– När jag tittat på studieförbundens rockverksamhet är 10-15 procent av de deltagande kvinnor och ändå säger man ”nu börjar det komma en del tjejer”.
Cecilia Björck har nyligen disputerat med en avhandling i musikpedagogik där hon undersökt genus inom populärmusik. Även om det finns kända kvinnliga musiker som Lady Gaga, är kvinnor underrepresenterade i många musikaliska sammanhang. Till exempel lyser kvinnliga musiker med sin frånvaro i nästan alla orkestrar. Studieförbundens verksamhet som är särskilt inriktad på rockband är ett annat exempel på där det råder en ojämn könsbalans.
Cecilia Björck sågar i viss mån hurtiga uppmaningar till tjejer om att ”ta plats”, som hon beskriver nästan som ett mantra.
– Jag hittar det ordet åtminstone varje vecka i pressen. Man får det att verka som att det bara är att våga och att problemet finns på individnivå. Då bortser vi från alla strukturer som finns.
Istället skulle hon vilja se mer satsningar på verksamheten i skolor och studieförbund, där alla ges samma möjligheter.
Hon nämner oskrivna kulturella regler som finns överallt, även i skolan eller i studieförbund. Ofta kan det traditionellt sett vara gångbart för en tjej att bli sångerska, men att sätta sig bredbent bakom ett trumset är kanske inte lika självklart.
– Som en tjej sade, ”det är klart att jag kan sitta bredbent för att provocera men det känns inte naturligt”.
Dubbelt med tjejverksamhet
På senare år har det blivit vanligare med musikverksamhet som riktar sig enbart till, framför allt unga, tjejer. Cecilia Björck ser både för- och nackdelar med det.
– Det är bra att man vill rubba obalansen och hjälpa tjejer att ta sig in på områden där de är underrepresenterade. Samtidigt finns det alltid en risk med att lyfta fram tjejer som en egen kategori.
En av hennes intervjupersoner beskrev det som att risken fanns att verksamhet bara riktad mot tjejer betraktas som en form av handikappverksamhet.
Cecilia Björck tar också upp vikten av att kunna fokusera inåt. Ofta när man pratar om jämställdhet så handlar det om att kvinnor ska synas och höras mer, men det är minst lika viktigt att kunna skapa sig ett eget rum.
– Vi får ofta lära oss att en duktig tjej är tillgänglig för andra hela tiden. Det är kontraproduktivt om man ska bli riktigt bra på att spela ett instrument, då måste man få skärma av och snöa in sig på det ibland.