Okategoriserade 27 januari, 2005

”Vi har plottrat bort våra frågor”

Samtidigt som Vägval vänster samlar till riksting pågår diskussionen om vänsterpartiets väg. Vänsterpartiet beskrivs som splittat mellan äldre realpolitiker och de revolutionära unga. Vad är det egentligen som skiljer dem åt och vad kan de komma överens om? Flamman har samlat en panel av den generation som har makten och den yngre.

Brittis Bentzler och Jonas Sjöstedt kommer båda från generationen efter 68-orna, en generation som styrde Kommunistisk ungdom på 1980-talet och nu övertagit rodret i vänsterpartiet. Jenny Lindahl Persson och John Hörnquist är tio år yngre och har sin bakgrund i det nya Ung vänster som växt fram under 1990-talet. De två medverkar i en antologi, Från förvirring till förändring – tio röster om behovet av en radikal vänster, som i dagarna ges ut på bokförlaget Nixon.

Det verkar som om det skett ett generationskifte i vänsterpartiets ledning. Hur påverkar sådant som generationstillhörighet de konflikter som uppstått?
JS: Det är riktigt, att det har varit ett generationsskifte i partiledningen, men samtidigt är riksdagsgruppen är dominerad av 68-generationen. Sett i backspegeln tycker jag att vänsterpartiet varit dåligt på att ta in den väldigt starka generation ungdomar som kommit de senaste tio åren. Det tror jag har skapat en onödig motsättning. Man lever i olika världar, där en del bara arbetar parlamentariskt och en annan nästan bara utomparlamentariskt. Man har också olika erfarenheter, av namnbytet, av 1970-tal och -80-tal. Det som en del upplever som nödvändig uppgörelse med partiets förflutna, upplever andra som något som inte berör dem, utan som någon sorts förflackning eller reträtt.

Bilden av de unga är ungefär att de inte är torra bakom öronen, att de är oresonliga och inte förstår sig på praktisk politik. Hur väl stämmer det?
JLP: Jag tror inte att det är en rättvis bild vare sig av ungdomsförbundet nu eller på min tid. Ofta har vi blivit bemötta som om vi vill förstöra. Sen är både Jonas och Brittis generation och 68-generationen präglade av starka interna motsättningar och har lagt sig till med en syn på organisationen att det alltid är skarpt läge, att interna strider måste vinnas. Det fortplantas också.
JS: Jag skulle vilja säga att vi uppnådde någonting positivt framför allt i början på Gudruns ordförandeperiod. Vi fick ett öppnare klimat och ett språkbruk som folk förstod. Det var en befrielse jämfört med gamla VPK. Sedan berodde det nog på framgång också: när krubban är full behöver inte hästarna bitas. Det som skett det senaste året är att toleransen minskar igen och börjar måla in varandra i politiska hörn.

Men vad är det ni är oense om nu?
JS: Det finns en reell oenighet i miljöpolitiken. Det finns en svaghet i Ung vänster där. Men miljön är fullständigt avgörande: det kommer att ändra vårt sätt att leva i grunden. Vi är några generationer ifrån en ekologisk kris.
JH: Jag tror att det stämmer. Men anledningen till att vi har fallit tillbaka i miljöfrågor är att det har varit ett sådant uselt årtionde. Vi är den första generation som fått det klart sämre än de tidigare. Det har gjort att det blivit svårt att driva miljöfrågor. Bensinskatten till exempel, om man först gör en uppgörelse som ger sämre fördelning blir det nästan omöjligt – även om det skulle vara nödvändigt – att säga att man skall höja bensinskatten sedan. Om välfärdslinjen får bana vägen är det mycket lättare att få stöd för en radikal miljöpolitik.
JLP: Jag blir ofta provocerad därför att i ett val av altruism eller egenintresse som drivkraft för vänstern, blir retoriken kring miljöfrågorna alltför altruistisk. ”Vi måste offra oss och skall inte konsumera så mycket. Drick inte så mycket läsk – det blir så mycket PET-flaskor.” Det blir vanliga människor med vanliga inkomster som skall offra sig och leva sämre. Det hänger ihop med en grundläggande fråga: huruvida partiet kommer ovanifrån eller underifrån till människor. Både kring miljö och socialpolitik har vi en tendens att bli en förvaltningsorganisation som är extra intresserad av att andra skall få det bättre. Det är självuppfyllande för ju mer sådan retorik vi har, desto mer attraherar vi den typen av människor.
BB: Men i vissa frågor måste man som ett parti ibland ligga någon annanstans. Arbetarklassen har inte i varje givet tillfälle rätt. När det gäller miljön måste man – om man skall använda ditt språk – då företräda arbetarklassens långsiktiga intressen. I grunden handlar det om att man måste ge människor möjligheter att själva förändra sin vardag. Vi kan aldrig göra något annat än att ge dem förutsättningar.

Det verkar som om ni har olika attityd till Vägval vänster också. Jonas Sjöstedt, du har ju skrivit att partiledningen måste räcka ut en hand till VVV. Vad betyder det konkret?
JS: En klok majoritet ser värdet av en minoritet och söker en dialog med den. Kongressbeslut gäller, men man kan alltid inta olika attityd efter ett beslut, att involvera och erkänna att människor har någonting att tillföra. Annars blir det en utstötningsprocess. Jag är också kritisk mot Vägvalvänster: det är fel att bilda en medlemskapsförening. Jag tycker en sådan som Johan Lönnroth har fel i mycket, men det är en viktig person att ha med i en diskussion. Partiet har ett ansvar för en sådan dialog.

John Hörnquist, du har skrivit ett kapitel om Vägval vänster i boken Från förvirring till förändring. Där beskrivs föreningen inte speciellt smickrande som ”elitens uppror mot gräsrötterna”. Men vad tycker du partiet skall göra konkret? Vill du att de skall uteslutas eller stötas bort?
JH: Många av dem som är med i Vägval vänster är bra människor. Men hos ledningen finns en skriande brist på respekt för vanliga medlemmar och deras rätt att fatta beslut. Den dåliga stämningen kommer ju från början av att ledande medlemmar har struntat i kongressbeslut. Och om man har velat diskutera grundläggande makt- och ägandefrågor så har man antingen ignorerats eller så blev man, trots att man var femton år när muren föll, utmålad som Sovjetkommunist. Om man vill komma tillrätta med det måste man avveckla fraktionsverksamheten och diskutera inom partiet. Så länge man gör det har jag inga problem att diskutera med någon i Vägval vänster.
JLP: Uppenbarligen finns det folk i Vägval vänster som vill skada partiet, jag tycker inte det är rätt väg att utesluta i alla fall. Men däremot tycker jag att det definitivt inte skall vara OK att vara medlem i vänsterpartiet och inte vara lojal med partiet. Jag tycker man kan kräva att man inte snackar skit om partiet, inte använder medieplattformar för sina privata politiska linjer, att man är lojal i första hand med partiet och i andra hand med sitt ”gäng” i partiet. Det är ingen bra stil att försöka rensa listor från sina ”fiender”. Jag tror att det finns orsaker till det som hände på kongressen. En är utvecklingen i Skånedistriktet, där det har varit så oerhört tunga motsättningar att det inte finns någon försoning eller, så att säga, kärlek kvar.
JS: Jag är inte rädd för att folk har olika åsikter. Man kan till och med skriva på DN Debatt. Och trots att jag är kritisk mot Vägval vänster tycker jag en sak är bra och det är de tycker olika och visar det också utåt.
JLP: Jag uttryckte mig stelbent. Problemet är bara att i medierna, till skillnad från på kongresserna, att den som är minst lojal mot partiet får mest uppmärksamhet, och har mest att vinna, för att man då kan föra den med alla till buds stående medel. Det gäller att ställa höga kvar om det skall fungera.
JS: Visst. Jag tror att jag har blivit intervjuad 20 gånger och men inte citerad, för jag har inte haft lust att skrika så högt.

Men om man skall vara lite elak, har inte rollerna bara bytts om? Förut var det snarast din sida, Jenny Lindahl som var oppositionell, och då kunde också du uttala dig skarpt mot partiledningen?
JLP: Det tycker jag inte. Jag har tusentals gånger försvarat Gudrun Schyman. Jag tror inte heller bara att det är för att folk tycker olika, som den här konflikten formats. Även Vägval vänster är på ett sätt uttryck för brist på politisk inriktning överhuvudtaget i vänsterpartiet. Det finns ingen gemensam identitet och då är det klart att man vill ha en sån, oavsett vad man tycker. Jag tror att ingen är nöjd med hur partiet ser ut idag. Vi har antingen sålt ut eller tappat bort våra frågor. Sex-timmarsdagen är inte längre vår fråga. Det finns ingen styrka i det politiska projektet längre, som det fanns under den här lyckliga perioden i mitten av 1990-talet. Det finns en massa politiska projekt som vi skulle kunna vara överens om men som bara försvunnit.
BB: Jag håller med Jenny. Man plottrade bort politiken. Man hittade inga huvudfrågor under en lång tid.

Vad är det då som krävs för att vänsterpartiet skall få styrfart framåt? Och vad är det ni kan enas om?
JS: Jag önskar ett par saker om man ser ett par år framöver. Först att partiet är tydligare i den ekonomiska politiken, fullt ut vågar stå för en annan makroekonomisk politik. Att också våga bryta en del tabun när det gäller inflation och budgetunderskott. Inte för att jag alltid tror på att låna pengar, men jag tror på att våga bedriva konjunkturpolitik och industripolitik, vilket man nästan inte får säga idag i Sverige. Det andra är maktfrågorna. Vi måste formulera nåbara krav för hur kapitalets makt kan beskäras. Hur kan vi använda pensionspengarna, stödja löntagarstyrda företag, stärka arbetsrätten? Det tredje är att våga stå för en offentlig service. Vi har ju delvis bidragit till avregleringspolitiken. Vi måste också våga återta det som vi släppt. För det är så uppenbart att det har misslyckats. Jag tycker vi skall stå för ett modernt Statens järnvägar, att det skall finnas postkontor alla kan gå till, att man inte behöver parallella telesystem. Och inte minst att man skall ha ett sammanhållet skolsystem. Det skulle skilja oss i grunden från den nuvarande socialdemokratin.
JLP: Vi måste också våga använda statlig makt. Johan Lönnroth brukar kritisera att det inte används till något och där har han rätt. Oavsett om något ägs statligt eller inte måste man våga fattas politiska beslut för att försvara folks behov av service.
BB: Jag tror två frågor är grundläggande: Alla måste få arbeta utifrån sina förutsättningar. Det handlar lika mycket om att känna sig som en del av samhället som produktion. Sedan måste vi tillbaka till jämlika uppväxtvillkor. Det har i princip försvunnit i Sverige! Och här måste man satsa på de unga, via den kommunala välfärden. Skola, kultur, fritid. Socialt utsatta områden är, lika lite som regionala klyftor, bara ett problem för dem som bor där. Det är ett nationellt problem. Vi måste avsätta en större del av samhällets resurser till offentlig verksamhet.
JH: Skall man få någon trovärdighet för ett nytt politiskt projekt tror jag måste göra två saker. Först ena partiet kring de här kraven. Sedan går man ut och säger: vi har gjort vad vi har kunnat, men det har inte varit tillräckligt. Nu säger vi inför valet 2006 att de här kraven är helt avgörande för välfärden i Sverige. Att vara självkritisk tror jag är avgörande både för att lyfta upp de här frågorna igen men också för att återvinna en trovärdighet och ena partiet kring ett kraftfullt projekt som skulle kunna få genomslag.
BB: Man måste avsätta mer tid och ork till långsiktig ekonomisk politik än man gör idag och sedan gå ut med det. I många fall framstår kompromisserna som politiken. Då blir man helt ointressant.
JS: Det finns en gyllene möjlighet. Vi har ett och ett halvt år kvar till val. Det är inga underverk som behövs. Ser vi på maktfrågorna har det flammat upp gång på gång, både i globaliseringsdebatten, men också inom LO.

Är det möjligt att gå in i regeringssamverkan med en så radikal politik?
JS: Vi är alltid beredda att sitta i regering om politiken är den rätta, men inför det här valet är det viktiga att i första hand formulera en egen politik. Det kan också vara riktigt att renodla vår roll: antingen sitter vi i regering fullt ut eller så får man ha hoppande majoritet. Idag har vi ett mellanläge.
JLP: Ja, vi kan stödja en minoritetsregering och det borde klargöras. Problemet i förhandlingarna är att om man inte är beredd att lämna förhandlingsbordet, så kan man inte driva igenom någonting. Det är skillnaden mot miljöpartiet. De har varit beredda att lämna förhandlingsbordet. Vi måste ju veta ungefär var vår smärtgräns går.
BB: Nej, det tycker inte jag. Det är bättre att försöka se budgeten i sin helhet. Nu under hösten har vi gjort en otroligt bra uppgörelse. Sju miljarder fick vi till kommuner och landsting. Men det märkliga är att när det då äntligen går så bra, sätter det här interna bråket igång!
JLP: Grundproblemet är att man inte kan lyckats skilja på kompromisser och politik. Så fort man har gjort en parlamentarisk uppgörelse måste man låtsas att man tyckte den var bra. När sextimmarsdagen begravdes i en utredning måste man låtsas att man helst ville att den bara skulle utredas. Det gör att hela partiets identitet luckras upp.
JS: Det handlar ju också om att vi har varit väldigt uppbundna till samarbetet med socialdemokratin. Nu är det uppenbart att sossarnas strategi är att dumpa oss och då blir det viktigare än någonsin att visa vad vi vill på tio års sikt.

Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 17 september, 2025

Bjöd in IDF-soldat till Stockholm – detta är Miff

Miff firar Israels självständighetsdag i Oslo – medan demonstranter protesterar mot Miff. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB.

Föreningen Med Israel för fred (Miff) växer snabbt, och har goda kontakter inom skandinavisk politik. Vilka står bakom den norska organisationen, som bjuder in israeliska soldater och extremistiska bosättare till Stockholm?

”Djupt skamligt att demonstrera mot Israel utanför en judisk skola i Sverige. Många judiska barn och familjer känner stor oro och lever med polisbevakning varje dag,” skrev finansminister Elisabeth Svantesson på X om gruppen Judisk antisionistisk allians protest mot den israeliska soldaten Eldar Maiders föreläsning i Stockholm. 

Föredraget hölls på det judiska kulturcentret Bajit, granne med Hillelskolan. Enligt ministern visade demonstranterna ”ingen solidaritet” utan ”passerade ytterligare en skamlös gräns”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 17 september, 2025

Vi känner med Karl-Oskar – men skiter i våra barn

I norska Lofoten snuddar Golfströmmen vid kusten. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT.

Samma politiker som diskuterar om perser och kurder kan vara svenskar, rycker på axlarna åt att Norden snart kan vara obeboeligt. Var är solidariteten med nästa generations svenskar?

När min son var fem år gammal kom han ut i köket en sen kväll efter nattning och frågade upprört: ”Men vem var apan?!” Jag förstod ingenting. Han förklarade: ”Pappa är människa, farfar är människa och hans pappa var nog också människa. Så vem var apan egentligen?”

Då förstod jag. Han hade sett den klassiska bildserien av evolutionen, från krum apa till rakryggad homo sapiens. Nu undrade han, helt logiskt, hur långt tillbaka i släkten man måste gå för att hitta den där supercoola apan. Kunde det vara farfars farfar? Han famlade klumpigt efter gränserna för ett biologiskt ”vi”. Var börjar det – och var tar det slut?

Det är en rimlig fråga från ett barn. Mindre rimligt är att svenska makthavare tycks vara lika uppslukade av var vi:et börjar och slutar. Det märks inte minst på diskussionerna om kulturkanon, eller Jessica Stegruds påpekande av det ”talande” i att den diskuterades av en perser och en kurd – det vill säga kulturminister Parisa Liljestrand och socialdemokraten Lawen Redar.

Det svenska historiska vi:et tycks sträcka sig till mitten av 1800-talet, tiden för Utvandrarna-sviten. Karl-Oskars och Kristinas lidande och hopp kan vi än i dag solidarisera oss med. Längre tillbaka än så förvandlas historiska människor till platta figurer som vikingar och trälar, svåra att identifiera sig med. Det påstås att kineser har en levande vi-känsla som når 5 000 år tillbaka i tiden. Här klarar vi 150.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden.

Men det verkliga mysteriet är inte hur långt tillbaka vi kan känna gemenskap. Det är varför vi inte tycks kunna sträcka vårt vi framåt i tiden mer än till nästa val. I slutet av augusti publicerades en studie (van Westen et al, JGR Oceans, 24/8) som är talande för detta ointresse. Där forskningen tidigare har trott att risken för Golfströmmens kollaps var relativt låg, kanske fem procent, visar nya beräkningarna på 25 procent i ett låg-utsläppsscenario – och hela 70 procent i värsta fall. Kollapsen beräknas i så fall inträffa från år 2063 och under de följande årtiondena.

Ja, det är modeller. Risker och sannolikheter. Men vi pratar heller inte om Motala ström utan om Golfströmmen – den makalösa pumpen i Atlanten som drivs av salt och värme och som gör Norden beboeligt. Den som låter oss odla potatis på sommaren och överleva vintern.

Läs mer

De gastkramande risktalen borde ha toppat varje nyhetssändning. Partiledarna som ständigt ropar om ett hotat ”vi” borde ha stått i kö för att kommentera. Här talar forskare om en 50–50-risk att själva den mäktiga pump som upprätthåller livet i Norden och möjliggjort både vikingar och Gustav Vasa riskerar att upphöra inom livstiden för dagens svenska skolbarn! Och de som får tåpirrningar av fortissimon i ”Ja, jag vill leva, jag vill dö i Norden”, just de, kunde inte bry sig mindre.

Nog är det märkligt att vi kan känna med Karl-Oskar och Kristina, men inte med svenskar två generationer framåt i tiden. Kanske borde man ha skrivit in Golfströmmen i kulturkanon?

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 17 september, 2025

Palestinarörelsen och trollens nya gigekonomi

Sverigedemokratiska riksdagspolitikern Jessica Stegrud anländer till Jimmie Åkessons bröllop med högerextrema nätaktivisten Nick Alinia. Expo avslöjade nyligen att de hängt ut ett ungdomsgäng tillsammans. Foto: Jens Christian/Expressen/TT.

SD-politikern Jessica Stegruds filmaktion visar hur täta banden är mellan moderpartiet och de högerextrema nätaktivisterna. När trollfabriken lade ned tog frilansarna vid – för att skapa en alternativ medievärld där aktivister förlöjligas och blir dokusåpor på nätet.

Det har gått några timmar sedan Riksmötet öppnades med blåsorkestrar och kungatal. Politikerna har lämnat Riksdagen efter öppningscermonin den 9 september. Nu tas Mynttorget över av ett myller av vänstergrupper. Arrangörerna från Septemberuppropet, en allians bestående av Rebellmammor, Feministerna, Tillsammans mot rasism, Fridays for future, och 71 andra grupper, riggar högtalare och rullar ut banderoller, med krav på allt från stopp till folkmord till klimaträttvisa.

Men en grupp med tio fotografer som samlats bredvid bryr sig inte om den växande manifestationen. De flockas kring en ensam gråhårig pensionär med Palestinaflaggor och följer honom vart han än går på torget.

Gholamreza Harati deltog i revolutionen i Iran och flydde till Sverige i mitten av 80-talet. Han är en välkänd profil i Palestinarörelsen, alltid längst fram med flaggor i båda händerna. Högljudd, orädd och ständigt på plats, trots polisens återkommande avvisningar. I ytterhögerns alternativmedier har han blivit en följetong.

De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier.

”Kryckmannen” kallar de honom. När den Sverigedemokraterna närstående mediekanalen Riks publicerar videor från manifestationen handlar de bara om honom. Korta klipp som paketeras för Facebook, Youtube och Tiktok.

I en av filmerna hör man Gholamreza upprört svara Riks reporter, fotomodellen Melina Hebelius, att han känner sig förföljd och tänker polisanmäla dem.

– De hotar mig, de ringer mig sent på kvällen och natten. De ljuger om mig på sociala medier, säger Gholamreza in i kameran och pekar på fotograferna.

”Kryckmannen: Jag kommer anmäla dig!” blir Riks rubrik för sin tionde film om honom.

Riks är inte ensamma om sin fixering vid Harati. På sociala mediet X har någon skapat ett falskt konto i hans namn, där filmerna om honom sprids. Hans namn och hemadress har lagts ut på sajten Invandrarkollen. Någon har smygfilmat honom utanför hans hem i den förort han bor.

– Jag hotar aldrig någon tillbaka. Det är för att ur min mun kommer bara politiska slagord, berättar Gholamreza Harati för Flamman.

– Men de tjänar pengar på att skriva om mig.


En av dem som skapar filmer om Gholemreza är den frilansande högeraktivisten Christian Peterson. Trots sin bakgrund i nazistiska Nordiska motståndsrörelsen är Peterson en återkommande gäst i Riks intervjusoffa. Men han säljer även egenproducerade inslag till kanalen. Ett sådant inslag var hans film från Återvandringskonferensen i Milano i våras, som Flamman rapporterade från.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 16 september, 2025

Kära regering – kalla inte demonstranter för ”odjur”

Den moderata utrikesministern Maria Malmer Stenergard delade ett inlägg som kallar Palestinademonstranter för ”odjur”. Foto: Stefan Jerrevång/TT.

Medan FN förklarar att Israel begår folkmord riktar politikerna inte sin ilska mot förövarna – utan mot demonstranterna för barns lika värde.

”Sverige är under en värderingsattack.”

Så skrev kristdemokraterna Ebba Busch och hennes nya toppnamn Alice Teodorescu Måwe i en debattartikel i helgen. Där uppmanade de till ”hårdare tag mot Palestinarörelsen”, som de menar har stått för en ”tsunami av hat mot judar”, samt ett ”dominans­beteende och krav på under­kastelse”.

Åtgärdslistan är lång: fler ska lagföras, demonstrationer ska flyttas, arrangörer svartlistas, och personer med dubbla medborgarskap – som jag själv – ska kunna fråntas sitt svenska pass. ”Den som agerar våldsamt eller uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism uppvisar inte god vandel”, konstaterar de.

Nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I går kväll fick vi en uppvisning i vad som kallas bristande vandel. Ett tiotal personer demonstrerade på Östermalm utanför Bajit, det judiska kulturcentrumet. Anledningen var att föreningen Med Israel för fred hade bjudit in en soldat från Israels armé att föreläsa. På scenen stod alltså företrädaren för en krigsmakt som just nu anklagas av FN för att begå folkmord. På plakaten stod ”IDF-soldater = krigsförbrytare” och ”Alla barn är lika värda”.

Ändå var det demonstranterna som politikerna gick till storms mot. Först spred Judiska ungdomsförbundet (JUS) en bild på demonstranterna med texten: ”Det spelar ingen roll vem avsändaren är, och det spelar all roll vad kontexten är. Att ställa sig med detta framför den judiska skolan när barn går hem är rakt av antisemitiskt.”

Utrikesministern Maria Malmer Stenergard (bilden) delade inlägget med texten: ”Det här handlar inte om yttrandefrihet, utan om att skapa skräck och rädsla hos barn som bor i Sverige. Vars familjer i generationer har blivit förföljda. Jag känner bara avsky mot dem som gör detta.” Inlägget delas av Ebba Busch, som även kallat helgens demonstrationer för en ”lynchmobb” i TV4 Nyhetsmorgon.

Gruppledaren för den moderata riksdagsgruppen Mattias Karlsson (bilden) tar i ännu hårdare: ”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur.” Inlägget delas av Maria Malmer Stenergard. Oppositionsledaren Magdalena Andersson stämmer in och kallar demonstrationen ”djupt olämplig”.

Men demonstrationen ägde rum efter att barnen redan gått hem. Och nog är rätten att demonstrera mot den israeliska krigsmaskinen en fråga om yttrandefrihet, Maria Malmer Stenergard?

I dag släppte FN en rapport som hävdar att Israel begår folkmord i Gaza. Kommissionen menar att fyra av fem folkmordshandlingar har utförts – massdödande, svårt fysiskt och psykiskt våld, skapande av livsvillkor som leder till förintelse, samt åtgärder som förhindrar födslar – och pekar på både israeliska ledares uttalanden och arméns agerande som bevis på folkmordsavsikt.

Dessa handlingar stöds av den orwellskt benämnda organisationen Med Israel för fred. Flamman har tidigare uppmärksammat att de bjudit in bosättarlobbyisten Eugene Kontorovich, som dessutom har gästat riksdagen på Kristdemokraternas inbjudan. Nu en IDF-soldat.

Den senaste veckan har Sverige diskuterat mordet på högerdebattören Charlie Kirk och förföljelsen av civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin i en mörk gränd, och många har kallat till besinning. När ledande politiker kallar demonstranter för ”odjur” och får backning av utrikesministern är det uppenbart att man inte alls värnar det demokratiska samtalet, utan försöker få sina motståndare att hålla käften.

Läs mer

Så vem är det som ”uttrycker hat, hot eller stöd till terrorism”? I går var det ni: Ebba Busch, Alice Teodorescu Måwe, Maria Malmer Stenergard, Mattias Karlsson, Magdalena Andersson, Med Israel för fred.

Det är ni som brister i vandel.  Skyltar med ”Alla barn är lika värda” gör det däremot inte.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 16 september, 2025

Protesterade mot IDF-föredrag – kallas ”odjur”

IDF-soldaten Eldar Maider (t.v.) och Hillelskolan i Stockholm (t.h.). Foto: Privat / Judiska ungdomförbundet.

Såväl utrikesministern som flera riksdagsledamöter har kritiserat gårdagens demonstration utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Nu kan Flamman berätta att en föreläsning med en israelisk soldat ägde rum samtidigt – och att demonstrationen ägde rum efter skoltid.

På måndagskvällen samlades ett tiotal personer på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm. Två bar på en banderoll med texten ”IDF-soldater = krigsförbrytare”, och organisationsnamnet Judisk antisionistisk allians. En äldre man höll i ett plakat med texten ”Alla barn är lika värda”.

Strax därpå gick Judiska ungdomsförbundet (JUS) ut med kritik mot manifestationen:

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)