Inrikes 13 april, 2024

Upproret mot normalitetens imperium

Diagnoser som adhd blir allt vanligare. Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT.

Psykiatriledd inflation i diagnoser, eller moderiktig ursäkt för latmaskar? En ny bok visar att vad som uppfattas som neurologiska avvikelser förändras över historien – och kan vara föremål för kamp.

För att göra en lång historia kort: jag landade i ett neuropsykiatriskt mellanförskap.

– Ja du, Rasmus, det råder inga tvivel om att du befinner dig på adhd-spektrat, förklarade läkaren efter avklarad basutredning.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Kultur 06 december, 2024

Kiruna blir kulturhuvudstad: ”Gardiner på ett ruttet hus”

Kiruna vann över Uppsala. Från presskonferensen i Filmhuset under fredagen. Foto: Liz Fällman.

Glädjen över Kirunas utnämning är stor – men kritiker menar att ett kulturhuvudstadsår inte kommer att laga de stora skadorna efter stadsflytten.

Jubel utbröt i salen på Filmhuset i Stockholm när det stod klart att Kiruna blivit vald till Europas kulturhuvudstad 2029, tillsammans med polska Lublin. Därmed vann Kiruna över Sveriges andra tävlande stad, Uppsala.

– Vi är urlakade, vi arbetade med detta hårt ända fram tills i går, men det är en jättestor möjlighet, säger Kiruna kommuns kulturchef Markus Forsberg, märkbart omtumlad strax efter beskedet.

De glada känslorna dominerar, men det finns även kritiska röster bland Kirunas kulturaktörer. Maria Lind, chef för museet för samtidskonst, Kin, menar att hon ser positivt på att intresset nu inte bara kommer att röra LKAB och järnmalm utan också på urfolk och klimatfrågor. Mindre optimistisk är hon ifråga om Kirunas kapacitet. 

För oss som tillhör de kulturella gräsrötterna är det negativt. 

– Med 23 000 invånare är det givetvis en utmaning att genomföra ett så stort projekt. Nu gäller det att skapa en funktionell organisation och hitta rätt kompetens – ett kulturhuvudstadsår ställer höga krav och förväntningarna är därefter, säger Maria Lind. 

Alex Olofsson är Kirunabo, kulturarbetare och fram till nyligen projektledare för musikföreningen Tusen toner, en av de verksamheter som förlorade sina lokaler. Han är betydligt mer skeptisk till kulturhuvudstadsåret. 

– Det är som att sätta fina gardiner på ett hus som möglar i grunden. För oss som tillhör de kulturella gräsrötterna är det negativt. 

Han menar att satsningen inte handlar om kultur, utan beskriver det som ett ”desperat försök för Kiruna kommun att hålla näsan över vattenytan” i vad han beskriver som en pågående kommunkris.

Efter stadsflytten har flera kulturorganisationer förlorat sina lokaler utan att ha utlovats någon ersättning i den nya staden. Parallellt med den utvecklingen har skolorna haft problem med att rekrytera ämneslärare, i synnerhet i musik- och bildämnena, något som Alex Olofsson inte anser att satsningarna som kulturhuvudstadsåret innebär kan lösa. 

– I stället för att vi på riktigt kan börja arbeta kulturpolitiskt och ta tag i problemen, så får zombien som är Kirunas kulturliv konstgjord andning av EU. Det kommer inte skapa ateljéplatser för konstnärer, inget Folkets Hus, inget nytt musikhus, det kommer inte lösa lärarbristen. Den kulturella infrastrukturen kommer inte att räddas. I stället får vi fler tjänstemän med olika kulturtitlar.

Finns det ingenting positivt?

– Kanske blir det lättare för media och våra politiker att få en förståelse för hur fundamentala problemen är i Kiruna. Hur skadeskjutet kulturlivet är efter stadsflytten.

Maria Lind, chef för Kin, ser dock hur strålkastarljuset på Kiruna kan ge förståelse för vår tids utmaningar.  

– Råvaruuttag, geopolitik, urfolksrättigheter, markextraktivism, klimatförändringarna. Det kan bli ett spännande år!

Hon får medhåll av konstnären Lena Ylipää, som själv varit delaktig i processen. 

– Jag är frilansande konstnär, och representerar både minoriteten tornedalingar och glesbygden. Jag var med från början och känner att jag fick med mina frågor. Kulturhuvudstadsåret öppnar upp dörrar. Det är väldigt roligt.

Du är inte orolig för att gräsrotskulturen kommer att hamna mellan stolar?

– Nej, vi var flera som representerade frilansande kulturarbetare som bidrog till att lyfta utmaningar och sådant som vi tyckte att ansökan skulle innehålla. Vi i kulturen och konsten är vana vid att även lyfta sånt som är problematiskt, och det tror jag verkligen att vi behöver. Vi behöver öka tilliten, säger Lena Ylipää. 

Flammans reporter frågar kulturchefen Markus Forsberg om ett aningen oväntat namn, som på senare år blivit en av Kirunas större spelare inom kulturpolitiken: Richard Herrey, från Mello-vinnarbandet Herreys, som även suttit i riksdagen för Moderaterna fram till 2022.

Läs mer

– Han är vd för det kommunalt ägda kulturhuset Aurora, som kommer att vara en central arena under kulturhuvudstadsåret åt flera projekt som kommer att behöva scener. Vi sitter i samma ledningsgrupp, men våra avdelningar sitter inte ihop. Hans fru, Marie Herrey, äger också Ishotellet, berättar kulturchefen.

Kultur 06 december, 2024

Ingen magi i AI-genererad häxutställning

Det är svårt att levandegöra historiska skeenden. ”Häxor” låter prompten göra jobbet. Foto: Helena Bonnevier/Historiska museet.

Ryktesspridningen under häxprocesserna har skrämmande paralleller i nutiden. Men varför väljer en institution som Historiska museet att skildra dem med skräpiga AI-bilder?

Enligt min pappas idoga släktforskning i kyrkböcker finns det inte mindre än tre kvinnor i min släkt som anklagades för att vara häxor på 1600-talet. Jag är nog inte ensam i Sverige om att ha sådana band, så Historiska museet gör absolut skäl för sin nya utställning Häxor.

Det första rummet i utställningen, gestaltat av formgivaren Pompe Hedengren, visar ett kollage av AI-genererade sepiatonade fotografier av kvinnor och barn som för tankarna till gamla fotografier av bönder på 1920-talet. De är menade att levandegöra de som dömdes i häxprocesserna under slutet av 1600-talet

Först i nästa rum får vi besökare dyka ned i utställningens historiska och rika presentation i museets pampiga, kyrkliknande Gotiska hall. Navet och nerven i berättelsen här är de specifika öden, för att återigen medmänskliggöra dessa kvinnor och barn.

Bland annat får jag lära känna fallet med den elvaåriga Gertrud Svensdotter som anklagades för att kunna gå på vattnet, en förmåga hon ska ha använt för att hämta tillbaka bortrymda getter. Gertrud i sin tur påstod sedan att en kvinna i byn hade tagit med henne till Blåkulla, ett återkommande tema i häxprocesserna.

Hjälper det att använda hittepå-teknologi för att häxan som koncept var hittepå?

Berättelsen om Gertrud inleds med en filmad dramatisering av händelsen och tar oss sedan vidare genom en uppbyggd stugby med låga hus varifrån det strömmar ut viskningar som skvallrar om hennes häxkonster. Rädslan och paranoian smittar av sig på mig för varje gång skvallret delas mellan byborna. Kan det verkligen ha hänt? Finns det ondska mitt ibland oss?

Ryktesspridningen påminner om nutidens fejknyheter, som även utställningens textförfattare tillika historieläraren och P3-programledaren Cecilia Düringer påpekar under pressvisningen. Häxprocesserna, en episod med kyrkan och lagen i maskopi mot påstått häxeri, resulterade i avrättningar av över 300 kvinnor.

Så bryts utställningen av igen med mer AI-genererad konst i form av olika häxor och satansfigurer. Här någonstans spårar utställningen ut. Med airbrushade figurer som påminner mer om reklam för skönhetskliniker än forskningsbaserad folkbildning blir det svårt att förstå vad bilderna ska bidra med. Att häxor lockar med sin datagenererade skönhet? Hjälper det att använda hittepå-teknologi för att häxan som koncept var hittepå? Eller är AI vår samtida häxa; falsk, vilseledande och förförisk? Jag fattar det i alla fall inte.

Det finns tillräckligt med stoff i de existerande berättelserna för att hitta aktiva beröringspunkter som kvinna eller marginaliserad 2024. Att Gertrud exempelvis är 11 år när hon blir anklagad för svart magi är ett återkommande tema i popkulturen, inte minst i skräckfilm. När snälla flickor börjar hitta sin sexualitet förvandlas de till frånstötande mördarmaskiner.

Läs mer

Som religionshistorikern Per Faxneld noterar i sin uppmärksammade avhandling Satanic feminism: Lucifer as the liberator of woman in nineteenth-century culture (Molin & Sorgenfrei, 2014) om satanistisk feminism, så har häxan som arketyp kunnat användas för att förstå vår tids kvinnohat. Att demonisera kvinnor och dela upp dem i goda och onda intensifieras när konservativa och reaktionära vindar blåser. Vem vill frysas ut ur normaliteten? Vi ser hur husmorsrollen åter idealiseras och abortfrågan blossar upp i land efter land. När USA:s blivande vicepresident JD Vance pekade på barnlösa som singelkvinnor som bor med sina katter, var det en häxa han såg framför sig?

Frågan är vad AI adderar för att få oss nutida att begripa det symboliska bandet mellan häxkraft och feminism. Tvärtom kan tekniken användas till att påstå vad som helst och lämpar sig utmärkt för just fejknyheter och ryktesspridning. Länken mellan mig, Gertrud och mina häxsläktingar finns kvar i dag bland de kvinnor och minoritetsgrupper som inte passar in, som utmanar, som säger ifrån och som är svåra att kontrollera. Bäst fångar utställningen det med viskningar ur historiens egna berättelser.

Kommentar/Kultur 06 december, 2024

Nan Goldin fick rummet att sluta andas när hon höll sitt tal den 22 november på Neue Nationalgalerie. Foto: Fabian Sommer/dpa/AP.

Konstlegenden Nan Goldin förstörde galastämningen med en smocka mot de tyska censurlagarna. I Sverige har det lyckligtvis inte gått lika långt – än så länge.

”Tyskland, varför får jag inte tala?” Så dramatiskt inledde den världsberömda konstnären Nan Goldin sitt tal på Neue Nationalgalerie i Berlin. På vernissagen av sin stora utställning i förra veckan tog hon tillfället i akt och vände sig symboliskt direkt till Tyskland. Publiken höll andan, medan chefen såg blekt sammanbiten ut, på helspänn inför det som utspelade sig på hans museum. Händelsen har redan blivit en världsnyhet.

Utställningen This will not end well är Goldins största retrospektiv med verk från drygt fyra decennier. Hennes fotografier, som bland annat dokumenterat New Yorks vinddrivna queermiljö sedan slutet av sjuttiotalet, har varit stilbildande och definierat samtidskonsten. Det ambitiösa projektet initierades och curerades av Moderna museets Fredrik Liew, i en världsturnerande utställning med premiär i Stockholm för två år sedan (recenserad i Flamman). Då såg världen annorlunda ut. Uppståndelsen i Berlin blev en uppvisning i hur den kompromisslöshet som varit varje konstarbetares adelsmärke, sedan den 7 oktober förra året skakat det fria kulturlivet i dess fundament.

Historien upprepar sig inte, men nog rimmar den.

Mycket har på kort tid hänt sedan öppningen i Stockholm. Bilden av Nan Goldin som konstikon, hjältemodig aktivist mot läkemedelsindustrin och stridbar aidstalesperson, har blivit mer komplicerad.

Sedan den 9 november i år har tyska museichefer och universitetsrektorer förvandlats till nervvrak. Då infördes en resolution riktad mot statligt finansierade institutioner, med syftet att ”bekämpa antisemitism”. Här ingår bland annat att uppmana till bojkott av Israel, vilket gör att påståenden om folkmord och etnisk rensning i Gaza, hamnar i en gråzon som hittills hellre fällt än friat. Resolutionen har kritiserats av Amnesty för att den ”inte bara brister i att uppnå sina mål [motverka antisemitism], utan också väcker farhågor om brott mot grundläggande mänskliga rättigheter och juridisk osäkerhet.” Brott mot resolutionen, står det att läsa, kan leda till indragna pengar.

(mer …)
Ledare 06 december, 2024

Bostadssveket mot de unga är monumentalt

Sju av tio unga stockholmare har inte ens råd med en trång lägenhet i stan, enligt en undersökning från stadens handelskammare. Foto: Jessica Gow/TT.

Unga som söker bostad sextrakasseras, rånas eller tvingas till jättelån. Bankerna däremot skrattar hela vägen till banken.

”Var tvungen att ha sex med hyresvärden för att få ha mina husdjur”, berättar en ung kvinna. En annan att ”när jag sade upp kontraktet så sade han att jag inte fick flytta därifrån. Mina föräldrar hämtade mig och mina saker mitt i natten då.”

Vittnesmålen kommer från Hyresgästföreningens rapport från december i fjol, som visar att unga ofta utsätts för sexuella trakasserier när de söker bostad. (Aftonbladet, 17/12 2023.)

Att vi ens talar om en ”bostadsmarknad” är absurt. Att ha någonstans att bo är en rättighet reglerad i två centrala FN-deklarationer, i gott sällskap med rätten till mat och vatten. Vi borde i stället tala om ”bostadsrätt” – men även det ordet är tyvärr uppbokat av marknaden.

Och likt många andra allmännyttiga tjänster som har sålts ut har marknaden blivit till en bandithärd. Bostadssveket mot de unga är monumentalt.

Regeringen är dessvärre lika kreativ som hyresvärdarna. I ungdomarnas misär har den hittat ännu ett sätt att göra de rika rikare. Dess utredare John Hassler föreslog nyligen att gränsen borde höjas för hur mycket av lägenhetens värde man får låna (”bolånetaket”) från 85 till 90 procent, och kraven på återbetalning så att det ska bli lättare för unga att ta lån. Allt för att slippa bygga de bostäder som faktiskt behövs. ”Jaha, de unga tvingas bo i garderober – ett perfekt läge att göra dem till livslånga låneslavar.”

Tragiskt nog är Magdalena Andersson inte mycket bättre. I hennes fall försöker hon motivera bristen på investeringar med att folkhemmet ”inte byggdes med lånade pengar”. Men som Kommunals utredare Hampus Andersson påpekar på X stämmer det inte: bara fem gånger mellan 1932 och 1975 gick Sverige med överskott i statskassan. Under samma period gick levnadsstandarden från stampat jordgolv till rostfritt stål. Om vi ska låna, så ska vi låna tillsammans.

Bedragare jobbar ofta i bostadsgrupper på Facebook, där de antingen kräver ockerhyror för rum knappt större än garderober, eller rånar människor rakt av.

Därför är det välkommet att Vänsterpartiet nu vill placera frågan om billiga hyresrätter i centrum. I en intervju med Dagens Arena utlovar Nooshi Dadgostar ett ”paradigmskifte i bostadspolitiken”, och förklarar hur ”bisarrt” det är att bostadshus säljs till utländska riskkapitalister. I stället efterfrågar hon en nationell bostadspolitik, som kan förverkliga Boverkets mål om en halv miljon bostäder till 2030.

Än så länge lever vi dock fortfarande i ett land där Göran Perssons motto om att den som är satt i skuld inte är fri blivit ett vapen för att tvinga befolkningen att belåna sig i stället. Och medan staten svär sig fri från ansvar, slås vi andra i bolånens bojor – en politisk utveckling som journalisten Andreas Cervenka beskriver i Fuskbygget.

Så i stället för nya bostäder ser vi ständigt nya metoder för att råna unga.

I april rapporterade SVT att en man i Umeå lurade till sig 77 000 kronor genom att få studenter att betala förskottshyror till en lägenhet de aldrig fick. Sådana bedragare jobbar ofta i bostadsgrupper på Facebook, där de antingen kräver ockerhyror för rum knappt större än garderober, eller rånar människor rakt av.

DN rapporterar dessutom om den kraftiga ökningen av ”hotellifiering”, där lägenheter illegalt hyrs ut i andra hand via bulvanföretag. Men också om en förening med det raka namnet ”En organisation av hyresgäster” som gjorde motstånd, genom att hyra in sig i en vindsvåning för 90 000 i månaden och utmana företagen i rätten.

Bara 2022 anmäldes över 25 000 sådana annonsbedrägerier. Den 26-åriga norrmannen Adriano Melai berättar för Hem & Hyra om när han fick anställning som lokförare i Göteborg och blev lurad att swisha ett förskott utan att sedan få en lägenhet.

Om inte staten börjar ta ansvar kommer fuskandet att fortgå. Unga tjejer kan räkna med fortsatta trakasserier av skrupelfria män. Och bankerna, ja de skrattar hela vägen till banken.

Utrikes 06 december, 2024

Krukskärvan är vassare än granatsplittret

Det välbevarade grekiska templet i Baalbek riskerar att skadas av de israeliska angreppen mot Libanon. Foto: Hassan Ammar/AP.

Beväpnade med spadar och borstar försöker Israels arkeologer sopa bort det palestinska arvet. På sin sida har de både bosättarrörelsen och Israels högerextrema regering.

Den 30 oktober sprängdes en bil bara några meter från de världsarvsskyddade ruinerna i libanesiska Baalbek. Här står välbevarade rester av templen för att tillbe Jupiter, Bacchus, Venus och Merkurius, och den religiösa platsen är sedan 1984 ett världsarv.

Samma dag dödades 60 personer i israeliska luftattacker.

I en video från attackerna syns högresta cypresser svaja i vinden, täckta av damm från alla hus som förvandlats till tragiskt välbekanta högar av armeringsjärn, grus och orientmattor. I attacken raserades ett flerhundraårigt hus, och experter pekar på den överhängande risken att betydligt äldre kulturarv ska förstöras både av fallande bomber och av de seismiska störningarna som attackerna leder till. Omfattningen av skadorna är delvis okänd, eftersom att den israeliska militären (IDF) två dagar efter attacken utfärdrade evakueringsorder för hela Baalbek.

Omedelbart efter attackerna kallade Unesco till ett krismöte den 17 november, för att diskutera Israels ”brott mot världsarvet”.

Det är inte första gången arkeologerna i Mellanöstern håller andan – eller tappar den.

För tjugo år sedan dök en sandsten upp i Jerusalems antikvitetsmarknad, en värld av urgamla oljelampor, mynt, skålar och smycken som inte sällan kommer från illegala utgrävningar i trakten. På stenens skrovliga yta fanns en inristning: svaga men tydliga instruktioner om hur Salomos tempel ska skötas. Den första i sitt slag som hade hittats.

Stenen var sprängstoff i den infekterade striden om Tempelberget – den plats i Jerusalem där det judiska templet en gång i tiden ska ha stått, och där Klippdomen och al-Aqsamoskén står i dag. Bara ett år tidigare hade ett annat märkvärdigt fynd dykt upp, även det i den privata handeln. Det var ett ossuarium, en ask med skelettdelar. Den arameiska inskriptionen förbryllade. Texten antydde att Jesus skulle ha haft en bror och att det var dennes ben som hade bevarats i lådan. Det sensationella fyndet blev internationell nyhet och visades upp på museum.

Det fanns bara ett bekymmer: det var fejk. Spåren ledde till en samlare i Tel Aviv i vars hem polisen hittade en verkstad belamrad med verktyg och material som behövs för att skapa trovärdiga förfalskningar. De hittade också spår som antydde att ”samlaren” i själva verket organiserade ett avancerat nätverk av förfalskare och antikvitetshandlare.

I den etniska nationalism som styr Israel är arkeologin central. Antika skärvor av keramik och stenstoder med inskriptioner är just den typ av bevis de bokstavstroende söker, vilket har lett till att Netanyahus regering har storsatsat på kulturarvet – och sakta men säkert fört över inflytandet över det till den extremistiska bosättarrörelsen.

Väntan. Ultraortodoxa judar vid portarna till Tempelberget under högtiden pesach i april 2024. Foto: Ohad Zwigenberg/AP.

Söder om al-Aqsamoskén ligger Davids stad. Den israeliska oberoende organisationen Emek Shaveh menar att arkeologerna här ägnar sig åt falsk arkeologi (bogus archeology), som ska gräva fram en judisk berättelse på bekostnad av den myriad av kulturer som format platsen.

Davids stad är en påkostad arkeologisk turistattraktion med 650 anställda, linbana, sprakande ljusshower om kvällarna och dramatiskt upplysta, vindlande tunnelsystem som skyddas som nationalpark av israeliska myndigheter. Här ska Jerusalems äldsta kärna, inklusive kung Davids palats, ha legat. Internationella forskare ifrågasätter dock det arkeologiska stödet som förts fram för just den här perioden – som yehoash-tavlan i sten som sades bekräfta bibelns beskrivning av hur ett tempel fördes upp, men som tros vara en förfalskning.

Platsen skyddas av israeliska myndigheter, men utgrävningen sköts och kontrolleras av, just det: en bosättarorganisation med namnet Elad.

Davids stad ligger mitt i den palestinska stadsdelen Silwan som varit utsatt för Elads bosättare sedan 1990-talet. Här har somliga hus rasat till följd av underjordiska utgrävningar medan andra har ockuperats av bosättare. Silwan – och det palestinska livet – är dock inget som en vanlig besökare behöver se eftersom ingången är konstruerad för att undvika sådan kontakt. Den som besöker Davids stads hemsida får inte heller veta att utgrävningen finns i en levande och komplex samtida mosaik av palestinskt liv. Museets tidslinje slutar 1948.

I den etniska nationalism som styr Israel är arkeologin central.

Samarbetet mellan staten och bosättarna är inte ovanligt. Den israeliska kulturarvsministern Amihai Eliyahu är samma person som i juli hetsade sina anhängare att storma militärbasen Sde Teiman till försvar för de soldater som åtalats för den uppmärksammade våldtäkten mot en palestinsk fånge. Ministern deltog senare själv i stormningarna. Säkerhetsministern Itamar Ben-Gvir, som i sin roll som polisminister sett till att beväpna bosättarna, har också gett sig in i kulturarvet. Förra året lovade hans högerextrema parti Judisk makt att avsätta 400 miljoner kronor för att ”säkra judiskt kulturarv” på Västbanken.

Satsningen, som delvis verkar vara frukterna av den arkeologispecialiserade bosättargruppen Evighetens väktares lobbyarbete, har under vår och sommar godkänts av regeringen.

Arkeologi på Västbanken är både en militär angelägenhet och en ljusskygg affär. Den israeliska arkeologen Rafi Greenberg har en gång jämfört arkeologin på Västbanken med Mörkrets hjärta, författaren Joseph Conrads roman om kolonialismens hänsynslösa rovdrift i det sena 1800-talets Afrika. Här är det Civiladministrationen som styr, alltså den militära enhet som ligger under bosättarledaren och finansminstern Bezalel Smotrichs vingar. Här ligger ansvaret för utgrävningar hos en person med den militära titeln stabsofficer för arkeologiska avdelningen. Stabsofficeren har fria händer att utföra utgrävningar, konfiskera land och flytta objekt utan att någon vet vart allting tar vägen.

Stabsofficeraren, Hananya Hizmi, har arbetat för enheten i många år och hans fru arbetar på Israelmuseet i Jerusalem. När Israel drog tillbaka sina bosättningar från Gaza 2005 var den palestinska oron stor att israelerna skulle ta med sig värdefullt kulturarv. Hizmi, då vice stabsofficer, intervjuades av den konservativa israeliska tidningen Jerusalem Post och bekräftade skäl till oro, men underströk att det i så fall var för att skydda värdefullt arv från att förstöras eller stjälas. De palestinska farhågorna bottnar delvis i en händelse från 1974 då en stor mosaik från bysantinsk tid, som visar en harpspelande kung David, konfiskerades av israeliska myndigheter och placerades på Israelmuseet i Jerusalem. Mosaiken hade utgjort golvet i en byggnad som arkeologer först tolkat som kyrka, men som i och med de hebreiska bokstäverna i mosaiken omdefinierades till en antik synagoga.

Israelmuseet innefattar också Rockefellermuseet som öppnade 1938, då under namnet Palestinska antikvitetsmuseet och fick sitt nuvarande namn först efter Israels ockupation av östra Jerusalem 1967. Museets samlingar innehåller fynd från utgrävningar under det brittiska mandatet (1919–1948) då intresset för det heliga landet exploderade. I samband med namnbytet flyttades Dödahavsrullarna till Israelmuseet och den israeliska flaggan hissades över ingången.

Visst finns judisk historia i Palestina men här finns också bahaistisk, kristen och muslimsk historia.

Israelmuseet innehar också en samling som en gång tillhört den tidigare utriksministern Moshe Dayan – en ökänd israelisk politiker, militärledare och krigshjälte, känd för sin svarta ögonlapp och hyllad för sina framgångar under sexdagarskriget i juni 1967. Dayan var även intresserad av arkeologi, och efter kriget och den påföljande ockupationen genomförde han ett stort antal utgrävningar i Gaza och på Västbanken. Till sin hjälp hade han både militärens utrustning och personal.

Trots att det enligt internationell rätt är olagligt för en ockuperande makt att flytta arkeologiska fynd, donerades samlingen till Israelmuseet efter att först ha förvärvats av det amerikanska miljardärparet Laurence och Wilma Tisch. I samlingen finns bland annat ett offeraltare från Tell es-Safi, en palestinsk by nordöst om Hebron vars invånare fördrevs 1948 av israeliska styrkor. I dag är området israelisk nationalpark. Där har arkeologiska utgrävningar pågått sedan 1990-talet då man tror att platsen är densamma som staden Gath, hemort för den bibliska jätten Goliat.

Passage. En palestinsk kvinna passerar en upplyst bild av Klippdomen i Jerusalems gamla stad. Foto: Sebastian Scheiner/AP.

Rockefellermuseet är en påfallande vacker vit kalkstensbyggnad. Huset är byggt på mark som tillhörde den berömda palestinska familjen al-Khalili och platsen kallades därför Karm al-Khalili, eller Khalilis fruktträdgård. Museet är för tillfället stängt och den israeliska antikvitetsmyndigheten, som haft sitt kontor här, har flyttat till andra lokaler i Jerusalem. Myndigheten anordnar bland annat regelbundna dig-ins, evenemang där allmänheten får delta i utgrävningar. Hackor, spadar och skrapor tillhandahålls av myndigheten. Kvaliteten på arbetet lämnas bäst okommenterad, men man kan konstatera att det är en ovanligt handgriplig metod att förankra kulturarvet i folkkroppen.

Just nu utreder en enhet inom Bezalel Smotrichs finansdepartement tänkbara vägar framåt för museet. Ett av alternativen är att föra över ansvaret för delar av verksamheten på just ovan nämnda Elad, samma bosättarorganisation som kontrollerar utgrävningarna i Silwan.

I januari listade den oberoende arkeologiorganisationen Emek Shaveh inte mindre än tre fall där kulturarv och arkeologiska utgrävningar använts för att annektera land eller radera palestinsk historia. Ett av fallen är en ny utpost som byggs mitt i den Unesco-skyddade byn Battir. Ett annat är militär närvaro i den palestinska byn Bani Na’im, där den bibliska karaktären Lot (som flyttade till Sodom och vars fru blev en saltstod) ska vara begravd. Det finns fler fall. Fenomenet att genom tingeltangel, kaféer, vandringsleder och annat turistmys gömma en politisk verklighet, är ett återkommande sätt att normalisera utplåningen av palestinsk historia.

Mazin Qumsiyeh är professor och föreståndare för Palestinas naturhistoriska museum och Palestinska institutet för biodiversitet och hållbarhet i Betlehem. Vi samtalar en eftermiddag i september. Han skräder inte orden.

– Visst finns judisk historia i Palestina men här finns också bahaistisk, kristen och muslimsk historia. Alla har lämnat spår efter sig. I stället för att låta arkeologin berätta om platsens rika förflutna, är det bara den judiska berättelser som får komma fram. Israels myndigheter skapar falska sagor med lögner och överdrifter.

Qumsiyeh säger att det finns flera exempel på fall där falska fynd har planterats på känsliga områden. Påståendet som dementeras så snart syftet med falsariet är uppnått.

För Mazin Qumsiyeh är mönstret glasklart:

– Låt oss tala klarspråk. Arkeologin är en mycket viktig del av myten om ett land utan folk, åt ett folk utan land. Det är en del av israelisk hasbara.

Hasbara är ett hebreiskt ord som saknar direkt översättning. Propaganda eller pr kommer närmast. Det handlar om att skapa trovärdiga förklaringar för handlingar utförda av den israeliska staten.

Utan kulturarv som minner om Gazas rika historia får de extrema bosättarna ett till synes tomt ark att bygga sina bosättningar på.

Möjligen ser staten kulturarvet som ett sätt att mjuka upp bilden av bosättare som fundamentalistiska råskinn. Klart är att den arkeologiska krigföringen accelererar. I mars i år, medan dödssiffran steg i Gazas helvete, anordnades för första gången en gemensam utgrävning i närheten av den palestinska ökenstaden Jeriko mellan den israeliska antikmyndigheten IAA och Civiladministrationens stabschef. IAA, som formellt inte verkar på den ockuperade Västbanken, bjöd in allmänheten på sin Facebooksida.

I skuggan av Israels krig mot Hizbollah i södra Libanon har de massiva bombningarna av Gaza hamnat i skymundan, alltmedan rykten om ”generalernas plan” på att tömma norra Gaza genom att blockera leveranser med medicin och mat pyr i ruinerna.

Läs mer

I september i år analyserade Unesco kulturarvet i Gaza med hjälp av satellitbilder. Av de 120 platser man lyckades identifiera med särskilda arkeologiska, kulturella, religiösa eller konstnärliga värden var 69 skadade eller förstörda.

Utan kulturarv som minner om Gazas rika historia får de extrema bosättarna, som redan tältar vid gränsen, ett till synes tomt ark att bygga sina bosättningar på. I ljuset av det politiska arbetet med att skapa ett ensidigt judiskt arv i regionen får världen inte glömma att med ett förstört kulturarv återstår bara sagor, lögner och överdrifter.

Kultur 05 december, 2024

”Mitt program borde stå modell för en SR-kanal”

Andres Lokko vill göra det normalt att gilla dansgenren drum'n'bass. Nu läggs hans radioprogram ned. Foto: Simon Rehnström/SvD/TT.

Efter tre år lägger Sveriges Radio ner det populära folkbildningsprogrammet ”Lokko i P2”. Men Andres Lokko skulle ändå aldrig tacka ja till Handelsbankens kanal EFN – eller?

Vad tänker du om att SR beslutat sig för att lägga ned ditt program?

– Jag ser det kanske inte som ett personligt nederlag och har mycket annat att pyssla med. ”Lokko i P2” startades för att det inte fanns – eller finns! – något program på hela Sveriges Radio som spelar och kontextualiserar ny kritikerhyllad internationell musik över genre-gränser. Jag älskar public service och tycker att jag kan bidra med något som verkligen saknas. Mitt program borde stå modell för en egen SR-kanal som tar vuxna människors intresse för samtida musik på allvar.

Skulle du tacka ja om du fick ett eget musikprogram på Handelsbankens tv-kanal EFN?

– Haha. I exakt detta nu är jag förmodligen så irriterad på SR och därför också så ohälsosamt lättflörtad att jag nog skulle överväga det. Men det går nog över. Jag värnar ju om SR och public service. Men nedläggningen av ”Lokko i P2” är snarare en symbol för vilken felaktig väg Sveriges Radio har valt.

Tror du att man kan ”hänga med” hela livet eller får man syn på andra saker efter 50?

– Är det inte något oerhört svenskt med att musik är en konstform man ska sluta bry sig om efter en viss ålder? Ingen tycker att det är dugg underligt att man fortsätter läsa unga romandebutanter livet ut, gå på konstutställningar och se ny film. Men bryr du dig i fullvuxen ålder om, säg, ny ung politisk jazz eller tycker att det är genuint intressant varför drum’n’bass plötsligt har fått en enorm renässans så är du typ en smula excentrisk. I Storbritannien ges 40-poängskurser i Happy Mondays lyrik eller Paul Morleys musikkritik. Det är en självklarhet på universiteten.

Utrikes 05 december, 2024

Turktajm gäller inte alla turkar

På en bergssluttning i turkiska Ardahanprovinsen syns konturerna av landsfadern Kemal Atatürk. Foto: Gunay Nuh/Anadolu/TT.

De turkiska ”brödrafolken” har gått ihop för att värna sitt gemensamma arv. Men motiven handlar mer om pengar än syskonkärlek.

Åtta män i svarta kostymer radar upp sig framför en ljusblå skärm. Raka i ryggen, med bistra miner och händerna hängande vid sidorna är tanken nog att utstråla styrka, men intrycket blir fåraktigt. Kamerorna smattrar. På den blå skärmen bakom dem står ett ord i versaler:

”TURKTIME!”

Det euforiska mottot är egentligen en forcerad förkortning av ord som tradition, unificiation, reforms och så vidare. Men det sammanfattar också väl de höjda ambitionerna hos Organisationen för turkiska stater (OTS) under senare år, som blev uppenbara här, under det tionde mötet mellan ländernas ledare i Astana, Kazakstan, hösten 2023.

Aliyev har kontrat med att korridoren ska byggas, oavsett vad grannlandet säger – och alltså hotat med ännu ett krig, denna gång inne i själva Armenien.

OTS grundades 2009 för att samla länder med ett turkiskt arv. Förutom Turkiet handlar det mest om ett antal postsovjetiska republiker, men också Victor Orbáns Ungern är med på ett hörn, som observatör. När ledarna möttes igen den 6 november i år förärades Orbán ”Den turkiska världens högsta orden”, för sitt arbete för brödrafolkens enighet.

Enligt den ungerske premiärministern själv är organisationen en ”central pelare” i kontakten mellan öst och väst. Och visst har OTS blivit viktigare. Medan samarbetet till en början fokuserade på kulturellt utbyte, har Centralasiens nya geopolitiska roll gett gänget framför den blå skärmen ett allt starkare självförtroende.

Turktajm verkar alltså vara nu – men hur hamnade vi här?

Resan från kulturutbyte till storpolitiskt spel började faktiskt också i Astana – 10 år före turktime-mötet. Kazakstans dåvarande starke man, Nursultan Nazarbayev, tog emot Kinas president Xi Jinping på det nybildade universitetet som Nazarbayev döpt efter sig själv. I en himmelsblå slips, som väl matchade de kazakiska flaggorna bakom honom, tog Xi Jinping till orda. Efter att nostalgiskt ha talat om de handelsleder som förband länderna under tusentals år, kom bomben, lika lågmält levererad som resten av talet:

– Vi bör tillsammans arbeta för att bygga ett nytt ekonomiskt bälte längs den gamla sidenvägen!

Så började alltså Kinas ”Nya Sidenväg”, i en grådaskig universitetsaula i Kazakstan. Tio år senare har projektet gjort OTS-länderna, och särskilt de landbundna staterna i Centralasien, till viktiga spelare när nya handelsrutter över Eurasien ska byggas.

Turktajm. Under mottot ”Turktime” samlades presidenter från regionen i kazakiska Astana i fjol för att diskutera fördjupat samarbete. Foto: Kirgizistans presidentstab/AP/TT.

Nazarbayev, som satt på podiet bakom Xi och lyssnade i hörlurar med direkttolkning, lär ha varit nöjd. En starkare roll för handeln, och fler kinesiska investeringar, gick väl ihop med hans hopp om att Kazakstan skulle få en större, mer självständig roll i Asien – ett land som samarbetar med alla, men ytterst är lojalt enbart med sig självt.

Och medan många länder i Väst var kluvna till vad Kinas byggplaner skulle innebära, fanns det andra som var snabba med att hoppa på tåget – och mer än gärna byggde järnväg som det kunde rulla på.

Med en rejäl slägga i händerna står Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan bredvid sina kolleger från Georgien, Azerbajdzjan, Uzbekistan och Kazakstan. Leende slår de ned de sista spikarna i den splitternya rälsen utanför Baku i Azerbajdzjan. Ett första tåg skramlar iväg, prytt med ländernas flaggor.

Det är 2017, och järnvägen från Baku till turkiska Kars, via den georgiska huvudstaden Tbilisi, har just invigts. Projektet är en central del i OTS-ländernas ambition för en ”mittenkorridor” – en transportled från Turkiet, genom Kaukasus och över Kaspiska havet till de turkiska staterna i Centralasien. Som därifrån kan ansluta till den nya Sidenvägen.

Utöver en viktig transportlänk var järnvägen också en seger för Turkiet och Azerbajdzjan, som har lyckats hålla ärkefienden Armenien utanför projektet.

Men det har hänt en del sedan 2017.

Efter krigen i Nagorno-Karabach under 2020-talet, där Azerbajdzjan har tagit över den Armenien-stödda utbrytarrepubliken i området och fördrivit de armenier som bodde där, har Bakus självförtroende vuxit. Landets diktator Ilham Aliyev pratar nu om att etablera ännu en rutt genom Kaukasus – som inte skulle behöva gå genom Georgien, utan hålla förbindelsen exklusivt inom OTS-ländernas kontroll.

Erövrat. En pojke värmer sig mot ett ljus i Stepanakert, huvudstad i separatistregionen Nagorno-Karabakh, den 18 januari 2023, där elektriciteten har kommit och gått på grund av kriget. Foto: Edgar Harutyunyan/AP.

Den kallas för Zangezur-korridoren.

Idén är att bygga en väg för bil- och tågtransport för att binda samman Azerbajdzjan med exklaven Nachitjevan. Den azeriska landremsan gränsar visserligen till Turkiet, men mellan den och resten av Azerbajdzjan ligger Armenien. Zangezur-korridoren, som är tänkt att stå under azerisk kontroll, skulle alltså behöva korsa armeniskt territorium.

Kruxet är att Armenien absolut inte vill se en sådan ”korridor” komma till stånd.

Förutom att relationen till Azerbajdzjan fortfarande är så pass dålig att Armenien bojkottade FN:s senaste klimattoppmöte för att det hölls i Baku, skulle korridoren också äventyra Armeniens gräns mot Iran – en av Yerevans få vänner i ett annars fientligt landskap. Aliyev har kontrat med att korridoren ska byggas, oavsett vad grannlandet säger – och alltså hotat med ännu ett krig, denna gång inne i själva Armenien.

Aliyev är inte ensam om sina ambitioner, vilket märktes på Turktime-mötet i Astana. Efter att ledarna först tillsammans, måttligt roade, sett på en film om turkisk enighet (levererad på amerikansk engelska), var det dags för egna anföranden. Erdoğan uppmanade då samtliga att stödja Azerbajdzjan i projektet, och i mötets slutprotokoll ställde sig medlemmarna bakom att en (visserligen ospecificerad) transportlänk mellan Azerbajdzjan och Nachitjevan borde etableras så snabbt som möjligt.

För Erdoğan, där han satt i Astana flankerad av utrikesminister Hakan Fidan och parlamentets talman Binali Yildirim, är dessa möten i de gamla sovjetstaterna dock inte bara en chans att diskutera byggplaner och vara nostalgisk över turkfolkens historia. Det är också en nödvändig omstart.

När han för över 20 år sedan kom till makten i Turkiet var det med två utrikespolitiska mål: att lotsa in Turkiet i EU, och att bygga starka relationer till Mellanöstern. I början rullade det på. Hans arbete mot EU-medlemskap hyllades av bland annat Sveriges Göran Persson, och gamla konflikter med grannländer som Syrien löstes. Men drömmen om EU kollapsade, och Erdoğan blev allt mer auktoritär. Relationerna till Mellanöstern gick om intet när han stöttade de ofta misslyckade upproren under Arabiska våren. Turkiet blev mer och mer isolerat.

Efter sådana nederlag är det lika bra att hitta nya vänner. Och det är precis vad OTS har erbjudit. När länderna binds samman mer och mer, och blir ett allt tydligare block, kan Turkiet, med sin stora ekonomi och strategiska position, inta en naturlig ledarroll.

Men än så länge verkar ingen medlem våga satsa rubbet på OTS – i stället ser de till att hålla andra dörrar öppna. Flera av de forna sovjetstaterna är till exempel med i en rad Rysslandsdrivna initiativ. Erdoğan själv jonglerar Nato-samarbete med såväl regelbundna visiter hos Vladimir Putin som saftiga vapenaffärer med Ukraina. Och alla måste de förhålla sig till den kinesiska superekonomin, som möjliggjorde OTS nya självförtroende efter Xi Jinpings besök på universitetet i Astana 2013.

Läs mer

Relationen till Kina avslöjar också något om ländernas tal om turkisk enighet. För i provinsen Xinjiang har Beijing i åratal förtryckt den muslimska folkgruppen uigurerna – även de ett folk med turkiskt arv. Om detta har OTS-länderna varit mycket tysta. När Erdoğan i somras träffade Xi Jinping, ännu en gång i Astana, fanns det inte tid för att diskutera situationen i Xinjiang. I stället var det kinesiska investeringar och energisamarbeten som stod på agendan.

När de nya handelsrutterna över Eurasien ska byggas får de ideologiska drömmarna alltså ge vika för rå realpolitik. ”Turktime” verkar knappast gälla för alla.

Organisationen för turkiska stater (OTS)

OTS grundades 2009 i Azerbajdzjan, först med namnet Turkic Council.

De ursprungliga medlemmarna var Turkiet, Azerbajdzjan, Kirgizistan och Kazakstan. Senare har också Uzbekistan anslutit sig.

Ungern, Turkmenistan och den icke-erkända staten Nordcypern har observatörsstatus. Även Ukraina har uttryckt intresse för att bli observatörsmedlem.

Loggan utgörs av en kombination av grundarländernas flaggor: den blå färgen från Kazakstan, solen från Kirgizistan, månen från Turkiet och stjärnan från Azerbajdzjan.

Inrikes 04 december, 2024

Byggare tar strid: ”Helrutten bransch”

Fackliga byggare har tröttnat på att oseriösa bolag dumpar villkoren. Foto: Liz Fällman.

En ny kampanj från Byggnads vill se ett nytt system för upphandlingar – som undviker att premiera oseriösa byggbolag. Flamman pratar med byggarna ”Slottis” och ”Renen” om branschens framtid.

”Varför blir det aldrig klart?”

Det är frågan som Svenska Byggarbetarförbundet, Byggnads, ställer till allmänheten i Stockholm under novembers sista dagar, som en del i kampanjen ”Rädda jobben”.

– Vi har jobbat länge för att bekämpa kriminalitet i byggbranschen, och är oroliga över alla upphandlingar som sker på oschyssta villkor. Man dumpar lönerna och utnyttjar utländsk arbetskraft på ett vidrigt sätt, säger Kent ”Renen” Johansson.

Han har ställt sig med flygblad utanför Slussens tunnelbanestation, som i sin nyrenoverade skepnad tas upp som ett skräckexempel på upphandlade jätteprojekt. Bygget har försenats med två år, och kostat uppemot 20 miljarder kronor – åtta miljarder mer än beräknat.

Tidigare i år grävde P4 Stockholm fram att minst en underentreprenör langat dynamit från Slussenbygget till kriminella. Nyligen stämde Byggnads en av underentreprenörerna, det irländska bolaget ICDS, på fyra miljoner kronor. En granskning avslöjade att företaget kringgått regler om övertid och tjänat miljoner på att undanhålla ersättning som skulle gått till deras 50-tal anställda, som främst varit från Rumänien.

Vi har jobbat länge för att bekämpa kriminalitet i byggbranschen, och är oroliga över alla upphandlingar som sker på oschyssta villkor.

– Vi har haft möten med projektledningen, som har gått ganska bra. De erkänner att de har gjort misstag, och har börjat prata om att de ska hålla nere underentreprenörskedjorna, göra stickprov, revision och liknande. De har skärpt till sig efter det här, berättar ”Renen”.

I spetsen för ”Rädda jobben” står snickaren och fackveteranen Stefan ”Slottis” Slottensjö.

– För tre år sedan blev vi en mer stadig arbetsgrupp utsedd av våra medlemmar, för att opinionsbilda politiskt och utbilda medlemmar och allmänhet, berättar han för Flamman.

Gruppen har bland annat demonstrerat utanför riksdagen, även då med fokus på att få bukt med branschens långa leverantörskedjor, och de oseriösa aktörer som inte sällan anlitas inom dessa. ”Renen” förklarar att metoderna är ett sätt att stärka förtroendet för facket.

– Vi försöker driva det här gräsrotsinitiativet för att folk ute på byggen många gånger frågar vad facket gör – ”vad får jag för pengarna?” Vi vill visa att vi inte släpper det här.

”Slottis” talar med Flammans reporter på en sprakig lina från Stockholms tunnelbana, och berättar att han nyligen tagit en närmare titt på just de företag som ansvarar för dess utbyggnad och drift.

– Det är uppenbart att man inte har koll på vilka entreprenörer som är ute på plats. Ofta är det CM-företag, construction management, som inte har egen personal utan är rena bemanningsbolag. Vilka avtal eller arbetstider de som gör jobben har vet man inte.

”Renen” var själv på plats i Ursvik för ett år sedan efter hissolyckan som tog fem arbetares liv, och vittnar om samma problem i dess tragiska efterspel.

Läs mer

– Flera av dem som jobbade på firman var inte inskrivna på arbetsplatsen än. Man visste inte vem som låg i hissen, helt enkelt, och det tog lång tid att identifiera dem. Branschen är helrutten i dag.

Onsdag den 4 december hålls ett öppet möte, där Byggnads ordförande Kim Söderström och LO:s Johan Lindholm ska diskutera offentliga upphandlingar i byggbranschen med riksdagspolitiker från både regering och opposition. ”Slottis” har förtroende för att de förstnämnda ska våga ”driva frågan hårt”, trots att båda är relativt nya på sina poster – men inte lika mycket för att politikerna lyssnar.

– Man tänker väl att ”marknaden löser det”, du vet hur det brukar låta. Men det går att knuffa frågan i rätt håll även under den här regeringen, och ställa mycket skarpare krav bara inom systemet vi har. Det finns en hel del man redan kan göra som inte görs i dag, till exempel kräva att bolagen har egen personal.

Nyheter/Utrikes 04 december, 2024

Sydkoreas arbetare stod upp mot kuppförsöket: ”En självklarhet”

Nationalförsamlingens personal sprejar med eldsläckare för att hindra soldater från att ta sig in, den 4 december 2024. Foto: Jo Da-un/Yonhap/AP/TT.

När den konservativa presidenten Yoon Suk-yeol förklarade undantagstillstånd grep fackföreningsrörelsen in. ”Situationen var för overklig för att göra oss rädda”, säger fackledaren Mikyung Ryu till Flamman.

Sent under tisdagen chockerade Sydkoreas konservativa president landet med att införa undantagstillstånd. Detta för att ”krossa antistatliga krafter som har härjat i landet”. Yoon Suk-yeol hävdade bland annat att oppositionen, som domineras av mittenpartiet DPK, sympatiserade med Nordkorea.

Men presidenten misslyckades med att få med sig det egna, konservativa Folkmaktspartiet. Ett enhälligt parlament röstade under tisdagskvällen för att upphäva krigslagarna.

Vid det laget hade redan KCTU, landets största fackfederation, hunnit varsla om generalstrejk ifall lagarna inte upphävdes. Mikyung Ryu, internationellt ansvarig för fackförbundet, blev själv tagen på sängen av nyheterna.

Situationen var för overklig för att göra oss rädda.

– Det var surrealistiskt, berättar hon för Flamman.

– Jag kom hem vid tio på kvällen och tittade på nyheterna. Det var en panel som diskuterade politisk instabilitet, och plötsligt dyker presidenten upp på skärmen. Det var svårt att följa honom – han sade att det fanns för många brottslingar i nationalförsamlingen och att nordkoreanska krafter förstör landet. Nyhetsankaren var i sådan chock att ingen berättade för oss tittare vad som hände.

Undantagstillståndet krävde dock först ett godkännande från presidentens kabinett, och sedan från nationalförsamlingen. Samtidigt förde hans dekret tillfälligt militären till makten, och framför byggnaden samlades både soldater och poliser, medan helikoptrar syntes landa på taket.

Snabbt därefter dök stora folkmassor upp för att hålla styrkorna borta. De släppte förbi parlamentsledamoterna som – med 190 av 300 närvarande – röstade ned presidentens undantagstillstånd. Militären meddelade till en början att de inte skulle följa beslutet förrän presidenten upphävde krigslagarna, vilket dock skedde några timmar senare.

– Folket grep in och stoppade militärens intervention, konstaterar Mikyung Ryu, och fortsätter:

Oppositionspolitiker samlas framför nationalförsamlingen för att kräva president Yoon Suk-yeols avgång, den 4 december 2024. Foto: EPA/Yonhap/TT.

– Situationen var för overklig för att göra oss rädda.

KCTU valde att kalla samman sin centralkommitté, som krävde att lagarna upphävdes, samt presidentens omedelbara avgång. I ett uttalande förklarade hon: ”Den Koreanska fackfederationen kommer att utnyttja detta undantagstillstånd till att förklara slutet på Yoon Seok-yeol.”

Facket har dessutom beslutat fortsätta med redan tidigare beslutade stridsåtgärder, trots att undantagstillståndet hävts.

Veckorna innan kuppförsöket har varit turbulenta. Den 20 november hölls en massdemonstration mot presidentens nedslag mot fackliga rättigheter. Därefter kallades 60 ledare och medlemmar från KCTU in på förhör, och det är enligt Mikyung Ryu därför presidenten nu velat stoppa all oppositionell aktivitet inklusive offentliga sammankomster.

Läs mer

I morgon kommer både metallarbetarna inom landets stora stål- och bilindustrier, samt järnvägsarbetarna, börja strejka med krav på presidentens avgång. Dagen därpå kommer tunnelbanearbetare, lärare och statsanställda att ansluta, och på lördag hålls en massdemonstration i Seoul och övriga landet, som är planerad sedan tidigare.

Enligt Mikyung Ryu är det ”en självklarhet” för arbetarrörelsen att ta till gatorna.

– I Korea har arbetarrörelsen alltid stått i frontlinjen för att slåss för demokratin, även under militärdiktaturerna, säger hon, med hänvisning till tiden mellan 1948 och 1987. 

– Så det är helt naturligt för oss att agera, inte minst under den här regeringen som har tryckt ned fackliga rättigheter. Med hänvisning till ”lag och ordning” har man försvårat facklig aktivitet, bland annat genom att göra det svårare för arbetare att gå med i facket. Så för arbetarrörelsen är demokratin en fråga om överlevnad.

Historien visar att arbetarna alltid kommer att kämpa emot förtryck och för demokrati

Sydkorea blev en demokrati i slutet av åttiotalet, efter att i decennier ha styrts av diktatorerna Syngman Rhee, Park Chung-hee och Chun Doo-hwan. Men än i dag plågas landet av korruption och vanstyre. I november genomdrev oppositionella Demokratiska partiet, som har majoritet i parlamentet, en utredning av presidentens fru Kim Keon-hee, som anklagas för att ha tagit emot en Diorväska av en pastor för att manipulera aktiemarknaden i hans favör.

Oppositionsledaren Lee Jae-myung har å sin sida dömts för att under sin valkampanj ha ljugit om en mutskandal i byggbranschen när han var borgmästare i Seongnam.

Enligt Mikyung Ryu räcker det därför inte med att presidenten avsätts – landet behöver genomgripande förändring.

– Först och främst behövs rättssäkerhet. Sedan behöver staten ta större ansvar för offentliga tjänster och människors levnadsstandard. Men dessutom behövs en djupgående förändring i arbetsförhållandena, då många arbetare än i dag saknar grundläggande rättigheter, säger hon och tillägger:

– Historien visar att arbetarna alltid kommer att kämpa emot förtryck och för demokrati.

Utrikes 04 december, 2024

Nobelpristagaren: ”Kampen mot kärnvapnen måste föras vidare”

Duvor släpps ut i fredsparken i Nagasaki vid högtidlighållandet av 79-årsdagen av atombombningen av staden. Foto: Japan Pool/Kyodo News via AP.

Atombombshotet är mer påtagligt än på länge. Samtidigt riskerar kärnvapnens förödande konsekvenser glömmas bort när atombombernas överlevare blir allt färre. Flamman träffar Shigemitsu Tanaka, medordförande för Nihon Hidankyo och fredspristagare.

För snart 80 år sedan var området där jag befinner mig jämnat med marken, täckt med aska och döda kroppar. I dag är fredsparken ett frodigt grönområde med skulpturer donerade från världens alla hörn för att hedra atombombens offer. En japansk skolklass leds omkring av sin lärare. Turister poserar för bilder framför statyerna. 

Inne på atombombsmuseet intill parken möts nyfikna besökare av en digital skylt som gratulerar Nihon Hidankyo, organisationen för överlevare av atom- och vätebomber, till årets fredspris. Det syns inga spår av den förödelse som drabbade Nagasaki när bomben Fat man detonerade 500 meter ovanför denna plats en varm sommardag i augusti 1945. 

Ett par kilometer bort i centrala Nagasaki träffar jag Shigemitsu Tanaka (bilden) för en intervju. Han är medordförande för Nihon Hidankyo och förbereder sig just nu för resan till Norge i december för prisceremonin i Oslo rådhus. Shigemitsu, 84, överlevde själv atombomben som 4-åring. Han lekte under ett persimonträd när han hörde en enorm smäll och såg himlen bli vit. 

Efter att atombomberna hade detonerat över Nagasaki och Hiroshima fick den amerikanska generalmajoren Thomas Farrell i ansvar att undersöka effekterna. I september 1945 gjorde han ett uttalande som enligt Shigemitsu var karakteristiskt både för den amerikanska och japanska inställningen – man ville inte medge några långvariga konsekvenser av bomberna.

– Farrell påstod att alla som borde ha dött av atombomberna i Nagasaki och Hiroshima vid det laget redan var döda och att det, i början av september, inte fanns några människor kvar som led av strålningsskador. 

Men Farrell visade sig ha fel. Väldigt fel. I slutet av 1945 var dödssiffran från de två atombomberna uppe i uppskattningsvis 200 000. Sedan dess har den ökat för varje årtionde i takt med att de som utsattes för strålningen drabbats av framför allt cancersjukdomar såsom leukemi, sköldkörtelcancer, magcancer eller lungcancer. Någon exakt siffra för hur många som dött av strålningsrelaterade sjukdomar sedan årsslutet 1945 finns inte, men det rör sig sannolikt om tiotusentals. 

Det dröjde lång tid efter atombomberna innan överlevarna började erbjudas stöd från Japan, berättar Shigemitsu.  

Det ligger i allas intresse att engagera sig och bli del av rörelsen för att förbjuda kärnvapen.

– De första tolv åren var överlevarna övergivna och fick ingen hjälp alls från japanska myndigheter. De diskriminerades svårt. Man visste inte vad strålning var, och folk trodde att strålningsskadorna kunde smitta. Ingen ville anställa någon som överlevt atombomberna. 

– Många tog livet av sig på grund av skammen och hopplösheten över att inte kunna få någon inkomst. Kvinnor var särskilt utsatta eftersom det fanns en utbredd föreställning om att de skulle få sjuka barn, så ingen ville gifta sig med dem. 

Det var inte bara bomberna i Hiroshima och Nagasaki som orsakade stort lidande. De amerikanska provsprängningarna vid Bikiniatollen i Stilla havet, framför allt vätebomben Castle Bravo som fortfarande är USA:s kraftfullaste kärnvapensprängning, fick svåra konsekvenser för både människor och miljö i närområdet. Castle Bravo var på grund av en felberäkning tre gånger kraftfullare än planerat och tusen gånger kraftfullare än den bomb som släpptes över Hiroshima. 

Ett par hundra invånare på närliggande öar drabbades av strålningsskador. Likaså tusentals japanska fiskare som befann sig i omkringliggande vatten. Det mest uppmärksammade fallet är fartyget Lucky Dragon no 5 med en besättning på 23 personer. Ingen ombord hade någon aning om vad explosionen var när de såg den – eller att den aska som föll likt snö över fartyget kunde vara skadlig. Samtliga drabbades av akuta strålningsskador och radiooperatören ombord dog sex månader senare.

Foto: Thomas Wederus

– Det var startskottet för den rörelse som 1956 kom att bli Nihon Hidankyo. Dels förenade den överlevare runtom i landet, och menade att eftersom Japan startat kriget så har staten ett ansvar för att stötta och kompensera atombombens offer. Dels syftade den till att arbeta för att ingen ska behöva genomlida en atombomb igen.

Arbetet för atombombsoffrens rätt till kompensation och sjukvård har dock skett i motvind, berättar Shigemitsu.

– Den japanska staten vill begränsa skadan av atombomberna. Kanske handlar det om att värna relationen till Washington också. Om man medger kompensation för alla atombombsoffer så behöver man också kompensera de offer som drabbades av de traditionella bombräderna under andra världskriget.

1957 kom den första japanska lagen som medgav visst ekonomiskt stöd till de som drabbats av atombomberna, efter påtryckningar från Nihon Hidankyo. De som befann sig inom ett avgränsat geografiskt område i Hiroshima och Nagasaki vid detonationen erkändes formellt som så kallade hibakusha, överlevare av atombomben, och beviljades kostnadsfri sjukvård. Den godtyckliga geografiska avgränsningen innebar dock att många överlevare blev utan både erkännande och stöd, något som Nihon Hidankyo enträget fortsatt att arbeta både rättsligt och politiskt för att rätta till.  

Vad gäller Nobelpriset ser Shigemitsu det som ett viktigt pris, särskilt i dessa tider.

– Det är meningsfullt att få det just nu med tanke på världsläget. Ryssland hotar ständigt med att använda sig av atombomber. Eftersom de nya kärnvapnen är mer moderniserade och sofistikerade kan man förledas till att tro att de på något sätt skulle vara mer okej, mer humana, att använda. Det har blivit lättare att trycka på knappen nu.

Läs mer

– Den största utmaningen vi står inför nu är att föra vidare den här kampen från de åldrande och allt färre överlevarna till en yngre generation. Det ligger i allas intresse att engagera sig och bli del av rörelsen för att förbjuda kärnvapen, och fredspriset hjälper oss att nå ut till omvärlden.

Nihon Hidankyos budskap är tydligt. Alla kärnvapen måste elimineras, hur små och sofistikerade de än må vara. Det är inte acceptabelt att människans undergång ligger bara en knapptryckning bort. Enligt Shigemitsu Tanaka gäller detta ställningstagande också kärnkraft.

– Man bör fortsätta studera och forska på kärnkraft. Men för närvarande är den inte säker och vi borde inte förlita oss på den. Det har vi redan sett skälen till i Tjernobyl och Fukushima som båda är stora områden som för en lång tid framåt kommer vara kontaminerade. All kärnkraft borde stängas ned tills vi har lärt oss att behärska den.