Inrikes 20 januari, 2005

”Vägvalet i den ekonomiska politiken – guldläge för vänstern”

Den gemensamma välfärden står inför omfattande angrepp på flera fronter. En nyliberal ekonomisk politik påstår att ytterligare nedmonteringar av välfärdens tjänster och försäkringar är nödvändiga, med argumentet att vi inte har råd. Men i samma takt som nyliberalismen angriper det gemensamma, höjs starkare röster för ett nytt och trovärdigt vänsteralternativ i den ekonomiska politiken.

Under det senaste året har attackerna på den gemensamma välfärdens tjänster och försäkringar ökat. Bakgrunden utgörs av den nyliberala ekonomiska politik, som stavas extrem inflationsbekämpning, stegrad arbetslöshet, offentliga utgiftstak, sänkta skatter och en krympt del av våra tillgångar till gemensam sektor och välfärd. Angreppen har bestått av politisk retorik, förslag, och utredningar som alla vill ge sken av att vi inte längre har råd med välfärden, utan måste privatisera den ännu mer.
Det mest tydliga exemplet kom förra våren, då regeringen offentliggjorde sin Långtidsutredning. I en huvuddel och massor av bilagor hade finansdepartementets skarpaste hjärnor satt ihop en argumentationskedja som utifrån marknadsliberala förutsättningar målar upp ett framtidsscenario där det är oundvikligt att privatisera välfärden. Logiken ser ut ungefär så här:
I framtiden kommer vi alla i Sverige att få det bättre och bättre. Eller som Långtidsutredningen formulerar sig ”Med de antaganden som gjorts i denna utredning, kommer hushållens konsumtionsutrymme att växa över tiden”, eftersom ”en positiv produktivitetstillväxt innebär att hushållens reala inkomster stiger”. Våra tillgångar kommer att öka, och i det scenariot kommer vi att vilja ha mer och mer välfärd. ”Med kraftigt ökade privata inkomster är det högst sannolikt att en del av inkomstökningen kommer att riktas mot efterfrågan av välfärdstjänster.”

Långtidsutredningen uppmärksammar också att vi blir allt fler äldre i samhället i förhållande till yngre. Detta kommer också att bidra till att ”trycket på välfärdstjänsterna ökar”.
Vi får mycket mer inkomster och vill ha mer välfärd. Framtiden ser alltså ljus ut för den offentliga välfärden, skulle man kunna tro. Men så enkelt är det inte visar det sig om man fortsätter läsningen.
För Långtidsutredningen gör i sitt huvudbetänkande ett antal ”objektiva” antaganden som leder fram till en mycket dyster prognos för välfärden i gemensam form och – kanske inte helt överraskande – lösningar genom allt större privatiseringar.
Det mest grundläggande är utredningens antagande att den höga arbetslöshet som präglar dagens Sverige inte kommer att sjunka under de kommande decennierna. Trots regeringens politiska retorik om full sysselsättning, visar det sig att finansdepartementet kallt räknar med höga arbetslöshetssiffror i framtiden. Verkligheten under det år som gått spelar argumentationen väl i händerna. Den extrema inflationsbekämpningen har slagit hårt. I början av januari rapporterade AMS att den öppna arbetslösheten i Sverige ligger på 5,6 procent. Så många som 369 000 svenskar är arbetslösa, och ungdomsarbetslösheten ligger på 13 (!) procent. AMS beskrev 2004 som ett ”förlorat år”.

Den socialdemokratiska lösningen på problemet är repressiv arbetsmarknadspolitik. I vårbudget och finansplan förra året annonserades hårdare tag, och finansminister Bosse Ringholm gick ut i media och menade att arbetslösa skulle mötas med allt hårdare villkor. I höstens budgetförhandlingar ville regeringen få med sig samarbetspartierna och göra det svårare för deltidsarbetslösa. Åtgärderna antydde att problemet är de arbetslösas och inte politikernas. Tonläget blev för mycket till och med för LO, som starkt kritiserade regeringspolitiken: ”Vad gör regeringen? Jo, uppmanar arbetslösa att intensivare söka arbete och myndigheter att strängare tillämpa regelverket. Men för att legitima krav skall ställas på arbetslösa måste det finnas jobb att söka. Genom strängare a-kasseregler väljer regeringen i vårbudgeten att individualisera arbetslösheten i en låginflationsekonomi…”

I LO-tidningen beskrev Casten Von Otter på Arbetslivsinstitutet den verkliga orsaken till de höga siffrorna:
”… nu råder en ekonomiskpolitisk regim i landet, som knappast låter arbetslösheten sjunka under 4 procent. … konsekvensen är förfärande eftersom det innebär att efterfrågetrycket i ekonomin inte kommer att tillåtas att växa så att alla i arbetslöshetskön får en chans till jobb. I dag höjer Riksbanken styrräntan långt innan vi har kommit i närheten av den nivån. Riksbankschefen skulle antagligen tvingas avgå om vi fick full sysselsättning.”
Så här har det sett ut under 2004. Arbetslösheten har blivit en allt större belastning på de offentliga systemen och ger vatten på kvarnen för alla som påstår att vi inte har råd med välfärden. Som Långtidsutredningen alltså, som räknar med att räknar med att de som arbetar blir allt färre i förhållande till de allt fler äldre. Skatteintäkterna räcker inte till, enligt utredningen. Sedan räknar man upp en rad andra antaganden för att ge en bild av framtida finansieringsproblem.
Utredningen menar i nästa antagande som Långtidsutredningen gör, är att den privata konsumtionen kommer att öka kraftigt, ”med 40 procent i volym och per invånare mellan år 2003 och 2020”. Återigen, vi kommer att få det bättre och konsumera mera. Men bara i privat form. För Långtidsutredningen konstaterar därefter att ”den offentliga konsumtionen per invånare är oförändrad”.
Men de dramatiskt ökande privata resurserna kan inte tas till en gemensam välfärd i form av skatter. Långtidsutredningen menar att ”möjligheterna till skattehöjningar får anses vara begränsade…”

Och så går det på. De antaganden som presenteras som ”objektiva” sanningar i får det att se ofrånkomligt ut att den privata delen av våra tillgångar ökar och de gemensamma minskar. Slutsatsen blir att välfärden måste privatiseras, både dess tjänster och försäkringar.
Det här resonemanget, om hotet från den åldrande befolkningen, allt färre arbetande, och en finansieringskris för det offentliga, återfinns inte bara i Långtidsutredningen. Argumenteringen har blivit ett populärt politiskt verktyg för att skapa ett krismedvetande inför välfärdens framtid. Läser man protokoll och handlingar från EU: s ekonomiska ministerråd Ekofin, är detta tydligt. ”The threat of the ageing population” är universalargumentet för en nyliberal reformpolitik. Under 2004 importerades det på allvar till Sverige. Det utredningsdirektiv för privatisering av socialförsäkringarna, som regeringen gav Riksförsäkringsverkets Anna Hedborg förra hösten, har som en av sina grundtankar att vi inte har råd eftersom vi blir allt fler äldre och allt färre som arbetar. När statsminister Göran Persson från början kläckte idén lät det så här: ”… vi har växande behov av social försäkring samtidigt som vi har en offentlig sektor som börjar tömmas på sina möjligheter till finansiering.”
När nye finansministern Per Nuder gick ut med sitt uppmärksammade köttbergs-uttalande, var det intressanta kanske inte ordvalet, utan att ställningstagandet var en del av den nyliberala argumentationen.

Vänsterns ekonomer:
Byt spår – nyliberalismen har kört in i väggen…

Logiken i argumenteringskedjan verkar vara vattentät, om man accepterar den nyliberala grundinriktningen. Men samtidigt som attackerna på välfärden nu alltså hårdnar, blir en ideologisk motström allt tydligare. För allt fler röster höjs nu för en omvärdering av den grundläggande ekonomiska politiken. Påståendena om välfärdens finansieringskris tillbakavisas med allt större kraft. Långtidsutredningen kritiseras hårt. Stefan Carlén, ekonom på Handelsanställdas Förbund, är en av dem som tillbakavisar den påstådda logiken.
– Långtidsutredningen är väldigt tendensiös. För den har ju inga visioner om full sysselsättning. Och då är det klart att det inte verkar som om det finns alternativ.
Och det är också Långtidsutredningens antagande om en fortsatt hög arbetslöshet som är dess mest sårbara punkt. För det visar sig att en ekonomisk politik för ökad sysselsättning till stor del kan neutralisera det köttberg av åldringar som hotar den gemensamma välfärden.
– Arbetslösheten är den största enskilda faktorn, menar Stefan Carlén. Får vi ner den så har vi enorma intäkter. Talar man om den åldrande och hotande befolkningen är det en situation som man väljer att skapa själv, med en hög arbetslöshet.
Han får medhåll från många andra ekonomer.
– En ökad sysselsättning upp till 80 procent skulle kunna plana ut en stor del av snedfördelningen av äldre som kommer i framtiden, menar Sten Ljunggren vid Uppsala universitet.

Men om detta skall kunna uppnås, måste dagens extrema nyliberala inflationsbekämpning bytas ut mot en annan politik, menar Stefan Carlén och andra.
– Nu har vi fått en helt otänkbar arbetslöshet på nästan 6 procent, och det hänger ihop med den ekonomiska politik med låginflationsmål och stram budgetpolitik som finns, konstaterar Carlén. Om vi har ett mer flexibelt inflationsmål, säg 3-5 procent, så finns det en helt annan möjlighet att driva en ekonomisk politik för full sysselsättning.
Bara att på så sätt genomföra den fulla sysselsättningspolitiken i verkligheten skulle göra en dramatisk skillnad för vår gemensamma välfärd, menar Carlén.
– Jag är övertygad om att vi med klara enkla åtgärder som ändrat inflationsmål och satsningar på att matcha arbetskraften kan komma ner i 2 procents arbetslöshet. Då har vi plötsligt ett oerhört mycket mer rättvist samhälle, och möjlighet att driva en helt annan välfärdspolitik.

Per Lundborg på Fackföreningsrörelsens Institut för Ekonomisk Forskning, FIEF, håller med.
– Med ett högre inflationsmål skulle vi kunna komma ner till de arbetslöshetsnivåer som vi strävar mot. Då skulle mycket av problemen med välfärdens och den offentliga sektorns finansiering också lösas. Här ligger kärnproblematiken menar jag.
Detta är nu inget som bara svenska ekonomer påstår. I den internationella ekonomiska debatten börjar allt fler propagera för höjd inflationsnivå.
– Detta är inget man hittar på här i Sverige utan har bevisats av Nobelpristagare som George Akerlof och Joseph Stiglitz, konstaterar Stefan Carlén. Man har pekat på att det finns ett ganska enkelt och optimalt inflationsmål som man kan ha, utan att riksbanken behöver höja räntan.
Och i det svenska samhället har den destruktiva arbetslösheten gått så långt att till och med den stora aktören LO öppet pratar om ett högre inflationsmål.
– Det är en av de saker som vi funderar på, säger Lars Ernsäter, en av LO:s tongivande ekonomer. Vi kommer kanske inte att kräva det i nästa vecka, men det är definitivt en fråga vi tittar på.

Arbetslösheten skulle alltså kunna lösas. Inflationen kan utan problem tillåtas öka för att skapa många nya arbeten och större skatteintäkter till den gemensamma välfärden. ”Hotet” från den åldrande befolkningen kan neutraliseras, och en fortsatt gemensam välfärd kan finansieras. Och den växande strömmen mot det nyliberala stannar inte där. En annan kritik av Långtidsutredningen handlar om dess ”objektiva” påstående att den offentliga konsumtionen inte kommer att öka i framtiden, trots att den privata gör det med 40 procent.
Men detta är ju inte en objektiv sanning, utan ett politiskt val, konstaterar Stefan Carlén.
– Vi har hela tiden ett val mellan att öka den privata konsumtionen eller den offentliga. Vi blir ju rikare och rikare. Ändå framställs det i debatten som om vi bara får fler problem. Allt handlar om huruvida vi verkligen väljer att prioritera den privata konsumtionen så mycket som Långtidsutredningen säger, och finansiera vår egen välfärd. Eller om istället för att göra det tillsammans. Det är ett demokratiskt val vi gör.

Att de gemensamma pengarna i samhället hela tiden minskar har regeringen sett till när man i en rad budgetar beslutat att de offentliga utgifter hela tiden skall minska i förehållande till BNP. För om vi får allt högre inkomster, som ju Långtidsutredningen konstaterar, borde vi väl kunna öka den gemensamma delen, genom en offentlig välfärd? Absolut, menar Sten Ljunggren.
– Vi måste se till att den gemensamma konsumtionen ökar. Långtidsutredningen räknar med att privat konsumtion ökar med 40 procent. Varför inte se till att den offentliga också ökar? Det skulle bidra med enormt mycket resurser.
Antagandena om skattepolitiken är en annan punkt för den växande kritiken av dagens ekonomiska politik. Långtidsutredningen påstår att det inte går att höja skatterna kontinuerligt för att ta litet mer av våra ökade inkomster. Även på den punkten tillbakavisas slutsatserna. Irene Wennemo är chef på LO: s välfärdsavdelning.
– Jag menar att det går att höja skatterna. En välfärd bekostad via skatterna, är mer rationell än en privatfinansierad, och det tror jag att folk förstår. Även de med höga inkomster drar mer nytta av skattefinansieringen än de betalar. Den gemensamma välfärden omfattar ju till exempel både barn och föräldrar.
Stefan Carlén håller med.
– Svenskarna är inte så dumma att de inte ser att det är billigare att finansiera välfärden via skattsedeln än om alla skall betala privat. Långtidsutredningen är nonchalant mot det svenska folket. Är det så att vi vill ha en bättre välfärd kan vi visst höja skatterna. Hade vår skattekvot varit lika hög i dag som på 90- talet så skulle vi ha 80-90 miljarder mer att röra oss med.

Om man förde en politik för en ökad gemensam del av de totala tillgångarna, skulle man kunna skapa ännu mer arbetstillfällen genom en satsning på den offentliga sektorn. Det menar bland andra Sten Ljunggren.
– En av de viktigaste sakerna är att återuppbygga den offentliga sektorn och satsa på jobben där. Det skulle stimulera hela ekonomin.
Att en fortsatt och utökad gemensam välfärd har ett brett folkligt stöd är Stefan Carlén övertygad om.
– Det svenska folket vill ha fler anställda inom offentlig sektor, och man vill att de skall ha högre löner. Jag tror att det är en fråga som skulle vinna mycket röster om man vågade driva den.
Omvärderingen av den nyliberala politiken gäller också budgetreglerna, vars utgiftstak och saldomål stoppar de viktiga offentliga investeringar som skulle kunna göras, särskilt i dåliga ekonomiska tider. Stefan Carlén.
– Det normala ekonomiska tänkandet i en statsbudget har man i stort sett skrivit bort med de regler som finns idag. För det gör ju egentligen ingenting om det blir underskott i ekonomin vid en lågkonjunktur. Då stimulerar man ju ekonomin och upprätthåller sysselsättningen. Men i dagens konstiga politik säger man att man skall spara i lågkonjunkturer.

Den nyliberala sparpolitiken är raka motsatsen till den aktiva keynesianska strategi som allt fler idag argumenterar för. LO-ekonomernas höstrapport 2004, till exempel, innehåller tydliga krav på möjligheter till en mer aktiv ekonomisk politik. Sammantaget bildar den växande kritiken av den nuvarande ekonomiska politiken en kraft. Att den växer sig starkare kan illustreras av LO-ekonomernas ställningstagande på DN Debatt i september förra året:
”För ett drygt decennium sedan skedde en radikal omläggning av den ekonomiska politiken. Inflationsmålet fick högsta prioritet. Staten införde ett nytt utgiftssystem med budgettak. Blev det så bra som ekonomer och teknokrater lovade? Blev resultatet av finansminister Perssons stenhårda saneringsprogram jobb och välfärd? Vi menar att det är dags för en utvärdering av den ekonomiska politikens nya inriktning”
De nya möjligheterna till en ny ekonomisk ordning handlar inte bara om makronivåer. Som Flamman skildrat under hösten finns ett antal exempel på radikal välfärdspolitik på praktisk lokal nivå i Sverige och i de nordiska grannländerna.

Kan vänsterpartiet samlas till ett ekonomiskt program?

Attackerna från nyliberalismen hårdnar, samtidigt som motkrafterna växer sig allt starkare. Ett vägval i politiken, och ett mer trovärdigt ekonomiskt vänsteralternativ än på länge. Allt detta gör att vänstern faktiskt just nu har chansen att med framgång återupprätta en radikal ekonomisk politik. Så menar flera av de vänsterpartister som Flamman pratat med En av dem är EU-parlamentarikern Jonas Sjöstedt. Vänstern står inför en stor möjlighet inför ökad medvetenhet om den nyliberala politikens misslyckande, menar han.

– Det är dags att vänstern erövrar den ekonomiska debatten med egna idéer och lösningar. Vi måste ta för oss, för det är bara vänstern som har svaren. Förut har vi haft svaren på de grundläggande mänskliga behoven. Nu visar det sig att vi, i ljuset av nyliberalismens tydliga misslyckanden, också har svaren på de rent ekonomiska problemen.
Enligt Jonas Sjöstedt innebär ett återtagande av den ekonomiska debatten mycket för vänstern.
– Vad det handlar om är att skapa ett nytt politiskt projekt, och det är långt viktigare än att ägna sig åt internt skyttegravskrig. Den interna debatten som den ser ut nu är bara ett hinder för ett nytt politiskt projekt.

För att kunna bygga ett nytt ekonomiskt vänsteralternativ på alla nivåer, måste partiet mötas i en konstruktiv debatt, menar Sjöstedt.
– Det som måste hända är att vi möts. Partiledningen måste lyfta in Vägval Vänster och ta med dem i en seriös debatt istället för att utestänga. Vare sig jag eller någon annan håller med Johan Lönnroth eller inte, så är han och alla andra som debatterar precis lika värdefulla, och behövs för att bygga en ny vänster.
Kanske stämmer detta. För synen på den ekonomiska politiken är också vad de så kallade ”förnyarna” verkar ha gemensamt med resten av partikamraterna.

Dan Gahnström, en av de mest aktiva i forumet Vägval Vänster, menar att en annan ekonomisk politik självklart är grundläggande för honom.
– För mig är det självklart att sysselsättning går före inflationsbekämpning. Jag tycker inte att det borde vara någon som undrar min och andras inställning till en annan ekonomisk politik.
Gahnström har blivit kritiserad för det förslag om allmän vårdplikt han gick ut med på Vägval Vänsters hemsida under förra året.
– Idén var självklart inte att ersätta den offentliga välfärden.

Men det handlar om att skapa förståelse för det vi har i det offentliga Sverige, att försvara det.
Detta måste gå sida vid sida med en annan ekonomisk politik. Vi kan inte gå på reträtt med välfärden. En genomtänkt vänsterstrategi måste behandla den ekonomiska politikens hela spektrum, menar Sjöstedt.
– Vi behöver göra program och strategier för arbetslöshet, inflation, budgetpolitik, offentliga utgifter och så vidare, som inte är beroende av samarbetet med SAP och deras nuvarande nyliberala normpolitik. Detta måste också vara långsiktigt, inte 2 år framåt, utan på 10, 20 eller 30 års sikt.

Camilla Sköld Jansson, riksdagen och arbetsmarknadsutskottet, ser läget som bättre än på länge för en medveten och målinriktad vänster.
– Socialdemokratin drar åt höger så vi skulle tjäna på att utgöra ett tydligt och trovärdigt vänsteralternativ. Miljöpartiet har sagt att de vill samarbeta i en regering och det är ett resonemang som vi borde bemöta offensivt.
– Miljöpartiet är ju inte kända som fackföreningsrörelsen bästa vänner. Jag tror att en trovärdig vänster skulle ha ett guldläge.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 04 maj, 2024

Orsa kompani lovar ingenting bestämt!

Olof Arborelius, ”Kyrkbyn med Lillån, Orsa”, olja på duk.

I Dalarnas skogsområden har en trotsig gemenskapskultur växt fram. Här odlar man potatis och startar skolor, men det kallas varken prepping, gröna vågen eller antikapitalism – utan det är bara så man gör.

En brunbjörn står på bakbenen för att gå till attack med klorna, och mellan oss står bara ett tanigt trästaket.

Installationen står i matbutiken Skattunge Handels träffstuga som precis har firat folkhögskolans dag den 17 april, där nyfikna har fått lära sig om allt från ekologisk odling till att väva vadmal. Här finns toa för gäster och en mikrovågsugn där snickare och andra besökande arbetare kan värma sin mat, och på tv:n visas ibland fotbollsmatcher.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.

Utrikes 29 april, 2024

Italiens befrielsedag firades i skuggan av tv-censur

Stefano Massimi läser upp författaren Antonio Scuratis monolog utanför Palazzo Vecchio i Florens på befrielsedagen den 25 april. Foto: Jonas Elvander.

Det årliga firandet av befrielsen från fascismen präglades av kontrovers efter att en statlig tv-kanal avbokat en antifascistisk talare. Kritiker menar att Giorgia Melonis regering försöker kväsa oppositionen. Men Florens invånare lät sig inte tystas.

Italiens årliga firande av befrielsen från fascismen, Festa della liberazione, den 25 april skedde under mer kontroversiella omständigheter än på länge.

Veckan inleddes med beskedet att författaren Antonio Scuratis monolog om antifascismens arv i Italien hade ställts in av den vänsterlutande tv-kanalen Rai 3 under lördagen. För Scurati, som är specialist på Italiens fascistiska period och har skrivit en bästsäljare om Benito Mussolini, var det ett ”definitivt exempel” på Georgia Melonis högerextrema regerings försök att censurera misshagliga röster. Det faktum att texten, som fokuserade på händelser under Mussolinis regeringstid, kritiserade Melonis postfascistiska parti Italiens bröder för att aldrig ha tagit avstånd från sina rötter i Mussolinis diktatur gör att en sådan tolkning ligger nära till hands.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jonas Elvander
Utrikesredaktör och doktorand vid European University Institute i Florens.[email protected]