Inrikes 30 mars, 2020

Vad vi pratar om när vi pratar om män

Hur väl skulle vi egentligen klara Bechdeltestet i våra egna liv? Flamman undersöker närvaron av män i kvinnors samtal, fast de inte sitter med vi bordet. Och vilka strategier som kan bryta strukturen.

Bechdeltestet, vars syfte är att visa hur patriarkala strukturer går igen i film, utgår från svaret på följande fråga: förekommer scener där två kvinnor pratar med varandra om något annat än män?
Det är frestande att tänka att de ofta deprimerande utfallen av testet beror på att mannen som hjälte, huvudroll, och den sol som allting kretsar kring är kraftigt uppblåst i normativa amerikanska mainstreamfilmer. Men i vilken grad spelar faktiskt män fortfarande huvudrollen i kvinnors liv även i verkligheten? Att de innehar huvudrollen i den ekonomiska och politiska sfären är förhoppningsvis uppenbart för de flesta, men hur är det 2020 inom det som – förvisso enligt en falsk dikotomi – kallas ”det privata”?

I vår tid av liberal ”empowerment”-­feminism och ”can have it all”-­feminism skulle nog de flesta ta det som en grov förolämpning att kallas ”manstillvända”. Idealet för de flesta är att ha ett ”eget liv” mitt i kärnfamiljens sköte, att dela på föräldraledighet och hämtning och att ”ha kvar” sina intressen. Men faktum är ju att samhället som sådant är mans­tillvänt. Inte nog med att män har den politiska och ekonomiska makten. Heteromonogamin är fortfarande den dominerande formen för mänsklig samvaro, och den samvaro som vi från det att vi läser vår första saga som barn lär oss värdera högst. Såväl de berättelser vi växer upp med som vårt samhälles institutioner lär oss att relationer med män är, eller bör vara, det viktigaste i våra liv, det vi organiserar våra liv kring.

På senaste tiden har det kommit flera feministiska texter om hur upprätthållandet av dessa relationer innebär en skev fördelning inte bara av ekonomiska resurser utan även av känslomässiga, där en stor del av kvinnors tillvaro går åt till att läsa av män, ”nå fram till” män, överbrygga missförstånd, och överlag olja kommunikationsmaskineriet.

Det är inte konstigt att heterosexuella kvinnor för att orka med detta känslomässiga arbete söker stöd hos andra kvinnor. Vi pratar om män, beklagar oss över män, och skämtar om män och går sedan hem peppade och tankade med systerskap. Genom att prata om relationer, en konst som kvinnor tidigt får lära sig, stärker vi också relationerna till varandra.
Men är det verkligen så?

Psykologen Tanja Suhinina höjer i sin bok med den konfrontativa titeln Släpp snubbar ett varningens finger mot att slentrianmässigt och ensidigt betrakta ”killprat” som ett stärkande uttryck för systerlig solidaritet och närhet mellan kvinnor. Släpp snubbar har undertiteln ”en feministisk självhjälpsbok” och beskriver dels hur relationer till män dikterar en stor del av kvinnors liv, dels olika strategier för att skapa egna rum i ett samhälle som lär oss att relationer med män är våra mest centrala relationer. Konceptet ”självhjälpsbok” kan låta liberalt, men innehållet är ganska radikalt.

Enligt Suhinina befäster kvinnor delvis mäns centrala position genom att ägna mycket tid till att prata om dem. Männen får på så vis i sin frånvaro en plats vid bordet även när vi umgås med varandra; de tar tankekraft i anspråk som skulle kunna användas till samtal och insikter om annat. Den deprimerande slutsatsen är att kvinnor utför känslomässigt arbete i sina heterorelationer också i samvaron med andra kvinnor. De flesta skulle med andra ord inte passera Bechdeltestet i sina egna liv.

För många är nog detta en ganska provocerande slutsats. Ligger den inte farligt nära en misogyn syn på kvinnors samtal som ”skvaller” om ”oviktiga” saker som relationer i motsats till ”viktiga” saker som politik? Ger det inte en känsla av styrka och sam­hörighet att få dela med sig, skratta åt, och bli förbannad över män som varken hittar sin partners klitoris eller sina barns gymnastikpåsar? Dessutom kan samtal om relationer ibland vara inte mindre än livsviktiga. Genom att våga berätta om sin situation kan kvinnor som lever med fysisk eller psykisk misshandel få hjälp och stöd, eller åtminstone känna att de inte är totalt ensamma i världen.

På samma sätt delar vi gärna med oss av pinsamma, komiska, och förargelse­väckande historier om männen i våra liv, men sällan på ett sätt som på riktigt ifrågasätter den relations­form vi alla lärt oss att sträva efter

Men frågan är hur ofta vi kommer fram till det som verkligen bränner? Hur ofta avslöjar vi ens för nära vänner de där sakerna som skaver ordentligt? I samband med metoo skrev författaren Tone Schunnesson en essä för Obs i P1 med titeln ”Vad är kärlek efter metoo?” Hon hänvisar till terapeuten Terrence Real och skriver: ”Real menar att det inte är socialt accepterat att tala om hur det verkligen är att leva tillsammans med män. När unga flickor, och unga pojkar, blir vuxna är det som att vi avlägger ett löfte om att bevara deras hemligheter.”

Tanja Suhinina menar alltså att män tar för stor plats i kvinnors samtal med varandra, och Schunnesson att det inte är socialt accepterat att prata om hur det verkligen är att leva med män. Kan båda påståendena vara sanna samtidigt? Självklart kan de det, och jag tror också att de tillsammans utgör viktiga pusselbitar för att hjälpa oss förstå hur språket både reproducerar och återspeglar patriarkala strukturer med heteromonogamin som ramverk.

Vi som fostras till kvinnor lär oss som sagt tidigt att relationen till män är de relationer vi ska lägga ner mest kraft på. Redan på mellanstadiet blir en varse att den som kan rapportera om en kyss med en kille på skoldiskot föräras betydligt mer uppmärksamhet än den som inte kan vittna om att ha blivit godkänd av den manliga blicken. Denna samtalsämnenas hierarki fortsätter sedan genom det första samlaget, förlovningen, bröllopet och graviditeterna. Att vi samtidigt ofta har svårt tala om hur det ”verkligen är att leva tillsammans med män” är egentligen logiskt.

Precis som med alla diskurser sätter maktstrukturer gränser för vad som anses möjligt och önskvärt att tala om. Vi kan posta skämtsamma bilder om semesterns slut och hur bedrövliga måndagar är på sociala medier, men det är mer sällsynt att vi ifrågasätter löne­arbetet i sig. På samma sätt delar vi gärna med oss av pinsamma, komiska, och förargelseväckande historier om männen i våra liv, men sällan på ett sätt som på riktigt ifrågasätter den relationsform vi alla lärt oss att sträva efter, och vad det faktiskt innebär att som kvinna leva och vara förälder tillsammans med en man i ett samhälle där män förtrycker kvinnor.

Männen får i sin frånvaro en plats vid bordet även när vi umgås med varandra; de tar tankekraft i anspråk som skulle kunna användas till samtal och insikter om annat

Att ”skvallra”, ett sexistiskt ord som i det här sammanhanget betyder att dela med sig, kan onekligen fylla en subversiv funktion. När individer i olika förtryckta grupper samlas och talar om sina förtryckare finns där alltid ett frö till hot. Men samma gruppers självcensur kan också leda till att samtalet får en karnevalisk snarare än omstörtande funktion.

Medeltidens karnevaler, som Michail Bachtin har utforskat ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv, tillät folket att för en dag vända upp och ner på den rådande ordningen och till och med driva med kungar. Anledningen till att dessa kungar tillät det var just att de inte såg karnevalen som hotfull på riktigt, utan tvärtom som en bra möjlighet att låta folket avreagera sig under sanktionerade former för att sedan desto lättare kunna återgå till sin underordnade tillvaro.

Så länge vi kvinnor, som Schunnesson skriver, är alltför lojala med patriarkatet för att avslöja dess hemligheter är risken stor att våra samtal om män blir som medeltidens karnevaler; förvisso roliga och viktiga andrum i en kämpig vardag i patriarkatet, men inget som på allvar förmår ifrågasätta de strukturer som håller oss kvar i underordning.

Hur mycket vi ifrågasätter spelar självklart ingen roll om detta ifrågasättande inte leder till någon politisk förändring och omfördelning av de resurser som gör att en del kvinnor faktiskt inte kan lämna sina förhållanden eftersom de inte har råd. Men vägen till en sådan förändring kan vara att vi tillsammans pratar, drömmer och ifrågasätter för att slutligen organisera oss.

Att ordinera mindre prat om män och mer prat om ”politik”, som Suhinina, behöver sålunda inte alls vara ett sexistiskt avfärdande av ”kvinnors intressen” utan en uppmaning att bygga ett eget rum bortom relationer med män. Som de rum vi lekte i innan det viktigaste i världen blev att en kille ville kyssa oss på skoldiskot.

Vi skulle också, som Schunnesson skriver, kanske behöva prata mer om relationer med män. Men så länge det socialt accepterade sättet att tala om dessa mest erbjuder oss kortvariga ventiler och inte på allvar ifrågasätter hur vi förväntas organisera mellanmänskliga relationer, blir det nog svårt att på allvar nå fram smärtpunkterna. Oavsett om dessa består av slag eller smutstvätt.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Nyheter/Utrikes 19 april, 2024

Efter inreseförbudet: Jannis Varoufakis tänker inte hålla käften

Jannis Varoufakis talar i Atenförorten Nikea inför det grekiska valet 2019. Foto: Petros Giannakouris/AP.

Efter att Berlinpolisen upplöste den palestinska kongressen förbjöds den grekiska politikern Jannis Varoufakis att arbeta. Nu förklarar han varför de vill tysta honom.

Den tre dagar långa palestinska kongressen i Berlin förra helgen var tänkt att sända en signal om solidaritet med folket i Gaza. Under mottot ”Vi anklagar” ville palestinska, judiska, tyska och andra internationella aktivister samlas för att tala om den fruktansvärda situationen i Gaza och sätta press på den tyska regeringen att kräva en vapenvila. Men bara två timmar efter att den inleddes fredagen den 12 april tog sig polisen in i byggnaden, stängde av strömmen och tvingade hundratals deltagare att lämna evenemanget. Därefter upplöstes konferensen.

En av de planerade talarna var Greklands förre finansminister Jannis Varoufakis. Polisen ställde inte bara in hans tal – han meddelade också att han hade belagts med ett allmänt förbud mot att verka i Tyskland och att han inte ens fick tala via videoöverföring. Tysk media rapporterar nu att detta straff nu har reducerats till ett inreseförbud.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Loren Balhorn
Chefredaktör för Jacobin i Tyskland.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Bosättare fördrev palestinier med hjälp av Israels armé

En israelisk soldat iförd kostym vid ett högtidsfirande organiserat av bosättare på Västbanken. Foto: AP Photo/Leo Correa.

Israelisk militär och bosättare kritiseras av Human Rights Watch för sin behandling av palestinier på Västbanken. Organisationen rapporterar att palestinier har fördrivits från sina hem, och många vågar inte återvända.

– Bosättare och soldater har fördrivit hela palestinska samhällen. De har förstört varje hem, med uppenbart stöd från styrande israeliska myndigheter, säger Bill Van Esveld, biträdande barnrättschef på Human Rights Watch (HRW), i ett uttalande på organisationens hemsida. Han fortsätter: 

– Medan världen fokuserar på Gaza så ökar övergreppen på Västbanken, underblåst av årtionden av straffrihet och likgiltighet bland Israels allierade.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Inrikes 18 april, 2024

Borta med vinden

Vattenfall har investerat miljarder i tre stora vindkraftparker runt Fredrika. Produktionen täcker ungefär en procent av hela landets elbehov, men intäkterna för byn och för Åsele kommun är små. Foto: Robert Henriksson / DN / SCANPIX.

Vind- och vattenkraften i trakterna kring Fredrika producerar en procent av Sveriges el. Samtidigt stängs bibliotek och äldreboenden i närområdet. Med de regler som finns i Sverige stannar vinsterna sällan kvar i bygden.

Skylten som visar vägen mot biblioteket sitter kvar i Fredrikas centrum, men i början av februari slog det igen dörrarna för gott.

Bibliotekarien Britt-Marie Arvidsson har kört de två milen in till Fredrika för att visa oss biblioteket. Det ryms i ett enda, lite större rum i den låga röda skolbyggnaden. Trots det begränsade utrymmet finns allt som man kan vänta sig: skönlitteratur, deckare, fakta, och en avdelning om bygden och landets norra delar. Barnen har ett eget hörn med en kåta där man kan krypa in för att läsa i lugn och ro.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Arne Müller
Journalist i Umeå, som har skrivit boken "Norrsken: Drömmen om den gröna industrin", som granskar industriprojekten i norra Sverige.
Nyheter/Utrikes 18 april, 2024

Google-arbetare avskedas efter protest: ”AI-drivet folkmord”

Teknikarbetare protesterar utanför Googles huvudkontor i San Francisco i december 2023. Foto: Santiago Mejia/San Francisco Chronicle/AP.

28 anställda sägs upp efter att ha kritiserat teknikbolagets samarbete med israelisk militär.

Minst nio anställda på teknikjätten Google greps i tisdags under en tio timmar lång sittprotest inne på företagets kontor i New York City och Sunnyvale. Under onsdagen meddelade Google i ett internt meddelande att 28 anställda har avskedats för medverkan i protesterna, rapporterar The Verge.

– Allt fler är villiga att riskera sina jobb för att stå upp mot medverkan till folkmord, säger organisatören och Google-arbetaren Ray Westrick till Democracy Now!.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Peter Eriksson
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Utrikes 18 april, 2024

Putin trappar upp jakten på socialister: ”Värre än någonsin”

Georgier protesterar mot den ”ryska lagen” om utländska agenter den 9 april 2024, som har spridit sig i regionen. Foto: Shakh Aivazov/AP.

Ryska socialistiska rörelsen är senast i raden att klassas som utländska agenter och förbjudas att verka i landet. ”Jag räknar inte med att överleva kriget”, säger den svartlistade statsvetaren Greg Judin till Flamman.

Varje fredag håller Rysslands oppositionella andan. Då presenterar nämligen det ryska justitiedepartementet de senaste tillskotten till sin lista med ”utländska agenter”, där både individer, organisationer och medier kan hamna.

Fredagen den 5 april utökades listan med ett nytt namn: Ryska socialistiska rörelsen (RSR), en vänstergrupp med rötter i trotskismen. Flamman ringer upp Ilya Budraitskis (bilden), en av organisationens medgrundare, som sedan krigets början befinner sig i exil i USA.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Kultur 18 april, 2024

”Smärtpunkten” hyllar den hårda vården

Tony Olsson, spelad av Martin Nick Alexandersson och Riksteaterns producent Isa Stenberg (Maria Sid). David Dencik spelar Lars Norén. Foto: Nicklas Elmrin /SVT.

SVT:s serie om dubbelmordet i Malexander gestaltar en kriminalpolitik i förändring, men är okritisk till dagens trender. Kriminologen Hanna Tenenbaum har sett ”Smärtpunkten”.

Den 28 maj 1999 sköts poliserna Olle Borén och Robert Karlström ihjäl i Malexander av tre nynazister. Händelsen skakade Sverige. Själv var jag bara tre år, och berättelser om de sår som dåden lämnade fick jag ta del av långt senare.

SVT:s Smärtpunkten tar avstamp några månader tidigare, och gestaltar arbetet med Noréns pjäs 7:3, med tre fångar varav två nynazister i rollerna. Pjäsen spelades på scener utanför anstalter och efter den sista föreställningen rymde skådespelarna. Jakten på dem slutade med morden i Malexander.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Hanna Tenenbaum
Kriminolog.
Veckobrev 17 april, 2024

Jag älskar Sverige mer än Ivar Arpi

Till Sveriges försvar mot nationalisterna! Foto: Privat.

Jag skriver detta på väg hem från en föreläsning om Sveriges psykedeliska historia i Skövde, som jag måste säga är en fantastisk plats. Det första man möts av vid stationen är nämligen ett jättelikt kulturhus. Att det ser ut som en tegelborg från Super Mario Bros gör inte saken sämre.

Kulturhuset byggdes 1964 efter en ritning av Hans-Erland Heineman och sägs vara Sveriges första. Innanför tegelväggarna finns konsthall, biograf, danssalonger, restaurang, konferensrum, en teater med 500 stolar, samt ett bibliotek som pryds av ett praktfullt betongverk av Siri Derkert, ”Senapsträdet och himlens fåglar”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter/Utrikes 17 april, 2024

Högerextrema norrmän återskapar Hamsuns röst med AI: ”Groteskt”

Författaren Knut Hamsuns signatur. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Författarens ättlingar är skeptiska till projektet – men det högernationalistiska förlaget har inga planer på att stoppa det.

Det norska högerextrema förlaget Legatum Publishing har planer på att använda AI för att återskapa den nazistiska nationalikonen Knut Hamsuns röst. Syftet är att den konstgjorda rösten ska läsa in Hamsuns bok ”Svält” på engelska. 

Då det gått mer än 70 år efter författarens död så tappar förlaget Gyldendal rättigheterna till verket, som därmed får användas av vem som helst. Frågan om upphovsrätten även gäller någons röst är dock inget lagen har beslutat om än.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Saga Grande
Student i litteraturvetenskap och praktikant på Flamman.[email protected]
Kultur 17 april, 2024

Bilden av den mörke titanen saknar distans

Hur mycket Lars Norén tål Sverige? Författaren porträtteras nu i en dokumentär på SVT av Sindra Grahn. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT.

Lite genikult skadar inte, men dokumentären om dramatikerns konstnärskap hade mått bra av att våga gräva vidare kring gränslinjen mellan etik och estetik.

Hur mycket Lars Norén tål Sverige? Bara det senaste året har två fackböcker givits ut, hans sista oavslutade dagbok har publicerats, ett teatermanus har blivit serieroman, ett antal pjäser har satts upp och i dagarna sänds en dokumentär och en dramaserie om hans liv och verk.

Det hela hade inte varit så problematiskt om det inte kombinerats med en förgudning av honom. En ny ton har infunnit sig i samtalet: Norén beskrivs som en dyster titan, en mobbad olympier.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Landström
Författare, litteraturredaktör och medlem i Flammans styrelse.
Inrikes 17 april, 2024

Greta Thunberg har äntligen blivit farlig

Klimatungdomens växande radikalism tyder på mognad. Foto: Pascal Bastien/Avaaz/AP.

Den klimatrörelse som Alex Schulman drömmer om skulle snabbt bli irrelevant.

Jorden har feber. Mars blev den tionde månaden i rad som det globala värmerekordet slogs. Medeltemperaturen de senaste tolv månaderna är 1,56 grader högre än under förindustriell tid. Parisavtalets mål att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader vid slutet av århundradet framstår som alltmer omöjligt att uppnå. Samtidigt fortsätter utsläppen att öka. Alla förhoppningar om kraftfulla åtgärder mot klimatförändringen har grusats, alla vackra löften från världens makthavare dragits i smutsen.

Min generation har helt enkelt misslyckats fullständigt, och vet om det. I en desperat jakt på syndabockar riktar somliga in sig på klimatrörelsen, och inte minst dess ikoniska ledargestalt Greta Thunberg – som nu blivit för radikal och obekväm. ”Hon hade chansen att förändra världen och kastade bort den”, skriver Alex Schulman i en bitter krönika i DN.

Hans besvikelse visar att han svalt myten om Greta Thunberg med hull och hår: berättelsen om det oskyldiga barnet som säger sanningen till makten, bjuds in till parlament och FN för att hålla tal, och äntligen förmår världens makthavare att ta sitt förnuft till fånga. Men den berättelsen har naturligtvis alltid varit falsk. Inte för att den överdriver Thunbergs betydelse eller genomslagskraft, utan för att den förtiger att den verkliga makten vare sig vilar i FN:s generalförsamling eller i några nationella parlament.

Att mänskligheten i dag befinner sig i en existentiell kris beror i grunden på ett kapitalistiskt ekonomiskt system baserat på hänsynslös exploatering av människor och natur. Ett system som sätter majoriteten av världens tillgångar – och därmed makten över de mest avgörande ekonomiska besluten – i händerna på en liten minoritet.

Läs mer

Miljardärer och kapitalförvaltare utövar alltså lika mycket makt över vår gemensamma framtid som folkvalda politiker. För den som inte vill se detta är det bekvämt att göra Greta Thunberg till syndabock.

Men det somliga vill se som urartning är snarare ett tecken på mognad. Det är både förutsägbart och logiskt att klimatrörelsen blir mer konfrontativ i takt med att tiden rinner ut och den politiska utvecklingen går åt fel håll. Att rörelsen blir mer systemkritisk och knyter an till andra frågor – som motståndet mot Israels blodiga krig i Gaza – är nödvändigt.

Att rörelsen blir mer systemkritisk och knyter an till andra frågor – som motståndet mot Israels blodiga krig i Gaza – är nödvändigt.

En tänkande politisk rörelse måste klara att peka på samband. Mellan militarisering och miljöförstöring. Mellan Israels brott mot palestinierna och fossilindustrins brott mot hela mänskligheten. Mellan den nationalistiska högerns förakt för svaghet och kapitalets behov att söndra och härska. Mellan växande ojämlikhet och urvattnad demokrati. Mellan åtstramad välfärd och utarmning av naturresurser.

Klimatkatastrofen är mänsklighetens allvarligaste kris hittills, men långtifrån den första. Förstörelsen av ekosystem, lokalsamhällen och människoliv har accelererat sedan kapitalismens födelse. Långt innan temperaturkurvorna började peka uppåt existerade överflöd sida vid sida med svält och misär, maktfullkomlighet intill maktlöshet. Mänskligheten lägger mer kraft och resurser på att utveckla och köpa nya högteknologiska vapen än klimatomställning.

Att de unga klimataktivisterna förstår detta bättre än Alex Schulman är inte så konstigt. De har ju redan testat det han föreslår – att snällt sitta utanför parlamenten och be politiker att ”lyssna på vetenskapen”. Tack vare dem finns det nu verkligt hopp. Inte om frälsning genom modiga beslut av världens makthavare, utan om en demokratisk folkrörelse som formar framtiden underifrån.