Spyker köper troligen Saab. Men det återstår en del frågetecken och de vänsterröster Flamman har talat med är kritiska till hur det hela skötts.
– GM gav inga besked och Spyker gav sig in i det hela sista veckan för att pressa priset. De anställda kastades mellan hopp och förtvivlan, säger Jens Holm, tidigare EU-parlamentariker för Vänsterpartiet.
Droppen för hans del blev när han såg bilder på hur de anställda hyllade den nya ägaren. På sin blogg beskrev han Saab-affären som ”unket 30-tal”.
– Det visar hur tillbakapressat facket har blivit. En anledning tror jag är att det inte finns någon riktig motpart. Hade det varit en svensk ägare kunde facket ha varit mycket tuffare och tydligare.
Vad vill Spyker?
Trots att det ser ut som om Saab åtminstone tillfälligt räddats, påpekar Jens Holm att faran kan vara långt ifrån över. Frågan är hur Spyker, som framför allt tillverkar konceptbilar och som det finns en del tveksamheter kring sedan tidigare, kommer att agera som ägare.
Han får medhåll av Stefan Lindgren, debattör och journalist.
– Den stora frågan är hur seriösa de är, säger han.
Samtidigt säger han att köpet ändå var en god händelse under de usla förutsättningar som fanns.
– Nu får vi väl bara hålla tummarna för att det går bra.
– Spontant är jag väldigt glad för dem som bor och arbetar i Trollhättan, samtidigt är det lite dubbelt när man tittar närmare på Spyker, säger America Vera Zavala, debattör och ledarskribent på Flamman.
Oengagerad regering
Alla tre är eniga om att regeringen inte har gjort ett bra jobb i Saabaffären.
– Regeringen har varit patetiskt oengagerad, med de resurser man har på Näringsdepartementet borde det ha gått att hitta andra lösningar. Det finns en avsaknad av förståelse i den här regeringen, till exempel för hur mindre industriorter drabbas av nedläggningar, säger America Vera Zavala.
Stefan Lindgren beskriver regeringens agerande i Saab-frågan som hycklande och dum, när man kategoriskt nekat till att gå in som ägare.
– Om Spyker kastar in handduken blir staten ändå ägare, i egenskap av långivare, men då i ett mycket sämre läge än idag. Hade det inte varit bättre att gå in som ägare redan från början?
Många har argumenterat för att bilindustrin inte har någon framtid, framför allt av miljöskäl.
– Men samtidigt är det så att många åker bil, är det inte bättre att ha en bilindustri som man i alla fall kan påverka, än att vara beroende av beslut som fattas någon annanstans?, säger Stefan Lindgren.
Han påpekar att staten skulle kunna gå in och ställa krav på bilföretaget och den produktion som görs.
Jens Holm är inne på samma linje.
– Allra bäst hade varit om svenska staten gått in och köpt Saab.