På tv
För många av oss blir tv:n ett fönster mot verkligheten. Genom att följa olika tv-program kan man uppleva saker man inte annars varit med om. Lejon, torprenoveringar, semesterparadis, motorcykelbyggen och bröllop. Efter att i helgen för första gången ha deltagit på ett riktigt bröllop (alltså live, inte genom tv-rutan), måste jag dock konstatera att verkligheten inte bara är annorlunda utan också bättre. På bröllopet jag var på var det till exempel en djurcirkus. Olika hönor åkte barnvagn och satt på brudgummens huvud. En stor tupp bars fram som man sedan fick klappa och en gris med PMS leddes runt i koppel. Det hävdades att hon i vanliga fall gjorde konster, men nu var hon för sur. Den stora finalen bestod av att brudparet fick genomlida kaninhoppning. Något sådant har jag minsann inte sett på Femmans Bröllopsfeber.
Det har varit en hel del fokus på giftermål och barnafödande på TV det senaste året. TV4 Plus sänder Babyboom med Emma Wiklund och programmet har faktiskt utvecklats till att vara ganska bra. Men visst är det mycket konsumtionsfokus i alla dessa program. Festfixarna från Femmans förra bröllopsprogram dök upp i Babyboom för att berätta att de också arrangerar barnkalas. Bästa barnserien heter Om barn och har visats på SVT. Den är helt enkelt lysande.