Pockettidningen R ägnar ett temanummer åt barn, ungdomar och demokrati, vilket givetvis för blicken mot skolan. Udden är riktad mot skolminister Jan Björklunds auktoritetstroende och frågan som ställs är: Varför skulle vi, på 2000-talet, sträva efter att MINSKA elevers inflytande och medbestämmande i skolan? ”Skolministern har lyckats med en sak: han har fått denna politik att låta radikal och omvälvande, som något nytt. Men det är alls inget nytt”, skriver chefredaktör Kurt Nurmi i ledaren.
I detta temanummer intervjuas åttondeklassaren Ville om sin syn på demokratin i skolan, barnrättsaktivisten och före detta vänsterpartisten Margareta Rönnberg om barn och medier samt danske familjeterapeuten Jesper Juul om barn och uppfostran. Eller rättare sagt att vuxna ska sluta uppfostra. Barn ska behandlas som medmänniskor och inte som husdjur, menar Jesper Juul.
Jesper Juul går längre än dem som vill avskaffa betygen. Han vill avskaffa skolplikten. Egentligen är väl bevekelsegrunderna likartade. Om man inte med hot och tvång kan få barnen att gå till skolan, skulle den tvingas reformeras så radikalt att den skulle bli en trevlig plats. En plats för nyfikenhet och kreativitet. En plats för bekräftelse och utveckling. Och omvänt – om skolan vore sådan, skulle ingen piska behövas för att få eleverna att gå dit. Barn är nyfikna och har lust att lära. Det gäller bara att denna lust inte förkvävs medelst sortering, korvstoppning och pekpinnar. Förskolan föddes inte auktoritär. Det gjorde däremot skolan. Skolplikten infördes därför att föräldrarna förlorade en inkomst. ”Det var ett modigt beslut då”, säger Jesper Juul. ”Men förutsättningarna då gäller inte längre.”
Religion kränker barnens rättigheter, menar Soleyman Ghasemiani från organisationen Barnen först. Varför behandlas unga annorlunda? undrar i journalisten Joakim Frieberg. Skolan ska vara till för eleverna, framhåller elevrådsordförande Alexander Nejdemo, i ett reportage om de gymnasieskolor som har haft elevmajoritet i styrelser. Kort sagt ett späckat nummer av Pockettidningen R.