6 000 dör varje dag på grund av sitt arbete
Förra veckan hölls en minnesdag för alla de människor som dött, skadats eller blivit sjuka på grund av sitt arbete. LO uppmärksammade dagen med elva konferenser på temat belastningsjukdomar.
Runt om i världen dör 6 000 människor varje dag, varje år i arbets-platsrelaterade olyckor och sjukdomar. Sammanlagt dör alltså två miljoner människor på grund av dåliga, farliga och ohälsosamma arbetsplatser varje år. Siffrorna kommer från en rapport gjord av FN-organet ILO, International labour Organisation.
Den 28 april är utsedd till minneshögtid för de som dött, skadats eller blivit sjuka av sitt arbete. LO uppmärksammade dagen för andra året i rad.
– Sammanlagt kom 1 008 skyddsombud till de elva konferenserna. Syftet var att ge skyddombuden mera kunskap kring förbyggande arbetsmiljöarbete, säger Christina Järnstedt, arbetsmiljöombudsman på LO.
Hon berättar att LO i samarbete med socialdemokraterna har startat ett projekt kallat ”Hälsolyftet”.
– Projektet ska genomföras på lokal nivå. Målet är att halvera sjukskrivningarna till 2008. Tillsammans ska LO-distrikt och s-distrikt bilda arbetsgrupper i detta syfte.
Enligt 2002 års ILO-rapport sker 270 miljoner arbetsplatsolyckor i världen varje år. Förra året, 2003, dog 49 personer i arbetsplatsrelaterade olyckor i Sverige.
År 2002 var motsvarande siffra 46, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. 120 000 arbetsskador anmäldes, varav 60 procent var belastningsskador, medan 20 procent var relaterade till organisatoriska eller sociala faktorer.
I industriländerna, eller de som ILO betecknar som etablerade marknadsekonomier, dör 300 000 årligen, uppger Arbetsmiljöverket.
Den 28 april, kallad Workers memorial day, är idag officiell helgdag i tio länder, dock inte i Sverige. Dagen proklamerades för första gången 1996, då FFI, Fria fackföreningsinternationalen, tände ett minnesljus för att hedra de som dött, blivit sjuka eller skadats genom sitt arbete. ILO stöder också FFI:s upprop för att dagen ska erkännas som officiell FN-dag.