Skulle du få frågan om att föreställa dig en dystopisk framtid skulle referenserna vara överväldigande: totalitär fascism, pandemier, mörker och postapokalyps. Journalisten Mathias Wåg noterade i våras hur vi frossar i förfall: i allt från Margaret Atwoods The Handmaid’s tale eller Suzanne Collins Hungerspelen till George Millers Mad Max och Pixars Wall-E, kryllar populärkulturen av katastrofer – nästan alltid orsakade av oss själva. De tycks medvetna om vad den nederländska kemipristagaren Paul Crutzen kallade för den antropocena eran. Människans era.
Men medan apokalypsen har slagit upp ett permanent läger utanför vår dörr så har en ny rörelse tagit form i dess skugga under de senaste åren: solarpunk. Termen är en blinkning till tidigare scifi-genrer som cyberpunk och steampunk och har cirkulerat på nätet sedan 00-talet, men har i jämförelse med tidigare framtidsskildringar tagit en ny riktning. Här är frågan inte hur vi överlever i postapokalypsens ökenlandskap, där teknologin tagit över, utan hur livet ter sig i en hållbar civilisation där teknologi i stället används i syfte att gagna både människa och natur. Om cyberpunkens slogan är ”hög teknologi, låga liv”, är solarpunkens det motsatta. Den prioriterar mänskliga relationer, lokalitet, samarbete och teknologier som smälter samman med naturen, inte tar över, utnyttjar och kontrollerar.
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!