på scen. Lördagspubliken var stridslysten och uppsluppen. De hade alla kommit för att se pjäsen vars rykte redan nått nationell räckvidd tack vare att det moderata oppositionsrådet i region Stockholm, Kristoffer Tamson, önskat dra in teaterns offentliga finansiering och dessutom göra den återbetalningsskyldig. Orsaken är att regissören Richard Turpin förra våren utropat ”Leve Ryssland!” i sitt ”fredstal” på Svensk-ryska vänskapsföreningens årsmöte.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 oktober, 2025

Snabba klipp blir Europas undergång

En robotarm från ABB deltar i en bordtennis-turnering vid Världsmästerskapen för humanoida robotar i Kina, den 15 augusti 2025. Foto: Tingshu Wang/Reuters/TT.

Svensk industri byggdes av ingenjörer med långsiktiga mål. I dag styrs den av finansmän som jagar snabba klipp. När ABB säljer sin robotavdelning till Japan visar det hur folkhemskapitalismen ersatts av en skojarekonomi.

Det som väckte mitt klimatintresse var boken Detta förändrar allt av författaren Naomi Klein. Under ett lärorikt erasmusutbyte i Köpenhamn – också med närgående studier av stadens rökiga bodegor och svettiga klubbar – öppnade boken mina ögon för hur frågan hänger ihop med världens orättvisor och paradoxerna i vårt ekonomiska system.

En av Kleins poänger i boken är att klimatkrisen har ”dålig tajming”. Den kräver omfattande handling nu, samtidigt som världen är mer fientligt inställd mot målriktad styrning av ekonomin än någonsin förr. Detta tänkte jag på när jag läste att svenska industriklenoden ABB ska sälja sin robotavdelning till japanska företaget Softbank.

Kommunikationsdirektör Jacob Lund på Wallenbergsfärens investeringsbolag Investor säger att affären är ”finansiellt attraktiv”. Softbanks grundare Masayoshi Son å andra sidan har större ambitioner och säger: ”Varför föddes Masa Son? Det kan låta märkligt, men jag tror att jag föddes för att realisera artificiell superintelligens” – en intelligens som överträffar den mänskliga. Softbank vill koppla ihop deras AI-satsning med ABB:s kompetens inom robotik – något som Kina gjort sedan 2017.

Varför ska vi bry oss om ABB? För att bolaget, tidigare Asea Brown Boveri, har varit centralt i svensk industrihistoria. Det klassiska, svarta eller blåa SJ-loket som ofta kör långsammare tåg och nattåg? Byggt av Asea som Sveriges största lokserie någonsin. Hört talas om att Sverige har kärnkraft? Mellan 1975 och 1985 var bolaget med att bygga nio kärnkraftsreaktorer i Sverige, varav flera fortfarande är igång. Noterat att Sveriges elsystem transporterar stora mängder el från norr till syd? Asea samarbetade med statliga Vattenfall om att bygga den då världsstörsta ledningen mellan Harsprånget i norr och Hallsberg 1952.

I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status.

Sådant samarbete mellan statliga aktörer som SJ och Vattenfall och privata som Asea var utmärkande för innovation under svensk socialdemokratisk kapitalism. Det blev också typexempel för ekonomisk forskning om industripolitik och utveckling, till exempel John Kenneth Galbraiths teori om ”teknostruktur” och Erik Dahméns ”utvecklingsblock”. Poängen var att ledande innovationer och stabil industriell utveckling kommer av långsiktiga satsningar mot tydliga mål och stabila relationer mellan bolag och stat.

Men med nyliberalismen kom nya idéer. Bolag ska maximera aktieägarnas avkastning, inte bidra till samhällsnyttan. Staten ska skapa förutsättningar, inte styra. I stället för att målriktat använda den tekniska förmåga som ABB mödosamt byggt upp inom järnvägar, elnät och kärnkraft – nyttiga saker för ett samhälle på väg mot fossilfrihet – kunde tillgångarna brytas ut ur bolaget och säljas.

2018 sålde ABB transmissionsnätsavdelningen till japanska Hitachi. Försäljningen motiverades med att ”ABB-aktien har gått svagt”. Pådrivande var finansmannen Christer Gardell, vars ”aktivistfond” hade köpt in sig för att pressa på för en försäljning.  ”Nu när finansmännen har tagit befälet från industrialisterna så är pengar i fickan en snabbare väg till deras hjärtan än ett långsiktigt ägande”, sammanfattade SVT:s ekonomireporter Peter Rawet. Bara några år senare fick bolaget som i dag heter Hitachi en gigantisk beställning på 145 miljarder kronor på transmissionsledningar till havsbaserad vind – cirka 45 miljarder mer än försäljningen av hela bolaget några år tidigare och Sveriges största exportorder någonsin.

Nu vill ABB än en gång sälja till japanska aktörer och man anar ett mönster: svenska ägare vill göra snabba affärer medan andra vill ha svensk industriell kompetens. I en intervju med Svenska Dagbladet förklarar ABB:s vd Morten Wierød att det är Kina och USA som är mest attraktivt för ABB i framtiden – trots Trumps tullar och Kinas statsstyrda ekonomi.

Läs mer

Det är det här som åsyftas med klimatkrisens dåliga tajming. Vi lever inte bara i ett ekonomiskt system där produktionsmedlen till övervägande del är privatägda, utan dessutom utgörs vår tids kapitalister till övervägande del av hustlare på jakt efter snabba klipp och miljardärer med storhetsvansinne. I stället för att investera för att lösa klimatkrisen handlar det om snabba cash och status. Samtidigt förstår jag dem när regeringen presenterade sin budget som inte gav någon mer riktning för Sveriges ekonomi bortom fler skattesänkningar. Om inte staten pekar ut en riktning, varför skulle kapitalisterna satsa?

För att parafrasera Gramsci: Den gamla världen dör, och den nya kämpar med att födas. Nu är det hustlarnas tid.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 19 oktober, 2025

Kultkalkonen ”Tron” får ny kostym med AI-feminism

Tekniken är ond, men AI är frälsning? Vem som är hjälte i ”Tron: Ares” är lika oklart som samtiden. Foto: Disney.

Budskapet i Disneys uppföljare till dataspels-dramat speglar den korrupta doktrinen mellan däven nostalgi och flåsig teknikoptimism. Olga Ruin har sett "Tron: Ares".

Samtidigt som vi väntar i foajén för att bli insläppta till pressvisningen av Tron: Ares pågår i biografens lokaler ”Beredskapskonferens”, anordnad av Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter. Tydligen har den svenska biokrisen gått så långt att Filmstaden behöver extraknäcka som värd för heldagspanelsamtal om IT-attacker, informationssäkerhet och krigsplacering.

Filmen, vars titel anspelar på den grekiske krigsguden, känns genast passande. Krig ute, inne och i sinne.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

Sanningen finns i orgasmen

Från vänster till höger: Theodor Adorno, Paul Feyerabend, Susan Sontag och Michel Foucault. Foto: Roessler/KEystone/TT, Wikimedia commons, Jeffrey Blankfort/Camera Press, Jacques Haillot/L’Express.

1900-talsfilosofins ”fantastiska fyra” framträder i kött, blod och kroppsvätskor i Wolfram Eilenbergers nya bok. Resultatet är ett verk som trollar bort gränsen mellan sex och tanke – men som i sin helhet ger ett något slappt intryck.

En otrogen professor och ett gränsöverskridande tonårsgeni. En megaloman självmordsaspirant som förföljer meningsmotståndare med kniv och en opiatmissbrukande krigsinvalid. Nej, det är inte hjältarna i Marvels Fantastic four, utan fyra av 1900-talets mest inflytelserika filosofer: Theodor Adorno, Susan Sontag, Michel Foucault och Paul Feyerabend. I den tredje delen av Wolfram Eilenbergers filosofiska grupporträtt följer vi dessa bångstyriga giganter från andra världskrigets slut till det symboliska året 1984.

Efter framgångarna med Trollkarlarnas tid och Frihetens lågor är Eilenberger något så ovanligt som en populär, kanske till och med sexig filosofihistoriker. Samtidsandar: Filosofins sista år och början på en ny upplysning 1948–1984 (Daidalos, 2025) bräcker dock föregångarna som den köttsligaste skildringen av filosofi jag har läst. Listan kan göras lång: Adorno möter en älskarinna i efterkrigsårens New York och översätter hennes orgasmer till insikten att sanningen flyr våra begrepp; Sontags sexdebut i det promiskuösa San Francisco väcker hennes motstånd mot dualismen kropp och själ; den vetenskapsteoretiska anarkisten Feyerabend tar med sig frågan om standardmetoden från seminariet till sängkammaren. Bara sexualitetshistorikern Foucaults sexliv – beryktat för vidlyftiga orgier och pedofilanklagelser – lämnas åt läsarens fantasi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 oktober, 2025

En progressiv mask för nygammalt kvinnohat

Förra veckans visning av modehuset Jean-Paul Gaultier är kvinnohatiskt, anser Flammans modeskribent Alice Aveshagen. Foto: Maison Jean Paul Gaultier.

Designern Duran Lantink vill leka med queer identitet för anrika Gaultier – men landar i ett förlöjligande av kvinnor. Hur radikala är han och hans manliga designerpolare?

In på catwalken kommer en ung slank man glidande, med inte många trådar på kroppen. Men där hans pojkbröstvårtor skulle ha suttit, gungar i stället en imponerande fritt hängande kvinnobyst som är omöjlig att slita blicken ifrån. Skandal? Genidrag? Snälla – gäsp.

Den nederländske designern Duran Lantink har hyllats som ett stjärnskott inom det konceptuella modet, det vill säga mode som sätter idéer och konst före kommersiell bärbarhet. Han beskrivs som queer, radikal och politisk, men uttrycket har ofta vacklat på gränsen till parodi. Redan förra säsongen väckte han uppmärksamhet genom sin så kallade ”bröstchock” som varken kändes särskilt nyskapande eller särskilt radikal.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 oktober, 2025

Skyller näthat på ”propalestinier” – hälften kom från nazistkonton

Två av kommentarerna i Alice Teodorescus kommentarsfält. Foto: Caisa Rasmussen/TT / X (skärmavbild).

Alice Teodorescu Måwe, EU-politiker för Kristdemokraterna, menade att ”nästan samtliga” hatkommentarer om en minnesceremoni kom från propalestinska konton. Men Flammans granskning visar att omkring hälften av de hatiska kommentarerna kommer från högerextrema konton.

Under torsdagskvällen möttes europaparlamentarikern Alice Teodorescu Måwe (KD) av flera hatiska kommentarer på X, efter att ha lagt ut sitt tal från en minnesceremoni för Hamas offer den 7 oktober 2023.

”Jag lägger ut mitt tal från gårdagens minnesceremoni i synagogan. På X rasar judehatarna, i nästan samtliga fall kommer hatet från så kallade pro-palestinier”, skriver hon i ett inlägg på X.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)