Inrikes/Nyheter 21 maj, 2022

Så har vänsterns fredspolitik förändrats

Både en radikalare vänster och svensk socialdemokrati har nyligen beskrivit sin historia som en av obruten fredssträvan. Det är i stort sant, men vägen dit har inte alltid varit pacifistisk.

För det svenska Vänsterpartiet orsakade frågan om stödet till Ukraina en anmärkningsvärd vändning där partiet först röstade nej till vapenleveranser, för att sedan – efter ett krismöte – förklara att man ändrat sig och i framtiden tänkte rösta för.

I den amerikanska vänstertidningen Jacobin hävdar Ben Burgis att den socialistiska internationalismens signum alltid har varit att motsätta sig alla krig. Stödet till Ukraina bör därför främst bestå i humanitärt bistånd, appellationer om fredsförhandlingar och mottagande av flyktingar, menar han. Han får dock mothugg av vänsterskribenten John Ganz som på sin blogg Unpopular front i stället lyfter fram hur Första internationalen, som verkade mellan 1864 och 1876, grundades av franska och engelska fackliga aktivister bland annat som stöd till Polens frihetskamp från rysk överhöghet, och hur Marx själv försökte grunda en tysk bataljon med arbetare till stöd för polackerna.

Oenigheten visar hur olika socialister har sett på antimilitarism, ett begrepp som har rötter i Marx och Engels skrifter men som också har vidareutvecklats. Den visar också på hur begreppet skiljer sig från pacifism, som myntades 1901 i en borgerlig kristen-liberal kontext av advokaten Émile Arnaud. För socialister är det inte bara viktigt hur fredskampen förs utan även av vem.

Som i så många andra frågor har arbetarrörelsens linje förändrats över åren. Första internationalen präglades av strider mellan marxister och anarkister och föll slutligen samman med fredsfrågan olöst. Andra internationalen, som grundades 1889, fick därför ta över den. Under deras kongress i London 1896 tillsattes rentav en Krigskommission som skulle mejsla ut arbetarrörelsens position i fredskampen. Denna konstaterade att endast arbetarklassen hade styrka nog att skapa världsfred, och föreslog att alla stående eller professionella arméer skulle ersättas med nationella medborgarmiliser. Vidare ville man uppföra skiljedomstolar för att lösa tvister mellan stater. Slutligen ansåg man att om regeringar vägrade acceptera domstolarnas beslut skulle frågan om krigshandlingar hänskjutas direkt till folken. Programförklaringen låg nära den borgerliga fredsrörelsens agenda vid tidpunkten, men det berördes inte av kommissionen. I stället betonades vikten av att alla arbetare förenade sig i den internationella arbetarrörelsen och tog makten över lagstiftningen. Bara så kunde broderskapet mellan världens folk bli verklighet.

Utåt fördömde arbetarrörelsen ofta den borgerliga fredsrörelsen och de internationella fredskonferenser som den propagerade för, men den interna debatten gav en delvis annan bild. Den ledande franska socialisten Jean Jaurès hade sedan 1890-talet försökt att förena socialister och liberaler i en gemensam ”Europeisk fredsliga”. Men trots att Jaurès efter 1905 gjort fredsfrågan till sin kanske mest prioriterade fråga var han ändå direkt avvisande till de båda fredskonferenserna i Haag 1899 och 1907, där företrädare för den dåvarande makteliten i form av regeringsföreträdare för olika länder, samlats för att diskutera freds- och nedrustningsfrågor, något som han betraktade som ”komedier” eller ”magnifika skenheligheter”. Men likväl såg han utrymme för samarbete med liberalerna i fredsfrågan.

Två ledande aktivister inom Andra internationalens vänsterflygel hade motsatt syn. Både Karl Liebknecht och Rosa Luxemburg diskuterade återkommande skillnaderna mellan socialistisk antimilitarism och liberal pacifism. I sitt magnum opus Militarism & anti-militarism från 1907 skrev Liebknecht att den anarkistiska och den borgerliga fredskampen förenades i en humanitär och idealistisk ingång, där folk förmodades vara emot krig av samvetsskäl och engagera sig individuellt. Socialdemokrater däremot såg kriget som ett resultat av ekonomiska och sociala lagar, där antimilitarismen var ett led i kampen mot kapitalismen.

I en artikel från 1911, ”Fredsutopier”, ställde Luxemburg i sin tur en retorisk fråga: Vad är vår uppgift när det gäller fredsfrågan? Svaret var inte bara att visa på socialisters kärlek till freden, utan att åskådliggöra militarismens natur för massorna och fastställa skillnaderna mellan socialdemokrati och borgerlig fredsentusiasm. Medan pacifisterna trodde att världsfreden kunde uppnås inom den rådande samhällsordningen, ansåg hennes rörelse att det bara kunde ske genom störtandet av den kapitalistiska klasstaten. Detta för att den kapitalistiska utvecklingen krävde ständigt nya avsättningsmöjligheter och den imperiella jakten inte skulle avstanna förrän det klasslösa samhället infunnit sig.

För den klassmedvetna antimilitarismen var det oklart i vilken mån den ”goda” delen av bourgeoisien kunde hjälpa till, då deras fredskamp av många ansågs som skenhelig. Halvhjärtade borgerliga åtgärder behövde alltså avslöjas som otillräckliga.

Den svenska antimilitarismen byggde under samma formativa period länge på två insikter, som båda existerade i den internationella debatten men kom att få en särställning här.

Den första betonade oförmågan att stå upp mot en stormakt i det långa loppet. Oavsett hur stor andel av stadsbudgeten man investerade – och vid tiden före kriget steg denna andel till uppemot 50 procent av den totala budgeten – skulle det ändå inte räcka. I den vitt spridda skriften Det befästa fattighuset – antimilitaristisk och socialistisk handbok från 1913 agiterade de unga socialdemokratiska påläggs­kalvarna Zäta Höglund, Hannes Sköld och Fredrik Ström – som snart skulle bryta sig ur och bilda Sveriges socialdemokratiska vänsterparti, som nu heter Vänsterpartiet – utförligt för vansinnet i att investera gigantiska summor i en krigsmakt som ändå var chanslös mot Ryssland och som i stället kunde ha gått till sociala satsningar.
Ännu längre gick syndikalisten Albert Jensen som i den provokativa skriften ”Låt ryssen ta oss! Ofosterländsk broschyr för gratisspridning” från 1914 påtalade att arbetaren inte hade något fosterland och inte heller borde offras i dess namn. Marx aforism om att ”arbetaren inte kan förlora något den inte har” var en ofta återkommande propagandaslogan inom såväl den svenska som internationella vänstern under många år.

Den andra linjen inom svensk antimilitarism fokuserade på risken för att militären sätts in mot den egna befolkningen, även det en fråga som diskuterades internationellt. De flesta svenska arbetare kom i kontakt med inhemsk militär när de som ynglingar motvilligt tvingades göra ettårig värnplikt sedan den ”nya härordningen” införts 1901. Tidigare hade ”rekryten” klarats av på några sommarmånader av marschövningar och prickskytte. Nu blev hierarkin striktare och pennalism mer regel än undantag. Det gick fortfarande att döma rekryter till ”mörk cell” som innebar upp emot en veckas bestraffning i en cell utan ljus och madrass och med bara vatten och bröd som proviant. Det andra sättet att komma i kontakt med militären var att se den slå ned strejker och demonstrationer. I det fallet sågs den, tillsammans med poliskåren, som upprätthållare av en orättvis samhällsordning och som maktens väpnade gren i samband med konflikter.

Det hjälpte inte heller att Sverige i och med de så kallade ”Staafflagarna” från 1906, alltså genom en stärkning i Ordningslagen, hade fått en av Europas hårdaste lagstiftningar mot antimilitaristisk propaganda. Flera kända aktivister inom arbetarrörelsens vänsterfraktion tillbringade uppemot ett år i fängelse för artiklar, pamfletter eller tal med antimilitaristisk propaganda.

Såväl den internationella som den svenska arbetarrörelsens antimilitarism kom att förändras efter det första världskriget och under 1900-talets gång. Det ”omöjliga” skedde trots allt 1914, när de europeiska socialdemokratiska partierna slöt upp bakom sina regeringar och sanktionerade en aldrig tidigare skådad masslakt. Om anledningarna till detta svek kan man till exempel läsa i min avhandling Gränslösa rörelser för fred 1889–1914: Aktörskap, strategi och begreppsvärld hos socialistisk och liberal fredsaktivism, men när arbetarrörelsen formerade sig igen var den dels splittrad i flera olika delar och dels mindre fokuserad på den internationalism som varit så central tidigare.

I Sverige rustade Socialdemokraterna ned under 1920-talet när de hamnade i regeringsställning, men efter ytterligare ett världskrig kom försvaret i stället att utgöra en viktig budgetpost för socialdemokratiska regeringar under nästan ett halvt sekel. Detta då man ansåg att den neutralitet som man hävdade hade hållit Sverige utanför krig i 150 år behövdes försvaras med ett omfattande försvar. En pendang till den linje som förts fram i Höglunds, Skölds och Ströms pamflett från 1913, skulle man kunna säga. Men få protesterade trots allt under Kalla krigets frostiga decennier. Efter hjälpen till Finland i samband med Vinterkriget 1940, aktade man sig dessutom noga för att bistå andra länder med militärt stöd. Det var aldrig tal om att backa upp det verbala stödet till forna koloniers frihetskamp, eller till Nordvietnam, som Erlander eller Palme framförde med militärt stöd. Däremot understödde man gärna den svenska vapenindustrins exporter från regeringshåll. Från övrigt vänsterhåll har det dock funnits flera exempel på kampanjer för vapenstöd, som KFML(r):s ”En luftvärnskanon till Nordvietnam” från 1973. Den svenska linjen var annars länge att det gick bra att medverka i militära expeditioner under FN-flagg, vilket också hände vid ett flertal gånger. Sedan millennieskiftet har vi dock sett en glidning där svenska trupper agerat direkt under Nato­-ledning i Afghanistan eller nu senast under franskt befäl i Mali.

Var är vi då i dag? Det torde stå klart att de flesta inom den svenska vänstern, oavsett om man är bekant med begreppet antimilitarism eller inte, anser att det är förenligt med ens ideologiska utgångspunkter att stödja Ukraina efter Rysslands anfall, även med vapen när detta begärts. Detta är alltså inte unikt historisk sett och inte heller oförenligt med ett marxistiskt arv. Däremot är det ett brott med svensk praxis vilket har lett till konvulsioner, främst inom Vänsterpartiet men även inom Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Men sannolikt var det ett korrekt beslut, även utifrån en antimilitaristisk ståndpunkt.

Ett värre brott med svensk praxis torde dock vara det stundande Nato-medlemskapet, som knappast skulle gagna den antimilitaristiska kampen. Det internationella kapitalet delar tydligen den här synen: den senaste månaden har den svenska vapenindustrins flaggskepp Saabs aktier stigit med 80 procent. Det är goda tider för det militärindustriella komplexet. Flera av de grundpelare som burit upp antimilitarismen blir nu svårare att bejaka: att fritt kunna kritisera de militära rustningarna och visa på alternativa förhållningssätt, att bidra till avspänning i sitt närområde snarare än till att öka den militära konfliktnivån, att fortsätta kritisera kärn­vapenmakterna.

Sverige har inte varit en antimilitaristisk stat under de 200 år som vi fått leva i fred, men vi har inte heller bidragit till att öka anspänningen i världen. Som en neutral part har vi kunnat rikta hård kritik mot såväl USA som Sovjetunionen och Ryssland, samtidigt som vi verkat för nedrustning och kärnvapenfria zoner. Tiden med ett avmilitariserat Tyskland i Europas centrum och ett utrymme för neutrala stater att göra sig hörda är uppenbarligen över. Hur en framtida socialistisk antimilitarism ska se ut är i nuläget skrivet i stjärnorna, men det är alltjämt livsviktigt att den internationella arbetarrörelsen formerar sig, att man fortsätter kämpa för en solidarisk internationell arbetarorganisering och att man ständigt påtalar farorna med en stegrande militarisering och det militärindustriella komplexets samverkan med statsledningarna. Kanske kan det ske i samarbete med de ”goda borgare” som omnämnts ovan, men i nuläget verkar det dessvärre osannolikt.

Fredrik Egefur är historiker och har bland annat forskat om fredsrörelsernas historia.

Inrikes 04 november, 2025

Kinnevik-topp kräver skadestånd av Tobias Hübinette

Kinneviks kontor i centrala Stockholm. En central spelare inom koncernen har hotat forskaren och bloggaren Tobias Hubinette med stämning. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT, Joey Abrait/TT.

Mikael Holmberg, en av Kinneviksfärens mest inflytelserika finansmän, kräver tillsammans med en anhörig 120 000 kronor av forskaren och skribenten Tobias Hübinette efter två blogginlägg. Civilrättsprofessor Mårten Schultz beskriver det som en ”slapp” – en strategisk stämning för att tysta samhällsdebatt.

När forskaren och skribenten Tobias Hübinette i juli skrev tre blogginlägg om en närstående till den svenska finansmannen Mikael Holmberg fick det juridiska följder. Den 2 oktober 2025 tog han emot två omfattande kravbrev från advokatbyrån Bratt Feinsilber Harling AB, undertecknade av advokat Joakim Lundqvist, som företräder Mikael Holmberg och hans närstående.

I breven, som Flamman har tagit del av, anklagas Hübinette för förtal efter att ha beskrivit Holmberg och hans närstående i de tre blogginläggen som senare tagits bort. Enligt kraven har han utpekat både finansmannen och hans närstående som ”klandervärd i sitt levnadssätt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 04 november, 2025

Därför avbröt vi seminariet i Uppsala

Foto: Fredrik Persson / Privat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Den 20 oktober utförde vi en aktion under invigningen av evenemanget ’A week on academic freedom’ vid Uppsala universitet. Det skrevs krönikor om hur synd det var om deltagare, att människor blev rädda, att någon undrade var nödutgången fanns. Det påstods att vi var ett hot mot den akademiska friheten. I de flesta nyhetsinslag presenterades aktionen helt utan kontext.

På detta sätt misstänkliggörs vi så att våra röster inte hörs. Tidigare, under exempelvis protesterna mot Carl-Oscar Bohlin, har vi sett hur situationer förvrängs i rasistiska narrativ som understödjer den medskyldighet som vi protesterar mot. Vi ber att få påminna om att Gaza inte har några nödutgångar.

Många frågar varför vi inte bara kan ha en dialog. Vi ifrågasätter den respektabilitetspolitik som förespråkas när ”lösningen” på ett folkmord föreslås hittas i samtal, det vill säga att palestiniernas rätt att leva är något som ska debatteras. Deras liv är inte teori. 

Vi fördömer idén att detta är något som ska lösas i diskussion. Vi kräver att universitet tar sitt ansvar och avslutar sin medskyldighet i förintandet av palestinier. Uppsala universitet har samarbeten med Hebrew- och Tel Aviv-universiteten, som aktivt bidrar till ockupation och folkmord, inte minst genom militära träningsprogram och teknologi. Dessa fakta är väl beskrivna av akademiker som Maya Wind och Omar Barghouti. 

Vi kräver inte ens ett ”pro-palestinskt” ställningstagande. Detta argument används ofta, och det hänvisas då till att lärosäten inte ska lägga sig i politik. Men akademisk bojkott är neutralitet inför ett folkmord. Det är den minsta möjliga ansträngningen och något som universitetet är skyldigt att göra under internationell lag.

”Rädda” människor i bekväma samhällspositioner ska tydligen alltid få diskutera utifrån de exakta villkor de är bekväma med. Palestinier – vars säkerhet är hotad och vars liv faktiskt står på spel – får alla möjliga typer av krav och villkor ställda på sig för att överhuvudtaget få existera. Detta är en kolonial logik väldigt typisk för svensk politik. Den politik som omöjliggör motstånd och upprätthåller en imperialistisk maktstruktur, där någras påstådda rätt till dialog väger tyngre än otaliga palestinska liv. 

En student stod framför deltagare vid detta evenemang och berättade att hon mist mer än hundra familjemedlemmar i Gaza – och vissa deltagares svar var att det är dem det är synd om. Det är de som är rädda? Maktstrukturen blir plågsamt påtaglig. 

Och det är just på grund av denna maktstruktur som vi måste ta till civil olydnad – det finns bokstavligen inga andra alternativ. De inrättningar vars uppgift är att skydda folket och människors rättigheter fyller inte sin funktion. Det är uppenbart. 

Det går inte längre att påstå att vi ska vänta på ett yttrande från internationella domstolen i Haag, för det har redan kommit. En fristående FN-kommission har redan bekräftat att det är ett folkmord och FN-rapportören Francesca Albanese uppskattar att Israel tillintetgjort runt 650 000 liv i Gaza och ändå får det fortsätta utan att någon i ’västvärlden’ agerar.

Tove Hovemyr, ledarskribent på liberala UNT, tycker att rektor Anders Hagfeldt har ”stuckit ut hakan” i sin uppmaning till regeringen under våren att förhindra folkmord i Gaza, utan att nämna att han och konsistoriet hade kunnat agera själva i stället, genom att avbryta samarbeten med lärosäten i kolonialregimen Israel. Precis som de, i solidaritet med Ukraina, avbröt samarbeten med ryska universitet. 

Vi förstår att vissa blir obekväma av våra protester. Att någon utkräver ansvar för ens agerande kan kännas jobbigt, kanske till och med skrämmande. Det finns en lindrande lösning men den bollen ligger hos dem, inte hos oss. De måste ställa sig på rätt sida av historien.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 31 oktober, 2025

Vänsterpris till kontroversiell skribent: ”Rödbrun konvergens”

Robespierrepristagaren Andi Olluri, 23. Foto: Kamal El Salim.

Andi Olluri, 23, tilldelas Robespierrepriset. Han beskriver sig som ”anarkist”, men har en bakgrund som skribent på bland annat högerextrema Nya Dagbladet. Olluri själv beskriver kritiken som svartmålning – medan prisutdelaren Lasse Diding ser en spegelbild av Jan Myrdals sämsta sidor.

23-årige Andi Olluri tilldelas årets Robespierrepris. Motiveringen är att han i Jan Myrdals anda systematiskt visat på ”den fördumning, det hyckleri och de dubbla måttstockar som regelmässigt styr vårt offentliga samtal i såväl Sverige som övriga västvärlden”.

– Jag tycker att han är i huvudsak väldigt bra. Sedan är han väldigt mångordig, men har en jävla förmåga till överblick i sina undersökningar, säger priskommitténs ordförande Lasse Diding till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 31 oktober, 2025

Den kedjerökande farmodern personifierar ett muterat Albanien

Lea Ypis Förödmjukelse är en ärlig gestaltning av det historiska materialet, fiktion med källkoden blottad. Foto: Mihaela Noroc.

I Lea Ypis mästerliga "Förödmjukelsen" visar hon att innebörden av att vara mänsklig handlar om att minnas de döda.

2021 publicerades Lea Ypis Fri: en uppväxt vid historiens slut och blev en mindre sensation. Ypi, professor i politisk teori vid London School of Economics, berättade där om sin uppväxt i Enver Hoxhas totalitära Albanien, samt om tonåren under den efterföljande rövarkapitalismen. Det var en finstämd memoar, präglad av barnets naturliga förhållande till absurda omständigheter – i stil med Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Men det som gjorde Fri till något utöver det vanliga var att den också var en tankebok som körde socialismen genom den skräcktunnel som var det kommunistiska Albanien – och sedan plockade upp spillrorna med en bibehållen tro på marxismens idé om frihet. Resultatet kan beskrivas som ett blåslaget försvar av socialismen.

I bakgrunden i memoaren fick man små inblickar i Ypis släkt, så sammanflätad med makten att den fick klanen Kennedy att framstå som medelsvenssons. Om detta handlar hennes nya bok Förödmjukelse (Albert Bonniers förlag, 2025), närmare bestämt om hennes farmor Leman. Men om den första memoaren var mer traditionellt reflekterande, är den nya boken (utmärkt översatt av Amanda Svensson) snarare rent dokumentär.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 31 oktober, 2025

Att se världen genom maskinens ögon

Jon Rafmans projekt ”Nine eyes of Google street view”, som fångar livets mest flyktiga ögonblick, har pågått sedan 2008. Foto: EXCLUSIVEPIX/TT.

Sedan 2008 har den kanadensiska konstnären Jon Rafman samlat bilder från Google Street View. Nu visas hans projekt ”9 eyes” på Louisiana – ett kusligt dokumentärt projekt, som visar hur den mänskliga närvaron framträder för algoritmernas blick.

En björn tittar upp ur ett rött fiskstimm med en saftig lax i labbarna, lugn på gränsen till mallig. En man kör golfbil i skelettdräkt, en annan ligger utslagen framför ett höghus.

Bilderna tillhör den kanadensiska konstnären Jon Rafmans serieverk ”Nine eyes of Google street view”, döpt efter kameran på de fotobilar som nätföretaget kartlägger världen med. Sedan 2008 har han valt bilder ur det gigantiska gatuarkivet som alla liknar frusna filmögonblick. Men både kornigheten och avtryckarslumpen gör att det snarast känns som att man snokar i en utomjordings övervakningsarkiv. Sedan den 8 oktober ställs projektet ut på museet Louisiana norr om Köpenhamn, under titeln ”9 eyes”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 30 oktober, 2025

Körde in i Palestinademo – döms till tre års fängelse

Mannen fotograferades av en privatperson i samband med bilattacken. Foto: Privat / Borås Domstol.

Efter bilattacken nekade mannen till att vara intresserad av Israel och Palestina – och påstod sig inte känna igen sitt eget X-konto. Nu döms han till tre års fängelse. Mohamed Karaz, en av de 81 målsägande, säger att Boråsborna fortsätter marschera för Palestina – men med mer oro än tidigare.

I dag föll domen mot den man i 70-årsåldern som i augusti förra året körde in i en folkmassa i samband med en Palestinademonstration i centrala Borås. Ingen skadades allvarligt, men minst en person fick uppsöka sjukhus efter att ha skadats i benet.

Ett vittne beskriver hur bilen körde in i folkmassan som ”när man ser en båt köra i vatten, och som att människorna var vågorna som bara åkte åt sidorna”. Ett annat vittne uppger att mannen ”vrålbackade” och var nära att träffa en kvinna med en barnvagn.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 30 oktober, 2025

Vem har inte gett 100 miljoner till en Hamas-älskare?

Funderar du på att flytta till Afghanistan?

I så fall vill jag påpeka att regeringen avråder skarpt, inte minst sedan 2021 när Talibanerna tog över landet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 30 oktober, 2025

Medlem i Parabols redaktion delar nazistmaterial: ”Högt i tak”

Svarta solen och en skärmdump från Parabol. Montage: Flamman.

På redaktionsmedlemmens stora konto syns invandringskritik, konspirationsteorier och SS-symboler. ”Det är för att trigga människor”, säger hon till Flamman. Chefredaktör Kajsa Ekis Ekman säger att hon inte markerat – då detta skulle bryta mot lagen.

En medlem i nättidningen Parabols redaktion har under en längre tid spridit högerextremt innehåll i sociala medier, kan Flamman avslöja. Bland annat försvarade hon den brittiska högerextremisten Tommy Robinson efter massdemonstrationerna mot invandring i London tidigare i september.

I samband med protesterna lade hon upp en story på sitt Instagramkonto med tusentals följare. Där beskrivs demonstrationen som en ”berättigad kritik av maktens katastrofala immigrationspolitik”. Redaktionsmedlemmen skriver också att om protesten räknas som högerextrem så är hon själv ”den mest högerextrema av dem alla”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Reportage 30 oktober, 2025

Recept för framtidens kockar

En man vars tröja hyllar ”Ockhams rakblad” deltar vid den gemensamma middagen. Foto: Karo Holmberg.

De får miljoner från ett fossiltungt investmentbolag – men kan inte sluta bli arresterade för klimatet. Ekomodernistiska Weplanet bjuder in till matfestival, där myndigheter och riskkapitalister brunchar veganskt med kärnkraftspositiva klimataktivister. Och enligt miljöprofilen George Monbiot kan de nya proteinerna vara kraftfulla nog att krossa fascismen.

Finland sägs vara de tusen sjöarnas land. Om uppgifterna stämmer ligger ungefär åtta procent av dem i Noux naturreservat utanför Helsingfors, enligt kartan utanför konferenscentret Haltia.

– Det här är mest för stadsborna, förklarar en finsk besökare.

– Vill du ha riktiga träsk så får du bege dig norrut.

Byggnaden, konstruerad helt i trä, ligger strax intill Noux långträsk. På en grusplan nedanför står stora tipitält, och en skylt lovar uthyrning av ”fat bikes” för 45 euro om dagen.

Karl Marx lär ha sagt att man inte ska skriva recept för framtidens kök. Men det är exakt den uppgiften som lockat ett sextiotal personer till den finska taigan. Deltagarna kommer från länder så avlägsna som Uganda, Australien och Bangladesh.

Lauri Muranen, socialdemokrat, grundare av finska Weplanet, och i dag pr-ansvarig på kärnkraftsbolaget Steady Energy, tar till orda.

– Vi är inte en organisation som sitter på vägen och stoppar trafiken. Alla behöver inte vara så. Men det betyder inte att vi inte kan ha inflytande, berättar han.

Trä. Konferensen ägde rum på komplexet Haltia i Noux naturreservat utanför Esbo. Foto: Karo Holmberg.

– Vi kan faktiskt göra mer. Vi kan påverka tänkandet bland människor, regeringar och företag. Det är mer subtilt, men slutresultatet är häpnadsväckande.

Och nog är stämningen annorlunda från andra miljöorganisationers möten. Kapitalismen nämns bara ett fåtal gånger – däremot flyter begrepp som roadmaps, stakeholders och resiliens runt i rummet. En myndighetsrepresentant förklarar försiktigt att traditionellt jordbruk fortfarande behövs. En miljöforskare kritiseras för att han kommit fram till att mer förnybar energi behövs, utan att ta in kärnkraft som alternativ. En frågeställning handlar om hur man kan göra alternativt protein sexigt – med Tesla som förebild.

Här finns visserligen en vegan som berättar om hur han övergav kött efter att ha läst en bok om ”köttets sexuella politik”. Men han jobbar också som riskkapitalist.


En gräsrotsorganisation – som är för kärnkraft, genmodifiering och odlat kött.

Så beskriver sig Weplanet, som står bakom kampanjen Reboot Food. Den globala organisationen samlar grupper i flera länder som beskriver sig själva som ekomodernistiska. Termen kommer från ett manifest som publicerades våren 2015. Texten undertecknades av bland andra Michael Shellenberger, som senare förminskat farorna med global uppvärmning.

Många av dem som samlats på konferensen är ”gröna kättare”, som lämnat sina partier med varierande grad av frivillighet. Britten Mark Lynas, som är policychef, beskriver sig som i ”exil i Labour”, medan generalsekreteraren Karolina Lisslö Gylfe lämnade svenska Miljöpartiet 2013 med målet att grunda ett ”kärnkraftspositivt och mer liberalt” parti.

Karl Marx lär ha sagt att man inte ska skriva recept för framtidens kök.

– Hela programmet var forskningsbaserat, där vi ville få bort fossila bränslen men där även kärnkraft var integrerat som en del av lösningen, berättar hon för Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 29 oktober, 2025

Kritiserad stiftelse bakom regeringens kampanj för återvandring

Regeringen har avsatt 8,25 miljoner kronor till Seefar Foundation för pilotprojektet för återvandring, en stiftelse med en lång historia av dunkla upplägg med otydlig avsändare. Det genomgående målet: att avråda människor från att befinna sig i Europa.

I våras tog regeringen två viktiga steg i arbetet med återvandring.

Den 23 april föreslog man en kraftig höjning av återvandringsbidraget, som ska träda i kraft vid årsskiftet. Och den 5 juni utsågs Teresa Zetterblad, tidigare avdelningschef vid Migrationsverket, som nationell samordnare för frivillig återvandring. Hon ska hjälpa kommuner att få fler att återvända till sina ursprungsländer, ett uppdrag som ska redovisas senast sommaren 2027.

Den 10 september inleddes dessutom ett pilotprojekt, som ska få 200 afghanska flyktingar att resa tillbaka, med en budget på 8,25 miljoner kronor över två år. Projektet heter Reluctance to readiness for return och ska utföras av stiftelsen Seefar, en aktör som sedan 2014 anlitats av EU och flera medlemsländer för att minska antalet människor som flyttar till Europa.

Enligt projektplanen som Flamman har begärt ut avfärdar migranter ofta återresan som ett dåligt alternativ, ”utan att tillräckligt överväga de möjliga positiva konsekvenserna av att återvända till Afghanistan."

Samtidigt avråder Utrikesdepartementet sedan den 10 februari 2006 från alla resor till Afghanistan, och i samband med talibanernas maktövertagande uppmanar det sedan den 5 augusti 2021 alla svenskar som befinner sig där att lämna landet. Då Sverige dessutom saknar utlämningsavtal med landet är frivilligt återvändande den enda möjligheten – men endast 18 afghaner har utvandrat frivilligt sedan talibanerna tog över för fyra år sedan.

Flamman kan nu visa att Seefar har en historia av att systematiskt dölja avsändaren bakom sina informationskampanjer – både den egna organisationen och uppdragsgivarna – för att undvika misstänksamhet hos mottagarna. På så sätt framställs kampanjerna som humanitära, när de i själva verket är en del av EU:s gränsarbete. Och trots de skimrande siffrorna i deras rapporter, ifrågasätts metodernas effektivitet av forskare.

Det här är berättelsen om Seefar.


Seefar Foundation grundades i april 2014, samma år som Europas syn på migration började förändras i grunden.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)