Bara ett och ett halvt år efter att staten sålde Vin & Sprit till Pernod Ricard, ska det franska bolaget sälja Vin & Sprit vidare men behåller det inkomstbringande märket Absolut Vodka.
– Det är inte ett dugg förvånande. Det Pernod var ute efter i första hand var Absolut Vodka, säger Kent Persson (V) till Flamman.
Även Maria Jakobsson, doktor i nationalekonomi på Stockholms universitet, tror att Pernod Ricard hela tiden haft planer på att sälja Vin & Sprit vidare.
– Om de hade planer redan från början på att renodla verksamheten är genomförandet av försäljningen inte speciellt tidig. Kanske vill de även minska skuldsättningen i bolaget efter köpet av Vin & Sprit, säger hon till Flamman.
Pernod Ricard vill inte ge några kommentarer angående affären när Flamman ringer upp.
Risk för uppsägningar
Kent Persson menar att vad som kommer att hända nu är oklart, men att det finns anledning att känna oro för den fortsatta utvecklingen.
– Det finns en stor risk att produktionen framöver kommer att flyttas till andra länder, och en risk att det drabbar antalet anställda. Pernod skiter fullständigt i de svenska intressena. För dem handlar det om att tjäna pengar, säger han.
Cirka 60 anställda har förlorat jobben på Vin & Sprits huvudkontor i Stockholm sedan Pernod Ricard tog över bolaget i mars 2008. Per Anesten på Pernod Ricard sade i en artikel i Flamman tidigare i år (2009-01-15) att det inte fanns någon större risk för fler varsel.
Men Kent Persson menar att risken är stor att antalet arbetstillfällen kommer att minska när Vin & Sprit nu säljs vidare.
– Detta är definitivt inte bra, särskilt med tanke på läget på arbetsmarknaden just nu. Hade vi haft hela verksamheten kvar i statlig ägo hade vi kunnat agera, nu kan vi inte göra någonting, säger han.
Vem eller vilka som är köpare är ännu inte officiellt, men enligt DN förväntas köpet vara färdigt senare i höst.
– Eventuella uppsägningar kan bero på vad den eller de nya ägarna tänker göra med produktionen, om den stannar i Sverige eller inte, säger Maria Jakobsson.
Ökat i vinst
Pernod Ricards vinst ökade med cirka 12,5 procent förra året jämfört med året innan enligt ett pressmeddelande, mycket tack vare Vin & Sprit och Absolut Vodka.
Absolut Vodka räknas som ett av de starkaste spritmärkena i världen, och omsätter cirka 2,8 miljarder kronor om året. De märken som nu ska säljas omsätter omkring 900 miljoner kronor om året tillsammans.
Bland de märken som Pernod Ricard vill göra sig av med finns märken som Renat och Explorer, glöggen Blossa och en mängd vinmärken.
Marknadsintressen i första hand
Vilka konsekvenser kommer försäljningen att få för Vin & Sprit för övrigt?
– För Pernod Ricard innebär försäljningen att företaget blir av med en portfölj med mindre varumärken, verksamheten renodlas och skuldsättningen i bolaget minskar.
För marknaden för vodka innebär affären att koncentrationen minskar, det blir fler aktörer som säljer vodka. Förmodligen har inte affären någon direkt effekt för svenska konsumenter, säger Maria Jakobsson.
Kent Persson var redan från början starkt kritisk till statens försäljning av Vin & Sprit.
– Flera av oss i oppositionen kunde förespegla att detta skulle hända. Säljer man ut ett statligt bolag vet man aldrig vad som kommer att hända. Det skapar mycket oro. Och för Pernod Ricard kommer marknadsintressena i första hand, säger han.