Okategoriserade 29 mars, 2006

”Valet står mellan kinesisk och amerikansk kapitalism”

Kapitalismen är på väg att skapa ett nytt proletariat i kåkstäderna jorden runt. För att kontrollera situationen används allt hårdare tag. Flamman publicerar en intervju med den slovenske filosofen Slavoj Zizek, med utgångspunkt från kravallerna i Frankrike.

– Pressen mot en alternativ politik är oerhört stark, i det man kallar det post-ideologiska politiska landskapet. Själva grundtesen är att det skulle finnas en överordnad ideologi som säger ”inga ideologier”! Det vill säga ”inga andra valmöjligheter än den moderna kapitalismens regler”. Det finns frågeställningar inom den ramen som fortfarande är tillåtna för överläggningar, de rör toleransen och multikulturalismen. Enkelt uttryckt skulle det i dagens värld bara finnas ett enda viktigt alternativ. Antingen väljer vi den amerikanska kapitalismen, av liberalt slag, eller den kinesiska. För mig skulle det bli mycket tråkigt att leva i en sådan värld där det enda verkliga valet ryms inom de alternativen.
För trettio år sedan sade man om Sovjetunionen att det skulle bli ett tredje-världen-land med atombomb. På ett sätt kan man säga att det nästan är sant om USA idag. Dessa två ytterligheter kompletterar varandra. Problemet för den nya världsordningen är inte tredje världen utan den andra, Europa. Det finns egentligen ingen förändringspotential i tredje världen, vilket beror på den konkreta sociala situationen där. Exploateringen och fattigdomen är alldeles för brutal där, de har ingen chans som jag ser det. Sådan är också den gamla lärdomen hos Marx. Dessvärre tror jag inte heller att man kan göra någon revolution med den verkligt fattige.

Hur ska då en utväg från den demokratiska liberalismen kunna ske?
– Jag har ingen vacker lösning på det. Jag tror inte att det är så enkelt att man kan hänvisa till några övergripande slagord, som den ”europeiska sociala modellens” fackla eller ”solidaritetens”. Jag är rätt pessimistisk i det avseendet. De senaste svåra problemen vi haft, som upploppen i de franska förorterna, kommer med ett varningsbudskap, det är en första reaktion mot den europeiska arrogansen inför upploppen i New Orleans efter orkanen Katrina. USA lär ha sin primitiva liberalism medan vi i Europa har vår sociala välfärdsstat… Här ser man klart att saker och ting inte är så enkla. Denna våldsspiral tror jag är det allmänna symptomet på den samtida kapitalismen. Det traditionella svaret, som går ut på att förorda fler sociala program, mer solidaritet, räcker inte längre. Roten till det onda sitter djupare än så.

Vad är det?
– Det är hela logiken, som den samtida kapitalismen vilar på, som står på spel. Låt oss ta ett exempel. Om det finns något globalt fenomen som är karakteristiskt för den här epoken så är det kåkstäderna. Precis som den samhällskritiska sociologen Mike Davis framhåller, talas det fortfarande om Kinas, Singapores och Sydkoreas ekonomiska framgångar, men man undanhåller en av de omedelbara effekterna av deras framgångar, kåkstadsexplosionen. Enligt vissa uppskattningar bor närapå en miljard människor i kåkstäder. Deras invånare är på god väg att bli den största sociala gruppen globalt sett. Man tänker spontant på favelas men det handlar inte bara om det. Det största området med kåkstäder ligger i Centralafrika, mellan Lagos och Elfenbenskusten. Där bor 70 miljoner människor i kåkstäder. De liknar ”Homo Sacer” i Agambens bok. De står utanför det civila samhället men är samtidigt mer eller mindre integrerade i ekonomin, genom svartjobb, trafficking, med mera. För att återuppta den marxistiska terminologin handlar det kanske där om ett nytt förrevolutionärt proletariat. Där finns stora grupper, enorma folkmassor, som inte har någon förankring i en tradition, som saknar en nedärvd hierarki för att organisera sin sociala struktur. Det handlar verkligen om formligen utestängda personer. Statens målsättning är inte ens längre att kontrollera dem, bara att isolera dem. Kåkstäderna är alltså områden där det för att överleva är omöjligt att få tillgång till ens den mest grundläggande formen av socialisering. Vilket tvingar dessa grupper att utveckla parallella överlevnadsstrategier. Där finns så klart gängbildningar, en underjordisk ekonomi, religiösa grupperingar. Dessa alldeles för kaotiska organisationsformer fungerar uppenbart inte. Men fenomenet är intressant. Det handlar verkligen om en marxistisk situation, i den betydelsen att dessa grupper blir tvingade, för att överleva på lång sikt, att uppfinna en reell samhällsform.
Det finns en konsekvens i denna nya apartheid som nu börjar nå våra samhällen. Man kan troligen inte definiera den i marxistiska klasstermer. Men man kan urskilja tre klasser, tre stora grupper. Å ena sidan den nya universella symbolbärande klassen. Journalisternas, chefernas, professorernas, experternas. De hör till en ny universell klass, där individen har mer gemensamt med sina likar på andra sidan jorden än med ”vanliga” människor i grannskapet. Kulturellt sett utgör de ett samhälle för sig. Längst ner på skalan har vi de utslagna och fattiga i förorterna. Och däremellan finns medelklassen, arbetarklassen. Det är en klass som nästan håller på att försvinna, vilket förklarar den överdrivna sårbarheten hos ”traditionalisterna”.

För att återgå till upploppen i Frankrike så jämförde du dem med maj -68. I motsats till 1968 som enligt din mening var en ”utopisk dröm” finns här vare sig program, ideologi eller utopisk dröm. Det är en ”post-politisk” urladdning?
– Ja, ”post-politisk” är den, eftersom den är andra sidan av myntet av vårt post-politiska samhälle. När man spelar ut det post-politiska kortet blir upploppen själva post-politiska. Det är det som är det egentligt tragiska, priset vi får betala för själva omöjligheten att formulera något alternativ.

Anser du att kommunismens misslyckande och sammanbrott bidragit till att eliminera varje möjligheten till alternativ? Är denna möjlighet fullständigt uträknad?
– Idag kan vi omöjligt tänka ut ett sådant alternativ. Men jag tror trots allt att vi är nära en urladdning. Redan hos Lenin är den sanna utopin förknippad med ett akut läge. Man blir utopist när inget annat återstår att göra. I den betydelsen tror jag vi kommer att bli mer och mer hänvisade till utopin. Lenins utopiska period, före och just efter Oktoberrevolutionen, var frukten av en totalt hopplös situation. En sådan reaktion skulle då vara förknippad med att de ”realistiska” valmöjligheternas fält inte är ”realistiskt”, i betydelsen överensstämmande med den förhärskande ideologin. Vad finns att göra idag? Den kapitalistiska ideologins hegemoni är så stark att till och med vänstern vänder sig till kulturen och talar om tolerans, vilket faktiskt betyder att vänstern inte ens vågar föreställa sig ett konkret alternativ till den ekonomiska ordningen.

Du varnar i åtskilliga av dina verk för det globala undantagstillstånd som blivit permanentat efter 11 september och in­skränkningarna av friheterna som det rättfärdigar…
– Det är inget undantagstillstånd i motsättning till ett normalt tillstånd. Det liknar mera en sammanjämkning. I Frankrike råder formellt undantagstillstånd. Ändå fortsätter livet sin gilla gång! Så ser framtiden ut. Inte någon direkt diktatur men med förändrade spelregler, där undantagslagar kommer att sammanfalla med den normala situationen.
Det är en stillsam revolution. Reglerna har förändrats steg för steg, utan att vi har lagt märke till det. Ta till exempel tortyren. Det nya är inte tortyren som handling i sig. Den verkliga katastrofen är att frågan: ”Under vilka vilkor får man tortera?” har blivit ett legitimt samtalsämne i den offentliga debatten. Om någon för tio år sedan hade sagt, ”man bör tortera”, hade det omedelbart förkastats utan minsta motargumentation.
Det är detta som, för att uttrycka det med den hegelianska idealismens terminologi, markerar en förändring i det objektiva varandet. Vi befinner oss mitt i en radikal förändringsprocess. Minsta ingrepp i det ekonomiska livet uppfattas som irrationellt och katastrofalt. Det råder liksom en tyst överenskommelse enligt vilken ekonomin bara följer sina egna avpolitiserade regler, vilket gör att den ”demokratiska” debatten inskränks till kulturens sfär. Tragiken består just i denna radikala avpolitisering av ekonomin, sammanjämkad med en förskjutning mot ett permanent tillstånd av undantagslagar.
– De nya uteslutningsmekanismerna och apartheidformerna går hand i hand med den dominerande offerskapande ideologin. Richard Rorty, en av den moderna liberalismens filosofer, anser att vad som ytterst räknas i den mänskliga värdigheten är inte intelligens eller kreativitet utan förmåga att lida, att vara ett offer, att förnimma smärta. När man på det viset definierar offerskapandet, som en grundläggande form, är frågan inte längre hur man ska organisera sig utan hur staten bör förebygga smärta. Därför motsätter jag mig den utbredda uppfattningen att statens roll är i avtagande. Det är helt fel! Staten drar sig förvisso tillbaka från den sociala sfären, men betraktar man USA efter 11 september har det aldrig förr i mänsklighetens historia funnits en så stark stat, i form av kraftfullhet, militärbudget och kontrollmedel. Staten spelar där en absolut avgörande roll. Även liberalismen i dess vildaste form kräver mer och mer av staten. Vi bevittnar i realiteten en formlig explosion av alla statliga instrument. Vår nuvarande nykonservativa stat är en extremt stark stat.
Å ena sidan finns dessa nya typer av fångar, osynliga fångar, som försvinner i fängelser i Östeuropa och på andra håll. De står utanför. Utanför de allmänna platserna. Man säger: ”Men om de är terrorister, så vad spelar det för roll?” Men om det finns osynliga fångar, vars behandling faller utanför lagen, betyder det att det finns en osynlig makt. Det är paradoxen med en stat med undantagslagar. Lagen själv stiftar sina egna undantag och skapar lagrum för en utomrättslig stat att utöva sin makt.
Det argument som säger att de torterade fångarna bara är en minoritet, en marginell företeelse, är inte hållbart. Agamben framhåller att vad han kallar ”Homo Sacer” inte bara innefattar de utslagna och marginaliserade. Sakta men säkert blir vi alla Homo Sacer. Ta anti-terroristlagen, som Sarkozy nyligen har fått antagen i Frankrike. Den sanktionerar de facto en skärpt kontroll av alla.

I den bipolära värden framställs kapitalismen som ”den fria världens skyltfönster” och den blir begärlig tack vara detta frihetslöfte. Är det så att vi går en kapitalism till mötes som, förutom att den upphäver jämlikheten, till slut också pulveriserar våra friheter?
– Marx’ kritik av kapitalismen är immanent. Han analyserar det faktum att det är kapitalismen som öppnat för en rad friheter som den, när dessa friheter är dragna till sin spets, inte tar något ansvar för. I framtiden kommer den inneboende logiken i kapitalismen att leda den till att inskränka friheterna. Med kommunismens sammanbrott, men också med socialdemokratins, har tanken att en kollektiv handling kan ändra historiens gång, nått vägs ände. Vi är tillbaka i ”ett ödesbundet samhälle”, där globaliseringen framställs som ett öde. Man kan förkasta detta öde men priset man då får betala är uteslutning. Själva idén att vi kan påverka våra liv genom en kollektiv pakt kritiseras som en potentiellt totalitär idé. Det man svarar oss är: ”Vill ni ha ett nytt Gulag?”
De flesta tror, som Fukuyama, att vi står inför historiens slut. Att vi med den moderna kapitalismen och global demokrati har hittat lösningen. Vi kan inte föreställa oss en annan världsordning och allt vi kan göra är att förmänskliga den nuvarande ordningen en smula, stifta fler lagar till skydd för ”minoriteterna”, mera ”tolerans”.

I boken ”Vad vill Europa” (Que veut l’Europe) analyserar du den strukturerande rollen hos den populistiska högern och extremhögern för att legitimera den liberaldemokratiska hegemonin, där det råder konsensus kring ett bipolärt politiskt system som bara erbjuder ett sken av valmöjligheter och som stänger ute alla vänsteralternativ. Är inte folkomröstningen i Frankrike ett tecken på ett trendbrott mot detta sätt att bedriva politik på?
– Jag tror att en av orsakerna till att extremhögern är så livskraftig, är vänsterns förbehållsamma inställning till arbetarklassen. Vänstern skäms nästan för att representera arbetarklassen och låter extremhögern tala å folkets vägnar! Och när vänster tar bladet från mun känner den ett behov av att legitimera sig genom bruket av referenser till etniska grupper, ”de stackars mexikanerna”, ”invandrarna”.
Apropå något annat: högern är de enda som fortfarande talar om politisk mobilisering. Jag tyckte det var motbjudande med tillfällena av solidarisk uppslutning gentemot Le Pen under den andra valomgången 2002.
Jag tror att extremhögern spelar en mycket strukturskapande roll. Hur reagerar flertalet ”demokrater”? De säger om Le Pen att han är en bärare av oacceptabla idéer, ”men…”. Ett sätt att låta förstå att han tar upp ”verkliga problem”. Vilket ger dem möjlighet att tillägna sig de problemställningar Le Pen tagit upp. Centerliberalerna är i grunden Le Pen-anhängare med ett mänskligt ansikte. Denna höger behöver Le Pen för att ta avstånd från de pinsamma övertrampen och framstå som moderat.
– Och när man vill vara lite mer till vänster är man numera omedelbart anklagad för att spela extremhögern i händerna. Kampanjen mot Lafontaines och Gysis nya vänsterparti under det senaste tyska valet är ett mönsterexempel på denna manipulation!
Detta betyder att den liberala post-politiska mitten utnyttjar extremhögerspöket för att utmåla denna imaginära fara som sin officiella fiende. Det tycker jag är ett tydligt exempel på en falsk opposition.

Kultur 13 september, 2025

Från sportstugor till boutiquehotell

Snart är en natts sömn i Carl Larssons säng inte omöjligt – åtminstone för den som är villig att betala. Foto: Trons/TT.

Folkhemmets enkla lantställe är inte bara alltmer avlägset för de allra flesta. Nu bjuder fiffiga entreprenörer ut dem dygnsvis med kock och märkesdesign.

”Man får inte gå in med badkläder i huset, farmor ville ha det så”, skrev Tara Moshizi om svenskars försök att bevara gamla generationers vanor i sina sommarstugor. ”Hur ska jag hantera kulturkrocken på min mans släktgård?”, undrar en ”entreprenör” i en insändare i DN, som beskriver sin familj som ”livsnjutare”. Hon vill rensa bort i förråden, han vill bara ta det lugnt – precis som på farfars och farmors tid.

Precis som Moshizi skriver är allt heligt i den svenska sommarstugan. Tapeten i vår egen sitter kvar sedan 70-talet med gröna blommor. De fysiska tillskotten kan räknas på en hand: en ny soffa, två tavlor och ännu en pinnstol. Allt annat har bevarats intakt, och ibland tycker jag mig se mormor och gå runt i sina vita kilklackar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 september, 2025

Ekonomipristagarna är för kära i sina teorier

Ekonomipristagarna Daron Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson har samlat det bästa i en ny bok som nu finns på svenska. Foto: Patrik Lundin.

Institutioner sägs förklara varför vissa samhällen blomstrar och andra faller. Men Nobelpristagarna måste till slut medge att fackföreningar är centrala för framgång. Lovisa Broström har läst ”Varför är inte hela världen rik?”

När ekonomen Daron Acemoglu tog emot nobelpriset i ekonomi 2024 sade han i sitt tacktal att ”Framtiden avgörs inte av tekniken i sig, utan av vilka institutioner vi väljer att bygga”. Den meningen belyser den motvikt som Acemoglu, James A. Robinson och Simon Johnson vill utgöra mot den samtida teknikoptimismen. Teknisk utveckling och AI kommer inte nödvändigtvis att göra livet bättre, risken är stor att det blir tvärtom. I stället menar herrarna att det är institutionerna som kommer att avgöra om vi går mot en ljusare framtid eller inte.

Men vad är då en institution? Detta har det skrivits massor om men först nu kommer en bok på svenska med utdrag ur de mest pregnanta delarna av förra årets nobelpristagares böcker i samlingsboken Varför är inte hela världen rik?, utgiven av Volante tillsammans med Handelsbankens mediesatsning EFN. Författarna är rätt vaga på denna punkt men vi rör oss runt regler som skyddar egendomsrättigheter, uppmuntrar till brett samhällsdeltagande, ger incitament för talang och kreativitet, samt upprätthåller rättsstatsprincipen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 12 september, 2025

Avbokades från ABF – anklagas för Hamasstöd

ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson.

Organisationen Rättvisa för alla stoppas med kort varsel från att hålla evenemang i ABF:s lokaler, efter inlägg som ifrågasätter klassningen av Hamas som terrororganisation. Föreningen själva menar att ett högerdrev ligger bakom avbokningen – och beskriver beslutet som rasistiskt.

Föreningen Rättvisa för alla hade bokat en lokal i ABF-huset i Stockholm inför sin valårs-avspark den 13 september. Men under torsdagen meddelade de att evenemanget avbokats.

”Rasisterna försöker tysta oss. Etablissemanget försöker stoppa oss. Men vi växer bara starkare”, skriver organisationen på Instagram.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 12 september, 2025

Sanningen om mordet på Charlie Kirk

Den högerradikala debattören Charlie Kirk sörjs i Orem, Utah. Foto: Lindsey Wasson/AP.

Den amerikanska ytterhögern fantiserar om att mata migranter till krokodiler. I Sverige jämförs människor med lupiner som ska läggas i svarta sopsäckar. Våldsretoriken känner inga nationsgränser – och allt politiskt våld måste fördömas lika hårt.

”Det borde vara offentligt. Det borde gå snabbt. Det borde sändas på tv”, sade Charlie Kirk i februari 2024 om att återinföra offentliga avrättningar. ”Man skulle kunna sälja det, finansiera staten. Det skulle kunna vara typ: ’presenteras av Coca-Cola’. Och nej, jag skojar inte. Förresten, jag skulle lätt titta in för att få se någon pedofil få huvudet avhugget.”

Mordet på Charlie Kirk är en tragedi. Ingen ska dödas eller hotas för sina politiska åsikter. Men mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Donald Trump har gjort den till sitt signum. Så här kommenterade han mordet: ”Det finns en hel del radikala vänsterdårar där ute, och vi måste bara slå skiten ur dem.” Samma man som under Black Lives Matter-protesterna framför Vita Huset efter mordet på George Floyd 2020 sade: ”Kan man inte bara skjuta dem? Bara skjuta dem i benen eller något?”

Sådana våldsfantasier återkommer ständigt i hans rörelse. Bloggaren Laura Loomer har sagt att Trump borde få ”demokrater avrättade för förräderi”, och att illegala invandrare borde ”matas till krokodilerna”. Joe Walsh, en av Charlie Kirks mentorer från Teparty-rörelsen, har sagt: ”Den 8 november röstar jag på Trump. Den 9 november, om Trump förlorar, plockar jag fram musköten. Är du med?”

Curtis Yarvin, husfilosofen i Silicon Valleys nya reaktionära höger, fantiserar öppet om att politiska motståndare ska ”skummas ihjäl” som ”kalkoner med fågelinfluensa” eller förvandlas till biodiesel.

Detta är inte anonyma nätkommentarer, utan centrala röster i den amerikanska högern. Som bara för några år sedan stormade en regeringsbyggnad med halvautomatiska vapen, för att sedan bli benådade av presidenten.

Och i Sverige?

Mordet är också en konsekvens av en upphettad retorik som finns på flera håll, men inte minst i den amerikanska ytterhögern.

Här skriver vice statsminister Ebba Busch om en ”fasansfull reaktion” från delar av den svenska vänstern, som ”gläds över en meningsmotståndares död”, utan att ange en enda källa. När min kollega Jacob Lundberg hör av sig till hennes presschef Mia Widell svarar hon: ”Hon refererar till det som nu syns i olika sociala och andra medier. Se gärna kommentarsfältet på exempelvis AB på Facebook, men även Expressen och DN.” Det ser ut som mina källhänvisningar i gymnasiet.

I så fall kan jag lika gärna citera Busch egna följare, efter att hon anklagade Palestinarörelsen för att ta hit ”Mellanösterns sätt att lösa konflikter”: ”Vilka fakking djur”, ”Ta en stor kontainer och packa dom i skicka ner dom till Gaza 👍👍💪💪” och ”BLY BLY BLY”.

Men det behövs inte, för vice statsministern har själv nära till våldsam retorik. Efter påskkravallerna 2022 sade hon: ”Varför har vi inte 100 skadade islamister, 100 skadade kriminella, 100 skadade upprorsmakare […] varför sköts det inte skarpt?”

Hon är inte ensam. Även Fokus-skribenten Anna Nachman fantiserar om en våldsvänster där ”piercade humanister skrattar rått och gottar sig åt hans död”, även det utan källhänvisning. Detta bara veckor efter att hon skrivit om ”invasiva arter” som förpestar det svenska samhället, och liknar människor vid lupiner som bör slängas ”i svarta sopsäckar som brännbart avfall”.

Och Svenska Dagbladets Peter Wennblad, som precis kallade hela Palestinarörelsen ”livsfarlig”, försvarade för bara ett par år sedan den sverigedemokratiska presschefen Linus Bylunds uppmaning till ”journalistrugby, att man knuffar journalister”. ”Fler politiker borde vara lite mer respektlösa mot journalister”, skrev Wennblad, vilket orsakade krismöte då hans kollegor inte uppskattade att han uppmanade till våld mot dem.

Den här retoriken är inte slumpmässiga nätutbrott. Avhumaniserande kommentarer som man hittar från anonyma vänsterkonton, uttrycks på högerkanten rakt ut av ministrar, ledarskribenter och riksdagsledamöter. Inte minst hos Sverigedemokraterna, som bokstavligen drivit en trollfabrik för att sprida hat mot politiska motståndare, och vars företrädare ständigt visar sig ha samröre med nazistiska våldsgrupper. En SD-politiker i Nynäshamn har rentav skrivit att hon ville skjuta skallen av en känd kvinnlig författare.

Läs mer

Och partiet meddelar att man inte ens tänker vidta några åtgärder mot Jessica Stegrud, som precis blivit avslöjad med att förfölja och hänga ut två tonåringar tillsammans med högerextrema aktivisten Nick Alinia.

Självklart förekommer hotfulla beteenden även till vänster. Förföljelsen av Carl-Oskar Bohlin i kvällsmörkret, och flygbladsutdelningen i Maria Malmer Stenergards trappuppgång är två exempel på hotfulla beteenden som tydligt måste fördömas.

För som mordet på Charlie Kirk visar går det inte att ha dubbla måttstockar. Den som försvarar den egna sidans politiska våld försvarar allt politiskt våld. Är Ebba Busch redo att erkänna det?

Diskutera på forumet (0 svar)
Dikt/Kultur 12 september, 2025

Svensk kulturkanon – ytterligare ett utkast

Det tidiga universums ljusstarkaste galax, CR7. Här föddes den första generationen av stjärnor. Foto: ESA/TT.

Pruttesmällan

Rymden

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 12 september, 2025

Lämnar målburen för journalistiken

Svante Hildemar (i blått) slutar med fotbollen för att studera till journalist. Foto: Johan Nilsson/TT.

30-åriga målvakten Svante Hildeman är Superettans mest uttalade socialist. Nu lämnar han Landskrona Bois efter fyra år för att lägga fotbollen helt på hyllan. Nu hoppas han få mer tid över till journalistik.

Jag måste så klart ställa sportfrågan: Hur känns det?

– Det känns bra! Det har varit många olika känslor de senaste veckorna, och jag har väl inte riktigt landat i någon enhetlig känsla än. Först var det vemodigt och melankoliskt, men också väldigt vackert. Nu, när jag börjar komma in i lunken och vardagen som student igen, är jag taggad på livet som civil!

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 12 september, 2025

Lorentz Tovatt: Jag börjar hoppas att Lars Beckman har rätt

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) och klimat- och miljöminister och Romina Pourmokhtari (L) under budgetsamtalen på Harpsund, den 28 augusti. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Kommer du ihåg när man var barn och fick plötsliga overklighetskänslor? Från ingenstans kom känslan av att allt är riggat. Att dina föräldrar, lärare och katten i smyg deltog i en gigantisk komplott. Och att de en dag skulle kliva fram och säga: ”Överraskning! Vi har bara spelat teater för din skull.”

Jag trodde att den känslan hörde barndomen till. Men i dag, som vuxen, har den återvänt. Jag går runt och väntar på att någon ska lägga handen på min axel och säga: ”Oroa dig inte, det var bara ett skämt”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 11 september, 2025

Anklagar svensk vänster för mordhyllningar – refererar till Facebook

Sveriges vice statsminister Ebba Busch. Foto: Lars Schröder / TT.

Ebba Busch ser en ”fasansfull reaktion” från delar av den svenska vänstern efter mordet på Charlie Kirk. Bedömningen baserar hon på sociala medier – och hänvisar till Aftonbladets kommentarsfält på Facebook.

I går mördades den amerikanska högerprofilen Charlie Kirk med ett skott i halsen vid ett öppet evenemang i Utah. Ännu har ingen gripits för dådet.

Nu riktar Sveriges vice statsminister Ebba Busch hårda anklagelser mot den svenska vänstern – som hon menar hyllar mordet.

”Än så länge finns ingen gärningsperson gripen och kvarhållen och vi vet ännu inte ett bekräftat motiv. Vad som dock kan bekräftas är den fasansfulla reaktion vi nu ser från amerikansk och delvis svensk vänster. Människor firar”, skriver hon på X, och frågar sig:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 11 september, 2025

Det är knappast Palestinarörelsen som hotar demokratin

Demonstration arrangerad av Septemberupproret och Tillsammans mot rasism vid Mynttorget på tisdagen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När M, SD och KD:s politiker tillsammans med de borgerliga ledarsidorna påstår att Palestinarörelsen utgör ett hot mot våra folkvalda, är det inget annat än ett desperat försök att flytta fokus från verkligheten. Det är en välkänd politisk manöver: måla ut en fredlig folkrörelse som hotfull för att slippa tala om det verkliga hotet – att svenska politiker ger sitt tysta och aktiva stöd till ett folkmord.

Låt oss vara tydliga: Palestinarörelsen i Sverige är ingen sekt, ingen svans, ingen ”mobb”. Och framför allt – inget hot. Tvärtom. Det är en bred, levande folkrörelse, demokratisk till sin kärna, där tusentals människor – unga och gamla, troende och sekulära, judar, muslimer, kristna och ateister – förenas i kravet på rättvisa för det palestinska folket. Att stämpla denna rörelse som ”antisemitisk” eller ”våldsam” är inte bara falskt. Det är fegt.

Jag har själv deltagit i över 80 demonstrationer de senaste två åren. Alla har varit fredliga. Visst händer det att någon, förtvivlad över sorgen efter de mördade i Gaza, ropar slagord i en ton som skaver i svenska öron, vana vid konsensuspolerat språk. Men helheten? Fredlig. Livskraftig. Demokratisk. En folkrörelse som förkroppsligar det som makthavare påstår sig värna – men i praktiken motarbetar.

Man kan inte både vilja ha väljarnas mandat och samtidigt slippa deras protester.

När Carl-Oskar Bohlin hörde rop som ”shame on you” var det inte en ”hotfull mobb”. Det var väljare som uttryckte sitt missnöje. Är det obehagligt? Ja. Men demokrati är inte en bekvämlighetszon för makten. Demokrati är folkets röst, ibland högljudd, ibland obekväm. Att kalla detta för ett hot är att demonisera alla som någon gång vågat stå upp mot makten.

Och ja – självklart ska politiker kunna gå i fred. Ingen önskar att Bohlin eller någon annan ska känna sig personligen hotad. Men man kan inte både vilja ha väljarnas mandat och samtidigt slippa deras protester. Den som kliver in i maktens rum måste också stå ut med folkets rop. Att skrika ”shame on you” till en minister som blundar för folkmordet i Gaza, den etniska rensningen på Västbanken, och samtidigt sitter i en regering som fortsätter vapenhandeln med Israel – det är inget hot. Det är ett rop av förtvivlan. Ett välförtjänt omdöme.

Läs mer

Det verkliga hotet mot demokratin kommer inte från Palestinarörelsens rop. Det kommer från dem som försöker brunsmeta, kriminalisera och misstänkliggöra en hel folkrörelse. Det kommer från makten själv, som hellre slår ner på solidaritet och civilkurage än ifrågasätter sitt eget ansvar för medlöperiet.

Så låt oss se klart: det är inte Palestinarörelsen som är farlig. De farliga sitter i regeringen, skriver på exporttillstånd för vapen till Israel, hejar på Israels krigsmaskin – som Ebba Busch gjorde – och smutskastar dem som protesterar. Det är där hotet mot demokratin finns.

Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 11 september, 2025

Avanza ger dig fyrverkerier – men huset vinner alltid

Skillnaden mellan nätkasinon och aktiesparande blir allt suddigare. Foto: Karin Wesslén/TT.

Med applådemojier och pushnotiser har aktieapparna gjort småsparandet till ett dopaminforsande mobilspel. Förlorarna är våra unga.

”Nästa lön kommer jag hit or miss”, skriver en användare. ”Hela lönen på en trade. Vinner jag, fortsätter resan. Förlorar jag stänger jag mitt Avanza.” Jublet i tråden är högt. ”Du hör hemma här! Lets fucking go”, kommenterar någon. Andra är mer återhållsamma: ”Låter som om du ska spara i fonder och hålla dig ifrån att nyttja marknaden som ett kasino 😂”.

Jag bläddrar runt på kanalen ”ISKbets”, småspararnas eget gladiatorforum på Reddit. Här samlas användarna för att posta dagens förluster och vinster – på allt mellan några hundringar till flera miljoner – och be om råd på bets, ett ord som påminner mer om kasinospel än investeringar.

Ungdomsbarometern visar att unga känner mer ekonomisk oro än tidigare kullar, samtidigt som idealismen får ge vika för pengar och stabilitet.

En användare har lagt upp Avanzas belöningsskärm för ”10K”, 10 000 sparade kronor, med applådemoji och texten: ”Den här milstolpen har 71 procent av alla avanzianer uppnått.” Gratulationerna strömmar in, och någon kommenterar: ”Minns när jag var yngre och många gick in med 500 kronor bara för att känna sig som DiCaprio i Wolf of Wall Street när man gick plus 30 kronor.”

Detta småsparande har varit argumentet när högern sålde in ISK-systemet i Sverige – och nog är många användare amatörinvesterare som riskerar allt de äger. Medan de stora pengarna håvas in av höginkomsttagare.

Vänstertidningen Jacobins sommarnummer pryddes av ett kasinobord med texten ”Huset vinner alltid”, men även finanstidningarna har börjat se mönstret. Den brittiska finanstidningen The Economist – knappast någon maoistisk kampbulletin – skriver om hur gränsen mellan spelbolag och banker luckras upp (28/8). Tidningen påminner om att ekonomer liknat börsen vid ett kasino åtminstone sedan John Maynard Keynes, men konstaterar att parallellen nu håller på att bli bokstavlig.

Amerikanska domstolar och myndigheter har öppnat för så kallade ”eventkontrakt”, där man kan satsa på allt från presidentval till idrottsresultat. Stora investeringsplattformar som Kalshi, Interactive Brokers och Robinhood erbjuder redan nu kontrakt på valutfall, sportstatistik och till och med Emmy-galan, vilket kallas ”förutsägelsemarknader”, prediction markets. Spelbolagen Fan Duel och Edge Markets har rentav gått ihop med banker för att ta fram konton och betalkort som är specialgjorda för sportspelare.

Läs mer

Gränsen mellan traditionella banker, nätmäklare och bettingjättar luckras alltså upp allt mer. I Sverige har appar som Avanza och Nordnet ”spelifierat” sparandet med jämförelser med andra användare, pushnotiser och animerade fyrverkerier. Allt för att ge samma dopaminkickar som Candy Crush eller enarmade banditer.

Systemet gör inte bara vanliga människors privatekonomier mer osäkra. Det skapar också en ny människa, som inte litar på samhället utan endast på sig själv. Ungdomsbarometerns Generationsrapport 2025 visar att unga känner mer ekonomisk oro än tidigare kullar, samtidigt som idealismen får ge vika för pengar och stabilitet. På fem år hade intresset för aktiesparande gått upp från 36 till 49 procent, samtidigt som var tredje ungdom uppger att de inte har råd med fritidsaktiviteter. Att man vinner val på ekonomiska frågor har alltså aldrig varit tydligare.

Vem vill egentligen ha en sådan utveckling? Svaret finns än en gång på Reddit. ”Sanningen är att huset alltid vinner”, skriver en användare. ”Den verkliga vinnaren är Kasino Avanza.”

Citaten är lätt redigerade.

Diskutera på forumet (0 svar)