Kultur 11 mars, 2004

Wallersteins vision om vänstern duger inte

Vi lever i en övergångstid. Historien står inte på någons sida. Vad framtiden har i sitt sköte är avhängigt våra konkreta handlingar här och nu. Orden är samhällsvetaren och historikern Immanuel Wallersteins och fångar i ett nötskal budskapet i hans nya bok, The Decline of American Power – The U.S. in a Chaotic World. Titeln till trots utgör diskussionen om USA:s förändrade roll i världssystemet bara fonden till en långt mer komplicerad och trevande diskussion – den om vänsterns roll i samtiden.
The Decline of American Power är skriven i tre delar som var och en utgör en samling essäer och föredrag han hållit de senaste tio åren. I den första delen framlägger Wallerstein sin tes om att det kapitalistiska världssystemet är inne i ett avgörande krisskede och att USA:s nedgång som hegemon är en del av detta.
Den andra delen utgörs av en serie essäer som diskuterar diskrepansen mellan retoriken och verkligheten som kringgärdar några av vår tids stora diskussioner – millennieskiftet, globalisering, islam och demokrati. Den tredje och avslutande delen är ett försök att bena upp de olika alternativa vägval som vänstern står inför.
Alla avsnitten genomsyras av vad Wallerstein ser som vänsterns tredelade uppgift: den intellektuella uppgiften att kritiskt analysera verkligheten; den moraliska uppgiften att bestämma vilka värden vi ska prioritera samt den politiska uppgiften att bestämma hur vi konkret kan bidra till att skapa en annan värld.

Det kapitalistiska världssystemets 500-åriga existens går nu enligt Wallerstein mot sitt slut. Systemets möjligheter att ackumulera kapital minskar alltmer i takt med att dess strukturella begränsningar blottläggs. Wallerstein pekar framför allt på tre faktorer som begränsar kapitalets möjligheter att överskrida den nuvarande krisen. Den första gäller kostnaderna för arbetskraften. Den andra faktorn är miljöns begränsningar att hantera den skada den kapitalistiska produktionen åsamkar den. Skatternas ökande press på företagen utgör den tredje begränsande faktorn.
Man kan med fog ifrågasätta Wallersteins uppskattningar av hur lång tid kapitalismen kommer att befinna sig på sin dödsbädd. Jag vill erinra mig att marxisten Frigga Haug en gång krasst anmärkt att hon hade hört det förut och dess-utom liksom kapitalismen överlevt perioden ifråga. Men Wallersteins dragning åt matematiska uppskattningar är inte det väsentliga och vederlägger inte de generella dragen i hans analys av den historiska kapitalismen.
Det går emellertid inte att komma ifrån att hans förkärlek för att räkna på kapitalismens förväntade undergång blottlägger en viss problematik i hans analys. Han frånsvär sig själv alla anklagelser om att hans analys skulle vara mekanisk genom att hävda att han trots allt pekar på att framtiden ligger öppen och oviss. Dess utkomst är avhängig vänsterns praktiker. Samtidigt finns det deterministiska drag i hans analys såtillvida att han ofta betraktar skeenden som oundvikliga. När han till exempel analyserar den leninistiska vänsterns statsorienterade strategier världen över, konstaterar han att det var ett misslyckande och att det var en i princip ofrånkomlig utkomst av det kapitalistiska systemets logik. Det här tänkandet präglar även hans syn på att det är först nu i den slutgiltiga krisens timme som revolution blir en faktisk möjlighet. En större betoning vid klasskampens dynamiska inverkan på historiens utfall hade varit önskvärd, på gångna såväl som kommande skeendens möjligheter och inte dess nödvändigheter.

Vilka utmaningar ställer då den rådande konjunkturen vänstern inför? Wallerstein menar att det huvudsakliga problemet vänstern har att konfronteras med är att dess tidigare strategier oåterkalleligen har misslyckats. Den strategi han främst åsyftar är vad han kallar tvåstegsstrategin – att erövra stats-makten för att sedan förändra systemet. Likt träd i stormen, skriver Wallerstein, har dessa regimer antingen kuvats eller brutits. Vänstern undervärderade systemets styrka och övervärderade statens roll i detsamma. Det första man nu måste göra är således att ompröva sina analyser, eftersom de har kommit att utgöra det främsta hindret för en effektiv praktik. Han pekar vidare på att vänstern måste ge upp tanken på koordinerat centraliserat handlande och istället ta fasta på ”regnbågsallians”-tänkande och skapa bredast möjliga motståndsrörelse.
Wallerstein har en poäng i att vänstern konfronterar olika situationer och befinner sig i olika sammanhang världen över, vilket kräver sammanhangsbetonade analyser och strategier. Men han misslyckas samtidigt själv med att leva upp till detta. Han anser exempelvis att vänstern nu måste tvinga liberaler till att vara liberala och detta främst genom att kräva av dem att ta bort alla hinder för invandring. Men att kräva öppna gränser är inte en offensiv vänsterstrategi i dagens situation. Synade eller inte är liberaler trots allt liberaler.
Någonstans här menar jag att hans perspektiv leder honom helt fel och avtäcker djupgående brister i både hans analys och strategi. Det relevanta är inte att syna liberalerna för något de redan står för, utan att syna deras antirasistiska retorik genom att visa på de rasistiska konsekvenserna av deras politik. Liksom att syna deras feministiska retorik och visa på de antifeministiska konsekvenser deras krav får.
Vänstern måste kunna presentera ett konkret program för sina visioner. Den västerländska vänsterns program har de senaste decennierna allt mindre betonat socialiseringen av ägandet och mer kommit att lägga tonvikt vid åtgärder mot diskriminering och orättvisor grundade på kön och etnicitet. Det här, menar Wallerstein, utgör ett enormt steg framåt. Han anser att vänstern aldrig tillräckligt angripit den konkreta vardagliga realiteten i ett mångfald av ojämlikheter. Vi kan enas om att det är viktigt att minska klyftorna och införliva antirasistiska och feministiska strategier i våra program. Vad vi däremot inte ska acceptera är den avvägning som den liberalt orienterade vänstern vill få oss att göra, mellan en stark välfärdsstat (en statsorienterad vänster) och ett radikalt jämlikhetsprogram. Wallerstein konfronterar inte den här problematiken utan glider själv in i dess fälla, genom att betona att den statsorienterade vänstern genom sin centralistiska politik tenderat att sätta likhetstecken mellan jämlikhet och homogen identitet.

Wallersteins kritiska förhållningssätt gentemot staten får honom att förespråka att vänstern ska förhålla sig ”rent pragmatiskt” till den parlamentariska arenan, eftersom övertagandet av staten är en återvändsgränd.
Vänstern ska istället prioritera utomparlamentariska militanta aktioner för att mobilisera folkligt stöd. ”Inget dansande på gatorna när vi vinner valen”, skriver han. ”Vinst är endast en defensiv strategi”. Jag håller med om att den utomparlamentariska arenan är oerhört viktig för vänstern, ja rent av central. Men för det första kan inte det parlamentariska arbetet reduceras till ”en defensiv strategi”. En stor del av vårt problem är ju just att vi har ett alltför defensivt förhållningssätt gentemot den parlamentariska arenan.
För det andra är det parlamentariska arbetet centralt när det gäller kampen för ekonomisk demokrati. Wallerstein argumenterar för att vänstern måste kämpa för avvarufieringen av samhället och omforma företag och samhällsinstitutioner till icke-vinstdrivande verksamheter – vem som äger företagen är enligt Wallerstein inte det väsentliga. Men han verkar förbigå de demokratiska aspekterna av ägandet. Någonstans blir det också svårt att visualisera hur uppnåendet av ett icke-vinstdrivande ägande ska kunna gå till när Wallerstein i princip utesluter statsapparaten ur ekvationen.

Wallersteins vacklande position framgår också när han ska sätta ord på sin vision. Orden han använder är att han eftersträvar en ”relativt demokratisk och en relativt jämlik värld”. Förmodligen för att han anser att begrepp som socialism och kommunism bär på en alltför tung barlast. Men det duger inte. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Vi är de facto en del av en rörelse som har förbättrat de konkreta villkoren för den breda arbetarklassen. Vi är en rörelse som faktiskt har kämpat och kämpar mot en ”mångfald av ojämlikheter”. Den rörelsen är den socialistiska rörelsen och det samhälle vi vill ha är ett socialistiskt samhälle. Att säga att vi ska kämpa för ”relativ demokrati och relativ jämlikhet” är inte att vara realistisk. Det är att vara defensiv. ”Jag är inte redo att ge upp dessa målsättningar”, skriver Wallerstein. Men han har redan gett upp för mycket. Inte desto mindre, kapitalismens kris öppnar ett fönster gentemot en annan framtid, en annan värld. Det är upp till oss att förvalta de möjligheter det erbjuder oss. Låt oss istället ta på allvar hans poäng om sammanhangsbetonade strategier och utforma en strategi utifrån den situation vi befinner oss i.

Nyheter 09 augusti, 2025

Oenig Tidöregering pressas om Gaza: ”Börjar se resultat”

Palestinier gräver efter luftsläppt nödhjälp i Gaza
LIVLINA. Att släppa luftburen nödhjälp över Gaza har kritiserats som både riskabelt och otillräckligt, men har kommit att bli en av de få möjliga alternativen. Jehad Alshrafi/AP

Medan israeliska styrkor belägrar Gaza stad, och allt fler experter väljer att tala om folkmord, blottas interna sprickor i Tidösamarbetets Israelpolitik. Flera extrema utspel från Ebba Busch (KD) – som KU-anmälts – går stick i stäv med resten av regeringens.

”Med mycket stor oro” kommenterade utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i går morse uppgifterna om att Israels militär omringat Gaza stad, redo att gå in och ta ockupationen ännu ett ödesdigert steg längre.

– Det behövs en omedelbar vapenvila, ett slut på stridigheterna och det oerhört omfattande mänskliga lidandet. Med de här planerna riskerar utvecklingen att gå i motsatt riktning, sade hon till Sveriges Radio.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 08 augusti, 2025

Fredrik Thorén: Tack Judiska centralrådet för att ni gör Kneecap relevanta

Kneecap uppträder på Linnéscenen under torsdagens Way out west i Slottsskogen i Göteborg. Foto: Adam Ihse.

När Kneecap äntrar scenen gör de det till ett budskap: den svenska regeringen är medskyldig till folkmordet. Men musiken glöder också i sin egen rätt.

Det var hela festivalens förhandssnackis. Vad skulle hända? 

Tjugo minuter före start vajade redan flaggor – både den palestinska och den irländska – i det allt mer packade publikhavet: ”Free Palestine!”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 08 augusti, 2025

Nytt brittiskt vänsterparti lockar en halv miljon

Den tidigare Labour-ledaren Jeremy Corbyn ska starta ett nytt parti, som snabbt fått 600 000 namnunderskrifter.

Besvikelsen över Keir Starmers Labour har fått den tidigare ledaren Jeremy Corbyn att tillsammans med andra profiler grunda ett nytt vänsterparti – som på några dagar har fått över 600 000 potentiella medlemmar. ”Det saknar motstycke”, säger journalisten Richard Seymour.

Den brittiska vänsterns förhoppningar efter att Labour vann en supermajoritet i förra sommarens parlamentsval har grusats rejält sedan dess. Premiärminister Keir Starmer har bland annat svikit löften om att avskaffa tvåbarnstaket för barnbidrag, subventionera betalningen för vinterbränsle, skapa en grön investeringsfond värd 360 miljarder kronor, och en ny planerad runda nedskärningar stoppades så sent som i juni efter en revolt i partiets parlamentsgrupp.

Starmer har dessutom vägrat att dra in alla vapenleveranser till Israel, trots att länder som till exempel Frankrike gjorde det efter Israels invasion av Libanon förra året. I dagsläget är 32 av totalt 62 exportlicenser fortfarande aktiva. I stället har regeringen gått på offensiven och terrorstämplat rörelsen Palestine Action, sedan medlemmar ockuperat vapenfabriker som bygger reservdelar åt Israels militär och vandaliserat två stridsflygplan på en flygbas.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 07 augusti, 2025

Restaurangerna som plågas och prisas under kriget

Personalen på palestinska Mazra’a förbereder inför kvällens service. Bistron har mött både stöd och hotelser.

Flera palestinska restauranger vittnar om hot, trakasserier – och bajspåsar – men också om ökat stöd. Flamman pratar med restauranger i hela Sverige om hur de påverkas av världspolitiken.

Tanken var aldrig att förknippa restaurangen med politik. Mazra’a öppnade som en vanlig restaurang med palestinskt kök. Det var för tre år sedan som Jenny Hedström och Nidal Kersh slog upp portarna till bistron på Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Men sedan kom folkmordet i Gaza, berättar hon. Nu är det viktigt för restaurangen att markera sin ståndpunkt. ”Free palestine” står det på en tavla på väggen i matsalen.

Jenny berättar nu om en rad händelser som inleddes för omkring tre veckor sedan. Personalen åt lunch på restaurangens uteservering innan öppning. En man kom då gående, såg en upphängd palestinasjal och närmade sig.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 07 augusti, 2025

Otto Arborén: Vi bidrar alla till framtidens atombomb

People place paper lanterns on a river at Hiroshima Peace Memorial Park in Hiroshima, Japan, on Aug. 6, 2025.

Ansvaret för andras liv avskaffas i rask takt med teknikens utveckling. Samtidigt ges allt större krafter till vårt förfogande.

Den 6 augusti 1945 släppte ett amerikanskt plan atombomben Little Boy över Hiroshima. Tre dagar senare föll Fat Man över Nagasaki. 200 000 människor dog av explosionerna, många fler i deras efterdyningar. Ändå fanns ingen mördare.

80 år senare vill allt fler ta plats under kärnvapenparaplyet. Den så kallade terrorbalansens logik fortsätter driva upprustning, trots att mänskligheten sedan länge besitter sprängkraft nog att utplåna sig själv. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 06 augusti, 2025

Begreppet ”antisemitism” är ett kolonialt verktyg

Demonstrationerna för Gaza har demoniserats med begreppet ”antisemitism” – som nu har blivit ett kolonialt verktyg. Foto: Jessica Gow/TT.

Kriget mot antisemitismen sägs skydda judar – men har blivit ett sätt att disciplinera den antikoloniala rörelsen och legitimera Israels krig.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När Johannes Anyuru skriver på Instagram att ”det finns inget som heter ‘antisemitism’ [som sträcker sig utöver andra former av rasism]” väcker han Paulina Sokolows oro, och farhågor om just antisemitism. I själva verket ger Anyurus ord uttryck för en kritik som är vedertagen bland judiska antisionister och andra israelkritiker: en som ser jakten på förment antisemitism som ett finslipat vapen mot den antikoloniala rörelsen i allmänhet och palestinarörelsen i synnerhet.

Som företrädare för en oppositionell judisk vänster kunde man önska att Paulina Sokolows förståelse för detta perspektiv vore djupare. Detsamma gäller många andra debattörer till vänster. Det finns därför anledning att förankra Anyurus kommentar i ett vidare teoretiskt och politiskt sammanhang.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 06 augusti, 2025

Forskare: Slopad arbetsförmedling kan skada småkommuner

Enligt forskaren Johan Vikström kan småkommuner ha svårt att bedriva arbetsförmedling likvärdigt. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Arbetsförmedlingen borde avskaffas enligt Kristdemokraterna, som i stället vill att kommunerna tar över. Forskare varnar för att det skulle kunna leda till nedskärningar i arbetsmarknadspolitiken.

Arbetsförmedlingens existens innebär ”ett absurt dubbelarbete” som både är dyrt och ineffektivt, skriver KD-politikerna Camilla Rinaldo Miller och Lili André i en debattartikel i Svenska Dagbladet (31/7). De syftar på att kommuner i dag också arbetar med arbetsmarknadsinsatser.

Det är inte första gången sådan kritik framförs. Enligt sociologen Roland Paulsen har arbetsförmedlingen genomgått förändringar, från att förmedla jobb till att administrera och kontrollera arbetssökande. Myndigheten har blivit mer av en ”uppfostringsanstalt”, skriver han till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 05 augusti, 2025

Hur kan världen fortfarande titta på?

Den israeliska regeringen planerar hur mycket mat som ska släppas in ned till minsta riskorn, och svälter medvetet befolkningen. Foto: Jehad Alshrafi/AP/TT.

Alla vet vad som pågår i Gaza – så hur kan folkmordet få fortsätta? Svaret är den starkes rätt.

Den 25 juli rapporterades i hela världen om spädbarnet Zainab, som dog av svält endast fem månader gammal. Enligt den palestinska hälsomyndigheten hade då 83 barn dött av undernäring sedan 7 oktober 2023, men den senaste månaden har hjärtskärande bilder på palestinier som bara är skinn och ben blivit allt vanligare.

Svälten är knappast den tragiska baksidan av ett krig. Den är kalkylerad ned till minsta riskorn av den israeliska regeringen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 03 augusti, 2025

Paulina Sokolow: Avfärda inte judar som vita, Johannes Anyuru

Det pågår ett folkmord. Men när en uppburen författare avfärdar antisemitism som ”tjafs” måste jag svara.

Johannes Anyuru skriver i Aftonbladet (2/8)  att vi inte ska behöva diskutera antisemitismen medan ett folkmord pågår. Jag önskar också att jag slapp. Att vi bara kunde marschera axel mot axel för Gazas folk, utan reservationer. Men under de senaste månaderna har Johannes Anyuru i stället riktat om sitt fokus på oss inom rörelsen som påtalar antisemitism, och bokstavligen bett om en debatt där han skulle göra ”intellektuell slarvsylta” av oss. Varsågod Johannes, här är den debatten.

Han har rätt i en sak: det som sker är ett folkmord. Men i övrigt är hans svar en besvikelse.  

Anyuru står fast vid sin linje: judar som vill delta i palestinarörelsen förlorar vår trovärdighet om vi reagerar mot antisemitism. Vi ska inte ”tjafsa” om det, skriver han, så länge barn dör i Gaza. Jag försöker förstå honom: menar han att kampen kräver vår tystnad? Eller att kravet på att slippa antisemitism är en ytlig fråga om estetik, om ”renhet”?

Anyuru utmanar mig dessutom att svara på frågan om det är antisemitism att sälja kakor till förmån för palestinska barn. Det är ohederligt. Jag skriver uttryckligen att jag är medveten om hur ordet missbrukas av starka etnonationalistiska krafter världen över.Jag har själv upprepade gånger kritiserat Judiska centralrådet för deras medlemsstadgar som förbinder dem som söker judisk gemenskap att acceptera lojalitet med staten Israel. Den kritiken kan jag framföra just för att jag samtidigt tydligt står upp mot antisemitismen.

Att som Anyuru kalla SKMA för lobbyorganisation ger också oroväckande associationer. Han borde känna till att misstänkliggörandet av sammanslutningar och kommittéer med en faktisk judisk koppling, eller som i SKMA:s fall en föreställd sådan, har en lång och blodig historia. Denna dunkla ”lobby” som säger sig arbeta mot antisemitism ska alltså inte tas på allvar, för att den sägs gömma outtalade ekonomiska eller politiska intressen. När han sedan skriver att det är fascism att ta SKMA på allvar blir det motsägelsefullt. 

Johannes Anyuru gör en stor sak av att jag klippt av hans citat. Så låt oss läsa hela meningen: ”Det finns rasism. Rasism mot svarta, judar, asiater. Det finns inget som heter ’antisemitism’ som sträcker sig utöver det.” Det är just detta min kritik gäller. Att vilja radera ordet ”antisemitism” från vår vokabulär förnekar dess specificitet. Det är inte en rasism bland andra utan har sin egen historia. Det betyder inte att den är mer eller mindre allvarlig. På denna centrala punkt har han inget svar.

En annan sak som Anyuru undviker att bemöta är hans inlägg där judar i rörelsen som påpekar rasism anses hålla fram vårt ”deltagande i motståndet som vore detta deltagande en gåva till de döende, kämpande, ännu levande palestinierna. Som något som kan villkoras och schackras kring tills allt är perfekt för just MIG.” 

Här finns flera problem. Det hånar inte bara judar som tvekar att delta på grund av den antisemitism som inte adresseras av arrangörerna – det använder också ett ordval med långa skuggor. Jag har svårt att tro att en så driven poet, som alltid väljer precis rätt ord, inte känner till att ”schackrare” är ett klassiskt antisemitiskt begrepp. Det har länge använts om judar eftersom vi anses rotlösa, snåla och ”smarta i affärer”. Vi har inga känslor, vi beräknar. 

Vad betyder ord när folkmord pågår? 

Mycket skulle jag påstå. Särskilt om man som Johannes Anyuru är en uppburen författare med en stor följarskara. År 2025 är väldigt sent att tro att sociala medier inte är en del av offentligheten, för ord kan göra skada även där. Man kan tycka att det är skillnad på publicerade essäer och nattliga, ursinniga utfall. Eller Johannes, så kanske du ska ta ansvar för hur du uttrycker dig på Instagram?

”Det rör sig minimalt bakom pannbenet”, skriver du om mig, och jag har ett ”oförtjänt självförtroende som känns vitt”. Jag ”vit”, ett barn till flyktingar och barnbarn till offer för förintelsen och pogromer. Att anklaga judar för vithet är ytterligare ett anrikt trick för att beröva oss agens. För som vita kan vi per definition inte utsättas för rasism. 

Så vilken röst den sanna: den välartikulerade essäisten eller den nattliga? Någon gång i framtiden, när allt är över och världen förstår att ett folkmord ägt rum och att en kultur utplånats, kommer vi att behöva förstå sambanden. Och om vi då inte har ett språk för att skilja mellan legitim Israelkritik och antisemitism riskerar vi att ställas inför ett skräckscenario. Att man än en gång kommer att säga: det var ni, judarna.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 02 augusti, 2025

Jonas Elvander: Vad har vi ens EU till nu?

Ursula von der Leyen och Donald Trump möttes i Skottland förra helgen. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Under mötet med Trump sålde Kommissionen ut hela Europa, från fattiglapp till rikeman. Varför ha en union som inte ens kan försvara de egna kapitalisterna?

Förra söndagen landade Donald Trump i Skottland för ett möte med EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. I vanlig ordning inleddes besöket med en golfrunda, under vilken presidenten överröstade pressens frågor om hans kopplingar till den avlidne pedofilen Jeffrey Epstein med hög operamusik från golfbilarna.

För en gångs skull var det dock inte de absurda scenerna som fick störst uppmärksamhet. I stället var det handelsöverenskommelsen mellan Trump och von der Leyen som togs emot med svarta rubriker. Det var en ”mörk dag för Europa” sade Frankrikes premiärminister François Bayrou. ”Europas förödmjukande sommar” löd en rubrik i Financial Times. Vad hade hänt?

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)