Okategoriserade 01 juni, 2011

Så föll Indiens röda fästen

Fredagen den trettonde 2011 visade sig bli en otursdag av episka proportioner för vänsterrörelsen i Indien. Efter resultaten från delstatsvalet i Västbengalen stod det klart att Indiens röda fäste fallit som ett korthus. 34 år av oavbrutet kommunistiskt majoritetsstyre tog därmed slut.

Hur kunde detta ske? Kring 2006 nådde den indiska vänstern sin kulmen när det gäller politiskt inflytande. Indiens kommunistiska parti och deras allierade kontrollerade tre delstatsregeringar, Västbengalen, Kerala och Tripura, med en befolkning på runt 130 miljoner invånare, hade en rekordstor representation i det nationella parlamentet och en vågmästarroll i rikspolitiken.
Under 1990-talet hade vänstern börjat tappa mark bland den urbana medelklassen, som blev alltmer frustrerade över bristen på industriell ekonomisk utveckling i regionen. Kommunistpartiet tappade bland annat borgmästarposten i Calcutta (numera Kolkata). Men de behöll regeringsmakten på delstatsnivå, tack vare ett kompakt stöd på landsbygden. Efter valsegern 1977 hade vänstern genomdrivit en jordreform, den mest djupgående i hela Indien. Rädslan för att högerkrafter skulle kunna dra tillbaka jordreformen garanterade vänstern en trogen väljarbas. Fram tills nu.
Samarbetet med den nationella regeringen bröts över ett avtal om kärnkraftssamarbete med USA. I det efterföljande parlamentsvalet 2009 stärkte Kongresspartiet, det största borgerliga partiet i landet, sin kontroll över den nationella politiska arenan samtidigt som kommunisterna marginaliserades. Men än värre skulle utvecklingen på hemmaplan arta sig för de bengaliska kommunisterna.

I ett försök
att blidka medelklassen började delstatsregeringen i Västbengalen under 2000-talet alltmer aktivt söka utländska investeringar. Kursändringen kom att bli ganska framgångsrik. Men i flera fall hamnade delstatsregeringen på kollisionskurs med lokalinvånare i de områden som storföretag ville starta industrier i.
Den allvarligaste konflikten bröt ut i Nandigram, där folk protesterade mot att ett indonesiskt kemiföretag etablerade sig i området. Nandigram utvecklades till en krigszon, där kommunister stred sida vid sida med delstatspolisen. Stat och parti hade blivit ett. I ett läge där partiorganisationen fysiskt stred på polismaktens sida omintetgjordes småböndernas oro för en högerrevansch i jordfrågan. Och den urbana medelklassen blev chockad över den blodspillan som ägde rum i Nandigram.
Efter valdebaclet har endast delstaten Tripura, stort som Småland till ytan och med en befolkning på bara 3,6 miljoner, en kommunistisk regering.  Även i Kerala, den delstat som kanske är mer lik vänstern utomlands, hade val hållits. Och även i Kerala besegrades en sittande vänsterregering. Men förlusten av Kerala var mindre traumatisk än bakslaget i Västbengalen. Ingen sittande regering har någonsin fått förnyat förtroende i Kerala, kommunisterna och Kongresspartiet har turats om att inneha regeringsmakten sedan delstaten bildades på 1950-talet. Faktum är att valet i Kerala var något av en moralisk seger för vänstern då endast ett fåtal mandat skiljde mellan de båda blocken, mycket tack vare den 87-årige chefsministern V.S. Achuthanandans, en marxistisk asket av den gamla skolan, hårdföra linje mot korruption.

Valets segrare i Västbengalen blev Mamata Banerjee, ledare för en regional utbrytargrupp från Kongresspartiet.
Banerjee är de bengaliska vänster-ledarnas antites; hon profilerar sig som jordnära och hennes språkbruk som anknyter till enkla människors svåra vardag. Vänsterledarna å andra sidan är mestadels män och har ofta gedigen akademisk utbildning. Med en känslotyngd retorik spelar Banerjee på populistiska stämningar. I en serie välregisserade mediespektakel har hon gång på gång genomfört långa barfotamarscher som protester mot delstatsregeringen. Som Indiens järnvägsminister har hon kortsiktigt satsat hårt på att styra om resurser till Västbengalen, på andra delstaters bekostnad, för att vinna popularitet på hemmaplan.
Liknande politiker har vunnit val i många andra delstater i norra Indien, men Västbengalen har hittills utgjort ett undantag. Under det brittiska styrets sista år producerades ett ledarskikt av söner från den bengaliska överklassen, som skickades att studera vid Englands finaste universitet och återvände till fosterlandet som hårdföra bolsjeviker. Den kanske främste representanten för denna generation var Jyoti Basu, Västbengalens chefsminister i tre decennier. De intellektuellas dominans inom politiken kom att utgöra en del av den bengaliska självbilden, Kolkata har länge gjort anspråk på att vara landets kulturella huvudstad. Med Mamata Banerjee vid rodret tycks Västbengalen ha närmat sig resten av landet.

Överlag ges
de indiska kommunistpartierna relativt lite uppmärksamhet i den internationella vänsterdebatten. Åtminstone i förhållande till deras inflytande på hemmaplan. Anmärkningsvärt är att realsocialismens fall hade ganska lite påverkan på de indiska kommunisternas världsbild. Indien är ett av mycket få länder i världen där marxistiska partier med verklig massbas inte försökt göra avkall på sin Sovjet-inspirerade tradition. Till skillnad från Latinamerika, där olika manliga hjältefigurer från 1800-talet dammas av och ikläds rollen som protosocialister, har det i Indien aldrig funnits någon bredare diskussion kring att byta ut hammaren och skäran som symbol eller plocka ner Stalinporträtten från partikontoren. Istället har de indiska kommunisterna utvecklat egna ritualer, med bland annat marxistiska bröllop och begravningar. Marx och Lenins porträtt äras med blomkransar, inte helt olikt hur hinduiska gudabilder eller gurus vördas. Snarare än att söka anpassning till en dominerande religion eller nationell identitet så har de indiska kommunisterna utvecklat en slags egenartad sekulär religiositet. I Västbengalen kom den röda fanan bli en del av folk-själen, ett resultat av att kommunisternas idoga arbete på gräsrotsnivå.
Västbengalens huvudstad Kolkata är en fuktig myllrade metropol av gator och gränder. Vid Indiens delning 1947 och befrielsekampen i Bangladesh 1971 fylldes staden med hungrande massor av flyktingar. Staden svällde över av armod och misär. På landsbygden organiserade kommunisterna lantarbetare och fattigbönder för rätten till egen jord, i flyktinglägren delade de ut mat och i städerna kämpade de för låga priser på matvaror och höjda löner.

Att stadens nutidshistoria präglas av politisk och ideologisk kamp syns tydligt på stadens gator. Gatan där USA har sitt konsulat har döpts om efter Ho Chi Minh. Några kvarter bort finns en Lenin-gata, och såväl Marx, Engels och Lenin återfinns i statyform i närheten. Då och då passerar demonstrationståg, ofta fackföreningar i strejk. Deras slagord brukar vara ”inquilab zindabad” (leve revolutionen). En taxifärd mellan flygplatsen i Dum-Dum (den ort som givit namn åt numera internationellt bannlyst ammunition) till staden kan ta upp emot en timme, och längs vägen upprepas kommunistiska muralmålningar på var och varannan husvägg. Alfabeten varierar mellan bengali, hindi och urdu, men hammaren och skäran är den samma.
Samtidigt bör sägas att muralmålningarna började te sig allt mindre intressanta när man väl lärde sig tyda deras budskap. Antingen var det en uppmaning att rösta på kandidaten X eller en annons för att partidistrikten i området Y höll sig årsstämma ett visst datum. Relativt sällan innehöll dessa konstverk mer djuplodande politiska budskap, i bjärt kontrast mot 1970-talets genom-ideologiserade graffitiorgier i samma stad. Kanske kan detta ses som symtom på en djupare problematik? De som erhållit sitt medlemskap de senaste 34 åren har gått med i ett parti i maktposition, ett parti med kapacitet att fördela olika poster på lokal nivå.

Vänstern är knappast
mer korrupt än andra politiska partier i Indien, tvärtom så har vänsterpartierna varit kända för att producera principfasta politiker. Till skillnad från borgerliga och populistiska partier har vänstern en fungerande intern partidisciplin. Men den dominanta position som CPI(M) utvecklat i Västbengalen skapar en märklig situation. Partiet har ett vidsträckt nätverk med förgreningar i varje hörn och vrå av samhället. En enskild medborgare som av en eller annan anledning hamnar i konflikt med den lokala partiapparaten möter ett väloljat maskineri av såväl kommunpolitiker, lokala myndigheter, polis och fackföreningar. Kommunisternas organisatoriska styrka har skapat en känsla av maktlöshet hos en stor del av befolkningen, en stämning som Banerjee lyckats omvandla till politiskt framgångsrecept. I ett läge där vänstern lyckas etablera organisatorisk snarare än ideologisk dominans, omvandlades dess styrka till dess akilleshäl.

Kultur 22 september, 2025

Heltnes antiterapi är uppgivet trösterik

Johan Heltne beskriver ett mentalt tillstånd där känslor omvandlas till fysiska obehag. Foto: Henric Hemmerlind.

Hur hanterar vi lidande? ”Anfallen” kan läsas som kritik mot en kultur som har svårt att acceptera smärta som inte leder någon vart.

För två år sedan satt jag för första gången mittemot min då nya psykolog, och berättade för honom att jag inte hade några känslor. Det var en upplevelse jag burit på länge, som kommit att bli en mer tryckande faktor i mitt liv – mitt känsloliv var främst teoretiskt. Oftast försökte jag gissa mig fram till den rimliga känslan och sedan känna den, vilket orsakade mig ett lidande jag var trött på och ville förändra.

Det är just konsekvenser av uteblivna känslor jag upplever att Johan Heltnes nya bok Anfallen, utgiven på det nystartade förlaget Episod, handlar om.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 22 september, 2025

En komisk knockout mot myndighets-Sverige

Willma Idris spelar Willma i ”Boxningsklubben” på Kulturhuset Stadsteatern Husby. Foto: Leonard Stenberg.

Loran Battis ”Boxningsklubben” är fysisk, högljudd och dråplig utan att tappa skärpan en sekund.

Förra året utkom Battis dokumentärfilm G. 21 scener från Gottsunda som även kom att belönas med en Guldpiga för sitt finstämda porträtt av vardagen i den vackra men stökiga Uppsalaförorten. Medan grabbarna från regissörens barndom fortsatte att snurra i sportbilar, gräva upp vapen i skogen och hålla fast vid det kriminella livet, valde Batti en annan väg där boxningen blev hans fristad. Mot den bakgrunden är han nu tillbaka med en pjäs om kampsporten, i vilken huvudpersonen Willma (Willma Idris) återvänder till förorten hon vuxit upp i. Med en okuvlig vilja för hon en kamp om att öppna en boxningsklubb för att slå tillbaka mot samhället som vänt hennes hemtrakter ryggen. Willma tar bokstavligen saken i egna händer och bryter sig in i en lokal som stadsdelsförvaltningen avsett för en mäklarfirma. Mot sig har hon en segdragen byråkrati som möter hennes initiativ med regler och blanketter.

Att låta det byråkratiska maskineriet förkroppsligas av Petter, en medelålders man på gränsen till nervsammanbrott, visar sig vara ett tacksamt humoristiskt grepp då den grå tillvaron av ständig pappersexercis minst sagt tär på hans välmående. I pjäsens inledande scen virvlar han runt på sitt kontor, kastas in i ett telefonsamtal som utvecklas till ett bråk med sin fru och försöker sedan stilla nerverna med Simon & Garfunkel och några halvhjärtade andningsövningar. Under föreställningen växlar dessutom Idris mellan att spela Willma och stadsdelsdirektören Ann-Katrin, som i olika yogapositioner rabblar ”byråkratiska” med en djup, släpig stämma. Det är som om karaktärerna hoppat rätt ut ur serietecknaren Liv Strömquists album där människor fast i senmodernitetens syrefattiga tillvaro vänder sig till mindfulness. Jag skrattar ofta rakt ut. Battis och Hallbergs skrattfest varvas dock med sylvass kritik som skär genom alla samhällslager.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 21 september, 2025

Det är världen som är handikappad

Glamour för alla. Foto: Scallywag Fox, ”Drag Syndrome”, 2020.

Londonmuseet Victoria & Albert sätter ljuset på design för personer med funktionshinder. Med färg och innovationskraft visar utställningen på normalitetens snäva gränser om än väl informationstungt.

En trappa kan för en person vara ett sätt att ta sig till nästa våning, en så självklar del av vardagen att man knappt tänker på det. För någon i rullstol kan samma trappa utgöra en mur som, om ingen hiss finns, kan förstöra en hel dag.

Det här orättvisa tillståndet är utgångspunkten för Design and disability på anrika Victoria & Albert Museum i London. I denna tillfälliga utställning blandas kläder, redskap och politisk kamp sömlöst med varandra, i en hyllning till hur personer med funktionsnedsättning har lyckats anpassa en ovälkomnande verklighet efter sig själva. Men det allvarliga ämnet till trots är Design and disability en explosion av pastellfärg och glädje.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 21 september, 2025

Paulina Sokolow: Svenska kyrkan är solidaritetens sista utpost

Demonstration för Gaza i Stockholm den 17 juni, arrangerad av Amnesty Sverige, Oxfam Sverige, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, Olof Palmes Internationella Center, och Act Svenska kyrkan. Foto: Jessica Gow/TT.

Jag har precis gått med i Svenska kyrkan. Och det har inte ett dugg att göra med att jag tröttnat på att vara judinna eller för att jag kommit på att Jesus återuppstod på Påskdagen. Snarare är det en konsekvens av min tro. En grundbult i judiskt tänkande, är att ”laga världen”, på hebreiska tikkun olam och som omnämns i Mishna, sammanfattningen av Talmud. 

Det som är sönder behöver lagas.

Låt mig förklara. Det handlar om en vilja och saknad över att få ingå och delta i ett sammanhang bortom det partipolitiska som tenderar att vara volatilt och nyckfullt. Det behövs också, men medan parlamentarismen behöver sin höger-vänsterskala och praktiska lösningar på sakfrågor, är vi så många fler som kan enas om mycket på ett principiellt plan, även i det andliga. För det behövs en annan plattform. 

Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av.

Medan hela det politiska fältet rört sig högerut och dragit med sig Socialdemokraterna i skredet, har Svenska kyrkan förblivit vid sin antirasistiska, sexualinkluderande och socialt ansvarstagande och icke-dömande ståndpunkt. Kristendomens budskap om nåd har visat sig fungera som ett slitstarkt rättesnöre i hur Svenska kyrkan år efter år och i en våldsam omvärld stått stadigt i viktiga frågor i jämförelse med den civila omvärlden, där omsvängningen i det politiska samtalet har brutaliserats och där tonaliteten förbytts från omsorg och hopp till hårdhet, lönsamhet och murar. Etablerade, tidigare samlande institutioner som Svenska freds, Amnesty och till och med Human rights watch, kämpar numera i marginalen.

Vill man få en fysisk förnimmelse av avståndet mellan Svenska kyrkan och det parti som kallar sig kristet är det bara att kolla in Ebba Buschs resa mot att tacka Israel under pågående folkmord och hennes giftiga retorik mot muslimer. Det är inte Svenska kyrkan som rört på sig, det är Kristdemokraterna.

Denna breda och samlande struktur behöver inte återuppfinnas, utan existerar i diakonin, den verksamhet som riktar in sig på socialt utslagna, i flyktingmottagandet, i de kyrkliga rummen som har landets generösaste öppettider och till vilka tillträdet aldrig är villkorat med entréavgifter eller medlemskap. De bara finns där i varje stadsdel, bemannat med personer som tar emot, kan snacka, erbjuder aktiviteter för alla åldrar och inte minst en rik körsångsverksamhet. En institution som ger utrymme för religion och tradition är också mer mottaglig för befolkningsgrupper för vilka det är en viktig del i vardagen, inte bara kristna.

Att Svenska kyrkan tog den öppet samhällstillvända och socialt orienterade vägen kan vi bland annat tacka prästen och politikern Harald Hallén i Torrskog för. Inom socialdemokraterna arbetade han i början av förra seklet för ett kyrkopolitiskt program som skulle behålla statskyrkan och inte, som partimajoriteten önskade, ”avskaffa” den. Sverige får då det Hallén kallade ”folkkyrkan”. Jesus, menade Hallén pragmatiskt, är inte Gud utan en mänsklig idealgestalt.

Vilken otrolig idé. I stället för att isolera de frommaste från omvärlden, antar de en position som följer med sin tid och som ser det som en samhällsförpliktelse att upprätthålla relationer med andra trosinriktningar, något som i modern tid varit av betydelse för Sveriges många muslimer.

Så det är inte konstigt att högerextrema partier nu vill aktivera sig i den slumrande valrörelsen till kyrkovalet. Och det ingår i folkkyrkans organisering att engagemanget organiseras partipolitiskt, kanske inte helt idealt. Ingen institution är ointaglig, men Svenska kyrkan har visat sig sällsynt motståndskraftig. Valet den 21 september, som spås få högre valdeltagande på grund av ett större intresse från unga, kommer att sätta det på ytterligare prov.

Läs mer

Min relation till kyrkan är inte bara teoretisk utan reell. Vänskapen inleddes med en av de vanligaste svenska folksporterna, genom körsången. Jakobs kyrka i Kungsträdgården, Björkhagens kyrka, Matteus och Oscarskyrkan. Där har jag tagit en stämma i både Mozarts ”Requiem” och ”Veni, veni Emmanuel” eller nött bänk i publiken när något av mina barn sjungit. I musikens klanger i gemenskap uppstår intima band mellan förnuft och mysticism, en effekt som inte är oviktig för att se en mening med att orka fortsätta det politiska engagemanget. 

Om jag tror på Gud? Främst tror jag på Jesus nådebudskap och en stark, enande freds- och solidaritetsrörelse och den vill jag vara en del av. Det gör mig salig på riktigt.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 september, 2025

Lång väg kvar på Sveriges nya elnät

Regeringens mål om att dubbla elproduktionen kräver en kraftig utbyggnad av elnäten. Foto: Erland Segerstedt.

I rekordfart har högspänningsledningen Aurora Line byggts från Luleälven till finska gränsen. Men elnätet behöver fortfarande byggas ut kraftigt. Prognoser pekar på att det totalt kan handla om kostnader på nära en biljon kronor – men de exakta siffrorna varierar kraftigt. ”Klart det ställer till det”, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät.

Kilometer efter kilometer sträcker sig den 30 meter höga elledningen genom skogslandskapet. Men på en punkt längs sträckan pågår arbete. En skylift och några bilar står nere på marken, medan en person sakta förflyttar sig högt uppe i luften längs linan.

– Det är en cykel som sitter fast i ledningen. Vi har jobbat i sju dagar med att sätta upp plastbitar som ska skrämma bort fåglarna. Vi började i Messaure och nu har vi kommit till stolpe 316, berättar Pavel, som står på marken vid skåpbilen med material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)