Okategoriserade 03 juni, 2010

Haiti: vad reser sig ur ruinerna?

Katastrofen har redan inträffat. Haiti, ett av jordens fattigaste länder drabbades av detta sekels värsta naturkatastrof. Vad reser sig ur ruinerna? Flammans Dick Emanuelsson besöker ett Haiti mitt i dragkampen mellan stormakterna och den nya vänsterns Latinamerika.

Det är lördag och marknad på flera platser i Port-au-Prince vilket gör att trafiken står still i den 40-gradiga hettan. Men jag har följt råden att leja en kille som skjutsar omkring mig på motorcykel. Med honom reser jag runt i huvudstaden i ett par dagar för att filma och dokumentera den värsta förstörelsen jag har sett som reporter i Latinamerika.
I kvarter efter kvarter står hus i alla slags vinklar medan andra med alla sina våningar har rasat samman som om de vore ett dragspel som smällts ihop. Det mesta i stadens centrum, 13 kilometer från jordbävningens centrum rasade eller skadades. Överallt demoleras de hus som är livsfarliga att bebo medan andra, som anses möjliga att leva i, ska repareras. Vad som mest gör intryck är att de skrangliga kartonghusen upp efter bergen, står kvar nästan allihop, dessa rangliga och i normala fall rent livsfarliga hus att bo i. Finansministeriet, däremot har kvar bara fasaden och skylten som visar att här fanns en gång nyliberalernas högkvarter.

En tunn kvinna
i en öppen badrock går naken som i trance mot trafiken och min motorcykel-ordonnans Olevy Jeantus säger att det är en allt vanligare syn i huvudstaden. De fysiska skadorna ser man i form av människor med amputerade armar, ben eller andra skador. Men de psykiska trauman i massomfattning som jordbävningen orsakade är nu ett stort medicinskt och socialt problem
– Många människor har psykologiska problem. Du ser och hör dem när de går omkring och talar för sig själva och många reagerar på icke adekvat sätt. Jordbävningen har lämnat djupa spår och sår och med tiden kommer dessa problem att förvärras, säger läkaren Patrick Dely.
Han är en av 700 unga fattiga haitier som har utexaminerats vid den Latinamerikanska Medicinska Högskolan (ELAM) i Havanna. Han befann sig på Kuba för en fort- och specialistutbildning när jordbävningen på Haiti ägde rum. När han såg TV-bilderna från katastrofen strömmade tårarna fram.
– Jag sa för mig själv; om jag lever så är det för att mina landsmän behöver mig. Jag kan inte sitta här och dränka mig i tårar utan måste bege mig till Haiti för att bistå mitt folk.
Vi svettas kopiöst under presenningen som utgör ett tak för massor av tält i de kubanska hälsovårdsarbetarnas läger i Port-au-Prince. De har upprättat ett läger vid det gamla militärsjukhuset som redan innan jordbävningen hade tagits över av de 700 kubanska läkarna och övrig sjukvårdspersonal. De var och är en etablerad institution som alla haitier känner till. Inte så konstigt eftersom 70 procent av den allmänna sjukvården i Haiti låg under den kubanska hälsovårdsbrigadens ansvar innan tragedin den 12 januari i år. Med jordbävningen anlände ytterligare flera hundra kubanska läkare, men också en brigad av latinamerikanska läkare som hade utbildats på ELAM.
– En sak är att se tragedin på TV. En annan är att uppleva den rent fysiskt, säger Dely. Det handlar om platser där du som liten grabb lekte och växte upp. Dörrar där du gick in i hus där du hade vänner men som inte längre finns. Min skola där jag studerade är puts väck.
Han hade bara tre veckor kvar av sin fortbildning när jordbävningen inträffade och för kubanerna var det mer eller mindre en ”naturlag” att snabbt bege sig till Haiti.
– Att arbeta tillsammans med dem som har utbildat mig var ett privilegium under en smärtsam ”praktik” som naturkatastrofen orsakade mitt land, sammanfattar han medan den kubanska salsan denna lördagseftermiddag hörs allt starkare.
Det första planet med hjälp efter katastrofen kom från Venezuela. En halvtimme senare landade kubanerna. Alla jag talar med menar att hjälpen från de fattiga länderna i Karibien och Sydamerika överträffade allas förväntningar. Särskilt med tanke på dessa länders egna ekonomiska problem har förvärrats än mer av den internationella krisen.

I Port-au-Prince träffar jag en av veteranerna i Haitis folkrörelsevärld, Camille Chalmers. Chalmers ekonom, sociolog är också ordförande för den Haitianska Plattformen för en Alternativ Utveckling (Haitian Platform advocating alternative development, PAPDA). PAPDA är ett nätverk för den haitiska folkrörelsen.
Chalmers berättar varför kritiken mot USA:s hjälparbete är så stark bland hans landsmän.
När jordbävningen skakade Haiti strömmade solidariteten till från hela världen. Medan Latinamerika och Karibien skickade livsmedel och läkare skickade USA 15 000 marinsoldater. Fyra stora krigsfartyg och stridsflyg ockuperade Port of Princes hamn och flygplats. Det gjorde att franska och andra hjälpfartyg inte kunde angöra hamnen under två dagar vilket fick till följd att haitier avled av sina skador, säger Chalmers dystert.
Bara några veckor innan intervjun i Port-au-Prince genomfördes under FN:s regi i USA en ”givarkonferens”, som bara namnet antyder en förnedring av nationen Haiti.
– Vi haitier kände och känner en stor indignation. Sedan 2005 har en rad ”givarkonferenser” genomförts och det har naturligtvis inte haft något som helst resultat för Haitis folk. Psuedogenerositeten känner inga gränser. Många gånger utbetalas inte ens dessa pengar. I april 2009 genomfördes en givarkonferens i Washington under överinseende av Bill Clinton och Världsbankens chef som lovade 400 miljoner dollar. Den 12 januari 2010 hade de endast utbetalat 72 av dessa 400 miljoner dollar. Sarkozy kom hit och lovade 346 miljoner dollar i katastrofhjälp men i den summan drog han av Haitis utlandsskuld till Frankrike och den disponibla summan blev till slut bara 140 miljoner dollar. Det är mer en massmediashow än reella uttryck i verkligheten.

Massmedia gjorde stort väsen av beslutet i USA:s kongress om att under en tioårsperiod utbetala 2,4 miljarder dollar till Haiti. Men de uppgav inte, att av de 2.4 miljarder dollarna utbetalades en tredjedel, men inte till Haiti utan till USA:s armé för sin ”humanitära intervention” efter den 12 januari, påpekar Chalmers.
USA:s utsugning av Haiti är dubbelt destruktiv. 1980, under Ronald Reagans presidentperiod startade en nyliberal offensiv som kulminerade med frihandelsavtalen NAFTA och CAFTA. Det inhemska jordbruket slogs ut av importvaror. Arbetslösheten ökade i hundratusental, och landet förlorade stora delar av sin arbetskraft – till USA.  
– En nyligen publicerad ekonomisk rapport om haitierna som lever och arbetar i USA, visar att dessa tillför USA:s BNP 21 miljarder dollar per år. Den federala skatt som de betalar till statskassan uppgår till sju miljarder dollar per år. Och så är det för de flesta länderna i Syd, de tillför Nord rikedomar och mänskligt kapitalflykt i form av läkare med flera yrken som rekryteras till Nord och på så sätt förhindrar att landet utvecklas.
Detta är en politik som fortsätter också på Haiti. Frihandelsavtalen som slår sönder det haitianska jordbruket framtvingar en intern migration från landsbygden till städerna. Där har fattiga människorna inte någon annan utväg än att acceptera vilka arbeten som helst.
– De utnyttjar konsekvenserna av den ekonomiska utarmningen som vi är ett offer för. De vill förvandla Haiti till en bas för skattefria zoner, utnyttja en superexploaterad arbetskraft som i gränstrakterna till Dominikanska republiken producerar textiler för export till USA men där företagen betalar miserabla löner.
Den modell stormakterna och Världsbanken kommit överens om innebär fortsatta privatiseringar av den offentliga sektorn eller statliga företag. En total nedmontering av offentlig utbildning, sjukvård och stöd till jordbruket. Landet förlorar hela sin nationella suveränitet, säger Chalmers. Den haitiske aktören är helt utanför scenen.

Papegojan väckte mig
halv sex med sitt starka kraxande. Jag svett
ades trots att jag bara hade ett tunt lakan som jag skylde kroppen med inne i tremannatältet. Den första tanken som slog mig var en fråga; finns det fortfarande en liter vatten kvar i den underjordiska tanken för att skölja av mig vägdamm och svett?
Det var min tredje dag i tältlägret som den haitiska landsorganisationen CTH hade organiserat i sin trädgård dagen efter jordbävningen. Här hade Wanja Lundby-Wedins kollega, LO-ordföranden Paul Loulou Cherrý, organiserat ett tältläger som den 13 januari samlade ett par hundra familjer. De skyddade sig hjälpligt mot sol och regn med hjälp av några plastskynken eller det som då stod till buds vid katastrofen. ”Mitt hus rasade samman, så jag och flera andra kamrater i CTH hade ingen annan utväg än att organisera ett läger här i CTH-högkvarteret”, hade den två meter jättelike fackföreningsledaren sagt när han plockade upp mig på bussterminalen. Och här, tre och en halv månad efter jordbävningen, fanns det fortfarande ett hundratal familjer kvar som i likhet med Paul Loulou har ett tält som sin nuvarande bostad.
Gästfriheten och vänligheten hos haitierna bryter bjärt mot internationella mediers ytliga rapporter om våld och plundringar. De som har använt och utmärkt sig för att bruka våld är USA-trupperna som tror att de snarare är i Irak än i Haiti, säger alla jag pratar med.
Gryningen börjar sända sina första strålar över muren i CTH-lägret och jag går till vattentanken och lyfter bort det tunga plåtlocket och kastar ner den lilla plasthinken som är bunden i ett snöre. Det hörs ett torrt ljud när hinken slår emot cementbottnen på tanken och jag känner paniken torna upp inombords. Jag vickar med snöret och tror att jag i tankens mörker ska kunna vicka in lite vatten. Men hinken har kanske tre droppar när jag drar upp den.
– Kom så ska jag visa dig, säger en haitier som dyker upp från ingenstans. Han tar hinken och kastar den inåt tanken i stället för rakt ned.

– Tanken är byggd
med smygvinkel, berättar han och hissar upp en nära full hink och morgonens dusch är räddad. Jag slår ifrån mig tanken om att här har kanske en och annan råtta har rasat ned och upplösts i vattnet som jag ska tvätta min lekamen med . . .  
Vattenfrågan var akut efter katastrofen och är det fortfarande. Stora delar av huvudstaden har fortfarande inget vatten utan får någon gång i veckan sina plastfat fyllda av tankbilar. Elektriciteten är avstängd mellan 06.00-22.00 vilket gör att många använder bensindrivna aggregat. Ved är det nästan omöjligt att få tag i eftersom någon skog att hugga ned inte finns på Haiti. Två procent av de 27 000 kvadratkilometrarna har skog, allt annat är kalhugget. Detta dystra faktum gör att vädret är lika nyckfullt som en svensk industrisemester. Men i Haiti betyder det många gånger naturkatastrofer i form av skyfall eller stormar.
Jag far ner till ett av de stora tältlägren i Port-au-Princes centrum med tusentals familjer och hoppas att regnperioden, som inleds i maj, inte ska börja i förtid.
– Hey, Mister! Är det du som är Sean Penn? frågar på knagglig engelska några tonåringar i lägret.
– Va?! Sean Penn?! frågar jag på lika knagglig engelska och helt perplex för jämförelsen.
Min motorcykelordonnans, Olevy Jeantus, skrattar och säger att den kände skådespelaren, kompis med Chávez och den kubanska revolutionen, mannen med ett solidariskt patos som få, befinner sig på Haiti sedan i mitten av januari. Han är verksam på en av huvudstadens tidigare fashionabla golfbanor där mer än 50 000 haitier lever i tält. Nu sliter han som aldrig förr för att rent fysiskt bistå detta folk och har för att förflytta sig, helt sonika lagt beslag på en av golfbanans batteridrivna bilar. Några veckor senare läser jag i en CNN-intervju att Sean Penn mycket riktigt befinner sig på Haiti, fri från närgående paparazzifotografer. Vid intervjun var han indignerad för att en 15-årig kille som lidit av difteri och som Penn under en vecka hade försökt få kurerad på olika sjukhus, kliniker eller Röda Korset, avled i armarna på USA-skådespelaren. Sjukhusen hade inga mediciner.
– Det kommer inte att finnas ett Haiti att återuppbygga om det inte finns några människor kvar, är Penns bittra slutsats.

Efter fyra dagar
i Haiti tar jag bussen till Dominikanska republiken men återvänder bara efter två dagar till gränsen till Haiti. Hundratals personer från grannlandet, som den 28 april 1965 invaderades men aldrig blev militärt besegrade av de 42 000 Gröna Baskrarna, genomför en solidaritetsaktion med Haitis folk och mot USA:s militarisering av Latinamerika och Karibien.
Det är 45 år sedan invasionen av Dominikanska republiken och Narciso Conde, som deltog i det framgångsrika väpnade upproret den 24 april 1965 i Santo Domingo mot militärdiktaturen, säger att ”historien upprepar sig nu om vi inte sätter stopp för USA:s krigsplaner i Latinamerika och Karibien”.
Det saknar inte symbolvärde att just 2010 är 200-årsjubiléet för självständigheten för många latinamerikanska nationer. Och av alla länder var det först Haiti som avskaffade slaveriet, genom ett revolutionärt befrielsekrig mot kolonialmakten Frankrike (1791-1804). Straffet för slavarnas uppror blev hårt: den unga nationen Haiti isolerades och krävdes på ersättning av Frankrike.
– Imperiets svar mot det segerrika slavupproret 1804 var att isolera landet helt och hållet från kontinenten, en isolering som vi ännu inte har lyckats att ta oss ur. Därför måste vi arbeta hårt för att återknyta Haiti med folkens kamp i Latinamerika, understryker Camille Chalmers.
Trots den obegripliga tragedin den 12 januari i form av mänsklig och materiell förstörelse, finns det nu en möjlighet att bygga ett nytt demokratiskt Haiti. För att komma ur krisen måste dessa strukturella defekter ersättas, ägarkoncentrationen måste brytas, en genomgripande jord och bostadreform genomföras. Rätten till vatten, mat, tak, utbildning och hälsovård är fundamentala krav som måste stå i förgrunden.
– Men det är helt nödvändigt, om vi vill skapa ett Nytt Haiti, att skapa nya politiska och sociala krafter. Dessvärre har vi en politisk klass som är totalt underordnad Imperiets diktat. I visionen av en ny nation så tittar den mer mot Washington än inåt i sitt eget land. Därför måste vi främja framväxten av ny folklig politisk kraft och uttryck, tillägger Camille Chalmers.
Där måste andra relationer upprättas mellan staten och folket.
– Inom de närmaste månaderna kommer vi att utlysa ett Folkens Parlament som ska lägga fram ett kollektivt svar på den nuvarande politiska och sociala situationen där vi i grova drag definierar det land vi vill bygga.

Målsättningen är
att processen ska föra samman den massiva opposition som växte fram efter störtandet av diktaturen Jean Duvalier 1986. Det är inte lätt. En av de saker som splittrar den är förhållandet till ex-president Jean-Bertrand Aristide. Camille Chalmers och PAPDA har en kritisk syn på Aristides tre presidentperioder. Aristide växte fram som ett autentiskt folkligt alternativ när han vann valet 1990.
– Men redan efter några månader insåg vi att den enorma uppslutningen kring personen Aristide inte innebar ett politiskt projekt. Mycket förvirring och obeslutsamhet blev följden. Trots det genomfördes flera viktiga reformer och svaret på det blev en brutal blodig statskupp. Statskuppens mål var att slå sönder den starka folkliga rörelse som hade vuxit fram kring Aristide.
– Efter tre år i exil återvände Aristide med en annan vision och politiskt projekt. USA och IMF påtvingade Haiti ett strukturprogram i ett läge där de politiska styrkeförhållandena hade förändrats markant. Folkrörelsen var sönderslagen och d
e viktigaste politiska ledarna hade av USA erbjudits exil och andra förmåner. Aristide fann sig därför mer eller mindre ensam och på den andra sidan hade han Imperiet och den inhemska oligarkin som motståndare.

Nu valde han att,
istället för att mobilisera folket, genomföra vad USA och IMF krävde, att liberalisera handeln och öppna Haiti för de transnationella företagen.
Camille Chalmers och PAPDA har kritiserats starkt för att ha krävt president Jean-Bertrand Aristides omedelbara avgång 2004, samtidigt som de förkastade varje form av utländsk intervention i Haiti. USA-invasionen 2004 som stöddes av Frankrike och Canada krossade alla haitiska politiska alternativ.
Nu försöker de haitiska folkrörelserna i sin kamp övervinna två centrala problem – att återknyta den politiska representationen med folket, och att integrera Haiti med hela Latinamerikas kamp och den bolivarianska rörelsen. Camille Chalmers ord klingar av en haitisk verklighet som varat i två sekler.
– Vårt motto är att ta till strid.

Ledare 25 augusti, 2025

Varför Vänsterpartiet alltid bråkar

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat meddelade i helgen att man lämnar Vänsterpartiet. Foto: Oscar Olsson/TT.

Stalinism mot trotskism-narcissism – underhållningsvärdet är stort när V-fraktionerna drabbar samman. Men bakom glåporden finns en verklig konflikt om partiets vägval – att få igenom politik, eller ha rätt från sidlinjen.

”Småborgarrevisionister kan aldrig bygga partiet”, sjöng Knutna Nävar på 70-talet. ”Splittringen var en bra sak. Det rensade bort dem som hindrade förbundets politiska utveckling.”

Nu haglar glåporden än en gång.

Vänsterpartiets kultur är ”stalinistisk”, sade Lorena Delgado Varas på presskonferensen där hon och Daniel Riazat meddelade att de lämnar partiet. Partiveteranen Ali Esbati kontrade på Facebook: ”Alla vet att det bästa botemedlet mot fascism, folkmord och kapitalistisk exploatering är att maximera antalet trotskistiskt-narcissistiska alternativ.”

Stalinism mot trotskism-narcissism alltså.

Konflikten har pågått åtminstone sedan 2022, när Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat skapade rubriker med sina flaggor för PKK och dess syriska systerorganisationer YPG och YPJ i Almedalen. Någon som minns vad Nooshi Dadgostars tal handlade om? Nej, just det.

Det handlar alltså om mer än vårdslösa delningar i sociala medier, som Lorena Delgado Varas dessutom backade från. Men i Vänsterpartiet kan minsta gräl göras till en existentiell fråga. Även när Björn Alling skrivit att Nooshi Dadgostar ”slickar sioniströv” för att hon beklagade de israeliska dödsfallen under terrordådet den 7 oktober 2023, startades en namninsamling.

Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Man kan tycka att det finns viktigare saker att utmana ledningen om än rätten att vara bufflig. Men som journalist ska jag inte klaga. Det är oerhört lätt att berätta om konflikterna, med alla öppna inlägg i sociala medier. Det hade kunnat vara ett tecken på högt i tak, men situationen är bortom det. Riazat och Delgado Varas har suttit i partistyrelsen, med uppdraget att förverkliga demokratiskt fattade beslut – inte underminera dem.

Att ställa upp som motkandidater i en öppen process hade varit något annat, men där hade de sannolikt förlorat. I stället agerar de som en fraktion och saboterar de budskap som partiet har valt att fokusera på – men utan det mandat som ledningen fått från medlemmarna.

Deras linje är nämligen i minoritet. Problemen med antisemitism skylls på att man viker sig för borgerliga medier, men som rapporten Antisemitism i Sverige (2020) visar är Vänsterpartiets väljare minst antisemitiska av alla. Så när riksdagsledamöter försöker hitta rationella skäl till att vandalisera Anne Franks staty i Amsterdam – ett av flera tanklösa utspel från Delgado Varas – skadar det partiet inför de egna väljarna.

Efter att ha blivit ombedd att lämna sina uppdrag backade hon kampanjen ”Folkets röst”, som menar att Vänsterpartiet inte förtjänar röster om det vore val i dag. I vilket annat parti hade det varit möjligt för en styrelseledamot?

För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig.

Att ett sådant minimumkrav på lojalitet kallas ”stalinism” säger en del om den individualistiska kultur som odlats i Vänsterpartiet, vilket Daniel Swedin sätter fingret på i Arbetet (25/8). Det verkar paradoxalt – socialister ska ju vara kollektivister – men det finns förklaringar. I ett parti med många akademiker, och svag förankring i fackföreningsrörelsen, blir teoretiska principer viktigare än vardagliga kamper. I jämförelse med världsrevolutionen framstår 112 kronor mer i bostadsbidrag inte bara som futtigt, utan som en muta från kapitalet för att söva arbetarna.

I Katarina Barrlings avhandling Partikulturer (2004), som bygger på anonyma intervjuer med partimedlemmar, visar hon att partiet inte bara ser sig som ideologiskt oppositionellt, utan även inför riksdagens ordningsregler och sina egna valda representanter. ”Den starka ställning individen har och tillmäter sig själv inom vänsterpartiets grupp existerar delvis på bekostnad av känslan för gruppen som en helhet”, skriver hon. No shit.

Socialdemokratins kompromisskultur avfärdas däremot av intervjupersonerna som ”terapeutisk”, vilket förklarar varför Reformisternas stoiska oppositionsarbete är så chockerande till vänster. Tanken att man kan åstadkomma mer med lojalitet och tålamod, även om resultatet dröjer, verkar främmande.

Det här försökte Jonas Sjöstedt bryta med 2012 när han tog över efter Lars Ohly som partiledare. Att ha rätt från avbytarbänken skulle inte väga tyngre än att vinna. Socialismen skulle inte bestå i renlärighet, utan i att göra skillnad.

Men en stridbar femtedel av partiet har inte accepterat kursen. För dem är varje kompromiss ett svek mot socialismen, och därför blir också varje konflikt så blodig. Delgado Varas och Riazat kallar nu partiet ”socialdemokratiskt”, och det är i grunden korrekt. Efter Sovjetunionens fall accepterade man slutgiltigt den parlamentariska demokratin, och erkände därmed att Karl Kautsky hade rätt och Lenin hade fel. Det vore skönast om alla, inklusive Jonas Sjöstedt, rev av Lenin-plåstret och erkände detta rakt ut.

Flammans utrikesredaktör Jonas Elvander har beskrivit hur samma konflikt utspelade sig vid grundandet av Podemos och Syriza, mellan det nya ledarskapet och den ”’konservativa vänster’ som nästan njuter av nederlag och som mest av allt räds att få reell makt”.

Men en sådan tydlighet från ledningen skulle kräva mer pondus och rättframhet. I stället för att lägga fram en klar ideologisk linje försöker man tysta ned konflikterna, vilket öppnar för spekulationer. I en tid – och ett parti – där individer kan få brett genomslag i sociala medier kan organisationer inte vara tysta med hänvisning till personalärenden. Det har vi inte minst sett med den sparkade statsepidemiologen Magnus Gisslén, som fått spela mot öppet mål i kritiken mot sin forna arbetsgivare.

Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv.

Från utomparlamentariskt håll menar man att ledningens valhänthet säger något om partiets svaga förankring i ”rörelser”, men det är bara delvis sant. Visst var Vänsterpartiet passivt när demonstrationerna för Palestina inleddes. Man hamnade i baksätet till obskyra Instagramkonton och arrangörer som spred konspirationsteorier om LVU och ett spindelnät av mäktiga ”Aron”.

Samtidigt är ”Folkets röst” inte en rörelse. Det är en handfull individer som trots medialt genomslag knappt skrapat ihop 2 500 av de 300 000 underskrifter de hade som målsättning. Samma sak gäller de nya utbrytarpartierna, och troligen även Delgado Varas och Riazats utlovade nya projekt. De är alla perfekta exempel på ”hyperpolitik”, som historikern Anton Jäger kallar kombinationen av extrem politisering och avsaknad av massbas i de sociala mediernas tidevarv, mer fokuserad på lajks än på långsiktiga resultat.

Läs mer

Vänsterpartiet däremot är en rörelse – den största till vänster om socialdemokratin. Som på oändliga möten, från fika i hyresgästlokaler till årskongresser, formar den politik som riksdagspolitikerna ska genomföra.

Att krafter utanför partiet – de må vara stalinistiska, trotskistiska eller anarkistiska – som tillsammans på sin höjd samlar några tusen individer, vill att partiet driver en annan politik är inte någon rörelseposition. Tvärtom bygger det på tanken att färgstarka personligheter ska bryta mot demokratiska beslut för att man själv ska få spegla sig i deras åsikter.

Men så fungerar inga rörelser som vill bli varaktiga. Medlemmarna måste kunna lita på att politikerna företräder politiken som röstas fram, annars är det inte lönt att vara aktiv. Ett fungerande parti behöver livlig debatt, men också dygder som tålamod, lojalitet och respekt. Annars blir man aldrig mer än en samling rättänkande gnällspikar vid sidlinjen.

Diskutera på forumet (1 svar)
Inrikes 25 augusti, 2025

Palestinsk skådespelerska nekad visum till Sverige: ”Pinsamt”

Ranin Odeh har tidigare besökt Sverige såväl som 15 andra länder och alltid återvänt till hem till Palestina. Foto: Frihetsteatern.

Ranin Odeh, 33, får inte besöka Bokmässan i Göteborg – trots att hon varit i Sverige flera gånger, och jobbar med svenskstödda Frihetsteatern på Västbanken. Myndigheterna räds att hon ”saknar tillräcklig stark social anknytning till hemlandet”.

När israelisk militär stormade Frihetsteatern i flyktinglägret Jenin på norra Västbanken i december 2023 – för andra gången det året – lovade den palestinska skådespelerskan Ranin Odeh inför SVT:s kameror att ”fortsätta vad som än händer oss”, trots att hennes kollega Ahmed Tobasi blivit bortförd och svårt misshandlad av soldater samma dag.

33-åriga Ranin Odeh har turnerat världen runt, och varit i Sverige flera gånger förut – 2021, 2019 och 2018, inbjuden av Frihetsteaterns vänförening i Sverige. På schemat inför hennes planerade besök i Sverige denna höst stod ett samarbete med Clowner utan gränser, en visit hos Stockholmsteatern Unga Klara, och ett framträdande på bokmässan i Göteborg.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 25 augusti, 2025

Magnus Bjerg Sturm: Du hade älskat att vara här

Tänk om du kunnat följa med och dyka efter vrak. Foto: Magnus Bjerg Sturm.

Vi unga tänker mest på döden. Sju av tio gör det varje månad eller oftare – jag är en av dem. Efter ett livsfarligt museibesök på 30 meters djup stiger döden, livet och sorgen upp till ytan med mig.

Trots att vi unga svenskar är de som känner oss mest obekväma med att prata om döden, tänker vi också mer på den än någon annan åldersgrupp, visar en färsk rapport.

Tankarna våldgästar alltid när man minst väntar dem.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 25 augusti, 2025

Vet du vad som är horribelt, Ebba Busch?

Undernärda tvååringen Yazan Abu Ful sitter i sitt familjehem i flyktinglägret Shati, Gaza stad, den 23 juli 2025. Foto: Jehad Alshrafi./AP/TT.

Barn som svälter i Gaza. Flickor som utvisas till könsstympning. Familjer som förlorar allt för att regeringen stänger dörren. Det är förfärligt, Ulf Kristersson. Inte att Greta Thunberg seglar med mat.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Flickan mitt emot mig sorterar pärlor för att välja ut till ett armband. Hon är duktig i matte, men ändå lägger hon samma pärlor i olika högar, om och om igen. Efter en stund förstår jag. Flickan väljer inte ut pärlor för att göra klart sitt armband. Hon försöker stanna tiden. Framtiden är nämligen den här flickans fiende.

Hon är ny på min mottagning, men hennes situation är tyvärr inte ny för mig. Jag är psykolog och arbetar med barn som varit med om krig och förföljelse. Det som är ovanligt för mig är att flickan är född i Sverige och har bott här hela sitt liv. Hon går på mellanstadiet, fortfarande mer flicka än tonåring. Favoritämnet är idrott och allra roligast är spökboll. Hon är blyg men ler brett när jag frågar om hon vunnit någon gång.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande.

Nästa vecka ska hon och hennes mamma utvisas. Mamman har arbetat i Sverige sedan innan flickan föddes, men nya lagar har gjort dem papperslösa. När flickan inte hör säger mamman: ”Min dotters säkerhet är allt som betyder något.” Hon har till och med bett oss – väl medveten om att vi skulle säga nej – att omskära flickan här, under trygga förhållanden. Hon vet att så fort de landar i hennes hemland kommer släktingarna att göra det, utan bedövning och med risk för infektioner. I Migrationsverkets beslut står att det är olagligt med omskärelse i mammans hemland och att det därför inte finns något hinder för mamman och flickan att återvända dit. Vad de inte förstår är att en brutal tradition är så mycket större än lagar på papper.

Min nästa patient är ett barn i förskoleåldern. Barnet lagar mat vid en träspis och matar en docka och säger: ”Det var allt vi hade. Det finns ingen mer.” Plötsligt stannar hon upp och ser plågad ut. Hon flimrar med ögonen och är inte kontaktbar. När flickan är tillbaka berättar hon att vi måste hitta en ficklampa, för bomben har gjort det mörkt. Flickan och hennes familj har just evakuerats från Gaza. Hennes föräldrar har trots svält och bombanfall lyckats hålla barnen vid liv och ta sig ut till säkerhet. De berättar om hur de ansträngt sig för att barnen ska känna trygghet nog att börja leka igen. Jag tänker att de borde få ett Nobelpris i föräldraskap.

Jag får ofta frågan om det krävs särskilt kunskap för att arbeta med barn från ”andra kulturer”. Jag vet inte hur jag ska svara. För smärta gör ont i alla kroppar. Skräck är outhärdligt för alla. Skratt bubblar lika skönt i allas magar.

Men kanske finns en outtalad föreställning: att barn med lite mörkare hud inte känner lika stark rädsla när en vuxen skär dem i underlivet? Att barn som växt upp i krig inte plågas lika mycket av mardrömmar än lite ljusare barn från 200 år av fred. Att föräldrar från andra länder tar mindre ansvar.

Läs mer

Hur ska jag annars förstå att flickan med pärlorna utvisas till ett land hon aldrig varit i och där hennes underliv kommer att skäras sönder? Eller att de flesta av oss inte gör mer för att pressa regeringen att hjälpa barnen och familjerna i Gaza?

Samtidigt såg vi i somras hur migrationsministern försvarades när det avslöjades att hans barn varit aktiv i en högerextrem organisation. Ingen ifrågasatte hans föräldraskap, ingen talade om utvisning. Och när Greta Thunberg försökte bryta Israels blockad av Gaza med mat och medicin, sade vice statsministern att hennes agerande var så ”horribelt” att hon inte kan prata om det.

Min måttstock om vad som är horribelt är en annan.

För de barn jag möter är regeringens beslut avgörande. Den avgör om barn ska få trygghet, eller utsättas för lidande och fara. Om det sker av okunskap, fördomar eller likgiltighet vet jag inte. Men konsekvenserna är desamma. Barnen i Gaza, flickan med pärlorna – de betalar priset.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 24 augusti, 2025

Vänsterpartister lämnar partiet: ”Stalinistisk organisation”

Foto: Oscar Olsson/TT.

I onsdags öppnades uteslutningsärenden mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat. Nu väljer de två partiprofilerna att lämna V – och öppnar i stället för att starta ett nytt alternativ.

De två riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnar Vänsterpartiet med omedelbar verkan, meddelar de vid en presskonferens under söndagen. Båda säger också att de kommer att stanna i riksdagen.

– Det är något som vi är djupt ledsna över, något som vi önskar aldrig hade behövt göras. Vi har gett våra liv till partiet. Vi har offrat våra dagar och nätter, säger Daniel Riazat, som varit med i partiet i 19 år.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Snuskgubben är förlåten

Stig Larsson har gjort lite liv ifrån sig sedan millennieskiftet – men plockas under 2020-talet upp av ett nytt unglitterärt gäng. Foto:

Boken om Stig Larssons författarskap, ”Ett berg av liv”, är full av medhårsläsningar – men blixtrar till när provokatören själv kommer till tals.

Att skriva något nytt om Stig Larsson är en övermäktig uppgift. Lika skandalomsusad som geniförklarad har han sedan debutboken Autisterna 1979 fått rollen som omhuldat underbarn, litterär tuffing och postmodernismens galjonsfigur. Han har varit sjavig knarkare, provokatör, detroniserad som snuskgubbe. Och så i dag: upplockad av unglitterära kotterier och mysfarbor på uppesittarkvällen i Cyklopernas land. Det är också slitsamt att se bortom det här, och få syn på texten bakom personan.

Sådana anspråk har däremot de åtta essäisterna i Ett berg av liv: En bok om Stig Larsson (Diadalos, 2025). Under Kristoffer Flensmarcks och Andreas Holmströms redaktörskap skriver här poeter och kritiker, som Victor Malm, Joni Hyvönen och Mikaela Blomqvist, om Larssons verk, från dikten ”Hösten” 1964, fram till förra årets Högt och lågt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Lidandets logik – från Gina Dirawi till Donald Trump

Att genomlida smärtsamma ritualer för att uppnå ”rening” är en gammal idé som tycks ha fått en renässans. Foto: Jessie Wardarski/AP.

Från shamanska ritualer och fitnesskultens självplågeri till politiska kriser och revolutioner återkommer samma tanke: först måste allt rasa samman, sedan kan något nytt ta form. Varför tror vi att smärta är vägen till förnyelse?

Det är mitt i juli och jag lyssnar på Gina Dirawis sommarprat. Hon berättar om sin desperata jakt på ett andligt uppvaknande och att hon därför deltar i en shamansk ceremoni. Den slutar med att hon halvt medvetslös spyr i en plastpåse efter att ha andats in rapé, en traditionell örtmedicin från Amazonas. Medan hon ligger utslagen på golvet frågar hon sig: ”Måste människan gå igenom ett extremt lidande innan man når ett uppvaknande? Är vägen hem alltid genom någon typ av extrem död och återfödelse?”

Dirawis erfarenhet ligger djupt inbäddad i vår kultur. Det är inte bara självhjälpsindustrin som ser ett nödvändigt samband mellan lidande och själslig rening. Under antiken framlades denna idé i det tragiska dramat. Aristoteles skriver i Om diktkonsten att dramat skulle rena åskådarnas känslor genom hjältens lidande, något han kallade katharsis.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 22 augusti, 2025

Uteslutna vänsterpartister får stöd av upprop

Ett nytt upprop samlar hundratals vänsterpartister, med krav på att uteslutningsärendena mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat stoppas. ”Det liknar vad hamnen utsätter Erik Helgeson för”, säger undertecknaren Lars Henriksson.

”Vi accepterar inte att två av våra mest kämpande röster tystas”, står det i det brev som lades ut under fredagsmiddagen på sajten stoppauteslutningarna.se. 

Längst upp på sidan finns bilder av riksdagsledamöterna Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat, som sedan i onsdags hotas av uteslutning från Vänsterpartiet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (2 svar)
Inrikes 22 augusti, 2025

Locket på från regeringen om bosättarkontakter

Foto: Lars Schröder/TT

Gång på gång nätverkar kristdemokrater och sverigedemokrater med extremnationalistiska israeler. Men när Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard frågas ut om kontakterna duckar hon ämnet helt.

I går i riksdagen ställde vänsterpartisten Lorena Delgado Varas tre frågor till utrikesministern om det upprepade samröret med israeliska bosättare från partier inom regeringssamarbetet.

Frågorna föranleddes bland annat av att den israeliska extremisten Eugene Kontorovich bjudits in till möte i riksdagen, något som Flamman tidigare rapporterat om. Tidigare har även Arbetaren rapporterat om hur tio kristdemokratiska ledamöter reste till Israel för att träffa bosättarorganisationen KKL.

Frågorna från Delgado Varas rörde bland annat hur kontakterna påverkar Sveriges trovärdighet och handlingsutrymme i politiken gentemot Israel och Palestina, och hur ”uttalade stöd för sanktioner mot extremister som [Israels finansminister] Smotrich inte urholkas genom parallella kontakter med samma grupperingar?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 22 augusti, 2025

Framtidens färja gjuter el på vågorna – från Ekerö till Saudiöknen

Med sina svävande bärplansfärjor vill svenska Candela revolutionera kollektivtrafik på vattnet. Den energisnåla svävarpendlingen testas på Mälaren, och säljs globalt – även till Neom, det futuristiska stadsprojektet i Saudiarabien som skördat tusentals arbetarliv.

”Många av våra kunder är teknikintresserade entreprenörstyper som tjänat sig en hacka. Jag tror inte vi har någon kund hittills som inte äger minst en Tesla.”

Så sade Gustav Hasselskog, elbåtstillverkaren Candelas vd och grundare, 2021 till Dagens Industri i samband med att Wallenbergsfärens investmentbolag EQT Ventures sköt in hela 245 miljoner i bolaget. Nu i augusti fyllde man på med 80 miljoner till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)