Inrikes 17 april, 2013

Kött och socialism i Ramsele

I övre Ångermanland växer det fram en ny strategi för att rädda bygden, ta tillbaka kontrollen. Det senaste tillskottet är ett eget slakteri.

– Jag trivs toppenbra, det var det bästa jobb jag har fått hittills. Jag får ju använda kroppen, har alltid velat arbeta med kroppsarbete.
Robin Porsild står och styckar kött, skär en bit och hänger sig på det kraftiga köttstycket och lägger all sin kraft bakom. Att arbeta i slakteri har varit en dröm för honom. Han har prövat på både jordbruk och brädgård och innan han kom hit var han arbetslös. En sommar praktiserade han på ett industrislakteri, men det här är ännu bättre. Här på det nystartade lilla Rafnaslakt i Ramsele får han pröva på alla delar av arbetet, slakt, styckning, paketering och distribution.
– Jag lär mig mycket mer än i industrin.
Dessutom är detta slakteri unikt. Det är det enda i hela Sverige, där djuren får vila upp sig tre-fyra dagar innan de slaktas. De kan ha blivit stressade av transporten, vilket gör att kroppen blir full av kortisol, vilket inte är bra för köttet.
– Vi är mycket snällare mot djuren här, vi försöker prata in djuren utan att pressa dem. De får gå in i den takt de vill.   

Rafnaslakt är en nybyggd vit kub i ett industriområde i utkanten av Ramsele. Slakteriet är inte byggt för massproduktion, högst fyra personer kan arbeta här samtidigt utan att trampa varandra på fötterna. Flammans reporter får den stora äran att pröva på vakuumpackningen. Till höger om mig står Lennart Edlund som just i dag fyller 70 år, en stor man som inte bara fyller lokalen med sin kroppshydda utan också delar med sig av sina korniga knipsluga kommentarer.
– Jag har alltid röstat på kommunisterna fast jag är en bonndjävul.
Han är en av initiativtagarna till slakteriet. För tio år sedan sålde han en tjur till ett slakteri och för tio kronor kilot, rena stölden, aldrig mer. Nu betalar han bara några kronor kilot för att få djuren slaktade. Lennart är född i utmarksbyn Gässjö där hans föräldrar hade djur. Själv har han arbetat på många ställen, mest i skogen men också på byggen och ASEA.
– Men en kan inte vara inomhus. Om jag hade åkt till Stockholm hade jag väl fått lappsjukan. Fast det är gammtrakterna och skogen som slitit ut en. Nu bor jag på hemstället, där jag är född.
Han började med djur igen, det viktigaste skälet var att alla andra hade slutat med det.
– Så att det inte väx igen, byn. Det fanns ju ingen som hade djur där.
Det är minutiöst rent i slakteriet, nytvättade kläder, handtvätt, desinfektion och två lager handskar. Det är en trevlig erfarenhet att stå och ”vacka” de påsar som Lennart packat, att vara del av en produktionskedja.
– Inte kedja, rättar Thorsten Laxvik, en annan av grundarna, när vi tar bilen för att äta lunch. Det är ett sammanhang. När man står där inne, packar styckar och mal då är man verkligen del i något meningsfullt. Det är inte bara det att vi gör något som är nästan heligt, vi producerar livsmedel, medel för livet. Vi känner också kossorna, vi har träffat dem hemma hos våra kompisar och sedan har vi haft dem på slakteriet i tre-fyra dar för att de ska lugna ner sig.

Efter slakten väger de kossorna, putsar köttet. Sedan talar de med djurägaren om vad det är för klass, hur feta dom är, hur mycket de väger. Köttet fördelas sedan i lådor på 10-20 kilo med biff, innanlår och annat som skickas till kunden, som de ofta redan känner. Allting används, lever och lungor, kind och njurtapp. Tar man inte rätt på allt så visar man inte respekt för kossan, menar Thorsten. Men det finns ett sammanhang till.
– Vi vet också att när djuret trampar på marginalmarker i nipor och ängar så är det oerhört viktigt för den biologiska mångfalden. Samtidigt binds också kol i marken, vår köttproduktion är därför klimatsmart.
Men metangaserna som kossorna avger, är inte det ett problem? Det menar Thorsten att det inte är eftersom det rör sig om korta kretslopp.
– Klimatproblemen i jordbruket är traktorkörningen med fossila bränslen och det konstgjorda kväve som det går åt mängder av naturgas för att producera. Sedan plöjs det ner i leriga jordar och när man vänder jordarna transformeras kvävet till lustgas, den starkaste av alla klimatgaser.
Thorsten Laxvik driver själv ett jordbruk med 50 kor på sin gård Tjärnbotten. Korna lever på bete i skog och äng och det hö han skördar på gården. Förutom vissa mineraler får de ingen annan näring än den gården producerar. Man använder ingen importerad soja som de flesta andra gårdar gör, ytterligare en stor klimatfördel.
– Soja är heller ingen naturlig föda för kor. Köttet från sojakor är inte alls lika gott som det vi producerar. Genom att vi använder naturligt bete får köttet också en mycket nyttig relation mellan omega3 och omega6, ungefär samma som i viltfångad fisk.
Det finns ju en mycket stark kritik mot hela köttproduktionen, den leder till mycket lidande för djuren. Hur känns det att döda dina egna djur?
– Vi är lika upprörda som vilka veganer som helst över djurindustrins sätt att behandla djur. De anonymiserar köttet som om djuren vore detaljer i en industri. Man hanterar dem industriellt för att producera så mycket som möjligt så fort som möjligt, svarar Thorsten

Thorsten har tillsammans med nio andra djuruppfödare i trakten bildat kooperativet Norrbete. De har slagit sig samman för att sälja det kött de själva kallar Sveriges bästa och godaste.
För att lyckas har de bestämt sig för att verka inom hela kedjan, från gård till kund. Slakteriet är en ny länk i detta. Sedan säljer de hela köttlådor med olika detaljer från djuret, direkt till konsumenterna. Det är genom att ta tillbaka kontrollen över alla delar av kedjan som de kan sälja detta kvalitetskött till ett konkurrensmässigt pris. Ta tillbaka kontrollen verkar vara en nyckelfras här i Ramsele.
– Matproduktionen i det här landet måste återskapas, då är Norrlands inland en guldgruva. Här kan vi producera förstklassig mat, biodiversitet med kolsänkande jordbruksaktiviteter och med väldigt enkla medel. För hundra år sedan var all skog betad. Vi kan återta en smart matproduktion med hjälp av skogen, avslutar Thorsten.

 

Ta tillbaka kontrollen eller Nipmodellen

Åke Wikström, som är delägare, har tittat in på slakteriet för att fira Lennart Edlund och få en bit av hans 70-årstårta. Under många år arbetade han inom skogsindustrin och bland annat varit chef under bygget av det som då planerades bli världens största pappersmassefabrik på Sumatra. Nu har han återvänt till sin hembygd och är kritisk till skogsindustrins härjningar. Han är lika kritisk till det politiska systemet som centraliserar alla resurser till huvudorten Sollefteå, dit alla resurserna dras.
– Så tömmer man landsbygden. Jag har helt tappat tilltron till det politiska systemet.
I närliggande Edsele ville kommunen lägga ner skolan. Åke tittade på förutsättningarna att ha skolan kvar och nu drivs den på ett utmärkt sätt av ett arbetskooperativ som består av skolans personal. På samma sätt skulle invånarna i Edsele och Ramsele kunna ta tillbaka makten över äldrevården, menar Åke.
Åke Wikström är också mycket bekymrad över att Sverige sedan några år inte längre är självförsörjande på mat. Det förs inte ens längre någon statistik över självförsörjningsgraden, men den uppskattas ligga kring 50 procent, importen av djurfoder oräknad.
– Det är en otäck utveckling, eftersom vi nu är inne i EU i ett stort konglomerat av stater med olika förutsättningar och fri marknad. Det gör att vi slår ut svenskt lantbruk i en rasande takt. Det är mycket billigare att producera i Estland eller Lettland. Jag tycker att det är en farlig utveckling och rätt vad det är så står vi där utan mat. Vad vet vi vad som händer i världen. Det kan bli krig och djävulskap i Europa också.
Tillsammans med sju andra driver nu Åke Rafna Gård som är ett kooperativ och slaktar sitt kött på Rafnaslakt. De har precis sålt sex djur till innerestaurangen Djuret i Gamla Stan, Stockholm.

Det är dessa kooperativa idéer man prövar för fullt i Ramsele. Nipakademin heter den sammanhållande kraften i allt detta, med målsättningen att skapa och stödja olika lokala initiativ här i älvlandskapen i övre Ångermanland. Förra året arrangerades en kurs i hyggesfritt skogsbruk och denna mer skonsamma form av skogsbruk prövas nu på 8 000 hektar av olika lokala skogsägare.
Nästa steg menar Åke är det mjölkuppror de börjat planera. Förut fanns det mycket mjölkproduktion i bygden, nu finns det bara en gård kvar och mejeriet låter dem bara lämna mjölk var fjärde dag. Mathias Wogenius som nyss flyttat upp hit från Stockholm har börjat bygga upp en mjölkkobesättning. Ett av skälen att flytta hit var närheten till naturen, säger han medan han kärleksfullt klappar en av sina fjällkor på huvudet.
– Det var också ett politiskt beslut, hur vill jag leva mitt liv? Jag vill inte arbeta för ett hierarkiskt företag och producera något som jag inte tycker är bra i en arbetsmiljö jag inte trivs med.  
I Stockholm arbetade han för ett bemanningsföretag. Nu hoppas han kunna vara med och bygga upp ett litet lokalt mejeri i Ramsele. Ett nytt initiativ kan kanske stötta honom. Vi håller på att bilda en lokal sparkassa, berättar Thorsten Laxvik. Den bygger på gamla erfarenheter av jordbrukskassor, de kassor som alltmer centraliserades och gick upp i större banker.
– Vi undandrar pengar från spekulationsekonomin och bygger upp ett eget kapital och tar sedan gemensamt ansvar för det här kapitalet. Vi har inte sagt ännu exakt vad den kommer att användas till. Men sannolikt kommer den användas för att stödja demokratiska initiativ kring mat och landsbygdsutveckling, produktion som är miljömässigt på topp, som tillför samhället något viktigt.

 

”Fältet ligger öppet”

Det är med glimten i ögat vänsterpartisten Thorsten Laxvik säger detta, medan han langar upp en kraftfull frukost på sitt bastanta köksbord. Men det ligger en hel del allvar bakom.
Han menar att socialismen numera känns som en abstraktion. Det har historiskt funnits två vägar till socialismen, Lenins statskuppssocialism eller Meidners löntagarfondssocialism. Alla socialistiska revolutioner från Lenin till Castro har byggt på att man organiserar en vapenmakt. Sen har man trott att den organisationen duger att bygga socialism på.
– Historien har ju lärt oss att den statskuppsstrategin är åt helvete. Borgarna hade en mycket klokare revolutionsstrategi, de byggde det nya samhället i det gamla.
Så var det med den franska revolutionen, borgerlighetens samhälle fanns där redan färdigbyggt. Revolutionen var redan gjord när den genomfördes, en symbolhandling. Thorsten menar att en demokratisk omvandling av samhället bara kan ske genom att vi bygger demokratiska företag,

Staten kommer aldrig att bli vår vän anser han. Vi måste bygga egna starka ekonomiska strukturer. Det kan vi bara göra genom att bygga ett demokratiskt näringsliv och då finns bara en möjlighet och det är ekonomiska föreningar, kooperativ.
– Fältet ligger öppet, vad snackar ni om? Socialismen är konkret, bygg ett kooperativ. Det är tillåtet, den rätten har redan erövrats liksom föreningsfriheten. Det är bara ren lättja att vi inte går vidare på det spåret.
Vänsterpartiet har talat om att bli ett landsbygdens parti. Har man något att komma med?
– Det finns inget politiskt parti som har några ambitioner kring landsbygdsfrågorna värda att nämna. Centern är ju helt ute ur bilden, varken Vänstern eller Miljöpartiet, som man kanske kunde vänta sig, har något att komma med.
Två frågor skulle Thorsten vilja lyfta in i ett landsbygdsprogram. Den ena är ett grundavdrag på 100 000 kronor till lantbruk under förutsättning att man producerar under vissa villkor, exempelvis att man främjar biodiversitet och binder kol.
Det krävs också utbildning, kunskap om biologi och klimatsmarta lösningar. Folkhögskolorna borde ges mycket stora resurser för att utbilda gröna entreprenörer, man skulle också lära ut hur man organiserar sig i kooperativ. Landsbygden behöver levande demokratier.
– Det är de frågorna partipolitiken skulle kunna hjälpa till med och driva. Resten få vi lösa själva. Ingen trovärdig socialistisk politik kan ha den borgerliga staten som huvudaktör.

Fotnot. Det finns en växande naturbruksrörelse
i Sverige som vill integrera sociala och ekologiska utmaningar. På Naturbrukskonferensen på
Kinnekulle den 5-7 april diskuterade Norrbete dessa frågor med många andra.
Se hemsida: naturbrukskonferensen.se

Kommentar/Kultur 16 augusti, 2025

Alice Aveshagen: Labubu är inget gulligt troll – det är avgrunden

Enligt uppgift har trollet under årets första halvår sålts till en summa av drygt fyra miljarder kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Det är en kvav sommarkväll i herrens år 2025. Du står i ett gathörn och väntar på grönt. Framför dig: en Prada-väska, en perfekt gelmanikyr, och så dinglande från dragkedjan – ett plastmonster med ljusrosa päls och psykotiskt leende. Labubu. Den stirrar. Den dömer. Den vet att du redan googlat återförsäljare. Och du vet att den vet.

Det här är inte gulligt utan diaboliskt. Samtidens känslomässiga bottenläge, fäst med kromad karbinhake.

För den som (hittills) lyckats undgå fenomenet: Labubu är sommarens mest virala accessoar. Tillsammans med NFT-apor, Bearbricks-björnar och limited edition-Crocs visar den hur kulturen har förändrats. Begär utan djup. Konsumtion som performance snarare än behov.

Figuren skapades av Kasing Lung, en Hongkongfödd konstnär uppvuxen i Nederländerna, som en del av serien The Monsters, inspirerad av ”nordisk och västerländsk folktro”. Ursprungligen ett konstprojekt i samarbete med det japanska märket How2work. Men när det kinesiska företaget Pop Mart lanserade figurerna i blind box-format 2019, blev det en succé. Alltså: kinderägg för vuxna känsloekonomer. Vilken färg kommer du att få? Spänningen är olidlig!

I dag är samlandet postindividuellt. Det spelar ingen roll vilken du får – bara att du får någon.

Sedan dess har Labubu muterat från kultfigur till globalt merch-mem. En TikTok-rekvisita, en algoritmisk trofé, ett sätt att ”personalisera” sin lyxväska utan att egentligen uttrycka något alls. Figuren säger ingenting om sin bärare. Och det är poängen.

Historiskt sett har det funnits mening i att hänga saker på sin väska. Jane Birkin tejpade fast nyckelknippor, pärlor och snören på sin Hermès-väska för att ta ned lyxen på jorden, förvandla objektet till liv. I dag är charmen med charms (ungefär berlock eller amulett) reducerad till att signalera tillhörighet – men inte till en genuin subkultur eller ett riktigt sammanhang. Labubu är inte din. Den är bara en. Och den markerar den slutgiltiga spiken i kistan för samlarkulturen.

Det handlar inte längre om personligt nörderi, långsamt uppbyggd expertis eller sentimental värme. I modets värld kunde det förr betyda nyckelringar från städer man faktiskt varit i, broscher från mormors låda, tygmärken från marknader i Berlin, eller lappar man sprättat ur gamla plagg. Saker med laddad vardaglighet. Spår av liv och val. I dag är samlandet post-individuellt. Det spelar ingen roll vilken du får – bara att du får någon, filmar uppackningen och bekräftar att du är med i spelet. Överraskningen har ersatt smaken. Känsloregistret är inte dött, bara bedövat, kodifierat och paketerat för uppladdning.

Och det är just därför figuren fungerar, också rent estetiskt. Labubu är en paradox: infantil men inte lekfull, söt men inte gripande, absurd men inte provocerande. Formgjuten tomhet med maximal projicerbarhet. Kitsch, ja – men med drag av depression. Den betyder ingenting, och kan därför fyllas med vad som helst: nostalgi, ironi, tillhörighet, mild nihilism. Det är inte figuren som är innehållet. Det är din reaktion.

Läs mer

Men nu, äntligen, känns det som att figuren sjunger på sista versen. Hösten är på väg. Regnet gör luften tjock. Jag föreställer mig hur Labubu blir dyngsur, tyngd av sin egen betydelselöshet. Den hör hemma i en låda nu, bredvid andra plastminnen från forna flöden.

Fast vi vet ju hur det blir. Snart kommer nästa grej. Eller så återuppstår Labubu i plagierad mammakorv från Moncler, vädersäkrad och redo för ännu en säsong i känslomässig standby.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 16 augusti, 2025

Business på gränsen till krig

Kambodjansk soldat håller koll på lastbilar med förnödenheter. Foto: Anton L. Delgado/AP.

I maj regnade både indiska och pakistanska missiler över Kashmir, och mellan Thailand och Kambodja blev läget nyligen glödhett för första gången på länge. Längs Asiens mest omstridda gränser finns miljarder att hämta – om man heter Saab.

När Kambodja och Thailand kommer överens om vapenvila den 28 juli har fyra dagars explosiva våldsamheter längs gränsen redan hunnit döda dussintals civila, på båda sidor gränsen. Hundratusentals har evakuerats eller är på flykt. Båda parter hävdar att den andra sköt först.

De kambodjanska militära mål Thailand attackerar i slutet av juli ligger precis i närheten av flera hinduiska stentempel från 1000-talet, som spelar stor symbolisk roll i båda sidors anspråk över området. Fyra jaktplan släpper bomber över djungeln – två amerikanska F-16, två svenska Jas Gripen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 augusti, 2025

Att ställa den rätta frågan

Andre Ventura firar att hans högerpopulistiska parti Chega blir Portugals andra största parti, den 19 maj 2025. Foto: Ana Brigida/AP/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

År 2017 fanns det 400 000 utrikesfödda invånare i Portugal och den yttersta högern var i det närmaste obefintlig. Åtta år senare bor där 1,6 miljoner utlänningar – 15 procent av befolkningen – och den yttersta högern har blivit den näst största kraften i parlamentet.

I hela Europa verkar sambandet mellan ökad migration och främlingsfientliga partiers framväxt oundvikligt. ”Det franska folket vill inte ha mer invandring”, konstaterar Marine Le Pen och föreslår en folkomröstning.

Men vad är den rätta frågan?

Låt oss återvända till Portugal år 2008, långt innan den senaste migrationsvågen. Landet, som drabbats av finanskrisen, stod på randen till bankrutt. I utbyte mot stöd krävde Internationella valutafonden och EU reformer: Lissabon skulle ”modernisera” sin ekonomi – privatisera, skära ned på offentliga utgifter och avreglera arbetsmarknaden. Landet skulle på så sätt bli mer konkurrenskraftigt för att väcka investerares uppmärksamhet.

Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen.

Portugal gjorde allt för att locka nytt kapital. 2009 införde det en särskild residensstatus, avsedd att locka tjänstemän och utländska pensionärer med tio års skattebefrielse. Systemet blev en omedelbar succé. Tre år senare lanserade regeringen ”gyllene visum” (eller ”uppehållstillstånd för investeringar”), som gav särskild tillgång till medborgarskap för utlänningar som var beredda att skriva stora checkar. En kapitalflod vällde in i fastighetssektorn. Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen. Semesterfirare strömmade in i miljoner och förde med sig utländsk valuta.

Botemedlet verkade fungera. Portugal återgick till tillväxt 2014, bytesbalansen gick med överskott och budgetunderskottet krympte år efter år. Den tidigare sorgebarnet hade blivit mönsterelev.

Men bakom de smickrande siffrorna dolde sig en annan verklighet. Sedan finanskrisen har Portugal upplevt en betydande befolkningsflykt, som kulminerade i 120 000 avresor 2013 och fortfarande låg på 75 000 år 2023. De flesta som lämnat är unga akademiker. Utan framtidsutsikter i en ekonomi dominerad av lågavlönade servicejobb har de inte längre råd att bo i de stora städerna, där hyrorna har fördubblats på mindre än tio år. I dag bor nästan en tredjedel av portugiserna i åldern 15–39 utomlands.

Denna utflyttning har påskyndat befolkningens åldrande: landet har nu bara en ung person på två äldre, och födelsetalet är bland de lägsta i Europa. Och eftersom människor i 70-årsåldern inte plötsligt skulle börja diska i restauranger, städa hotellrum eller plocka hallon, började Portugal i början av 2020-talet ta in brasilianare, angolaner, indier, lankeser, marockaner, med flera.

Läs mer

Betrakta siffrorna ur en annan vinkel, och vissa studier tycks visa på ett ännu starkare samband än det första: mellan emigration (både intern och internationell) och framväxten av den yttersta högern. Detta beror delvis på att utflyttningen har tagit bort unga, utbildade väljare som är mindre benägna att stödja främlingsfientliga partier från vissa områden – och delvis på att deras frånvaro förändrar det politiska beteendet hos dem som är kvar, i regioner som sjunker allt djupare i kris.

Så om Portugal höll en folkomröstning om migration, vad skulle den rätta frågan vara? Skulle den handla om huruvida man ska utvisa de underbetalda, utnyttjade utländska arbetare som nu är livsviktiga för ett land i demografisk nedgång?

Eller om huruvida man ska avsluta den politik som fått unga människor att lämna, genom att förvandla deras land till en semesterort för rika pensionärer och digitala nomader?

Översättning: Leonidas Aretakis.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 15 augusti, 2025

Skånska mansmord

Lina Wolffs mörderska hämnas sekel av mansförtryck. Foto: Johan Nilsson/TT.

Lina Wolffs feministiska hämndhistoria utspelar sig på en redan blodig jord. Det är hembränt, fula ord och nedgrävda lik – och offren är bara män.

Fastän det skånska landskapet aldrig är så vackert som under sommaren ser jag misstänksamt ut genom tågfönstret – men inte utan en viss fascination. Jag har läst Lina Wolffs nya roman Liken vi begravde (Albert Bonniers förlag, 2025) och kan inte undgå att undra vad det är med de vidsträckta fälten som ger upphov till ett särskilt slags våldsam prosa.

Lina Wolff (bilden) är en i raden av författare som vuxit upp på den skånska landsbygden och vars skrivande återkommer till den komplexa relationen mellan våld och begär, sexualitet och makt. I sin nya bok återvänder Wolff till uppväxtorten Hörby och dess mörka historia av bland annat det så kallade Helénmordet 1989, då offret var en tioårig flicka, och 1800-talsförfattaren Victoria Benedictssons självmord på Leopolds hotell i Köpenhamn. Liken vi begravde är dock en tydligt fiktiv berättelse.

Den unga kvinnan Jolly har fått i uppdrag av den lokala prästen att skriva berättelsen om byn och ”människor som din fostermor, vars öde ingen bryr sig om”. Jolly är i sig inte en skrivande person utan berättar utifrån plikt, för bara så kan en styra berättelsen om sig själv. Romanen består huvudsakligen av Jolly som berättar om sin och systern Peggys uppväxt med fosterföräldrar på en nedgången gård i Skånes inland. Det är hembränt, grova ord och nedgrävda lik överallt. Byn plågas av ständiga motgångar, särskilt om man råkar vara kvinna eller rasifierad, vilket familjens vänner är. Ändå finns här hopp – fram till att ett bestialiskt mord på två sjuåriga tvillingar begås. Hela samhället skakas av händelsen, inte minst systrarnas fostermamma Jenni som blir besatt av att hitta mördaren.

Fiktionen öppnar upp för en gruvlig hämnd. Inte för att fostermamman skulle kalla det så, för Jenni är det snarare att utkräva rättvisa i en värld där kvinnor och barn ständigt är underkastade männens godtycke:

”Tänk om alla döda kvinnor och barn kunde resa sig upp ur sina gravar. Tänk om de kunde gå samman. […] Att nu fick det räcka. Med skiten. Och tänk om alla dessa vålnader från våldtagna och dödade kvinnor och barn skulle utse en ställföreträdare på jorden, någon som var gjord av kött och blod och därmed kunde utföra rättvisans dåd.”

Sättet att ge igen på mördaren på mördarens vis, kallsinnigt och tand för tand, påminner om den numera feministiska kultboken Dirty weekend av Helen Zahavi från 1991. Boken var en av de första i sin genre av kvinnor som slår tillbaka på våldsamma män – och njuter av det. I sin samtid kritiserades Zahavis bok för att vara pornografisk och för brutal. Också Jennis hämndaktion ifrågasätts av hennes närstående i Liken vi begravde: Är det hon som är galen eller är det samhället?

Av litteraturvetare som bland annat Ebba Witt-Brattström anses även 1800-tals författaren Victoria Benedictsson vara en feministisk förgrundsgestalt, som var dömd att gå under i ett patriarkalt samhälle. De få böcker Benedictsson hann publicera gavs samtliga ut under pseudonymen Ernst Ahlgren och självmordet föranleddes av en olycklig kärleksaffär med den köpenhamnska litteraturkritikern Georg Brandes. Förutom Benedictssons förankring till hembyn Hörby passar hennes tragiska livsöde utmärkt in i Lina Wolffs litterära universum. Hur begär leder till lidande, är ett väl utforskat ämne i Wolffs tidigare verk. Inte minst i den förra romanen Djävulsgreppet från 2022 där en destruktiv kärleksrelation skildras från den misshandlade kvinnans perspektiv. I den beskrivs våldet så ingående att jag ofta behövde pausa läsningen.

Liken vi begravde läser jag däremot i rask takt. Wolff har tidigare gjort sig känd för att bemästra konsten att skriva en bladvändare som också de mest svårflörtade kritiker uppskattar. Den här gången får den språkliga kvaliteten träda tillbaka för intrig och tragikomik.

Läs mer

Allt känns genomtänkt: från plats- och klassbeskrivningar till det traditionella valet av berättare. Att placera berättaren i den betraktande Jolly i stället för hennes mer drivna syster Peggy är snarare regel än undantag i framför allt coming of age-romaner. Liken vi begravde är smart, men når inte lika djupt som de tidigare böckerna. Här får varken våldet eller klassanalysen fullt den hänsyn de förtjänar, när boken stannar vid att återge redan etablerade kännetecken för klassresan i stället för att fördjupa erfarenheten.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 augusti, 2025

En helvetesfärd på stereoider

Egentligen vill man bara ha vänner. Foto: SVT.

Bland manliga influerare säljs idén om den starka och självständiga mannen. Men egentligen handlar allt bara om att hitta sin flock.

Män lever kortare liv än kvinnor, det är sant i nästan hela världen. Frida Söderlunds SVT-dokumentär Priset män betalar levererar flera tänkbara förklaringar till statistiken: ett manligt liv fyllt av löpträning toppat med Jäger och ryssfemmor är påfrestande; den konstanta tillvaron i omkörningsfilen är fartfylld och målinriktad, men också riskabel, ohållbar, stressig och ganska ensam.

Utgångspunkten i dokumentären är den diskutabla uppfattningen att manligheten är under attack och måste återtas. Men hur? Ett återkommande svar i dokumentären stavas träning och ”mindset”, vilket förmedlas på lite olika sätt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 14 augusti, 2025

Möhippa AB – nu med personaltröjor och pyroteknik

En möhippa äntrar scenen under Allsång på Skansen, den 15 juli 2025. Foto: Anna Hållams/TT.

En gång räckte det med en flaska cava och ett hemmagjort quiz. Nu krävs det rökgranater, escape rooms och tre obetalda semesterdagar. Vem är det egentligen vi firar?

Att vara en 33-årig kvinna i Stockholm är att ha minst fem gruppchattar i gång samtidigt om möhippor, baby showers och – det senaste inom den amerikaniserade influerarhysterin – gender reveals.

Missförstå mig rätt: jag älskar att fira. Jag gråter så att sminket rinner på bröllop, köper tankfulla presenter till mina vänners bebisar, och tycker att ritualer är det finaste som människan har skapat. Men någonstans längs vägen verkar det ha blivit rimligt att en möhippa innehåller specialtryckta baddräkter (”Team Bride”), temafester över en helg i Barcelona, taxibåtar till strandklubbar och escape rooms som klämts in mellan vinprovningen och middagen med förbeställd setmeny.

Baby showers med färgkoordinerade cupcakes och heliumfyllda ballonger i roséguld, och bokstavsbanderoller som stavas fel men ändå kostade 179 kronor på Etsy. Det spelar ingen roll om den gravida vännen föredrar ost och sömn – det viktiga är att det blir fotovänligt.

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner.

Gender reveals är det mest absurda. Könet på en knappt existerande människa ska avslöjas i ett rökmoln av konfetti och eld. Allt för att få ett filmklipp som kan läggas upp med slow motion-filter till en akustisk cover av Coldplay.

Vad hände med att samlas i ett vardagsrum med en flaska bubbel, laga frittatas tillsammans och prata i timmar? Kanske leka en frågelek? Det bidrar väl inte lika mycket till den ekonomiska tillväxten, förstås. Eller till brudens instagramflöde.

Men det är dyrt att leva i en värld där till och med känslor har en prislapp. Allt ska paketeras, stylas, delas och scrollas förbi. Vi är en generation kvinnor som lärt oss att vår kärlek, vår vänskap, vår närvaro måste bevisas med pengar. Och helst fångas på bild, med ett guldfärgat ”Mom to be”-diadem i bakgrunden.

Det är resultatet av decennier av en marknadiserad girl boss-kultur. Den gör vänskaper till logistik, livshändelser till content. Och vi betalar inte bara med pengar, utan med tid, ork och engagemang.

Och de flesta av oss är inte influerare utan helt vanliga arbetare. Lärare, vårdpersonal, kommunikatörer, statstjänstemän, rörmokare och receptionister. Men ändå förväntas vi trolla fram presentbudgetar, ställa upp på hemliga planeringsmöten på Zoom, och lägga tre semesterdagar på att flyga till Malaga för att delta i en vinjakt utklädda till Spice Girls. Och även om jag känner att ”jag har inte råd just nu” – vill väl ingen vara den som förstör stämningen i gruppchatten.

Vi måste sluta låtsas att detta är normalt. Hur många blivande brudar har inte haft sitt livs dag – utan matchande solglasögon i Bridesmaids-gravyr?

Läs mer

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner. En känslomässig kapitalism, där man köper sig till gemenskap – och där den som inte har råd, inte platsar.

Men det går att göra på ett annat sätt. Att fira måste inte vara ett kapitalistiskt skådespel. Det räcker med ett knytis på en fin kulle, med prosecco i pappmugg, och ett handskrivet quiz om barndomstiden. Att säga ”Fan vad glad jag är för din skull” och inte ”Dra i det här snöret om fallskärmen inte utlöser sig automatiskt.” Så till alla 30-plussare där ute med något att fira: skippa galenskaperna. Behåll känslan. Allt annat är bara presentpapper.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 14 augusti, 2025

Kvinnostrejken som chockade Sverige

Gruppfoto på Skeppsbrons telefonstation i Stockholm. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

Våren 1897 gick ett par hundra unga kvinnor i strid med ett av landets första teknikbolag. Allt började med beslagtagna teaterbiljetter – och slutade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk, hånad från höger till vänster som ett överklasspåhitt.

Akt I

Teaterbiljetterna. Det var med dem det hela började, våren 1897. På ena sidan ett mäktigt teknikbolag; på andra sidan ett par hundra unga kvinnor. Konflikten urartade och kulminerade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk. Om det alls var en strejk. Oavsett vilket blev det början på en verklig föreställning i två akter.

År 1897 var arbetarrörelsen på rask frammarsch. Hjalmar Branting, den allvarsamme agitatorn med valrossmustasch och igelkottshår, hade samma år blivit den första socialdemokraten i riksdagen. Konflikterna mellan arbetstagare och arbetsgivare var många och hårda. Varje dag kunde man i tidningarna läsa om arbetande män som gått ut i strejk.

Men en strejk bland Stockholms telefonister? På vad som var ett av landets första teknikbolag? Nej, det tycktes osannolikt. ”Det låter så besynnerligt”, säger den unga kontoristen Elisabeth när strejkfrågan kommer på tal. ”Bildade flickor brukar inte strejka.” Elisabeth är huvudpersonen i Elin Wägners Norrtullsligan från 1908, en roman som lekte med den farliga föreställningen om att kontorister kunde gå i strejk. Det framstod som besynnerligt då, att några andra än manliga kroppsarbetare kunde ta till stridsåtgärder, och det anses besynnerligt även i våra dagar – åtminstone på ett och annat teknikbolag.

Som på Klarna. Där blossade en konflikt upp på hösten 2023 efter att ledningen inte velat skriva på kollektivavtal. Konflikten med facket gick så långt att det varslades om strejk. Men det blev inget den gången. Parterna kom överens i sista sekund. Men raden av fackfientliga teknikbolag är lång med jättar som Amazon, Spotify och Google. Tesla är som bekant inte heller någon vän av kollektivavtal, vilket har blivit en följetong i svenska medier.

Att kvinnor kunde gå ut i strejk var en nyhet som börjat sprida sig vid 1800-talets slut. Men då gällde det arbetarklasskvinnor. Mest kända var händelserna på tändsticksfabriken Bryant & May i London 1888, när 1 400 kvinnor och flickor hade gått ut i en storstrejk. När deras usla arbetsvillkor avslöjades väckte tändsticksflickorna (som de kallades i media) sympati världen över, så även i vårt land. Ett år senare kom turen till Sverige. ”Även kvinnorna börja nu arrangera strejker”, noterar tidningen Arbetet, efter att de anställda ”kullorna” vid S:t Eriks bryggeri på Kungsholmen lagt ned arbetet med begäran om högre lön, vilket också beviljades.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 14 augusti, 2025

Sluta lajva medeltid – det här är kapitalism

Adobe stock.

Det är lockande att kalla teknikjättarna för feodalherrar. Men det är samma kapitalistiska utsugning – nu beväpnad med molnservrar och AI.

Från Paris till Madrid, från Rom till Berlin hemsöks Europas vänster av ett medeltida spöke – iförd en Silicon Valley-hoodie: ”teknikfeodalismen”.

Jean-Luc Mélenchon, de facto-ledare för det franska vänsterpartiet La France Insoumise, har krävt en skatt på vinsterna från vad han kallar våra nya ”digitala herrar”. Samtidigt twittrar samme Mélenchon att ”AI är inte något externt till den kapitalistiska verkligheten: den skriver in sig i en teknikfeodalism där några få aktörer fångar upp räntan.”

Vinst eller ränta? Kapitalism eller feodalism? Som en lösdrivande Schrödingers katt som strövar runt på Palo Altos gator existerar Mélenchons ekonomi i två tillstånd samtidigt – död och levande, kapitalistisk och feodal – beroende på vilket retoriskt syfte han har när han öppnar lådan.

I Spanien går vice premiärminister Yolanda Díaz till angrepp mot ”teknikfeodalismen hos magnaten Elon Musk” och varnar för att teknikmiljardärer vill förvandla ”demokratier till företagsmonarkier”. Italiens gröna ledare Angelo Bonelli anklagar samma miljardär för att ha skapat ”en autokratisk nyfeodalism” och uppmanar landet att välja mellan ”Musk eller demokratin”.

Denna våg av teknikfeodal teater är komiskt dåligt tajmad – den blossar upp mitt i den mest obscena, AI-drivna kapitalistiska backanalen sedan Guldruschen. Under Trumps Gulfturné i maj 2025 säkrade han enorma investeringar till USA, där det mesta öronmärks för AI-infrastruktur – 5,8 biljoner kronor från Saudiarabien, 11,6 biljoner från Qatar och 13,5 biljoner från Förenade Arabemiraten. Japan har redan utlovat 11 biljoner.

När OpenAI:s Sam Altman i fjol äskade ytterligare 77 biljoner ”för mänsklighetens skull”, kändes det som performancekonst. Nu framstår det snarare som bristande ambition.


När så mycket kapital – och framtida profit – står på spel är ingenting heligt. Datalager, algoritmfästningar och patent ger inte längre skydd. Gårdagens monopolist är morgondagens affärsanka. Wall Street-analytiker kräver nu att Apple sparkar sin vd Tim Cook, för att han enligt dem misskött bolagets AI-strategi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 augusti, 2025

Thatcher, lögner och videoband

Adam Curtis nya jättedokumentär är en färgsprakande deppbomb. Foto: BBC.

I en atomiserad värld är sanningen upplöst och ideologierna borta. Adam Curtis ”Shifty” är förföriskt bra – men landar i cynism, tycker Ella Petrini.

Adam Curtis är dokumentärmakaren som grävt djupt i tv-arkiven för att skapa atmosfäriska videoessäer i gränslandet mellan musikvideor och konstfilmer. Det är populärkulturellt, men abstrakt. Tidigare filmer har bland annat utforskat individualism och psykoanalysens inflytande över reklambranschen i The century of the self (2002), kriget mot terrorismen i Bitter Lake (2015), Rysslands politiska landskap från Sovjets fall till Putin i Trauma Zone (2022).

I nya Shifty: The land of make believe, en fem timmar lång BBC-serie som finns i sin helhet på Youtube, riktar Curtis blicken mot hemlandet Storbritannien. Shifty handlar om hur det var att leva igenom landets nyliberala experiment, och börjar med järnladyn själv, Margaret Thatcher. Hon är Curtis självklara antagonist, driven av kallsinnig rationalism och enveten tro på marknadsliberalism. I inledningsscenen välkomnar hon tillsammans med tv-personligheten och pedofilen Jimmy Savile en grupp barn – in i en lejonkula präglad av nedskärningar, massarbetslöshet och frisläppta marknadskrafter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 augusti, 2025

Israel river palestinsk fröbank

Den palestinska bonden Mahmoud Al-Shaer plockar tomater i ett växthus i Khan Younis i södra Gazaremsan, fredagen den 25 april 2025. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

En fröbank har attackerats och förstörts i Palestina. ”Man utrotar en kultur och odlad mångfald är en del av det”, säger Maximilian Isendahl från den svenska organisationen Nordbruk.

Med bulldozrar och tunga maskiner attackerades fröbanken i södra Hebron under morgonen den 31 juli. ”Detta är en allvarlig upptrappning av de israeliska militärstyrkornas pågående angrepp på palestinsk matsuveränitet”, skriver bondeorganisationen Nordbruks styrelse via Maximilian Isendahl i ett pressmeddelande.

– I grunden är det sjukt att använda hunger som ett vapen och försöka svälta ut en hel befolkning på två miljoner och att västvärlden sitter och rullar tummarna, säger Joel Holmdahl, ordförande för Nordbruk till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)