Under vecka 13 tvingades brevbärare i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Skåne dela ut ett utskick från det högerextrema och rasistiska partiet Nationaldemokraterna. Flertalet brevbärare kände en stark olust inför utdelningen och många sjukskrev sig, då texten i bladet är att betrakta som rasistisk propaganda.
Hur har då Posten försvarat sitt agerande? Jo, den går ut i media och talar om att de egna juristerna gått igenom materialet och förklarat att det inte bryter mot lagen.
Men dessa jurister verkar inte ha synat innehållet utifrån Postens egna villkor för oadresserad direktreklam, där man kan läsa ”Försändelserna får heller inte innehålla inslag av pornografi, våld eller hets mot folkgrupp, rasism, invandrarfientlighet eller inslag som riskerar att väcka förargelse eller anstöt.”
Min undran är hur du, Per Mossberg, i media kan påstå att Posten inte har någon möjlighet att gå igenom inkommet material eller censurera. Kan du då förklara för mig, varför Posten har interna regler för oadresserad direktreklam där det klart och tydligt framgår vad som gäller? Som informationsdirektör borde du själv vara så pass informerad att du känner till dessa regler och kan ge mig ett svar på varför Posten tog på sig uppdraget att dela ut rasistpropagandan.
För det första har du själv sagt till Folkbladet att du anser att utskicket ”är vidrigt och frånstötande” samt att ”det är en dålig lösning att dela ut det, men ännu sämre att inte göra det” med tanke på att detta skulle göra Nationaldemokraterna till martyrer.
Hade de egna villkoren följts, hade Posten inte tagit på sig uppdraget att dela ut Nationaldemokraternas utskick. Därmed hade brevbärare sluppit må dåligt, mottagarna hade inte känt sig kränkta och hela den här situationen, som riskerade att göra Nationaldemokraterna till martyrer, hade aldrig uppstått.
Med tanke på ditt uttalande har du förstått att utskicket skulle väcka reaktioner, både bland brevbärarna och mottagare. Varför tog då Posten på sig uppdraget att dela ut materialet? Att utskicket är rasistiskt och invandrarfientligt tror jag de flesta håller med om. Att det väckt förargelse eller anstöt har vi märkt på debatten, dels i media men även runt om på brevbärarkontoren och bland dem som mottagit materialet. Det innebär att utskicket i fyra avseenden bryter mot Postens egna villkor för oadresserad direktreklam.
Nationaldemokraterna är en starkt invandrarfientlig grupp och just därför borde Posten vara extra noggrann med att gå igenom materialet och framför allt följa sina egna villkor!