Okategoriserade 28 oktober, 2010

”Irlands kris kräver ny ekonomisk politik i Europa”

– De flesta banker styrdes av gangsters som med hjälp av regeringens nyliberala politik försatte landet i denna djupa kris. Det säger Irlands LO-ekonom Paul Sweeney. Han är emot åtstramningspolitiken, förordar statliga investeringar och önskar ett EU som lyfter fram ett socialt Europa.

Irlands LO – Irish Congress of Trade Unions – har bara ett 20-tal anställda vid högkvarteret på Parnell Square i centrala Dublin. När utländska media ringer och vill tala med LO:s ekonomiska enhet, får de veta att han heter Paul Sweeney. Själv sitter jag under takåsen i högkvarteret och ansvarar för LO:s globala solidaritetsprogram. Pauls kontor är på andra våningen så jag går en trappa ner, för en intervju på Flammans vägnar.

Tre kriser

Paul Sweeney är en klok, vänlig man som inte sjunger med i de nyliberala ekonomernas kör.
– Krisen på Irland har idag tre sammanlänkade huvudproblem, förklarar Paul. Det handlar om en finanskris, en bankkris och en massarbetslöshet.
– Irland hade 15 års positiv ekonomisk utveckling fram till 2001, då högerregeringen under Fianna Fail-partiet, beslutade om skattesänkningar. Regeringen gav också vännerna inom bygg- och investmentbolagen möjligheter att göra stora skatteavdrag. Dessutom avreglerades banksektorn. Den överhettade ekonomin blev inflammerad. Spekulationen tog fart.
– LO kritiserade skattepolitiken. Vi framhöll att ekonomin behövde kylas ner. Regeringen borde ha fonderat pengar för sämre tider, säger Paul men erkänner att LO borde ha varit skarpare i sin kritik mot bank­avregleringarna.
– Det medförde en utlåning där vem som helst kunde låna pengar. Unga människor med låga inkomster fick låna för att köpa nybyggda hus. Men mest lånade byggbolag och fastighetsspekulanter.
Paul berättar att dåvarande finansminister Charlie McCreevy, sedermera EU-kommissionär, brukade säga att ”det som är bra företagen är bra för Irland AB”.
– McCreevys skattepolitik tillsammans med avregleringarna skapade fastighetsprisbubblan. Den nyliberala politiken förstörde ekonomin.
– Jag blev chockad av krisens omfattning hösten 2008, säger Paul. Få personer hade kunskap om situationen i banksektorn. Nu vet vi att nästan alla banker leddes av gangsters som lånade ut pengar som sjömän på fyllan. Hundar på Dublins gator hade säkert fått lånat pengar om de velat, säger Paul med sitt spontant kraftfulla språk, som ibland skapar hysteri på högerpressens ledarsidor.
Men euron och den av EU fastställda räntan bidrog väl till problemen, säger jag. Paul förnekar inte det.
– Den fasta räntan var för låg för vår överhettade ekonomi. Räntan hade varit fyra procent högre om vi fortfarande hade haft en egen valuta. Men jag är inte emot euron.
– Det här problemet hade kunnat åtgärdas om vi hade haft stark reglering av bankernas utlåning och tuffa finansinspektörer, hävdar Paul.

Ett socialt Europa

Irlands LO tog ställning för Lissabonfördraget, även om några av medlemsförbunden stod på Nej-sidan. Idag är regeringen av EU tvingad att till 2014 klara målet max tre procent budget underskott. Det kräver enorma nedskärningar som drabbar de fattiga hårdast och kan få Irlands ekonomi att bryta samman. Paul Sweeney säger att det ekonomiska läget gör honom mycket deprimerad. Han menar att EU:s treprocentmål är orealistiskt.
– Stabilitetspakten är för rigid. Länder som Irland och Grekland måste få mer tid att lösa sina problem. Men högern styr EU-institutionerna. Arbetarrörelsen måste utveckla en ny modell för ekonomisk och social utveckling i Europa.
I det så kallade Croke Parkavtalet i våras accepterade LO de genomförda lönesänkningarna i offentlig sektor, mot regeringens löfte att inte ytterligare sänka lönerna eller att avskeda någon. Högerekonomerna säger nu att avtalet måste rivas upp. Paul Sweeney varnar regeringen.
– Det vore naivt och dumt att riva upp avtalet. Det kan leda till fullständig anarki.
LO understryker att staten inte bara kan skära ner, utan måste öka sina intäkter med höjda skatter och avskaffande av många skatteavdrag. Företagsskatten, som är EU:s lägsta, skulle med marginella höjningar ge stora intäkter, säger Paul. LO vill också att staten använder en miljard euro ur nationella pensionsfonden till investeringar, ekonomisk stimulans. Men han tror inte att en isolerad keynesiansk politik skulle fungera i en liten öppen ekonomi som den irländska. Den europeiska arbetarrörelsen behöver en gemensam ekonomisk strategi. Ett nytt paradigm för ett socialt Europa, avslutar Paul.

Irlands ekonomi

455 000 registrerat arbetslösa.



14 procent officiellt arbetslösa (18 procent reellt arbetslösa enligt LO).


Statens nuvarande kostnad för bankkrisen 50 miljarder euro.


32 procents budgetunderskott år 2010 (EU:s krav: tre procent 2014).


Nedskärningar i budgeten i december 2010: regeringen talar om mellan tre och sju miljarder euro.


Förväntad emmigration 2010-11: över 100 000 personer.


Facklig organisationsgrad 38 procent.


Irlands LO har 830 000 medlemmar.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Inrikes 05 maj, 2024

Alla är vi entreprenörer

Det är arbetarkollektivet som står för innovationerna. Foto: Mrwinn/Adobe Stock.

Den individuella entreprenören tros kunna lösa allt från arbetslösheten till klimatkrisen. Men innovationskraften finns nu som alltid hos kollektivet.

I ett vänstermem som cirkulerar på nätet tittar den gamle lejonkungen och hans son Simba ut över världen. Men i stället för den afrikanska savannen sitter de framför en storstad.

– Titta Simba. Allt som solen vidrör är skapat av proletariatets arbete, förklarar Lejonkungen.

Som alla bra memer fångar den en ideologi, inklusive dess motsättningar, i en enda bild. Här ges nybörjarkursen i marxism som varje färsk vänsteraktiv får. Det är samma budskap som broderas ut i Vänsterpartiets nya partiprogram, om arbetets centralitet för att skapa välstånd.

I Disneyfilmen Lejonkungen (1994) är scenen ett överlämnande av en stafettpinne, från en åldrande regent till hans efterträdare. I memet blir det den kunskap varje kapitalägare och företagare vet om, men försöker hålla hemlig inom familjen. Att deras rikedom är skapad av andras arbete.

Invändningen sitter i ryggraden på varje högerdebattör. Men om ni tror arbetarna skapar allt välstånd och kan bygga hela storstäder, varför gör ni då inte det själva? Skapa era arbetarstyrda företag. Bygg era socialistiska hyreshus. Driv era klimatvänliga jordbruk. Koda era kommunistiska algoritmer. Vad hindrar er?

Det är en öm punkt. När Karl Marx i Kapitalet diskuterar kapitalismens framväxt är det en berättelse om hur proletariatet skapas genom att arbetande människor skiljs från produktionsmedlen. Småbrukare förlorar sin jord, statare sina torp och odlingslotter, pigor sina tjänster på gården, och sedan söker de sig alla till storstäderna för att ta lönejobb i de framväxande fabrikerna. I utbyte för sin arbetskraft får de pengar som precis räcker till mat och boende. Men, förklarar Marx, för arbetarna är arbetskraften en individuell vara. För företagsägaren däremot kombineras de olika enskilda arbetskrafterna till en samlad kollektiv produktivkraft. Denna planering kallar Marx för samverkan.

Till och med de kriminella gängen hittade en nisch som nydanande entreprenörer.

Kapitalisten ser till att alla jobbar med rätt sak, och förbinder det arbetet med ett maskinsystem, kunskap och resurser. Han ersätter det enskilda arbetet med en lön, men det samverkade arbetet skapar en produktivitetsökning som ger det mervärde han kan behålla själv utan att ersätta arbetarna för. En sådan planerad samverkan kräver hans aktiva arbetsledning, skriver Marx. Han står som generalen som kommenderar sin armé, eller dirigenten som leder sin orkester.

Utan en kung i fabriken kommer arbetarundersåtarna inte producera välståndet, oavsett om det skapas av deras arbete. Arbetare utan ledning är bara isolerade hantverkare. Lär dig det, Simba. Allt vilar på kapitalisten som entreprenör.

I sin Teori om ekonomisk utveckling (Theorie der wirtschaftlichen Entwicklung, 1911) lyfte nationalekonomen Joseph Schumpeter fram entreprenören som den handlingens man som var central för att den industriella revolutionen skulle komma igång. Entreprenören såg bortom den omedelbara marknadens produkter, utan tänkte innovativt och bröt sönder gamla marknader i en kreativ förstörelse som öppnade nya. Skapandet av marknaden för bilar ersatte den för hästvagnar, e-post minskade postandet av pappersbrev, nätbankerna stängde bankkontoren. Facebook fångar essensen i hela entreprenörsandan i sitt motto om att ”röra sig snabbt och förstöra saker”.

Entreprenören drev därför utvecklingen framför sig med sina omstörtande innovationer. Schumpeter såg däremot den stora arbetande massan som passiv och menade likaså att kapitalägarna följde strömmen och anpassade sig till förändringar. Entreprenörerna var däremot den aktiva minoritet som bröt ny mark och hittade nya kreativa lösningar som fångade upp innovationer och gjorde dem profitabla. Entreprenörens innovation var att skapa nya sammansättningar för hur arbetskraften, teknik, kunskap och resurser kunde kombineras, menar Schumpeter.

Aptit. Killarna bakom Pablo Escobar Vodka stämmer in på den gängse bilden av entreprören som manlig och enskild. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT.

Innovation och entreprenörskap blev nyliberalismens honnörsord. Det var entreprenören som skulle omstöpa välfärden till en vinstdrivande marknad. Vårdcentraler, skolor, apotek, posten, elnätet och järnvägen var resurser att hugga in i. Alla skulle öppnas upp för entreprenören som skulle föra in nya arbetsmetoder i rigida offentliga verksamheter, med löftet att göra köerna kortare, valfriheten större och tjänsterna mer skräddarsydda.

Entreprenörskapet var universallösningen på alla marknadens problem, som arbetslösheten, integrationen, kvinnors svagare ställning på arbetsmarknaden, bristande konkurrens och kulturens finansiering. Inget problem var för stort för entreprenören. EU förde upp entreprenörskapet som en nyckelkompetens 2018, den unika ”förmågan att reagera på möjligheter och idéer och att omvandla dem till värde för andra”. Skolan skulle lära ut entreprenörskap för att ”alla elever ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som rustar dem för ett föränderligt samhälls- och arbetsliv”, skriver Skolverket. Stockholms stads kulturstrateg Patrik Liljegren sade 2011 att konstnärer måste bli företagare som svar på vikande verksamhetsstöd och höjda hyror.

Varje konstnär, rockband, förortssatsning, underleverantör och frilansare tvingades överväga hur deras verksamhet kunde bli en inkomstbringande produkt. Kunde deras verksamhet bli en startup? Även folkrörelserna förväntades bli idéburna innovatörer. Den ideella sektorn i civilsamhället skulle axla rollen som sociala entreprenörer, leverera ideell välfärd som komplement till den statliga och marknadsdrivna välfärden. Till och med de kriminella gängen hittade en nisch som nydanande entreprenörer. Var tredje person inom den organiserade brottsligheten har företagskopplingar visade Stockholms Handelskammares rapport Kriminella entreprenörer som kom i januari i år.

På Jordens dag den 22 april konstaterade Johan Norberg, författaren till Kapitalistiska manifestet, att den kapitalistiska entreprenörsandan är vår enda räddning undan klimatkatastrofen. Den förmågan bygger på ”miljontals människors kreativitet snarare än från några få i toppen”, vilket gör den till ”vår bästa chans att hitta sätt att anpassa oss till och innovativt ta oss ut ur oväntade kriser, oavsett om det är en pandemi, en av krig oss påtvingad brist eller ett miljöhot”. Entreprenören har gått från att vara en liten elit hos Schumpeter till att hos Norberg vara kapitalismens massbas.

I Michael Hardt och Antonio Negris sista gemensamma bok, Samling (Tankekraft 2019), publicerad innan Negris bortgång 2023, tar de sig an entreprenörskapet. I stället för att förkasta det försöker de hitta en subversiv användning, genom att lyfta de dolda premisser som entreprenörskapet vilar på.

I sin bokserie visar Negri och Hardt hur den industriella arbetarklassens organisationer och partier allt mer har luckrats upp. Deras tes är att fabriksproduktionens väggar tagits bort och det traditionella fabriksarbetet spridits ut både globalt över jorden och lokalt i samhället.

Dagens produktion är beroende av långa produktions- och varukedjor med underleverantörer, servicesektor, infrastruktur, lagerhållning och informationsarbete. Det löpande bandet sträcker sig ut i samhället och runt hela jordklotet. Om Marx fokuserade på fabrikens inre samverkan, ser Hardt och Negri att producenternas samverkan nu snarare sker på ett samhälleligt plan. Lejonkungen i memet gör rätt i att visa Simba en stad snarare än en fabrik när han förklarar dagens kapitalism.

Läs mer

För att beskriva denna nya spretiga klassammansättning plockar Hardt och Negri in ett begrepp från 1600-talsfilosofen Baruch Spinoza: multituden. Det politiska projektet är att hitta multitudens – den postfordistiska arbetarklassens – adekvata organisationsform. Masspartierna, folkrörelserna och fackföreningarna tappar medlemmar i takt med deras materiella bas i fabrikerna luckras upp.

Det är här Negri och Hardt vänder sig till entreprenörsbegreppet. Likt Johan Norberg ser de hur den innovativa förmågan fått en masskaraktär i samhället. Men det nyliberala entreprenörskapet skapar inte innovationerna, utan fångar snarare in dem som redan finns inneboende i produktionsprocessen.

Det är inte längre nödvändigtvis kapitalisten som står för organiserandet av produktionens samverkan. Samverkan sker i allt högre grad direkt i samhället, genom universitetsforskning, nätverksbyggande, självständiga arbetslag, belånade egenföretagare och privat-offentliga partnerskap. Det är inte ens säkert att kapitalisten äger produktionsmedlen som arbetet utförs med, från datorer och mobiler till byggmaskinen, transportmedlet eller städutrustningen.

Där kapitalisten förr var planerare med den övergripande helhetssynen över produktionen sköts nu planeringen i många sektorer direkt av producenterna själva. Gigarbeten, programmerare, informationsarbete, servicejobb, hushållsnära tjänster, byggjobb, renovering, transporter, lagerhållning och bokföring beställs snarare in av företagen utifrån. ”Det behövs inte längre några generaler för att organisera soldaterna på den samhälleliga produktionens slagfält; trupperna kan så att säga organisera sig själva och bestämma sin egen riktning”, skriver Negri och Hardt. Samverkan håller på att glida ur kapitalets grepp.

Ett entreprenörskap riktat mot nyliberalismens infångande och marknadsutsättande, där samverkan får en radikal politisk dimension.

Produktionen har på så sätt blivit mer autonom. Det behövs bara en knuff för att ta det ett steg till. Gigarbetarna kan skapa egna plattformar i stället för de monopoliserade, programmerare använda sin kunskap att skapa fri programvara och plattformar som Github, vårdarbetare driva självorganiserade vårdcentraler för papperslösa, lärare och doktorander ha fri undervisning utanför skolorna och universiteten, städarna och byggjobbarna bilda kooperativ, busskontrollanterna kan fackligt som under pandemin strunta i att kolla biljetter, advokater driva försvarskampanjer för aktivister ideellt. Denna gratissfär, ”oegennyttiga handlingar för samhällets bästa”, kan utökas för att skapa sociala allmänningar. Det är inte någon avlägsen utopi, utan något som redan sker.

Den samhälleligt arbetande klassens entreprenör, multitudens entreprenör, lyfts fram av Hardt och Negri som ett sätt att tänka kring både nya partier och ett självorganiserat undandragande av arbetet från kapitalet. I denna bemärkelse handlar entreprenörskapet om att hitta innovativa former att förbinda maskiner, kunskaper, resurser och arbete – som redan finns i arbetarklassens händer – till ”att slitas ur privategendomens sfär och bli gemensamma”. Ett entreprenörskap riktat mot nyliberalismens infångande och marknadsutsättande, där samverkan får en radikal politisk dimension. Här skapar den kreativa förstörelsen inte längre nya marknader, utan snarare områden utanför marknadens logik.

– Vad hindrar arbetarna från att organisera produktionen själva, frågar Simba.

Lejonkungen bleknar. Han vet att solen är på väg att gå ned över hans rike.

Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Inrikes 04 maj, 2024

Orsa kompani lovar ingenting bestämt!

Olof Arborelius, ”Kyrkbyn med Lillån, Orsa”, olja på duk.

I Dalarnas skogsområden har en trotsig gemenskapskultur växt fram. Här odlar man potatis och startar skolor, men det kallas varken prepping, gröna vågen eller antikapitalism – utan det är bara så man gör.

En brunbjörn står på bakbenen för att gå till attack med klorna, och mellan oss står bara ett tanigt trästaket.

Installationen står i matbutiken Skattunge Handels träffstuga som precis har firat folkhögskolans dag den 17 april, där nyfikna har fått lära sig om allt från ekologisk odling till att väva vadmal. Här finns toa för gäster och en mikrovågsugn där snickare och andra besökande arbetare kan värma sin mat, och på tv:n visas ibland fotbollsmatcher.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 30 april, 2024

Skilj mellan sund genetik och rasbiologi

Foto: NHGRI/AP

Visst måste vänstern sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men det betyder inte att rasbegreppet är användbart. Separera hellre den vettiga genetiken från rasbiologin, skriver evolutionsforskaren Patrik Lindenfors i ett svar till religionshistorikern Stefan Arvidsson.

Är ras en biologisk realitet eller en mänsklig konstruktion? Frågan är långt knepigare än man kan tro. Tyvärr har den blivit högaktuell i och med högerpolitikers användning av ordet ”ras” som samlingsnamn för biologiska skillnader, något som gör det svårare att diskutera skilda biologiska förutsättningar på allvar.

Till att börja med är ”ras” inget väldefinierat biologiskt begrepp ens för andra djur än människor. Ras används för att beteckna populationer som är ”tillräckligt olika” vad gäller till exempel genetik eller utseende. Gränsen är luddig och ”tillräckligt olika” betyder olika saker i olika sammanhang. Det här gör att det klassiska avfärdandet av ras såsom ogiltigt för att ”de biologiska skillnaderna mellan olika folk är mindre än skillnaderna mellan olika personer” faktiskt skjuter bredvid målet. Det ingår inget sådant kriterium i rasbegreppet eftersom rasbegreppet inte har några kriterier.

Sedan är det också ett gigantiskt problem att ”ras” har ett historiskt bagage som man måste förhålla sig till. Linné delade upp människan i afrikaner (svarta), européer (vita), asiater (gula) och amerikaner (röda). (Han använde dock inte begreppet ”ras” utan varietet.) En liknande uppdelning, ibland med små skillnader, är det man brukar syfta på när man pratar om ras hos människor.

Om man vill dela upp mänskligheten utifrån genetisk likhet är det dock svårt att hamna i denna gruppering. Det har visat sig att den amerikanska urbefolkningen genetiskt härstammar från Asien, så där är det korrektare att säga att den amerikanska urbefolkningen är asiater, genetiskt sett. Drar man den insikten till sin logiska slutpunkt följer dock en annan slutsats. Alla mänskliga populationer härstammar nämligen från Afrika, vilket innebär att alla människor är afrikaner.

Fortsätter man enligt samma princip hamnar man i Jurassic Park-kunskapen att fåglar är en sorts dinosaurier, men också i att däggdjur är en sorts fiskar. Dessa påståenden är korrekta, men de svarar inte på grundfrågan. För nog är väl vita (européer) genetiskt distinkta från svarta (afrikaner)?

Det stämmer förvisso, men i och med att människor med historiskt genetisk härkomst från Europa och Asien härstammar från ett fåtal grupper som utvandrade från Afrika för några hundra tusen år sedan finns det grupper bland svarta i Afrika som genetiskt skiljer sig mer från varandra än vad de skiljer sig från vita. Så om man vill göra en genetisk uppdelning mellan människor skulle man behöva börja med att dela upp afrikanska grupper från varandra. Och det kan man förstås göra, men då har vi lämnat de traditionella raserna bakom oss.

Sammanfattningsvis så finns alltså de största genetiska skillnaderna mellan olika människogrupper inom en av de traditionella raserna (svarta) och skillnader mellan andra traditionella raser är väldigt små (vita, asiater och amerikansk urbefolkning).

De som sysslar med mänsklig genetik för att de till exempel är intresserade av förhistoriska förflyttningar, genetiska sjukdomar eller hur olika människor reagerar på mediciner har därför till största delen slutat prata om ”ras” och pratar i stället om ”’ancestry’, ’population’, ’cluster’ och liknande”, precis som Arvidsson skriver. Detta dock inte av politiska skäl utan av goda biologiska skäl. Den biologiska realitet man vill undersöka och det historiska bagage man har att förhålla sig till krockar nämligen på ett väldigt icke-konstruktivt sätt.

Jag stöttar Arvidssons tes att det är vettigt att skilja natur och kultur i den här typen av diskussioner, och tycker allmänt att vänstern bör sluta slå ifrån sig biologisk kunskap, men landar i den motsatta slutsatsen i hur man bör hantera rasbegreppet. Det är just för att man vill hålla isär vettiga genetiska undersökningar från mer traditionell rasbiologi och ren rasism som man bör undvika ordet ”ras”. Särskilt knepigt blir det i frågan om att analysera invandrares brottslighet på det sätt som Hanif Bali försöker göra, då olika invandrargrupper kommer från olika traditionella ”raser”. Nej tack, sådant urartar bara i ren rasism.

Svårare då med begreppet kön, som vissa biologer vill hävda ensamrätt på. Kön används dock för att beskriva minst fyra olika företeelser: biologiskt kön, könsroller, juridiskt kön och könsidentitet. Biologiskt kön definieras utifrån könscellernas storlek (spermier och ägg), är binärt och kan inte ändras med någon metod vi har i dag (till skillnad från könsorgan). Juridiskt kön är å sin sida en beteckning vi bestämmer över helt själva och därför kan definiera precis som vi vill. (Frågan vad som är poängen med att ha juridiskt kön om det inte är kopplat till biologiskt kön lämnar jag till andra att svara på.)

Könsroller är det feminister kämpat längst med. I hur stor utsträckning dessa är konstruerade respektive medfödda har varit arena för en lång debatt. Efter många års kamp har det blivit alltmer accepterat att gå utanför samhällets könsnormer. Stor förstämning har därför inträtt bland vissa feminister då könsidentiteten gjort sitt intåg. Att ”vara född i fel kropp” innebär ofta just att man har ett biologiskt kön samtidigt som man känner att ens könsroll gör att man hör till det andra. I stället för att argumentera för att sådana skillnader ska ses som okej – vilket var det tidigare tillvägagångssättet – vill transpersoner nu hellre ha möjlighet att ändra det juridiska könet.

Varför inte, tycker många – låt folk bestämma själva; det är en frihetsreform för transpersoner. För att det motverkar mycket av det vi kämpat för som feminister, tycker andra – vi var väl överens om att könsroller inte skulle vara så hårt bundna till biologiskt kön? Var man landar i den här frågan är dock helt frikopplat från hur man bör hantera rasfrågan. Jag tror att debatten skulle vinna mycket på att diskutera ras- och könsfrågor för sig.

Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution.

Rörelsen 29 april, 2024

Materialister måste våga prata om biologisk ras

Enligt Stefan Arvidsson på Linnéuniversitetet gör människors olika ärftlighet för sjukdomar som Alzheimers att vi borde prata om biologisk ras igen. Foto: Wong Maye-E/AP.

Flammans chefredaktör Leonidas Aretakis påstår att rasbegreppet är ett uttryck för nykonservatism. Men nya forskningsrön visar att begreppet visst har biologisk bäring. Delar av vänstern är dock för trendkänslig för att erkänna det.

I Flamman 11/4 varnar chefredaktör Leonidas Aretakis för att ”nykonservativt” tankegods håller på att leta sig in i vänstern. Det handlar om ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter och försöken att rehabilitera rasbiologin”. Med tanke på hur allvarligt detta låter är hans belägg magert (ett Instagram-inlägg).

Men låt oss bortse från det, för det som ligger bakom Aretakis argumentation är ett synsätt som är lika vanligt hos den trendkänsliga vänstern som det är bedrägligt. I båda fallen, alltså både i frågan om huruvida ”ras” är en användbar term och i frågan om huruvida transpersoner är exkluderade från allmänt vedertagna rättigheter, handlar det i grunden om det faktum att människan är en kulturvarelse och samtidigt en del av naturen. 

För att vi ska hantera verkligheten effektivt är det fundamentalt att skilja natur från kultur. Varför? Jo, därför att vi bevarar och förändrar de två sfärerna av verkligheten på diametralt olika sätt. Om det är naturen vi vill bevara eller förändra, studerar vi lagarna och villkoren som styr den. Hur leder vi bäst flodvattnet till åkrarna? Hur avlägsnar vi bäst stickan i handen? Och sedan bearbetar vi naturen. Vi tar hjälp av teknologi och om det handlar om den del av naturen som är människokroppen använder vi den teknik som kallas medicin. 

Är det kulturen vi vill bevara eller förändra iakttar vi också den – samtidigt som vi värderar det vi ser. Hur funkar monarkier och hur vidmakthåller vi dem? Tar folk varandra i hand och bör de göra det? Men sedan bearbetar vi inte, utan vi samtalar med varandra, vi föreslår politiska åtgärder, vi kämpar, vi lagstiftar och skapar konst och traditioner. De sätt vi bevarar och förändrar natur respektive kultur är alltså mycket olika. 

Kön är ett ord som har sitt existensberättigande av det enkla faktum att homo sapiens är en art som reproducerar sig genom könslig fortplantning. Vi fortplantar oss inte genom att vi till exempel avknoppar en del av oss som sedan blir en ny individ, utan genom att två specimen tillhörande två olika typer (”kön”) av människor smälter samman. Vi kan inte ändra vårt kön eftersom det är genetiskt bestämt, men om vi trots det vill modifiera de delar av våra kroppar som har med den könsliga fortplantningen att göra kan vi göra det med hjälp av det arbete som kallas kirurgi. Könskonträra hormoner, nyvaginor och liknande har förstås en del allvarliga konsekvenser, men det är upp till den myndige individen om den vill göra det livsvalet. 

Vill vi emellertid (också) påverka kulturen så samtalar vi och ändrar eventuellt därefter vårt bruk av vissa namn, ord och beteenden. Om vi har goda skäl och är överens kan vi till och med låtsas att folk som har ett kön har ett annat. Det kan förefalla märkligt och är förknippat med problem, men vi kan göra det om vi vill. Naturen, eller mer specifikt den del av naturen som är människokroppen, blir dock i grunden opåverkad av sådana beteendemässiga förändringar.

Ras är ett ord som till skillnad från ”kön” har en sinister historia. Likafullt finns det förstås inget i ordet i sig som är farligt. Förhoppningsvis lever vi i en tid som är så pass upplyst att vi inte längre behöver använda noa-ord och kalla vargen för ”gråben” och räven för ”Mickel” för att inte locka fram bestarna. Men ord har förvisso en kraft, det ska vi vara medvetna om. Aretakis hävdar nu, och det gör ju många människor nuförtiden, att ”vetenskapen” har visat att ras är ”ogiltigt”. Men den som följer den explosiva utveckling inom framförallt arkeogenetik, vilket ungefär betyder studiet av förhistoriska människors dna, kan iaktta hur forskarna där slår knut på sig för att undvika att tala om ras. I stället heter det på engelska ”ancestry”, ”population”, ”cluster” och liknande. De diagram forskarna tar fram för att visa på olika, ska vi säga, människogruppers relation är likafullt slående lika äldre forsknings uppdelningar i raser och underraser. Berättigar den pågående historieskrivningen om människans förhistoria att vi ånyo börjar tala om ”ras”? Kanske inte. Men annars behöver vi nog något liknande för att beskriva historien korrekt.

En del försöker undgå den rasistiskt belastade färgkodningen genom att använda geografiska termer och istället för att tala om till exempel ”svarta” säger de ”subsahariska afrikaner”. Det kan ju låta neutralt, men dessvärre är också sydafrikanska boer ”subsahariska afrikaner” och det är ju helt enkelt inte dem som avses. Ordet kan inte heller vara ”etnicitet”. Jag hör en amerikansk genetiker säga att om han har dna från en person från Sverige och en från Nigeria kan han snabbt avgöra vem som har ”svensk respektive nigeriansk etnicitet”. Det skulle i sanning vara mirakulöst om han kunde det, för etnicitet betecknar språk och sedvänjor, alltså den kultur som en folkgrupp (grekiskans ethnos) har. Det kan vi inte avläsa ur den del av naturen som är människokroppen. En person som lever bland personer som delar hens kultur, men som far illa på grund av sitt utseende (nej, inte på grund av att hen anses ful, utan för liksom hela dess kropp, ni vet vad jag menar) gör personen ju inte det på grund av hens etnicitet, utan på grund av… ni vet vad jag menar. Läs Tobias Hübinettes Den svenska färgblindheten om detta. Vill vi bekämpa rasism blir det nog svårare utan ordet ras. Afrosvenskarna riksförbund har varit inne på detta. Som Aretakis påpekar, men viftar bort, finns det också en del medicinska skäl för att tala i termer av ras. D-vitaminbrist hos till exempel gravida somalier-svenskor är dock på riktigt.

Ny forskning på arkeogenetik har återaktualiserat frågan om biologisk ras, skriver Stefan Arvidsson. Foto: Jacquelyn Martin/AP.

Liksom den absoluta majoriteten av människor i den här delen av världen, och antagligen i större delen av hela världen, är jag humanist. Vi tror inte människovärde har med dna eller hudfärg att göra. Uppfostrad som jag är under 1970-talet, med dess bilder på små barn ”av olika färg” som glada håller vandra i handen, uppskattar jag mänsklighetens fysiska mångfald; jag finner alltså inte bara folks olika kläder och stilar fascinerande, jag tycker också det är intressant hur folk ser ut rent kroppsligen. Att iaktta det och att dela upp de miljarder människor som befolkar jorden i olika grupper utifrån varifrån deras förfäder har levt i tusentals år kan jag inte se som något skadligt. Klassificeringen av mänskligheten i raser lägger förvisso grunden till rasism, men det är ju inte klassificering i sig som är problemet utan hierarkiseringarna och fördomarna. Huruvida vi verkligen vill behålla just ordet ”ras”, vilket ju till exempel amerikanerna har funnit lämpligt, eller inte, kan man diskutera. Men detta handlar inte, som Aretakis låter göra gällande, om att ”återupprätta rastänkandet” eller ”försvara rabiologi”. Det är ett ohederligt sätt att argumentera. 

Vad gäller att förbinda den med rätta avskydda rasbiologin med ”ifrågasättandet av transpersoners rättigheter” måste jag erkänna att jag kanske inte helt har förstått från vilka vedertagna mänskliga och medborgerliga rättigheter som transpersoner är exkluderade. Tillhör kanske Aretakis dem som vill ge särskilda rättigheter åt barn som våndas med sin köns- och genusidentitet och göra dem myndiga några år tidigare än andra barn? Så att de kan medicinera sig och operera sig? För det är väl inte så att även Aretakis sällar sig till dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter”? Om Aretakis tillhör dem som ”ifrågasätter transpersoners rättigheter” genom att förneka barn ”rätten” att operera sig så vill han också börja mäta sameskallar. Det kan vi ana ty han förklarar för oss att de båda frågorna ”hänger samman”.

Hur kommer det sig att en vettig person som Leonidas Aretakis viftar så ivrigt och tokigt med varningsflaggan inför diskussioner som har med människans kropp att göra? Jag antar att en bidragande orsak är den eviga idioti som vi kallar postmodernism. Dess förespråkare har lärt sig läxan att ”naturligt” är ett ord som kan användas för att rättfärdiga orättvisor. Vad det handlar om är att något kulturellt, det vill säga något vi kan samtala och därefter lagstifta om, framställs som naturligt i den specifika bemärkelse som närmar sig gudsbegreppet, det är något för alltid fastställt, evigt. Postmodernismen gör helt rätt att avslöja och kritisera när det som är kulturellt och socialt framställs som omöjligt eller djupt olyckligt att förändra. Men av det kan vi inte dra slutsatsen att naturen inte finns, att vi lever i den värld som filosofen Fichte trodde vi levde i: en värld där ett andligt Jag skapar sin egen verklighet.

Nej, det finns inget radikalt med att tro att den mänskliga kulturen har gudomliga krafter; att vi kan förändra verkligheten som vi vill. Det faktum att vi har lyckats förändra naturen så mycket som vi redan gjort – i vissa avseenden har vi ju förändrat den alldeles för mycket, tänk till exempel på den kapitalistiska klimatkrisen, men också genmodifikationer av grödor och plastikoperationer – beror på att vi har sett våra möjligheter, men också lärt oss om våra begränsningar. Naturen har gränser och den sätter gränser. Naturen är något. Hallå! ”Materialism” någon?

Aretakis behöver inte oroa sig för att ”nykonservativa” idéer sipprar in i vänstern. Att vara medveten om vad som faktiskt gäller och vad som kan förändras och vilka följder det får är inte nykonservativt. I stället borde Aretakis oroa sig för den slappa antiintellektualism och opportuna ohederlighet som länge har tillåtits att styra debatten inom delar av vänstern.