Miljöminister Lena Sommestad har under våren lovat förespråkarna för tunnellösningen att alla miljöaspekter ska beaktas i bygget. Ann-Margarethe Livh, gruppledare för vänsterpartiet Stockholms stadshus och bosatt i området känner sig nu sviken av regeringen.
– I världen drar man numera motorvägar i tunnlar. Så även i Stockholm där den Södra och Norra länken drogs in i tunnlar till en kostnad av fem respektive sju miljarder kronor. Så varför kunde man inte satsa 1–1,5 miljarder kronor för människorna och naturen på Järvafältet som tunneln är kalkylerad till? är Livhs logiska fråga.
I Järva, med sina 106 nationaliteter, har socialdemokraterna närmare 70 procent av rösterna medan vänstern har cirka 20 procent. Socialdemokraterna i Hjulsta deltog i kampanjen för en tunnel för den kommande sexfiliga motorvägen men är nu helt överkörda av sitt eget parti. Vänsterpartiet har genomfört möten, samlat in tusentals namn och tryckt upp en tidning där de informerat invånarna i området om regeringens planer.
– Jag är djupt upprörd över socialdemokraternas svek i den här frågan. Vid upprepade tillfällen har man lovat utbyggd kollektivtrafik som en kompensation för E18-bygget. Men det finns inga planer i detta bygge för någon tvärbana till Rinkeby eller förlängning av tunnelbanan till Barkaby. Sossarna har helt enkelt kört över oss och sitt eget folk i Tensta-Rinkeby i tron att de ändå får rösterna i valet. Men det ska de inte kunna göra ostraffat, fortsätter Livh.
Regeringens beslut inkluderar byggandet av två 300 meter långa överbyggnader som ska dras över motorvägen. Dessa kostar 700 miljoner kronor, det vill säga hälften av vad en tunnel kostar.
Enligt kalkylerna hade en tunnel frigjort mark i stället för som nu, ta ytterligare 31 hektar av naturreservatet på Järvafältet. Enligt Livh skulle en tunnel ha frigjort mark där 500 lägenheter skulle kunna byggas i en region som år 2003 hade 93 000 invånare som stod i bostadskö, enligt bostadsförmedlingen.
– Att vi Järvabor får bullerplank när man på andra ställen drar motorvägar i tunnlar är oacceptabelt. Vi kommer inte att lägga ned kampen för att få E18 i en tunnel. Därför kommer vi att överklaga detta, tillägger hon.