I ett rum på Danderyds Sjukhus ligger mediadrottningen Barcelona Brask för döden. Hon bjuder in väninnan Pym som vid dödsbädden får inta rollen som förtrogen och biktfader, eller kanske elev? Barcelonas avsikt är att de ska tala med varandra ”som om vi redan vore döda”. Det blir ett samtal om Barcelonas långa erfarenhet av mediabranschen och en uppgörelse med ”grotesken” som hon kallar den kommersiella själ som är ett måste för varje framgångsrik journalist. Med dess hjälp har Barcelona blivit inflytelserik mediemänniska och bästsäljande deckarförfattare.
Dessa tankar växer fram genom ett lager av berättarröster – Barcelonas egen, Pyms och ”Alternativmänniskans”. Den senare är den förbjudna självkritikens röst hos Barcelona, den som till slut får henne att genomskåda medieapparaten. Romanen är en kritik direkt riktad mot det fält Barcelona varit verksam i, en kritik som tar form genom hennes idkande av en lika konsekvent som skoningslös självrannsakan. Till hjälp för sin förståelse har hon sociologen Pierre Bordieu, vars tankar om dominans och hierarkier finns som en teoretisk bas för hennes verklighetsuppfattning. Han är inte romanens ende filosof – citaten från humanioras intellektuella elit haglar och blir sedan liggande i läsarens medvetande som mer eller mindre subtila läshänvisningar.
På ett lika självklart som befriande sätt finns den feministiska aspekten ständigt närvarande. Makten är manlig, det kvinnliga hela tiden något kvinnan själv måste ta hänsyn till och aktivt förhålla sig till. Också det glada sjuttiotalets politiskt korrekta ungtuppar, som Barcelona nu identifierar som maktmän i liberal dagspress, granskas. Tonen är raljant men aldrig oförstående – Barcelona själv identifierar sig med dessa opportunister, besatt som hon är av ”grotesken”. Hon beskriver ett ”ritualiserat vänsterspråkvåld” med ”ordblodiga fraktionsstrider” och ”ordblodbad”.
Språket är studsande lekfullt med sina poetiska ordsammansättningar, men med essäns tilltal. Och konstaterandet av medievärldens patent på verklighetsbeskrivning är kanske resignerat uppgivet – men romanen är sprudlande.
Biskopen i Lund tyckte att Ann Heberlein passade bättre som opinionsbildare än präst. Foto: Lisa Mattisson.
Hon har varit islamkritiker och SD-moderat. Nu vill hon lära sig arabiska och se krafttag mot växande klyftor. Har livet fått henne att mjukna? Flamman träffade Ann Heberlein.
Ann Heberlein är född en dag före mig samma år, men har redan hunnit göra en klassresa, ge ut åtta böcker, behandlat och levt med psykisk ohälsa, blivit mamma tidigt och avverkat många fler karlar än jag. Dessutom har hon gjort en vända hos Moderaterna, fått uppleva hur det är att vara kulturens älskling för att sedan kastas på soptippen inför allas åsyn.
Ann Heberlein möter mig i dörren i Timbro förlags lokaler med stadig blick och ett öppet leende. ”Ett stiligt fruntimmer”, tänker jag direkt. Brun kashmirkofta, matchande högskaftade stövlar och ett bärnstenshjärta i halsgropen. En första spänning släpper. Jag har just läst ut hennes nya bok Moraliskt kapital och känner mig mörbultad. Inför intervjun har jag undrat om all stryk hon fått från oss i vänstern och media för sina utspel om våldtäktskulturer och om offermentalitet hos minoriteter, kan ha gjort henne tillknäppt och hårdhudad. Men hon är på gott humör.
Vi visas in i ett rum som däremot exakt motsvarar min bild av Timbro. Fluffig heltäckningsmatta och generiskt ljusa designfåtöljer.
I Moraliskt kapital, en titel med tydlig referens till sociologen Pierre Bourdieus kulturella kapital, hånas vänstern förväntat för prussilusskig nobelgröt och slagordstygpåsar. Samtidigt är jag inte alls så säker på att boken kommer utlösa extas på Kvartals och Bulletins redaktioner heller. Porträttet av dagens höger är inte milt. Under min läsning har känslorna åkt bergochdalbana mellan kränkthet och nöjd häpnad.
Vad var det du behövde få ur dig med den här boken?
– Nu är jag för första gången på ganska många år helt fri från lojaliteter. Jag jobbade för Moderaterna några år och det var fasansfullt på många sätt. En av de värsta sakerna var att jag var tvungen att binda upp mig till ett partis logik. Det fanns mycket där som skavde.
Det hon noterade under den perioden var hur moral hade blivit allt viktigare i debatten. En identitetsmarkör, enligt Ann Heberlein. För att förstå det sökte hon sig till Pierre Bourdieu, med hans idéer om hur en individ kan uppnå status genom bildning och kulturella nätverk. Men den här gången genom att ha rätt emojier i Bluesky-presentationen snarare än att doktorera på Balzac.
– Min pappa jobbade på APL-fabriken i Malmö och mamma var vårdbiträde och dagmamma, så jag är uppväxt i arbetarklassen. På det viset blev jag uppmärksam på olika markörer. Jag vågade inte säga något på seminarierna på flera terminer.
Skammen att andra skulle höra hennes klassbakgrund var för stor. För att passera som medelklass behövde hon först tukta den breda skånskan. Jag ber henne demonstrera skillnaden på bonnig och bildad skånska, men hör ingen.
Omvärderingar. Livet som moderat politiker blev inte som hon tänkt sig. Skrämseltaktik är inte vägen framåt, skriver Ann Heberlein i Moraliskt kapital. Foto: Lisa Mattisson.
– Det ekonomiska och det kulturella kapitalet är lätt, det fattar alla. Men sedan har jag upplevt att de uppfattningar man ansluter till har blivit allt viktigare för ens status.
Så nämner hon ordet som ger oss inom vänstern spader. Woke. Vilket blir en nyttig påminnelse om att jag inte är ute på väninnemys, utan att jag sitter med personen som 2019–2024 arbetat nära ett av Sveriges drygaste kommunalråd, moderaten och flyktingdumparen Christian Sonesson – numera åtalad för grovt tjänstefel, efter att ha vägrat ta emot en syrisk flyktingfamilj. Jag avbryter och säger att vi kan prata om det senare och ber henne om exempel på när moral lönat sig.
I ett av kapitlen påminner hon om hur folkliga kamper som Black Lives Matter och klimataktivisterna fick kommersiella varumärken att gå upp i brygga för att mumsa i sig värdet av rebelliskt socialt patos. Rakproduktvarumeräket Gillettes reklamfilmer 2015 med gråtande ”antimaskulina” män 2015 eller McDonalds Black & Positively Golden-kampanj från 2019, passerar revy. Och visst var denna kommersiella uppsugning av aktivismen inte de politiskt korrekta årens ljusaste stunder. Samtidigt är det synd att de mobiliserande åren för klimatet, hbtqi-rörelsen, de som betytt mycket för mig personligen, gått till historien för henne på det viset.
Använder du moral som katalysator i din samhällsanalys?
– Jag var frustrerad över de kategoriseringar jag sett av andra. Vartsomhelstare och någonstansare, gal–tan, vänster–höger och alla de där förklaringarna som skulle användas för att förklara varför folk röstade på Sverigedemokraterna och på Trump. Det funkade inte, så jag försökte resonera på ett annat sätt. I stället delar hon upp svenskarna i ”de förbittrade” och ”de skuldmedvetna”, där Sverigedemokraterna står för den första kategorin. Själv placerar hon sig i den senare.
Varför tappade du förtroendet för Moderaterna?
– Jag var en av dem som tidigt tyckte att Moderaterna skulle samarbeta med SD för att ta makten. Det har jag backat på. För det går inte att rida ett monster.
Det är så hon ser dem nu. Som en rörelse som spelar på människors ressentiment. Den som inte vill se sig som loser kan välja den enklare, skuldfria rollen som offer, menar hon.
Så de till vänster som på 2010-talet gjorde anspråk på underordning har bytt plats med högern nu?
– Högern har tagit de vänsteraktivistiska metoderna och snurrat in det för många gånger och gjort det vidrigt måste jag säga. Jag var inne på X och såg att den där Nick Alinia filmat någon kvinna i 80-årsåldern som var ute och demonstrerade och frågat om någon visste vad hon hette. Helt sjukt. Varför gör man så?
Men kan man verkligen jämställa engagemang för minoriteters rättigheter med extremhögerns hämndlystnad? En gång i tiden var hon själv, precis som jag, engagerad i Feministisk initiativ. Var det så fel?
Foto: Lisa Mattisson.
– Det är rimligt att engagera sig för andra, och det var en av orsakerna till att jag var intresserad av partipolitik. Men därifrån upptäckte jag att det går snabbt att bli korrumperad av sin egen makt. Det tycker jag är deprimerande.
Hur ska vi få fatt i de goda värderingarna som kan laga samhället?
– Haha, det handlar min nästa bok om, den ska heta ”Svenska värderingar!”
Ann Heberlein har varit öppen med sin psykiska ohälsa. Hennes bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva från 2008 är en modern klassiker, och hon har även delat med sig av sitt liv som bipolär i tv-program. Där hon sitter framför mig just nu utstrålar hon energi och en förförisk lyster.
Hur mår du?
– Ganska bra! Men jag är förkyld. Och det blev en väldig besvikelse att jag inte kommer att bli prästvigd, säger hon med en röst som om en irriterande förkylning och en krossad karriärdröm var ungefär samma sak.
För två veckor sedan kom beskedet. Trots akademisk kvalificering för yrket meddelade biskopen i Lund att Heberlein inte kommer att få bli präst. Färdigutbildad har hon varit sedan 20-årsåldern och hon har gått i själavård och arbetat ideellt i församlingar. Så det var hårt, tycker jag, som just skrivit om att Svenska kyrkan är ett av de öppnaste sammanhangen som finns i landet.
Större ekonomiska klyftor vet vi genom all erfarenhet och forskning ger instabila samhällen med mer våld.
– De sade att de inte anser att mitt kall är att vara präst utan opinionsbildare.
Kanske har de inte förlåtit henne för att hon kritiserat kyrkan för klockringningen de genomförde i sensomras för Gaza. Hon menade då att kyrkan tagit ställning för en enskild konflikt i en värld med många pågående krig där människor far fruktansvärt illa. Hennes son hade tröstat henne: ”Du är som en tonåring, blir det inte 100 procent som du vill blir du förbannad.”
– Jag är jävligt dålig på kompromissa, konstaterar hon nyktert.
Hon beklagar avslaget men anser att livet går vidare. Däremot talar hon med värme om sina vuxna barn.
– Johannes blir 33 år i januari, Joel är 31 år och Fanny är 23. Vi pratar mycket och är verkligen inte ense om allt. Politiskt står jag Fanny närmast. Det finns inget jag tycker är roligare än att äta middag med barnen.
Hennes mellanson, den som opponerat sig mest mot sin mamma, är juridikstuderande och har övertygat henne om tillståndet i Gaza.
– Det här är ett folkmord. Det går inte att säga det på något annat sätt.
Vad tycker du om Trumps fredsplan?
– Det är jättesvårt. Men man får tänka att blir resultatet gott så är det en god sak. Donald Trump är otroligt tävlingsinriktad. Han vill vara bäst på allt. Han vill ha mest pengar, vara mäktigast i världen. Men han har ännu inte lyckats bli godast i världen. Bristen på ödmjukhet är obehaglig.
Sverige sett genomMoraliskt kapital är en sorglig syn. Gudlöst, splittrat, självhatande, segregerat, med ökande klyftor och accelererande auktoritarianism med hårda tag som enda vision.
Foto: Lisa Mattisson.
Hur mår landet?
– Dåligt måste jag säga. Större ekonomiska klyftor vet vi genom all erfarenhet och forskning ger instabila samhällen med mer våld.
Har du blivit vänster?
– Nej. Jag definierar inte mig politiskt på det sättet. Mitt arbete hos Moderaterna lärde mig mycket men bland annat att jag inte är någon partist. Men jag utesluter inte att lägga min röst på Socialdemokraterna i nästa val. Jag tror på deras integrationspolitik.
Jag håller andan. För visst låter det som om Staffanstorpsmoderaten och islamkritikern Ann Heberlein håller på att mjukna. Hon fortsätter och nu låter hon nästan som en opinionstext i Flamman.
Självklart måste vi bo mer blandat. Det anser jag är svenska värderingar.
– Och det handlar väldigt mycket om en etnifierad underklass. Något vi borde ha gjort någonting åt för länge, länge sedan. Nu måste vi göra något kraftfullt och alla måste hjälpa till. Självklart måste vi bo mer blandat. Det anser jag är svenska värderingar.
Svenskhet, förklarar hon, är inte ett knippe värderingar, utan en relation. En lärdom som inte kommer från SFI eller en bok. Det lär man sig genom att umgås med människor som har bott här länge.
– Jag tror på de idéer som Lawen Redar har skrivit fram.
Att alla måste lära sig svenska som kommer hit anser hon självklart, en åsikt hon delar med större delen av hela det politiska fältet. Men hon går längre. Det handlar också om att närma sig från båda hållen.
– Jag behöver lära mig arabiska, det är ett otroligt stort språk. Det kan också vara ganska fint att vi tar tillfället i akt att lära oss något nytt.
Annars är hon trött på svensk självgodhet och anser att vi är dåliga på att ta hand med varandra, och att den utbredda ensamheten är orsak till många sjukdomar.
Foto: Lisa Mattisson.
Men kriminaliteten då den som varit hennes fokus under de senaste tio åren? Vad anser hon om Tidös förslag på remiss om att sätta 13-åringar i fängelse?
– Jag är tveksam. Inte för att jag är expert på barns moraliska utveckling.
Ett större problem anser hon är den stora tillgången till vapen.
– Så där borde vi för fan sätta till alla klutar för att se till att suga in vartenda vapen som valsar runt. Ju mer man rustar upp desto fler vapen kommer i omlopp.
I boken anklagar hon 2010-talets vänster för att framställa sig själv som god i syfte att få status, snarare än att förbättra samhället.
Nu tycker hon att det gått för långt åt andra hållet.
– Nu är det en tävling i vem som kan komma med hårdast förslag. Man vill låta hård för att man tror att det är det som väljarna vill ha. Det är ett uttryck för blodtörst. Vi behöver en ny berättelse om Sverige. Nostalgi tror jag inte på överhuvudtaget. Från att man i många år hade väldigt svårt att tala om etnicitet i relation till kriminalitet brer man nästan på med det nu. Som om det inte finns vanliga svenskar som begår brott.
Ann Heberlein upprörs också av extremhögerns nya metod: att filma och hänga ut demonstranter. ”Christoffer eller vad farao han heter”. (Hon syftar på aktivisten Christian Peterson, känd för bland annat projektet ”Förtalsombudsmannen”.)
– Det är ju sådant som den här människan tycker att vänstern har gjort länge. Men varför skulle det vara bra när de gör det?
Den allt djupare klyftan mellan vänstern och högern ser Ann Heberlein utspelar sig även geografiskt, vilket hon inte minst märker på hennes Österlen.
– Alla på Österlen hatar Stockholm. De kommer på sommaren och köper hus och trissar upp huspriserna fast de bara är här i några veckor och så kommer det något besked om att en viss sorts brunnar är förbjudna, så de måste göras om för flera hundra tusen. Du förstår den känslan. Här bor vi bortglömda, ingen bryr sig om oss. Och nu har de ju vunnit på något sätt.
Foto: Lisa Mattisson.
Du har ju själv varit en del av den strömningen.
– Jag var nära det när jag jobbade i Staffanstorp hos Christian Sonesson. Han använde ofta den sortens argumentation. Fearmongering, skrämseltaktik. Det här diffusa hotet någonstans som var ute efter oss. Han var tidig med det.
Ångrar du någonting?
– Det gör jag säkert. Det som första gången gav mig problem var när jag skrev om massövergreppen i Köln. Jag läste om det i internationell press och det skrevs om det på ett annat sätt i Tyskland. Vissa saker förtegs i den svenska kontexten. Jag skrev en text om det. Och då tog det hus i helvete. Jag förstod inte att jag skulle stämplas som nazist för det.
– Vissa dagar så ångrar jag allt. Jag kommer aldrig att komma tillbaka till den position jag en gång haft.
En ansenlig del av kapitlet ”Woke och antiwoke” handlar om Flammans temanummer om 2014 års höjdpunkt för identitetspolitik från vänster. Där rannsakar vänsterskribenter som Rojin Pertow och Myra Åhbeck Öhrman eran med både självkritik och samtidsanalyser. En återkommande poäng i numret är att det som högern hånade vänstern för då, kännetecknar dem själva i dag: lättkränktheten.
– Jag uppskattar mycket av det ni skriver faktiskt och är prenumerant. Numret kom ungefär samtidigt som den där OS-invigningen med dragqueens som gjorde folk så jävla förbannade. De har blivit som småflickor allihop: ”Rör inte min flintastek!”
Vår timme har gått snabbt. Ann Heberleins värld är betydligt mer försonande än jag trott. Kanske är det alltid möjligt att hitta samsyn, eller också har hon rört sig mer åt mitt håll ideologiskt. Eller är det jag som blivit snärjd? Det är i alla fall dags för fotografering och vi ska strax promenera mot Klara kyrka, en symbol för hennes liv i närheten av gud, livsregler och strävan efter samhällsgemenskap. Höstsolen skiner.
– Moral är hetare än någonsin. Och om jag får komma med en profetia? Det här valåret kommer att handla jättemycket om moral. Men vi kommer inte att ta de tuffa moraliska diskussionerna som vi borde ta.
Samtal om moral stannar ofta på skärp-dig-nivå.
– Inte minst i de här lokalerna, säger hon och viftar ut med armarna mot Timbro-lokalen vi sitter i.
– Frihet och sådant här. Ofta när människor talar om frihet så är det sådär: ”Släpp prostitutionen fri och knarket fritt!” Men det är väl inte frihet. Frihet måste vara något annat än att få knulla och knarka så mycket man vill. Det är en rätt att få förverkliga sig själv. Att försvara den man är. Vi måste också vara beredda på att kanske förhandla bort något av det vi tycker är viktigt.
Greta Thunberg och aktivister från Global sumud-flottiljen anländer till Arlanda med flyg från Aten den 7 oktober 2025. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Näthatet mot alla som engagerar sig mot folkmordet i Gaza ser spontant ut, men kommer från högsta ort. Det är ett nytt politiskt språk – där medmänsklighet ses som ett hot, och där gränsen mellan ministrar och kommentarsfält suddas ut.
Det är lätt att hypnotiseras av hatet mot Greta Thunberg som exploderat på nätet efter flottiljens försök att nå Gaza. Själva styrkan i illviljan – som spänner från att Thunberg är ett kalkylerande kulturbarn och selfiedrottning som på något vis tjänar pengar på aktionen till att hon är ömkansvärd, psykiskt sjuk och borde tvångsvårdas – framstår som en gåta jag vill lösa. Så jag följer de mest hatiska kommentarerna utan att finna svar. I stället finner jag små damer i Skövde som vanligtvis postar födelsedagshjärtan och uppmaningar om att tänka på småfåglarna vintertid.
Först när jag riktar blicken mot regeringen klarnar bilden. Den vanligaste kommentaren är att Thunberg och de andra svenskarna ”faktiskt får skylla sig själva eftersom de struntade i UD:s rekommendationer”. Och detta har inte damen i Skövde kommit på själv. Det är ett eko av Ulf Kristerssons ord: ”Vi tycker det är väldigt dumt att göra det”. Upprepat tusen gånger framstår budskapet till slut som sunt förnuft, som om det gäller sen gammalt.
Det vi ser är en metodisk politisk kampanj mot den svenska opinionsrörelsen mot folkmordet i Gaza
Så är det inte. Det politiska minnet är förödande kort: År 2010 seglade en annan flottilj av aktivister till Gaza i syfte att bryta blockaden. Även då hade vi en borgerlig regering. Även då greps aktivisterna. Skillnaderna var att nöden i Gaza då inte var lika förtvivlad och att den svenska talespersonen den gången var en hetlevrad medelålders religionsvetare i läderbyxor. Den svenska regeringens svar? Statsminister Fredrik Reinfeldt kallade Israels agerande för ”ett oacceptabelt övervåld, dessutom på internationellt vatten”. Utrikesminister Carl Bildt flög själv till Istanbul för att ta emot svenskarna, personligen försäkra sig om deras hälsa, lyssna på deras berättelser och i barska ordalag utkräva svar från Israel.
Det finns ingenting normalt med det vi nu ser från svenska regeringen. I varje uttalande finns ett nålstick mot de svenska medborgare som deltog i flottiljen. Utrikesministern klagade på att UD fått tusentals mejl och att jourtelefonen överbelastats så att ”man riskerar hälsan hos svenskar som helt oförskyllt blivit nödställda”. Notera ”helt oförskyllt” – till skillnad, alltså, mot deltagarna i flottiljen. Ministrarna undviker raka anklagelser, eftersom de saknar argument för att påstå att flottiljen styrdes av terrorister, eller att deltagarna är antisemiter. Sådant skulle kunna bemötas. Därav försåtligheten, de hala bisatserna.
Det gäller inte enbart flottiljen. Ett systematiskt misstänkliggörande riktas nu mot den rörelse som kallas ”propalestinsk” men som i ett rimligare samhällsklimat hade beskrivits som en proteströrelse mot folkmord. Ett centralt verktyg är den påstådda rädslan från makthavarna. Carl-Oskar Bohlin kan rimligen inte ha varit rädd när han förföljdes av demonstranter – då hade han larmat polis eller smitit in på en restaurang. Ännu mer osannolikt förefaller det att den sverigedemokratiska riksdagsledamoten Rashid Farivar blev rädd för mamman med palestinasjal vid förskolehämtningen. Rädslan är instrumentell, ett sätt att framställa rörelsen som farlig.
Det vi ser är en metodisk politisk kampanj mot den svenska opinionsrörelsen mot folkmordet i Gaza. De kommentarsfältherrar av båda kön som skäller och hånar är inte så fritänkande som de själva tror – de svarar på signaler ovanifrån. Kampanjen orkestreras ”från högsta ort”, som det brukar heta i spionthrillers, det vill säga delvis från självaste Rosenbad, av ministrar som läraktigt kopierat högerextremisternas metod att så tusen misstankar hellre än att komma med en rak anklagelse, att posta filmer på sociala medier hellre än att polisanmäla.
Under inga omständigheter får vi låta oss förledas att tro att detta är normalt. Att inte säga pip när främmande makt griper en svensk parlamentariker på internationellt vatten är inte alls normalt, inte det minsta statsmannamässigt och ingår inte i svensk politisk tradition. Det är tvärtom extremt ur varje jämförelsepunkt.
Om den här normaliseringen fortsätter måste snart regeringen, för tydlighetens skull, förse varje monument över Raoul Wallenberg med en prydlig asterisk och upplysningen ”Det var väldigt dumt gjort”. Eller kanske ”Man har faktiskt ett egenansvar”. Wallenberg blev nämligen tillsagd av UD att lämna Budapest gott och väl två veckor innan han försvann för alltid.
Jenny Andersson: Att protestera mot folkmord är inte att underblåsa antisemitism
I Fokus anklagar statsvetaren Sten Widmalm 2 700 forskare för att underblåsa antisemitism och ”spä på hatet”. Men att agera mot folkmord är inte hat – det är en samvetshandling.
Sten Widmalm, professor i statskunskap vid Uppsala universitet, anklagar 2 700 forskare för att spä på hatet mot judar i tidskriften Fokus.
Widmalm menar att alla de forskare som under det sista halvåret skrivit under ”Uppsala declaration of conscientious objection”, ett upprop som protesterar mot Israels pågående folkmord i Gaza, ”syftar till att öka hatet” och underblåser antisemitismen.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Utmanare. Morgan Svensson kandiderar till riksdagen för Malmö. Foto: Privat.
Riksdagsledamoten Malcolm Momodou Jallow (V) från Malmö gick nyligen ut med att han ställer upp i ännu ett val. Men han utmanas av Morgan Svensson – V Malmös tidigare ordförande, som föreläser ”land och rike runt” för byggarbetare, och vill ta knegarvardagen in i plenisalen.
– Jag har fått frågan förut, men nu passar det mig bättre rent familjemässigt. Det är så klart ett åtagande om man skulle bli vald, att vara borta mycket i Stockholm och så, men min 14-åring är inte heller lika sugen på att hänga med pappa längre. Det går att pussla ihop.
På Facebook meddelade Morgan Svensson, tidigare ordförande för Vänsterpartiet i Malmö i sju år, nyligen att han kommer att kandidera till riksdagen. I dag sitter han i partiets valberedning, och i regionfullmäktige, men är framför allt aktiv inom Byggnadsarbetarförbundet.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
På Bokmässan i Göteborg lanserar Göran Rosenberg sin nya bok ”I lögnernas tid”. Foto: Leonidas Aretakis.
”I lögnens tid” är en uppgörelse med samtidens språkförbistring, och hat. Mellanösternkännaren och författaren Bitte Hammargren har träffat Göran Rosenberg.
När vi ses vill jag börja med att tala om dystopierna i hans nya bok. Där skriver han om populism, Trump, Putin, den nya världsoordningen där makt är rätt och om asociala medier som kan förstöra en människas rykte på en kvart.
Göran Rosenberg svarar att han inte är säker på om dystopierna är utopins motsats. Men någon hållbar utopi kan han inte finna i dag. Han har själv haft faser i livet där han trott på dem. Under några korta år i barndomen var sionismen en sådan utopi, som han snart skulle bli djupt besviken på.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Storsjön hotas av kortsiktiga gruvetableringar, menar skribenterna. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.
Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].
Regeringens avsikt att tillåta uranbrytning i alunskiffer runt Storsjön hotar både vattentäkter, produktiva skogs- och jordbruksmarker – och demokratin.
Prospekteringen efter kritiska metaller i området har pågått länge. Ett av bolagen, det australiensiska Aura Energy, har under åratal sökt metaller i markerna. När priserna föll och uranbrytning förbjöds i Sverige 2018 lämnade bolaget efter sig läckande borrhål och skrot. Året därpå stämde de svenska staten på 17 miljarder kronor för uteblivna intäkter.
Nu, i takt med ökad digitalisering, AI:s framväxt och energiomställningen, har intresset för uran och andra metaller åter ökat. Redan i dag är över 50 000 hektar runt Storsjön inmutade för prospektering – en yta som växer i takt med nya ansökningar.
När den nuvarande regeringen tillträdde flyttades miljöfrågorna till Näringsdepartementet. Kärnkraften har utpekats som lösningen på framtidens energibehov, och regeringen menar att nya gruvetableringar krävs för att utvinna uran i Sverige. Lagändringar som åter tillåter uranbrytning planeras träda i kraft i januari 2026.
När frågan låg ute på remiss bjöds gruvbolagen Aura Energy och Mawson Gold in för att yttra sig. I sina utlåtanden föreslog de att det kommunala vetot skulle begränsas eller tas bort helt. Regeringen har varit otydlig om sina avsikter: miljöministern har antytt att vetot kan avskaffas, medan näringsministern säger att det ska vara kvar. I juli kom dock en promemoria där regeringen föreslår att uranbrytning ska klassas som ”kärnteknisk verksamhet” i stället för ”kärnteknisk anläggning” – ett språkligt skifte som i praktiken kringgår det kommunala vetot och går gruvbolagen till mötes.
Gruvdrift runt Storsjön vore ett gigantiskt experiment, med stora risker för dricksvattnet, ekosystemen och landskapet.
För att ytterligare påskynda gruvetableringar har regeringen inrättat ett ”accelerationskontor” som ska korta tillståndsprocesserna. Samtidigt arbetas det för förändrade miljöregler på bekostnad av miljöhänsyn, och regeringen har lagt fram förslag om att lägga ned mark- och miljödomstolarna. Allmänhetens insyn i så kallade ”nettonollprojekt” föreslås också minska, en tydlig inskränkning av offentlighetsprincipen och därmed av demokratin.
Aura Energy har nu ansökt om bearbetningskoncession i Oviken, invid Storsjön. Området består av alunskiffer, och både Storsjön och Näkten – två viktiga vattentäkter – ligger i direkt anslutning. Över 50 000 hushåll får sitt dricksvatten från Storsjön.
Erfarenheten av brytning i alunskiffer är mycket begränsad. Där det har skett har konsekvenserna blivit förödande. Ranstadgruvan i Sverige och Talvivaara i Finland är två exempel där mark och vatten förstörts under oöverskådlig tid. Det finns i dag ingen beprövad metod som gör brytning i alunskiffer säker.
Trots detta vill regeringen jämställa alunskiffer med andra malmer. SGU:s generaldirektör Anette Madsen har i en radiointervju sagt att det vore bra med en gruva i Oviken, och att ”metallerna ligger där de ligger” – och därför måste miljöhänsynen prioriteras ned. Det är anmärkningsvärt och oroväckande.
Kommunerna runt Storsjön har gått samman och, med starkt folkligt stöd, sagt nej till gruvplanerna. De menar att brytning i alunskiffer innebär för stora risker för vatten och ekosystem. Kommunalråden har upprepade gånger bjudit in miljö- och näringsministern till dialog – utan svar. Regeringen har valt att ignorera inbjudningarna.
Samtidigt pågår ett nära samarbete mellan regeringen och internationella exploateringsbolag. Lobbyismen växer, medan lokala politiker och medborgare marginaliseras. Regeringens politik innebär inskränkningar i det kommunala vetot, minskad insyn genom ökad sekretess och beslut i slutna rum – ofta med utländska bolag som motpart. Att ingen av regeringens 24 ministrar bor i Norrland gör inte saken bättre: de kommuner som berörs direkt får allt svårare att påverka beslut som rör deras egen framtid.
Gruvdrift runt Storsjön vore ett gigantiskt experiment, med stora risker för dricksvattnet, ekosystemen och landskapet. Exploateringen skulle förstöra en i dag levande och fungerande bygd under oöverskådlig tid. Med dagens regelverk skulle staten inte ens äga råvarorna som bryts – de skulle säljas på världsmarknaden och i praktiken behöva köpas tillbaka.
Vi kräver att regeringen stoppar planerna på gruvdrift i Storsjöbygden och respekterar det kommunala självstyret, den lokala demokratin och framtida generationers rätt till rent vatten och fungerande ekosystem.
Stålverket Stegra under uppbyggnad i Boden. Foto: Pontus Lundahl/TT.
Byggnads stämde nyligen ställningsbolaget Global Scaffolders på över 100 miljoner. Men fackliga utredare och småföretagare, som försöker hålla ställningarna i en allt rangligare bransch, ser hur alltför många vinner på systematiskt fusk för att något ska ändras under fasaden.
– Jag bryr mig inte om pengarna. Det enda jag vill är att den här personen inte ska få sätta sin fot i Sverige överhuvudtaget, berättar Jari Viitakangas sammanbitet.
Han låter frustrerad, och ursäktar sin ”inte jätteformella språkliga profil”. Det är fem år sedan han tog av sig ombudsmanshjälmen, och började granska byggställningsföretag på heltid åt Byggnadsarbetarförbundet.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Demonstrationerna passerade klassiska monument i Rom, där vi annars är vana att se turister. Foto: Ana Gilmet.
Något har hänt i Italien. Under helgens demonstration i Rom samlades över två miljoner människor för att protestera mot kriget i Gaza.
Vi möts upp vid bilen klockan fem på morgonen på Piazzale Loreto i Milano, platsen där Mussolinis kropp en gång hängdes upp. I går myllrade den enorma rondellen av människor, nu står allt stilla. Vi börjar den sex timmar långa resan till Rom för att delta i den nationella demonstrationen mot folkmordet i Palestina. Meloni har lämnat huvudstaden; hon är på väg till Assisi för att hålla ett tal.
Vid motorvägsinfarten till Rom stoppas vi av polisen och tvingas köra in på en park. Flera poliser bär civilkläder, en har en t-shirt med texten I love NYPD. Det är soligt och vi slår oss ned i gräset. Vi är hundratals, och folk sitter i grupper och spelar italiensk dub på högtalare. Efter 40 minuter av att vänta, köra runt och få våra väskor kollade deklarerar en trött polis: ”Ni har blivit kontrollerade.”
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Kjell Rautio: Socialdemokraterna är inte värda min röst längre
Den som vill ha en ny riktning för Sverige bör inte rösta på Socialdemokraterna, skriver den fackliga utredaren Kjell Rautio. Foto: Christine Olsson/TT.
Efter 50 år som socialdemokrat sade jag i våras upp medlemskapet. Ett parti som tillåter välfärdslobbyism är inte värt mitt engagemang – eller min röst i nästa val.
Efter den senaste S-kongressen i Göteborg sade jag upp mitt partimedlemskap i det socialdemokratiska partiet. Droppen var nog när kongressombuden inte orkade dra en tydlig gräns mot att ledande partiföreträdare inte ska tillåtas exploatera det kollektiva förtroendekapitalet, som partimedlemmar sliter ihop vid dörrknackningar och torgmöten, genom att ta uppdrag år lobbyföretag med hemliga kunder. Men mitt beslut är mer sammansatt än så och har dessutom vuxit fram under en lång tid.
Under 1980- och 1990-talet fjärmade sig S-ledningen steg för steg från den jämlikhetsinriktade reformpolitik som tände mitt politiska engagemang i slutet av 1970-talet. Efter modet på Olof Palme har socialdemokratin successivt tömts på de jämlikhetsambitioner som låg bakom grundandet.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Konstverk: Astrid Kajsa Nylander, ”minijobs”, 2021–.
P-pillren gav kvinnor frihet – men också panikångest, nedstämdhet och förändrad sexlust. Ändå tar vården inte våra erfarenheter på allvar.
Är du följsam, lilla vän? Tar du dina p-piller som du ska?
Omkring var tionde kvinna1 som tar p-piller blir trots det på smällen inom ett år. Det beror inte på att pillret brister, utan på att kvinnan brister i det som inom vården kallas för ”följsamhet”. Hon slarvar. Hon glömmer. Hon kanske får för sig att sluta ta dem under en period. Och så går det som det går.
Är det alltså bara kvinnans fel?
Den vanligaste anledningen till att sluta med hormonella preventivmedel är biverkningarna. De vanliga, flertaliga och ibland fruktansvärda fysiska, psykiska och sexuella biverkningarna, alltså.
Trots det tas kvinnors upplevelser inte alltid på allvar av vården. Målsättningen, står det i praktikan för barnmorskors preventivmedelsrådgivning, ska vara att rekommendera ”ett säkert graviditetsskydd med bästa möjliga följsamhet”. Bäst följsamhet har, föga förvånande, hormoner som avsöndras från plastbitar inuti patienten: p-stav och spiral. ”Spiral är ett förstahandsalternativ för kvinnor i alla åldrar.
Ja, om preventivmedlet sitter inuti din kropp garanteras nog en god följsamhet.
När du träffar en barnmorska för preventivmedelsrådgivning kommer hon att rekommendera hormonspiral, alternativt någon annan hormonell metod. Om du säger att du hellre vill använda kondom kommer hon att visa dig en tabell som visar hur ofta det misslyckas. Hon kommer att försäkra dig, liksom jag och många andra har blivit försäkrade, att dessa metoder är säkrare.
Säkrare betyder alltså att de ger ett bättre skydd mot graviditet. Inte att de skulle vara bättre för dig i övrigt. För ett tag sedan spreds ett avslöjande på Tiktok som chockade många unga kvinnor: deras preventivmedel kunde orsaka cancer! Och p-piller klassas faktiskt som ”grupp 1 cancerogen” enligt Världshälsoorganisationen, tillsammans med bland annat asbest och rökning.
Konstverk: Astrid Kajsa Nylander, ”minijobs”, 2021–.
En forskare på Karolinska Institutet nyanserar skandalen för SVT: p-piller kan orsaka bröstcancer, men minskar samtidigt risken för andra cancerformer. Hon tillägger: ”Alla är överens om att p-piller är bra för de kvinnor som har ett behov av att skydda sig från graviditet”. Alla? Hon hänvisar till Världshälsoorganisationen, Europeiska läkemedelsmyndigheten och USA:s folkhälsomyndighet. Men alla kvinnor är uppenbarligen inte överens?
Bara 28 procent av kvinnorna i fertil ålder i Sverige använder i dag hormonella preventivmedel, och jag har svårt att föreställa mig att de övriga 72 procenten aktivt försöker bli med barn. Vi är många som väljer bort p-piller, spiraler, stavar och ringar av andra skäl. Ofta är det kanske bara en diffus magkänsla av att vi inte riktigt vet vad de syntetiska könshormonerna gör med våra kroppar.
Det vet vi inte heller. Jag visste åtminstone inte det innan jag satte in hormonspiral, och det gick käpprätt åt helvete. Men det fick mig att läsa på, och nu kommer jag aldrig att vara lika följsam igen.
Det som presenteras för kvinnor som en frigörelse kan också beskrivas som en strukturell press till en medicinering som försämrar livet. Det är rätt osannolikt att du skulle få cancer av hormonella preventivmedel. Men de förändrar vem du är, på sätt som du antagligen inte fullt ut känner till.
Att p-pillret har förändrat världen råder det däremot inga tvivel om.
Utan underdrift kan det kallas för en av 1900-talets mest betydande uppfinningar. P-pillret är världens första medicin som masstillverkats i icke-terapeutiskt syfte. En så kallad ”livsstilsmedicin”, som inte botar sjukdom utan förbättrar livet. Sedan ”the pill”, pillret, som det ofta bara kallas på engelska, lanserades 1960 har det hyllats som en feministisk och sexuell revolution. Bara genom att svälja en liten kapsel kunde kvinnor äntligen slippa skräcken för att bli på smällen, och därigenom bli fria till att studera längre, göra karriär och själva välja vilka de skulle gifta sig med. 1970-talets knullfester hade varit otänkbara annars.
Lås upp
Laddar...
Redan prenumerant? Logga in här
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.