Okategoriserade 26 mars, 2009

Skolbarn ska lära sig ”brittiskhet”

Brittiska barn upplever rasism i skolan och ser att lärarna beter sig diskriminerande mot svarta elever. Nu har en ny rapport satt fart på debatten om nationell tillhörighet i Storbritannien. En del anser att debatten syftar till att landets etniska minoriteter ska assimileras

I Storbritannien pågår en debatt om nationell identitet med jämna mellanrum. Den senaste har pågått sedan början på 2000-talet, då Tony Blair talade om sin vision av ”brittiskhet”. Han sade att ”blodsband allena” inte definierade nationell identitet och att det moderna brittiska samhället har skapats av ”en rik blandning av människor med rötter i olika folkgrupper och religioner över århundraden”.
Debatten tog ny fart i januari 2007, när den brittiska regeringen lade fram sin rapport Diversity and Citizenship (Mångfald och medborgarskap). Flera ministrar, både i dåvarande Blairs regering och i nuvarande Gordon Browns, anser att skolorna ska lära ut brittiska värderingar. De anser att sådan undervisning skulle få barnen att känna mer samhörighet med samhället de lever i.
Kritiken har inte uteblivit och kommer både från lärarfacket och representanter för andra institutioner i samhället. Medborgare och representanter för olika intressegrupper, institutioner och organisationer, frågar sig vilka värderingar ministrarna menar är specifikt brittiska. Vad skulle vara lämpligt att lära ut till barn och vuxna, nyanlända som infödda? Och vilka ska avgöra vad som är lämpligt?
Rapporten Diversity and Citizenship är gjord på uppdrag av utbildningsdepartementet, i kölvattnet efter explosionerna och dödsskjutningen i London i juli 2005, och sammanställd av Sir Keith Ajegbo. Ajegbo är övertygad om att det är skolans ansvar att ta debatten om hur vi ska leva tillsammans i ett mångfasetterat samhälle, oavsett hur kontroversiellt och svårt det kan te sig.
Rapportförfattarna vill att alla skolor inom fem år ”ska ge eleverna verktyg för att aktivt kunna delta i en demokrati och uppskatta och förstå skillnader mellan människor”.

I rapporten finner man att alla barn behöver förstå sin identitet och känna samhörighet, och att det är lika viktigt för det i landet födda barnet som för ett barn som nyligen kommit. Man finner även förslag på hur skolan kan förbättra och stärka undervisningen i gemensamma värderingar och värdet av kulturell identitet.
Författarna hänvisar bland annat till en studie som lades fram 2005, The Educational Experience and Achievements of Black Boys in London Schools 2002-2003 (Erfarenheter inom utbildning och resultat för svarta pojkar i Londonskolor 2002-2003). Den visar att rasismen är utbredd bland lärare och i skolledningar samt att det engelska skolsystemet producerat nedslående resultat när det gäller en stor grupp av de svarta eleverna de senaste 50 åren. Trots flera skolreformer går bland annat 70 procent av alla pojkar med afrokaribisk bakgrund ut skolan med undermåliga betyg.

Studiens resultat pekar på att ett dåligt resultat i skolan ofta beror på att barnen fått för lite positiv uppmärksamhet av läraren, blivit orättvist behandlade av skolledningen och fått uppgifter som inte har legat på rätt nivå.
Eleverna, oavsett årskurs, uttryckte en önskan om att få större inblick i den svarta historieskrivningen.
Många barn i undersökningsgruppen talar om att de upplevt rasism i skolan, och att de inte fått stöd för att hantera problemet. I klassrummen har lärarna varit aggressiva verbalt, inte låtit de svarta eleverna svara när de räckt upp handen och bestraffat dem hårdare när de har brutit mot regler. Många barn anser också att en alltför stor del av tiden och energin går åt till att bemöta fientliga lärare.

Studien om elevernas erfarenhet av den brittiska skolan, som gjorts på uppdrag av dåvarande borgmästaren i London, följs av en rekommendation i vilken borgmästare Ken Livingstone säger att han har stort förtroende för Londons lärare, deras professionalism och hängivenhet, men att han anser att ”sammansättningen av lärarkåren, skolledningarna och andra som arbetar med att utbilda våra barn måste ändras drastiskt, så att den speglar mångfalden hos Londons barn”.
Han hänvisar till att en tredjedel av alla Londonbor har afrikansk, asiatisk eller karibisk bakgrund och att 43,5 procent av alla elever i Londons skolor (2002-2003) hade afrikansk, asiatisk eller annan minoritetsbakgrund, och menar att detta borde reflekteras i lärarkåren. Idag kommer endast 7,4 procent av lärarna från en etnisk minoritet.
Men Livingstone säger inte ett ord om alla elevers rätt till likvärdig utbildning och till att behandlas med respekt, oavsett etnisk, sexuell och ekonomisk tillhörighet. Ingenstans nämnde borgmästaren att lärare, skolledning och annan personal måste ändra förhållningssätt till närmare hälften av de barn som går i Londons skolor.

Den rasism och främlingsfientlighet som finns i skolan och samhället har kommenterats bland annat av Manny Lewis, chef för London Development Agency. Lewis säger att det idag finns 100.000 småföretagare med afrikansk, asiatisk eller karibisk bakgrund i huvudstaden, att dessa småföretagare står för 20 procent av all affärsverksamhet och har närmare en fjärdedel av all anställd arbetskraft i staden.
Han anser att det inte är försvarbart att ha låga förväntningar på barn med afrokaribisk bakgrund eftersom de är morgondagens småföretagare.
Lewis kan ha rätt i sak men den centrala frågan här är inte ekonomisk lönsamhet utan alla barns rätt till en fullvärdig skolgång. Om samhället inte i handling ger uttryck för de värderingar som det – förhoppningsvis – finns konsensus omkring, blir diskussionen om att lära ut brittiska värderingar bara ett spel för gallerierna.

Och mycket riktigt har det varit en förvirrad debatt med oklara förtecken. Tony Blair har sagt att brittisk identitet innefattar värderingar som ”kreativitet byggd på tolerans, öppenhet och anpassningsförmåga”, ”familjer” samt ”rent spel, ansvar och rättigheter och ett utåtriktat närmande till omvärlden”.
I brittiska dagstidningar har man haft omröstningar om vad som är brittiskt, och fått svar som Earl Grey-te, modeskaparen John Galliano, humor, gin och tonic och att de flesta talar ens språk när man åker utomlands.
Alltfler britter har pekat på att frågan om brittiska värderingar inte har något bestämt innehåll och därför i sig är intressantare än svaren. Alltfler frågar sig vad som ligger bakom och vilka avsikterna är. En del anser att debatten är ett mer politiskt korrekt sätt att begära att landets etniska minoriteter ska låta sig assimileras.
En del anser det oroande att det i modern tid är möjligt att uttala sig utifrån en position där man anser sig kunna säga sanningen om vad som är brittiska värderingar och brittisk identitet, och därmed även kunna säga vad som inte lämpar sig som brittisk identitet.
Baljeet Ghale från lärarfacket NUT menar att det behövs en debatt om värderingar i skolan, men ifrågasätter om fokus ska ligga på nationell identitet. Hon anser att ”utbildningsdepartementet endast ökar främlingsfientligheten när de fordrar att människor ska anta en påbjuden syn på ’brittiskhet’”. Vid NUT:s kongress 2007 sade Ghale att ”vissa menar att rasism är en av de brittiska värderingarna”, och tillade att Storbritannien inte har monopol på tolerans och yttrandefrihet.

Med tanke på den debatt som föranlett rapporten Diversity and Citizenship menar Ghale att det är hoppingivande när Sir Keith Ajegbo säger att mer kan göras för att barn ska undersöka och debattera sin identitet.
Ajegbo och hans kollegor har levererat en gedigen rapport och konkreta förslag på hur man kan gå från ord till handling – för skolledning, lärare och politiker. De framhåller att alla de värderingar som finns i det brittiska samhället måste bli synliga, och att man inte kan huka för den existerande diskrimineringen – oavsett vem som blir diskriminerad. Och att ett samhälle endast genom att låta alla sidor komma till tals, berätta sin historia och tolka historien kan få alla att bli delaktiga.
I rapporten finner man hur historieundervisningen kan ge barnen del av det sammanhang som de lever i. Man understryker att historieundervisningen bör förklara varför dagens samhälle ser ut som det gör, och mer än idag ta upp ämnen som kolonialismen, slavhandeln och suffragettrörelsen, men framför allt bör den ge eleverna utrymme att diskutera och problematisera världshistorien och sin upplevelse av den.
Gordon Browns regering har hörsammat rapportförfattarnas rekommendationer att låta barnen ta del av alla delar av den brittiska historien och debattera den. Tanken är god, men kanske inte helt färdig att sätta i verket.

Enligt skolministern, lord Adonis, ska barn från elva till 16 år med hjälp av de nya direktiven få ”kunskap om uppkomsten av det brittiska samhället och brittiska värderingar och därmed få ökad förståelse och större tolerans”. Trots rapportförfattarnas tydliga påpekande om att värderingarna är var och ens och att alla måste få komma till tals, säger skolministern att man med hjälp av historia kan lära sig vilka de brittiska värderingarna är – inte att man ska använda historia till att höra alla de värderingar som finns och funnits.
Bättre historieundervisning räcker dock inte för att skapa samhörighet, varken i klassrummet eller i samhället. Det är viktigt att lära av historien – men den är ingen genväg till goda förebilder och värderingar att samlas runt. Storbritanniens historia är full av rasism och förtryck, och ”uppkomsten av det brittiska samhället” präglas till stor del av andra värderingar än dem som regeringen vill lansera som ”brittiska”.

I många länder, inte bara i Storbritannien, söker man idag efter vägar till starkare samhörighet i samhällen som är både globala och lokala.
Keith Ajegbo, Baljeet Ghale och andra med dem menar att skolan är en av flera instanser som har ansvar för att sprida kunskap och leda debatten om brittiska värderingar. Ur ett samhällsbyggnadsperspektiv är det lika viktigt att regeringen, media och andra institutioner undersöker, talar om och ger plats åt de värderingar som finns i samhället.
Ur ett samhällsbyggnadsperspektiv kan det vara nödvändigt att gå bortom den politiska dagordningen och se till grunden för vad man önskar bygga samhället på: Värderingar om allas lika värde – värderingar som inte är bundna till en specifik nation eller ett specifikt politiskt parti.

Kommentar 18 juni, 2025

Paulina Sokolow: Det är Fokus lupinfascism som är invasiv

I en krönika i tidningen Fokus jämför människor med ohyra. Rensningsretoriken är direkt farlig, skriver Paulina Sokolow i ett svar. Foto: Lise Åserud/NTB/TT.

Jag förstår att det är kittlande för högerkrönikören Anna Nachman att jämföra människor med lupiner, som ska slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”. Men det är de som förpestar klimatet.

”All mångfald berikar inte – invasiva arter hotar de egna” lyder rubriken på Anna Nachmans senaste krönika i Fokus. Jag förstår så klart att syftet: att sådana som jag ska bli upprörda. Så låt mig göra er nöjda.

Även om alla över fjorton år förstår rubrikens budskap, och anar mellan raderna vilken sorts mångfald som inte berikar, får den som tar sig in bakom betalväggen först en lektion i frejdig naturrutan-ton om hur brandgula nyckelpigor tagit sig in i svensk natur och orsakat bitna barnarmar och utträngning av den gulliga röda som vi känner till. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 juni, 2025

Efter Gaza måste frikyrkorna välja väg

Jesus överblickar flanken av Sankt Porfyrios-kyrkan i Gaza, där stadens kristna samlas för mässa trots de israeliska attackerna. Foto: Omar Ashtawy/APA/Zuma/TT.

I min barndoms pingstkyrka var det självklart: Gud hade utvalt Israel, och vi skulle stötta staten. Men när bomberna faller över Gaza och lidandet växer, är det dags att avslöja den kristna sionismen för vad den är – en farlig irrlära som får människor att blunda för krigsbrott.

Den 5 april 2024 talar den kristna SD-profilen Alexander Christiansson inför hundratals delegater på Jerusalem Prayer Breakfast, en lobbyorganisation som vill föra samman mäktiga politiker och kristna ledare i stöd för Israel.

Mötet hålls på Elite Hotel Marina Tower i Nacka, och Christiansson berättar att det är en speciell samling för honom. Israel har, börjar han, varit ”en del av mig, det har varit i min dna sedan min ungdom.” Det var inte självklart att sonen till den frikyrkliga rockikonen Ulf Christiansson, sångare i bandet Jerusalem, skulle hitta in i politiken. Men när han gjorde det var syftet klart: ”Den första motion jag lade fram i riksdagen var att flytta [svenska] ambassaden från Tel Aviv till Jerusalem,” berättar han på frukosten.

Rummet fylls av applåder.

Förutom Christiansson deltar Svante Rumar, tidigare pastor från Livets Ord, och Lars Enarson. Enarson har en stor följarskara på Youtube, och är en av Sveriges mest kända kristna sionister.

Det hela slutar i ett bönemöte, där stödet för Israel vävs samman med kristet lärjungaskap och en kamp mot världens ondska. Rumar leder slutbönen: ”Vi ber för den israeliska armén. Vi ber för flygvapnet och alla andra försvarsgrenar. Låt din vilja ske i Gaza.”


Att Israels folk är utvalt av Gud, och att kristna därför bör stötta staten Israel var en vanlig talepunkt även i pingstförsamlingen där jag växte upp. För Lewi Pethrus, som ledde både Pingströrelsen och det politiska partiet Kristdemokraterna, var det självklart att grundandet av Israel år 1948 var Guds verk.

Inom den svenska frikyrkligheten lever föreställningen om att staten Israel är en del av Guds plan kvar – ibland som en aktiv kraft, andra gånger som ett mer oreflekterat arv.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Essä 18 juni, 2025

Birgitta Eds existentiella herrgård ger mig mardrömmar

Bild: Jaana-Kristiina Alakoski: ”Beste”, blandat material 2025.

Den nya folkhälsosatsningen på existentiell hälsa vill få oss att sluta grubbla – och gå tillbaka till jobbet.

Livet är meningslöst.

Så känner åtminstone var fjärde svensk, enligt en rapport från 2023. Ångest må vara vår arvedel, men så ensamma, uttråkade, sömnlösa och deprimerade som vi är i dag har vi inte varit på 50 år. Andelen som upplever livet som meningslöst har fyrdubblats på bara två decennier.

Så, vadå? Ska alla in i psykvården? Nej, åtminstone inte enligt socialminister Jakob Forssmed. Han har hittat ett nytt favoritbegrepp: existentiell hälsa. På Forssmeds initiativ har regeringen gett i uppdrag till Folkhälsomyndigheten att utreda hur arbetet kan komma i gång. ”Existentiell hälsa”, står det i regeringens pressmeddelande, ”kan beskrivas som förmågan att tro på, ta vara på, förhålla sig till och känna mening med livet.”

Första gången jag hörde begreppet skrattade jag rakt ut. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur de två orden hängde ihop. Jovisst, man måste väl ha en smula hälsa för att fortsätta existera, men utöver det? Handlar det om att minska rökningen bland franska existentialister? De dog ju av sina lungproblem för femtio år sedan.

Nu har jag läst på, och jag skrattar inte längre. Jag är faktiskt jävligt oroad. När man tränger in bakom de suddiga myndighetsflosklerna, och granskar implikationerna av begreppet, framträder bilden av ett sjukt samhälle.


Existentiell hälsa är en sekulär översättning av spiritual health (ett forskningsområde som bland annat påstår sig ha visat att man röker mindre om man tror på Gud, så Sartre hade kanske kunnat få lite hjälp där). Andlig hälsa handlar om att känna att ens liv står i relation till ”något större”, en aspekt som fått hänga med till det vagare svenska begreppet. I rapporterna från Folkhälsomyndigheten, som publicerades i december förra året och i mars i år, framgår framför allt att man inte riktigt kan slå fast vad som menas med existentiell hälsa.

Men ”det kanske inte heller är önskvärt med en definition”, säger utredaren Emma Lindholm i en intervju. ”Då är risken att man också väljer bort vissa aspekter. Det är subjektivt och kan ändras under livets gång.” Existentiell hälsa ska alltså vara… allt man vill att det ska vara? ”Vårt arbete”, skriver de sfinxaktigt i rapporten, ”visar både att existentiell hälsa kan mätas och att existentiell hälsa är något omätbart.”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 17 juni, 2025

Paulina Sokolow: Irans kvinnor befrias inte av rosa bomber

Bilder av Israel som ett land för frigjorda kvinnor är en seglivad nationell myt. Foto: Skärmdump, Ronen Zvulun/AP.

”Kvinna, liv, frihet”, dundrade Netanyahu till det iranska folket samma morgon som bomberna regnade över Teheran i fredags. Men med tanke på fascistpacket han styr med är han knappast någon kvinnornas beskyddare.

En grupp unga, välväxta kvinnor i höga stövlar, tajts och hårsvall står i formation och struttar runt i en synkroniserad bensparkardans à la Beyoncé. Jag fattar att det mobilen visar är AI-slask, generisk mjukporr. Ändå stannar jag upp och kollar klart. Den som delat filmen är en gammal bekant som på instagram de senaste 20 månaderna varvat bilder från familjehögtider och karriärframgångar med klipp av morska IDF-soldater, hejarop till Israels eurovision-sångerska och kampanjer om att släppa gisslan.

Undertexten till dansvideon som fångar min uppmärksamhet. ”Befria Iran. Kvinna, liv, frihet. Rädda Israel.” Det kurdiska slagordet jin, jiyan, azadi blev känt för världen som ett feministiskt stridsrop från de förtryckta kvinnorna i Iran efter mordet på 22-åriga Mahsa Amini 2022. Bombningarna sker alltså inte bara av egenintresse, utan är en räddningsaktion av iranska kvinnor, som de stora starka israelerna ska befria från religiöst förtryck.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 17 juni, 2025

Friskola bytte böcker mot USA-tema – hotas av miljonsmäll

”Fortitudo” betyder mod eller tapperhet på latin. Foto: Liz Fällman.

Amerikanska gymnasiet, ”en svensk skola med amerikanskt mindset”, är en av Sveriges snabbast växande friskolekoncerner. Men lärare vittnar om ohållbar arbetsmiljö – och nu åker bolaget på en miljonsmäll från Skolinspektionen.

Friskolekoncernen Amerikanska gymnasiet kan behöva betala två miljoner kronor i vite till Skolinspektionen, efter en granskning av koncernens skola i Uppsala.

För att undvika miljonvitet måste man innan den 14 november ”se till att samtliga elevers läsår omfattar minst 178 skoldagar” och rätt antal undervisningstimmar – samt att eleverna har ordentlig tillgång till specialpedagog och läroböcker, och att de digitala läromedel man har använt i stället för läroböcker faktiskt fungerar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 16 juni, 2025

Palmecentret förlorar miljonbelopp: ”Orbanisering”

Biståndsminister Benjamin Dousa (M) och Jakob Granit, generaldirektör på Sida, besöker ett svenskt biståndsprojekt i Uganda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Efter en ändring i sista sekunden stoppas bidrag på 68 miljoner kronor till Palmecentret. ”Svårt att tänka att det inte är riktat mot oss”, säger generalsekreteraren Oscar Ernerot, som beskriver stödet som bortskuret med ”kirurgisk precision”.

– Tråkigast är beskedet såklart för alla våra partners och verksamheter ute i världen, som kommer drabbas hårdast av det här, säger Oscar Ernerot, generalsekreterare för Palmecentret.

– Inte minst i Palestina, vilket är särskilt allvarligt just nu, där vi stödjer fackföreningar, kvinno- och ungdomsorganisationer. Men även i södra Afrika och Colombia.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Folket som den israeliska litteraturen vill glömma

Tvångsförflyttningarna av palestinierna skildras på olika sätt i i den israeliska litteraturen. Foto: AP.

Om Israel ska göra upp med sin historia måste glömskan först konfronteras på allvar. Theo Vareman reflekterar över hur 1948 skildrats i palestinsk och israelisk skönlitteratur.

Nyinflyttad i London stod jag en dag vid hylla O i bokhandeln på Gower street och hade framför mig merparten av Amos Oz författarskap. Det var som att träffa en gammal vän. Oz – fram till sin död Israels mest erkända författare – är en av dem jag ständigt återvänder till. Dels tilltalas jag av melankolin hos de ofta sökande, förvirrade huvudpersonerna, dels är han en mästare på att skildra barnets perspektiv, även under dramatiska historiska skeenden. Jag lämnade bokhandeln med kortromanen Panter i källaren från 1995.

Läsaren får följa Proffy, en tolvårig pojke i Jerusalem under året som leder fram till Israels grundande. Kampen för ett eget land letar sig in i Proffys och hans vänners lekar, något som kompliceras av att Proffy samtidigt blir vän med en brittisk soldat som vill bättra på sin rostiga hebreiska. I slutet av boken blir leken allvar, när FN meddelar sin delningsplan för Palestina och drömmen om en judisk stat plötsligt tycks inom räckhåll.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 juni, 2025

Kvinnor som skrattar är inte kannibaler

Paris Hilton talade med en mörk alt som del av sin varumärkesförflyttning. Foto: Chris Pizzello/AP.

Anne Carson rannsakar synen på ljusa röster genom historien. Skojigt, tycker Hanna Johansson om den nyutgivna essän ”The gender of sound”.

Mot slutet av The gender of sound, en essä som första gången publicerades i en samling 1992 och som tidigare i år kom i en tunn, snygg nyutgåva av Silver press, håller Anne Carson ett tal till naivitetens lov. Eller, så här: hon förutspår att hon kommer att få kritik för sitt spretiga sätt att besvara den fråga som essän uppehåller sig vid: ”Hur påverkar våra föreställningar om kön hur vi uppfattar ljud?”

Carson är professorn i klassiska språk som blivit berömd för sitt säregna, poetiska sätt att förhålla sig till antikens källor. I The gender of sound vänder hon sig också dit. Aristoteles föreslog att kvinnors ljusa röster är ett bevis på deras inneboende ondska, eftersom modiga varelser – som lejon, eller tjurar – gör djupa, mörka läten. Ju tyngre testiklar, fortsätter han, desto djupare röst; de fungerar som ett slags lod för stämbanden. I litteraturen är kvinnors ljud okontrollerade och kaotiska: högljudda skrik, vilda skratt, ylanden, gäll klagosång, utrop av smärta eller njutning. De är verbalt inkontinenta, fjolliga, skvallriga. Ofta påtalas likheten mellan kvinnans mun och kvinnans kön, vars läppar bör hållas slutna. I Odyssén ber Telemachos vid ett tillfälle sin mamma Penelope att hålla käften. Under hellenismen hände det att röstövningar ordinerades för att bota fysiska och psykiska besvär hos män, medan en kvinna som använde sin röst för mycket ansågs kunna drabbas av menstruationsrubbningar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

V-profilen om Järvaveckan: ”Lobbyister har tagit över”

Magdalena Andersson talar först till folket i Gaza och sedan till de församlade under Socialdemokraternas dag på Järvaveckan. Foto: Liz Fällman.

Årets Järvavecka är den tionde i ordningen. Mohamed Nuur, lokal V-profil, ser skeptiskt på utvecklingen för både veckan och politiken i stort.

– Jag får lite av en tvångstanke att skriva ”Kuken” på den, säger Ung vänster-medlemmen vid klistermärkesbordet om Sverigeflaggan på den USA-Sverige-pin hon hittat på marken. Troligen har någon från Amerikanska Handelskammarens granntält tappat den.

Utöver dem är Vänsterpartiets monter på Järvaveckan omringade av Tibble Gymnasium, samt läkemedelsföretagen Astra Zeneca och Chiesi Pharma. Överallt syns loggorna för huvudsponsorerna: Axel Johnson-gruppen och Gålöstiftelsen. Väderprognosen över Spånga IP är polisdrönare och spridda regnskurar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 13 juni, 2025

Allan är homosexuell – ska utvisas till Ryssland

Allan, 41, har förts till förvar – i väntan på att utvisas till det homofoba Ryssland. Foto: Privat / Mikhail Metzel/AP

41-årige Allan flydde till Sverige för att slippa kriga för Putins hbtq-fientliga regim. Nu skickas han tillbaka, då Migrationsverket menar att han motsatt sig deras arbete. ”Medan jag sitter inspärrad är de som hanterat mitt fall lyckliga, fria, och förbereder sig antagligen för midsommar”, skriver han till Flamman.

– Jag är väldigt förvirrad, superstressad nu, säger Allan, 41.

Han kan inte prata länge, men tackar för samtalet. Uppkopplingen är sprakig, och mobilen är lånad. Hans egen blev tagen när han fördes till Migrationsverkets förvar. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)