Inrikes/Nyheter 27 november, 2022

Sagor från en sjunkande civilisation

Tolkiens undergångssagor har tolkats som konservativa, pacifistiska eller anarkistiska, senast i samtalet om tv-serien Maktens ringar. Men viktigare än politiken är skildringen av civilisationers förfall – och de oseddas kamp för att fly undan.

Varje tid behöver sin domedagssaga. En trösterik berättelse om dem som lyckas fly från en högcivilisations undergång. När världen stod på randen till ett andra världskrig 1936 började J.R.R. Tolkien skriva på sin egen variant av myten om ön Atlantis undergång. I hans version kallades ön Númenor, en paradisö skapad för de människor som stod på gudarnas och alvkonungarnas sida i konflikten mot den onda makten Morgoth. Númenor förblindades av sin framgång och korrumperades till att revoltera mot gudarna i jakt på evigt liv. Är det en passande myt för vår tid?

Under hösten har världens dyraste tv-serie sänts, Amazons Maktens ringar, baserad på J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen. Eller rättare sagt på Tolkiens appendix till trilogin, på svenska utgivet som Ringens värld. Amazon betalade 250 miljoner dollar för rättigheterna till denna korta förhistoria till Härskarringen. Nu ska den bredas ut som tunt smör över fem planerade säsonger och öppna portarna för Amazon till den mättade streamingmarknaden. I dagarna har också boken Fall of Númenor släppts, en sammanställning av Tolkiens olika fragmentariska skildringar av tidsåldern före Hobbiten och Sagan om ringen.

Maktens ringar har väckt heta känslor bland Tolkiens fans och drogs in i det ständiga amerikanska kulturkriget om representation och identitet. Högern rasade helt förutsägbart över att Amazon gjort traditionalisten Tolkien ”woke”. Men även intressant kritik har dykt upp. I en essä i magasinet New Republic förklarar historikern Daniel Bessner att Amazonserien är ”en saga för en krigshungrande nation”. Även om det finns ett pacifistiskt stråk hos Tolkiens hobbitar i böckerna, menar Bessner att Peter Jacksons filmatisering från 2001 av Sagan om ringen kom att olyckligt sammanfalla med George W. Bushs krig mot terrorn. Det gav filmerna en ny laddning och fogade in dem i föreställningarna om civilisationernas krig mellan de goda nationerna i väst och de onda skurkstaterna i öst. På samma sätt anser Bessner att Maktens ringar blivit en passande beskrivning av det amerikanska imperiet 2022. Ondskan har besegrats, men varje tendens till att den kan uppstå igen ska sökas upp och stampas ut. Alven Galadriel, som är seriens huvudperson, kan inte acceptera fredstillståndet utan jagar ondskan ”från kris till kris, från krig till krig, precis som USA gjorde efter andra världskriget”. Maktens ringar skildrar hur imperialistiska ambitioner och korruption i det godas namn blir alvernas och människornas fall. Sagan om ringen utspelar sig i dessa stormakters ruiner.

Tolkien själv avskydde allegoriska läsningar av sina böcker. För honom var den mörke härskaren Sauron inte Stalin eller Hitler, och Mordor var inte Nazityskland. Trots detta går det inte att bortse från hur färgad Tolkien var av de stora krigen, hur mycket dessa sipprade in i hans världsbygge och färgade hans komplexa och mörka hjälteepos. I Sovjetunionen, där boken länge var förbjuden, lät man till och med skriva en egen version där berättelsen ges ur Saurons perspektiv.

Tolkien beskriver i essän Om sagor från 1939 hur hans ”smak för sagor väcktes på mandomens tröskel genom filologin och fick fullt och intensivt liv genom kriget”. I essän lyfter Tolkien flykten som ”en av sagans huvudfunktioner”. Det är ”en flykt som i regel är mycket praktisk och rent av kan vara heroisk”. Eskapismen blir en desertering. Flykten öppnar för ett motstånd vars mål inte är att offra sitt liv, utan att bevara och skydda det.

En hel generation unga män, Tolkiens egen generation, traumatiserades eller stupade i första världskriget, det första moderna masskriget. De tidigaste alvberättelserna började Tolkien skriva på ett fältsjukhus efter att ha insjuknat i skyttegravsfeber vid fronten i Somme. Dessa sagor skulle Tolkien komma att omarbeta i många olika versioner och stilar under hela sin livstid. De gavs ut först postumt som Silmarillion. Berättelserna växte fram ur Tolkiens språkintresse, hans egenhändigt konstruerade språk utgjorde grunden för skapandet av de världar språken talades i. Berättelserna växte fram som en sorts akademisk fanfiction, där Tolkien hämtade motiv från det finska nationaleposet Kalevala, Beowulfkvädet, Arthurlegenderna och Eddadikten om Sigurd Fafnersbane, som han arbetade om till en urmyt. Silmarillion samlade krönikor om de stora alvkungadömenas undergång i en mytisk urtid. Kriget som tragedi och utplåning bildar ett mörkt bakgrundsstråk i Tolkiens sagor, där de stupade staplas på hög på slagfält i ödelagda landskap. Grundkonflikten är mer komplex än bara en dualistisk strid mellan det onda och goda. Det är det godas hybris som ger det onda dess spelrum, de godas strävan efter makt och kontroll som gör dem möjliga att korrumpera. Hjältarna är tragiska och orsakar ofta sitt eget fall.

Åren 1936 och 1937 tornade åter de mörka krigsmolnen upp sig över världen igen. General Franco tog makten i Spanien och inbördeskriget bröt ut. I Tyskland tillkännagav Adolf Hitler sina planer för att utöka livsrummet för det tyska folket medan Mussolinis italienska trupper försökte säkra imperialistiska kolonier i Etiopien. De germanska, fornnordiska och anglosaxiska myterna, samma myter Tolkien intresserat sig för, politiserades för nationalistiska identitetsbyggen. Mitt i detta kom Hobbiten ut. I efterdyningarna av publiceringen började Tolkien planera sitt nya skrivprojekt, i samråd med författaren och vännen C.S. Lewis. De singlade slant om två teman. Lewis fick i uppgift att skriva om rymdresor och Tolkien om tidsresor.

Det är så berättelserna om Númenor växer fram. Tolkien skildrar i det ofärdiga utkastet The lost road två personer som återkommer i historien. ”Tråden skulle varit att det i mänskliga familjer då och då dök upp […] en far och son med samma namn, som kunde tydas som Välsignelse-vän och Alv-vän”, skriver Tolkien i ett av sina brev. Tanken var att skildra de två i olika historiska epoker, som vikingar och langobarder, för att resa tillbaka till ett prehistoriskt Númenor. Det här säger något om Tolkiens berättelser. Han såg dem inte som skildringar av en annan fiktiv värld, utan han ville genom skapande avtäcka vår världs mytiska fornhistoria. Boken börjar på 1900-talet med Alboin (Alvvän), hans fader Oswin och son Audoin. J.R.R. Tolkiens egen son Christopher Tolkien, som publicerade historien postumt i The lost road and other writings: Language and legend before ’The lord of the rings’, påpekar att med Alboin skriver hans far in självbiografiska drag i berättelsen. De delar födelsedag, utbildning, yrkeskarriär och intresse för att uppfinna språk och myter.

I The lost road får Alboin och Audoin genom sin tidsresa bevittna hur Elendil (Alvvän på alvspråket quenya) försöker övertyga sin son Herendil (i senare böcker kallad Isildur) att ansluta sig till motståndet mot den onde Sauron som tagit makten över Nùmenor. Som kungens rådgivare hade Sauron omvandlat öriket till en totalitär stat med ”regimkritiker som oförklarligt försvinner, informanter, fängelser, tortyr, hemlighetsmakeri, fruktan för natten, propaganda som skriver om historien”. Sauron lär númenoranerna bygga skepp av metall som kan resa utan vind och konstruera missiler som kan träffa mål på flera kilometers håll. Kungen har på Saurons initiativ inlett en ”imperiell expansion” av Númenor till Midgård. ”När min fader i denna tidsålder hade nått tillbaka till den första man i historien som bar namnet Alvvän så fann han där en bild av det han fördömde och fruktade mest i sin egen tid”, skriver Christopher Tolkien i sin textkommentar.
Númenorlegenden blir det enda tillfället där Tolkien låter Gud, världens skapare Ilúvatar, direkt ingripa i historiens skede och sänka hela Númenor i havet. Bara Elendil och hans alvtrogna skara undkommer ödeläggelsen.

Tolkien slutförde aldrig The Lost Road. I stället började han senare hösten 1937 att skriva på fortsättningen på Hobbiten, det skrivprojekt som växte till Sagan om ringen. Han skickar de nya utkast till sonen Christopher som kallats in till militärtjänstgöring under andra världskriget. Vreden i hans privata brev till sonen under kriget är märkbar. I en ofta citerad brevpassage återgiven i Brev från J.R.R. Tolkien förklarar Tolkien att hans ”politiska åsikter lutar mer och mer åt anarki”. Han skriver att ”den mest orätta sysslan för vilken människa som helst, till och med för helgon […], är att vara chef över andra människor. Inte en på miljonen passar för det, och allra minst de som söker möjligheten.”

Märks denna maktkritik i Tolkiens ringen-böcker? Året innan Sagan om ringen publicerades gav Tolkien ut en kommentar till den gamla engelska dikten The battle of Maldon. Slaget om Maldon utspelade sig 991 i Essex mellan den anglosaxiska armén och Olav Tryggvasons norska vikingar. Anglosaxernas armé leddes av hertigen Beorhtnoth, son av Beorthhelm. Vikingarna landsteg på en ö, från vilken man enbart kunde nå fastlandet via en smal landremsa. För att jämna ut oddsen vädjade de till Beorhtnoth att låta dem få fri passage över brostråket så att striden skulle bli hedersam. Beorhtnoth accepterade deras förfrågan. Han greps av ”ofermode” uppger dikten, ett övermod på grund av heder och hybris. Varefter vikingaarmén slaktade Beorhtnoth och hela hans armé i den kommande striden. Tolkien ägnar sin text The homecoming of Beorhtnoth (1953) åt att diskutera ofermod, vilket blir en svidande uppgörelse med den nordiska hjälteandan. I Tolkiens egen dikt följer vi två personer som letar efter hertigens sönderstyckade kropp på slagfältet. I deras samtal under letandet förbannar de Beorhtnoths hedersideal, hur han av prestige kunde låta så många unga män slaktas i onödan. Tolkien följer hur samma ideal återfinns i flera gamla engelska och germanska dikter, där hjälten i jakt på ära söker död på slagfältet och är beredd sätta allt på spel utan att tänka på konsekvenserna. Även Beowulf, en annan tidig hjälte i fornengelsk litteratur, drivs av samma övermod. Han tar sig an sina fiender obeväpnad och utan hjälp, allt för sitt eget eftermäles skull. Det individuella offret går före det gemensamma bästa, hjältedådet utförs för att hylla den egna överlägsenheten.

Tolkiens uppgörelse med den arkaiska hjälten, det nordiska hjälteidealet, utgör en röd tråd i hans böcker. I Härskarringen-trilogin kan bröderna Boromir och Faramir lyftas fram som exempel, där Boromir drivs av ofermod som slutar i tragedi när han försöker ta ringen från Frodo. Hans heder kan bara återupprättas genom att offra sitt liv i ett hjältedåd. Brodern Faramir står för det hjälteideal Tolkien själv hyllar, den hjälte som väljer sina strider och vet när det är läge att dra sig undan för att rädda liv, även om det varit mer ärorikt att stanna och slåss till siste man. I Silmarillion möter vi den tragiske hjälten Turin Turambarsom i sitt sökande efter öppen strid drar till sig Morgoths uppmärksamhet och därigenom orsakar förödelse och undergång för alvrikena. Till slut tar Turin sitt eget liv efter att i ett sista stordåd dödat draken Glaurung – och förstått konsekvenserna av sina handlingar. Beowulfs och Beorhtnoths anda vilar tungt över Boromir och Turin. Trollkarlarna Saruman och Gandalf är ett annat heroiskt motsatspar, där den självsäkre Saruman söker bygga allianser bland makthavare, strävar efter kontroll och makt för att öppet utmana Sauron, medan den mer försiktige Gandalf i stället vandrar runt och lyssnar, även bland de små och maktlösa. Hobbitarna i allmänhet, och Sam Gamgi i synnerhet, fungerar som de arkaiska hjältarnas motsats. ”Världshistoriens stora grunddrag, ’världens hjul, vrids ofta inte av härskarna och styresmännen, ens när de är gudar, utan av de till synes okända och svaga…”, skriver Tolkien i ett berömt brev (Brev 131) där han förklarar tankarna bakom sina böcker. Det är de små och osedda som kan agera utanför maktens blick, som inte räknas med och därigenom kan överraska och begå stordåd. Utan både Sam och Gollum hade Frodo aldrig lyckats med sitt uppdrag.

Så är J.R.R. Tolkien i slutändan, en konservativ bakåtsträvare, en traditionalistisk bevarare eller en trotsig anarkist i masskrigets tid? Kanske allt samtidigt. Men den politiska beteckningen är inte det viktiga. Tolkiens böcker utlovar inga utopier och fastslår ingen säker framtid. De är böcker om förfall och civilisationers bortdöende, men vars maktkritik uppmärksammar de små och oseddas kamper, de som försvarar livet och är kapabla att skapa något nytt. De är hjältar av en ny typ. De är det sista ledet, och uppvisar hjältemod utan att följa ett aristokratiskt hjälteideal, utan att dra ensamma till fronten eller låta sig offras i sin tids skyttegravar. Nog är det en eskapism som kan inspirera oss i vår tids kollaps.

Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Ledare 25 april, 2024

Nu kan väl ingen blunda för fascismen

Räddningstjänst, ambulans och polis är på plats i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

De senaste åren har många till höger tonat ned det fascistiska våldet, för att ursäkta alliansen med Sverigedemokraterna. Attacken i Gubbängen visar än en gång att hotet inte får ignoreras.

I går kväll arrangerade Vänsterpartiet ett panelsamtal om antifascismen på teatern Moment i Gubbängen. Efter en föreläsning av Klara Ljungberg från Expo skulle ett panelsamtal hållas med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

I stället stormade en handfull svartklädda, maskerade personer in och utdelade ett tiotal slag mot Mathias Wåg, samt kastade en rökbomb. Enligt Expo rör det sig om nazister, som även ska ha filmat evenemanget för att lägga ut i sina kanaler. Mötet kunde dock fullföljas och även om några fick åka till sjukhus skadades ingen allvarligt.

Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige

Bara några dagar tidigare hade maskerade nazister patrullerat Göteborgs gator. Och i Järfälla gick maskerade nazister från NMR till attack mot ett migrantläger, efter en uppmaning till ”vårstädning” av högerextremisten Christian Peterson, komplett med koordinater till platsen.

De senaste åren har vi dessutom tvingat vänja oss vid högerextrema provokatörer som dyker upp med kamera för att skapa ”innehåll” till sina kanaler. När Flamman arrangerade Socialistiskt forum för 1,5 år sedan dök en högerextremist upp för att filma och bete sig hotfullt, även då riktat mot just Mathias Wåg.

Man har också försökt sig på strategiska stämningar (”slaps”) som ett sätt att attackera pressfriheten (Flamman, 29/5 2023). Under namnet ”Förtalsombudsmannen” har Christian Peterson stämt komikern Bianca Meyer för att ha kallat högerextremisten Nick Alinia för ”nazistpyssling”, samt drivit ett liknande fall mot Mathias Wåg, för att dyka upp med kamera och provocera på rättegången.

Läs mer

Men Förtalsombudsmannen förlorade alla dessa fall. Det är tack och lov lagligt att kalla nazister för nazister i Sverige, oavsett hur kränkta de blir. Kanske är det därför vi ser en stegrad våldsamhet. Inte konstigt då att Säkerhetspolisen skriver att terrorhotet i dag framför allt kommer från två våldsbejakande rörelser – islamismen och högerextremismen.

Under 2017 placerade nazister bomber på flera flyktingboenden i Göteborg samt en syndikalistlokal, under hösten 2021 ägde två skolattacker rum med högerextrema motiv, och i mars avslöjade Expo hur en nazistisk chattgrupp planerade våldsdåd mot minoriteter som judar och homosexuella. Knivmordet på psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren på Almedalsveckan i Visby 2022 utfördes av en man med bakgrund i NMR, efter flera år av hotfulla aktioner. Den gången var det Johan Hakelius som skämtade bort våldshotet.

Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Men från höger är impulsen att tona ned hotet. I DN fördömer Erik Helmerson dådet, men kan inte låta bli att lyfta in Palestinaaktionen mot Ebba Busch och klimatungdomarna som protesterade framför riksdagen – som om det att jämställa med maskerad misshandel.

Ulf Kristersson relativiserade nyligen det våldsamma högerextrema hotet själv när han skrev: ”Nynazisterna och den autonoma vänstern har länge hotat judar.” (SvD, 8/11 2023) Några autonoma våldsdåd mot judar kunde han dock inte nämna.

Syftet med sådana relativiseringar är förstås att tona ned sin allians med ett parti som springer ur den nynazistiska rörelsen, och som den fortfarande har banden kvar till. Sverigedemokraternas framgångar bygger på just denna dubbelhet – att framställa sig som städad konservatism, samtidigt som man hela tiden blinkar mot rörelsens mest radikala delar. Flera sverigedemokrater har exempelvis öppet backat Petersons kampanj mot Tobias Hübinette på Karlstads universitet.

I den bästa av världar skulle högern ha förstått allvaret för länge sedan, men efter Gubbängen är det fascistiska hotet hotet omöjligt att förneka. Blundar högern nu har den bekänt färg en gång för alla.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 25 april, 2024

Facklig organiseringsvåg i amerikanska södern

Shawn Fain, ordförande för UAW. Foto: Alex Brandon / TT

Det amerikanska fackförbundet United Auto Workers (UAW) har medvind. Volkswagen-arbetare i Tennessee anslöt sig till facket den 19 april, och nästa månad ska även arbetare på Mercedes Benz fabrik i Alabama rösta om att gå med.

Efter förra årets framgångsrika strejker i USA:s nordliga stater, där UAW tog sig an storbolagen Ford Motor Company, General Motors och Stellantis, tändes en gnista i den amerikanska södern.

– Vi röstar för en säkrare arbetsplats, säger Moesha Chandler, arbetare på Mercedes i ett uttalande som delas på UAW:s hemsida, och fortsätter:

– När människor i 20 års ålder känner hur jobben förstör deras kroppar, då är något fel. Genom att gå med i fackföreningen tar vi oss makten att ändra arbetsplatsen till något säkrare och hållbarare.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes/Nyheter 24 april, 2024

Nazister attackerade antifascistiskt möte: ”Stärker behovet av antifascism”

Moment Teater i Gubbängen efter attacken. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Flera personer har förts till sjukhus efter att maskerade personer attackerade ett möte i södra Stockholm. Nu kallar Vänsterpartiet till manifestation mot attacken.

På onsdagskvällen attackerades ett möte på Moment Teater i Gubbängen av 3-5 svartklädda och maskerade personer. Enligt tidningen Expo ska det röra sig om nazister, som misshandlade flera personer, vandaliserade teaterlokalen och lämnade platsen innan polisen hann fram till platsen.

Evenemanget gick under titeln Antifascistiskt möte, och var tänkt att bestå av en föreläsning med Klara Ljungberg från Expo och ett efterföljande panelsamtal med miljöpartisten Mariana Moreira Duarte, Vänsterpartiets gruppledare Samuel Gonzalez Westling och frilansjournalisten Mathias Wåg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Rörelsen 24 april, 2024

Bosättarkolonialism är inte ett perfekt begrepp – men förklarar Israels politik

Israeler firar Jerusalemdagen, en nationell högtidsdag till minne av landets ockupation av östra Jerusalem 1967. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Under vintern har begreppet bosättarkolonialism debatterats i svensk vänstermedia i relation till Israel och Palestina. I Brand beskrevs Israel av pseudonymen Rolf Skoglund som en ”europeisk-amerikansk bosättarsättarstat”, medan Mirjam Katzin i ett svar kallade det magstarkt att referera till förintelseöverlevare och deras ättlingar för europeiska kolonisatörer.

I en parallell debatt i ETC uppmanade medieforskaren Helena Hägglund vänsterns ledarsidor att använda bosättarkolonialism som teoretiskt ramverk för konflikten, medan Leonidas Aretakis i ett svar beskrev begreppet som ett ”amerikanskt modeord”. Nyligen har termen försvarats av både Kalle Hedström Gustafsson i ETC och Per Sicking i Flamman. Liknande diskussioner har utspelat sig även utomlands, bland annat i tidskriften Jacobin.

Läs mer

Som forskare som använt just det här begreppet i Israel och Palestina känner jag inte igen mig i debatten. Både själva begreppet och poängen med dess användning är ofta ospecifikt beskrivet. Men för att förstå hur och varför det israeliska systemet systematiskt omfördelar resurser från palestinska medborgare i Israel till judiska dito är begreppet användbart.

Nästan all mark i Israel ägs av staten och hyrs ut på kontrakt om 49 eller 99 år genom Israeliska landmyndigheten. Vidden av hur riggat systemet är för de palestinska medborgarna kan vara svår att ta in för den som inte själv hört tjänstemän oförblommerat tala om det.

För att förstå den israeliska nationella skapelseberättelsen med dess vurm för pionjärer är perspektivet också bra, och likaså för att förstå förhållandet mellan de extrema bosättarna och samhället i stort. Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Men man behöver vara specifik. Vad är det till exempel som säger att bosättarkolonialism nödvändigar ett europeiskt förled? Och vilken period pratar vi om när vi säger kolonisatörer? Sionistisk strategi och idé har vidare ändrats över tid och plats. Från sent 1800-tal till 1948 pågick judisk invandring till regionen Palestina under sionistisk flagg. Efter 1948 fortsatte invandringen, bland annat med förintelseöverlevare, men i en helt annan politisk kontext. Inkluderar vi politiken som förs i relation till palestinierna på Västbanken och Gaza eller avgränsar vi oss till Israels erkända gränser? De två systemen är sammanlänkade men olika.

Läs mer

Till saken hör att det inte finns någon sammanhållen förklaringsmodell som heter bosättarkolonial teori. Det finns däremot något som kallas bosättarkoloniala studier. Detta fält arbetar ofta jämförande och rör sig till övervägande del mellan samtidens Australien, Sydafrika, USA, Kanada och Israel och Palestina. Fältet tog form under 1990-talet i Australien som en reaktion mot brister i det postkoloniala perspektivet. Kolonialismen, menade man, är en pågående och allestädes närvarande process. Att det är ett amerikanskt modeord är därför inte en helt rättvis beskrivning.

Begreppet vänder spegeln mot bosättarna: deras självbild, relationen med det nya landet och till de ursprungliga invånarna.

Det bosättarkoloniala perspektivet har många brister: det innebär ofta en klumpig och odynamisk tudelning mellan kolonialism inriktad mot resurser inklusive människor och kolonialism inriktad mot land (bosättarkolonialism är det senare). Där tenderar man att glömma andra grupper utanför binären bosättare-ursprunglig, till exempel andra invandrargrupper.

Kritiker av perspektivet har även lyft fram att den mycket strukturella synen på världen leder till en konceptualisering där bosättningen alltid ”slutförs”. De menar att även de som använder det för att belysa den israeliska statens övergrepp indirekt skriver en historia där palestinierna (snart) är ett minne blott. Från det perspektivet är det alltså inte antisemitiskt utan anti-palestinskt, om palestinskt här betyder en levande palestinsk framtid i regionen.

I slutändan är det dock framför allt ett akademiskt begrepp. Det kan anpassas till praktik och aktivism, men är i grund och botten en förenkling, som kan hjälpa oss att se vissa toner i en situation – som inte förklarar alla processer, men några.

Med det sagt kan det vara till stor hjälp för att föreställa sig en väg framåt. Det innebär ett nödvändigt erkännande och möjliggör en nödvändig uppgörelse. Vem kan förespråka något annat?

Läs mer
Brända bilar i Huwara den 27 februari 2023, efter en våldsam bosättarräd som svarade på att två bosättare sköts ihjäl av en palestinier. Foto: Majdi Mohammed/AP.
Utrikes 12 januari, 2024

Dagen efter Gaza

Johanna Adolfsson
Kulturgeograf och forskare.
Nyheter/Utrikes 24 april, 2024

Gigbolag försökte påverka europeisk arbetspolitik

En taxi från gigföretaget Bolt kör i centrala Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Taxibolaget Bolt skrev utkast till brev i den estniska regeringens namn, visar en ny granskning.

Tyskland, Frankrike, Grekland och Estland. Under de senaste åren har de fyra länderna varit starka krafter inom EU för att motarbeta det förslag på ny lagstiftning som unionen tagit fram i syfte att förbättra gigarbetares rättigheter.

Nu meddelar Euractiv att organisationen Corporate Europe Observatory (CEO), som bevakar lobbyism i EU, fått tag i mejl som visar hur det estniska apptaxi- och budföretaget Bolt använt sig av intensiv lobbyism för att påverka landets inställning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jacob Lundberg
Nyhetsredaktör och marknadsansvarig på Flamman. Tipsa om nyheter på 072-9218737 (sms/Signal).[email protected]
Kultur 24 april, 2024

Maskerad samhällskritik legitimerar ojämlikhet

Jennifer Coolidge som Tanya i ”White lotus” personifierar rik skörhet. Foto: HBO.

Rötäggen skymmer verklig maktkritik när de superrika skildras i media, enligt medievetaren Axel Vikströms nya avhandling.

Svensk nyhetsmedias skildringar av den ekonomiska eliten vältrar sig i rikedomsporr, och lämnar oss med föreställningen om att det bästa vi kan hoppas på är lite ”bättre” miljardärer – sådana som verkligen har förtjänat sin förmögenhet och förvaltar den med nationens bästa för ögonen. Det menar Axel Vikström i en ny avhandling i media- och kommunikationsvetenskap, med titeln The mediated representation of the super-rich.

Rikedomsporren känns igen från de senaste årens våg av tv- och filmdraman om superrika – Succession, White Lotus, Exit, Triangle of Sadness – listan kan göra lång. När superrika skildras i dessa dramer är det oftast i form av psykologiska undersökningar av förmögenhetens korrumperade krafter, lätt maskerat som samhällskritik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes 23 april, 2024

Nya bankregler försvårar för föreningar

Det har blivit allt svårare för ideella föreningar att öppna bankkonton, inklusive för politiska förbund. Foto: Marcus Ericsson/TT.

Det blir allt svårare att starta bankkonton för ideella föreningar, bland annat på grund av en ny anslutningsavgift från bankerna. Nu hoppas föreningslivet på förändring.

I januari 2022 infördes nya direktiv för Sveriges banker. Byråkratin komplicerades, avgiften till bankerna höjdes och att öppna ett bankkonto kostar nu 5 000 kronor eller mer.

Reglerna blev ett hinder för många ideella föreningar, som behöver en ekonomi för att kunna driva verksamhet. En av de drabbade föreningarna är SGC, som samlar runt 375 spelintresserade ungdomar. Trots större ambitioner är de i dagsläget begränsade till digitala möten via plattformen Discord och en gemensam Minecraftvärld. I sommar skulle de vilja anordna ett läger för sina medlemmar med mat, boende och aktiviteter. Men utan bankkonto är det krångligt att få till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Krönika/Kultur 23 april, 2024

Yael Bartanas ”Farewell” (2024) är som en ondskefull ”Aniara”.

De politiska spänningarna är påfallande närvarande på Venedigbiennalen. Ändå är det handens lust som får känneteckna världens största konstutställning.

När 60:e biennalen i Venedig öppnar en kylslagen dag i april 2024 är stämningen inte den vanliga, euforiska. Världens mest anrika konsthändelse, som inträffar vartannat år sedan snart 130 år, kan med sina nationella paviljonger, ihopträngda i en inhägnad park, Giardini, liknas med en frusen bild av Förenta Nationerna, en spegling av världen av idag. Följaktligen är Ryska paviljongen stängd i år – också. Efter ett beslut av Israels utvalda konstnär själv stod landets modernistiska glas-betong-byggnad  också stängd och nedsläckt. 

I presskön in till området på öppningsdagens morgon hör jag bakom mig två tjejer tala lågmält på hebreiska. Vi börjar prata och är överens om att Ruth Patir tog rätt beslut när hon stängde sin utställning i sista stund utan att stämma av med Israels  kulturminister Miki Zohar. Nu står där utanför i stället tre biffiga ”carabinieri” och blänger på förbipasserande, som inte tycks ta någon större notis. Alltför mycket drar uppmärksamheten till sig och utbudet är överväldigande, deadlines väntar och alla kritiker håller sina sinnen vidöppna för att kunna leverera en färsk spaning. Konsten sägs ju ha de mest finkalibrerade tentaklerna för vart världen är på väg. I tider som dessa är det förstås hårdvaluta och Venedigbiennalen, med sin prestige och koncentration, är den rätta platsen. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]
Ledare 22 april, 2024

Klimatförnekelse dödar arbetare

Två byggarbetare förbereder sig på Spaniens andra värmebölja, den 10 juli 2023. Foto: Manu Fernandez/AP.

Värmerelaterade dödsfall har ökat med en tredjedel i Europa, och en ny ILO-rapport visar att arbetare drabbas värst. Klimatförnekelse är alltså inte folkligt, utan gynnar tvärtom eliterna.

Den 11 juli i fjol föll en 44-årig arbetare ihop livlös på gatan i den italienska staden Lodi. Han hade satts att måla vägskyltar mitt i solen, trots 40 grader under värmeböljan Cerberus. Efter flera försök med defibrillatorn förklarades han död på det lokala sjukhuset.

”En tragedi lika absurd som onödig”, sade lokala fackansvariga Elena Maga till tidningen The Post Internazionale. ”Vi borde inte behöva vänta på att människor dör innan vi förändrar något.”

Han är inte ensam. Två nya rapporter som släpptes i dag visar hur värmen blir allt dödligare i världen, och att arbetare världen över tillhör de hårdast drabbade.

Den första rapporten, utgiven av EU:s klimattjänst Copernicus, visar att de värmerelaterade dödligheten ökade med 30 procent i unionen förra året. 2023 var det varmaste året som någonsin har uppmätts, och Europa är den kontinent som värms upp snabbast.

”Det verkar kanske dyrt att agera mot klimathotet”, sade Meteorologiska världsorganisationens chef Celeste Saulo. ”Men priset för att inte agera är betydligt högre.”

Men klimatkrisen slår olika hårt beroende på vem du är. I dag släppte även Internationella arbetsorganisationen (ILO) en rapport som visar att arbetare tillhör de mest utsatta. Värst drabbade är de som arbetar kroppsligt och utomhus, eller som är tvungna att jobba oavsett väder – antingen på grund av deras centrala betydelse, som räddningspersonal och jordbrukare, eller på grund av ekonomisk utsatthet.

En brandman evakuerar en get under en skogsbrand i Acharnes, en förort i norra Aten, den 23 augusti 2023. Foto: Thanassis Stavrakis/AP.

ILO har identifierat sex klimatrisker som särskilt drabbar arbetare:

Övervärme. De 2,41 miljarder som arbetar inom värmekänsliga branscher som jordbruk, byggande och sopåkning drabbas i högre grad av skador på hjärtat, njurar och skelett, samt värmeslag och utmattning. 18,970 årliga dödsfall på jobbet beror på värme.

Extremväder. Krispersonal inom medicin, bränder, samt fiskare och jordbrukare drabbas i större utsträckning av stormar och översvämningar.

UV-strålning. De 1,6 miljarder som arbetar utomhus i världen, exempelvis inom post, trädgård och hamnar, drabbas av skador på hud och ögon, inklusive cancer.

Luftföroreningar. Samma grupp utsätts även för dålig luft, en hälsofara som kan kopplas till 860 000 årliga arbetsrelaterade dödsfall världen över.

Smitta. De som arbetar utomhus, inte minst i jordbruk, skogar och trädgårdar, drabbas oftare av parasitiska sjukdomar som malaria, borrelia, dengue, snäckfeber och leishmaniasis.

Gifter. Arbetare inom jordbruk, kemi och skogsbruk drabbas av förgiftning, cancer, neurotoxicitet, samt reproduktiva och andra sjukdomar efter att ha utsatts för agrokemiska gifter. Fler än 300 000 människor dör varje år efter förgiftning av bekämpningsmedel.

För visst är klimatet en fråga om klass mot klass – men det är klimatrörelsen som står på folkets sida.

Arbetarklassen sticker alltså ut som en grupp som har ett oerhört starkt intresse av att ta strid mot fossilutsläpp och miljöförstöring, medan klimatbovarna gynnas av den högerretorik som framställer klimatet som en fråga för cyklande veganer i innerstaden. Men som vi ser tillhör den urbana medelklassen inte alls de hårdast drabbade av värmeböljor och översvämningar.

För en månad sedan sågade Klimatpolitiska rådet än en gång regeringens klimatarbete, som slår ifrån sig all kritik från förhatliga experter. Under valrörelsen poserade man i stället vid mackpumpar för att framställa fossilbränsle som folkligt, en strategi som tycks ha lyckats med tanke på valsegern.

Det är en stor utmaning för gröna partier och rörelser, som framställs klimatfrågan som allmänmänsklig, men som har misslyckats med att förklara vilka som drabbas hårdast. Klimatprotester framställs ofta som ett hinder för arbetare som vill komma till jobbet, men i själva verket är det arbetarna själva som borde klistra fast sig på gatorna. För visst är klimatet en fråga om klass mot klass – men det är klimatrörelsen som står på folkets sida.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 21 april, 2024

Brytningstid på norska

”Blå interiör” (1883) anses vara Harriet Backers mästerverk. Bilden är beskuren.

Nationalmuseums utställning med Harriet Backer är en genomsnygg lektion om 1800-talets smygande radikalitet.

”Varför har det inte funnits några stora kvinnliga konstnärer?” Frågan ställdes 1971 i en berömd essä av den amerikanska konsthistorikern Linda Nochlin. Hennes skenbart naiva fråga gav upphov till en störtflod av forskning, och sedan dess har ett oräkneligt antal kvinnliga konstnärer dykt upp vilket gjort konsthistoria till ett betydligt mer diversifierat fält. Att ”upptäcka” en bortglömd konstnär och återupprätta hennes rätta plats i historien har närapå blivit en klyscha i konstbranschen (tänk på Hilma af Klint-febern). Definitivt oftast på gott snarare än ont, även om det kan bli tjatigt och ibland rentav tveksamt att marknadsföra utställningar som ”upptäckter” då det inte sällan redan bedrivits forskning på konstnärerna i fråga.

Det jag blir mest störd av på Nationalmuseums utställning Harriet Backer är ändå att jag – konsthistorienörd och feminist – aldrig tidigare hört hennes namn. För att parafrasera Nochlin undrar jag: Varför är våra grannländers konsthistoria terra incognita? Före och efter Edvard Munch råder mest ett tyst sus i mitt huvud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Paulina Sokolow
Kulturredaktör och konstvetare.[email protected]