För mindre än två månader sedan, onsdagen den 18 juni, avslutades den stora tågstrejken mellan fackförbundet Seko och arbetsgivaren Veolia Transport. Då hade de två parterna, efter över två veckors strejk, till slut lyckats enas om ett gemensamt avtal. Detta skulle bland annat göra det lönsammare för arbetsgivarna att använda sig av tillsvidareanställningar i stället för timanställningar, genom att kraftigt öka kostnaderna för de sistnämnda.
”Fler trygga jobb”
Seko såg uppgörelsen som en seger för svensk fackföreningsrörelse och fackförbundets förbundsordförande, Janne Rudén, sa i ett pressmeddelande att ”vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige”.
Det är dock en utveckling som fortfarande inte har tagit fart – delvis på grund av att Seko och Veolia nu befinner sig i helt nya konflikter.
– Veolia tvistar om allting i det nya avtalet. Vi måste nog erkänna att kanske bara 25 procent vanns genom strejken och att vi nu måste kämpa för att faktiskt få igenom alla punkter, säger Jens Kvist Christensen, Sekos klubbordförande på Veolia Öresundstågen, till Flamman.
Timanställda ska begränsas
Seko hävdar bland annat att Veolia inte vill gå med på att avtalets skrivning om ett så kallat arvodistråd, som ska se till att antalet deltids- och timanställningar inte överskrider fem procent, gäller för hela företaget.
– När vi tog ut våra medlemmar i strejk så handlade det om hur Veolia har valt att hantera timanställda i alla sina tågbolag. Med det centrala avtalet vill vi se till att det inte finns något incitament för att använda timanställda, säger Jens Kvist Christensen.
Men Linda Walmeus, som är biträdande affärschef på Veolia Transport, är av en annan åsikt. Hon menar att det, under förhandlingarna, aldrig var tal om att femprocentspärren skulle gälla för hela Veolias verksamhet.
– Vi ska ha ett arvodistråd – på Öresundstågen. Det är där vi har haft problem med övertaligheten och det är vad den konflikten handlade om, men nu kommer Seko i efterhand och säger att det ska gälla på Snälltåget, Krösatågen och Kustpilen också, säger Linda Walmeus till Flamman.
I det nya avtalet står det även skrivet att alla timanställdas löner ska höjas, från spårbranschens ingångslön till en lön som motsvarar genomsnittet för respektive yrkesgrupp.
Eftersom detta skulle innebära en löneökning på flera tusen kronor i månaden, för vissa yrkesgrupper, var Seko övertygat om att överenskommelsen skulle stoppa missbruket av deltider och timanställningar.
Ingen löneökning ännu
Enligt Seko tvistar dock Veolia om detta också, i och med att ledningen vill skjuta på lönehöjningen till dess att det nya avtalet med Öresundståg börjar gälla.
– När strejken avslutades, strax innan midsommarhelgen, så gick många på semester. Därför bestämde vi att vi skulle ta just lönedelen efter semestrarna, alltså nu i augusti. Den senaste veckans skriverier om att vi tvistar handlar snarare om att vi vill hitta en praktisk hantering, säger Linda Walmeus och försäkrar samtidigt att personalen kommer att få sin lön retroaktivt.
Seko är dock skeptiskt och menar att Veolia försöker undvika avtalets överenskommelser gång på gång.
– Veolia är dåliga förlorare och gör allting som krävs för att slippa begränsa antalet timanställda. De vill ha den billigaste lösningen, men timanställda är dyrare än tillsvidareanställda. Det skulle vara skönt om Veolia förstod att det här nya avtalet är bättre både för våra medlemmar och för dem rent företagsekonomiskt, säger Jens Kvist Christensen, som tror att det dröjer minst ett halvår innan hela avtalet är på plats.
Skyddsstopp hävdes
Sedan strejken avslutades har Veolia även beslutat att 95 personer på Öresundståg ska sägas upp, varav 22 av dem erbjuds återanställning på 75 procent.
Veolia menar att det kommer att råda en övertalighet bland personalen i framtiden, och ser därför beslutet som nödvändigt, medan Seko har reserverat sig. Enligt fackförbundet är personalstyrkan snarare underbemannad.
Tidigare i sommar ökade även andelen ensamarbetande lokförare kraftigt, vilket fick skyddsombuden på Öresundståg att lägga ett skyddsstopp. Detta hävdes direkt av Arbetsmiljöverket.