Inrikes 25 juli, 2013

Odlarglädje i kvarteret

– Vi måste utnyttja marken i stan bättre, för att få bättre hållbarhet och för att få stan roligare och mera tillgänglig för folk. Det är inte så hållbart att man köper allt man äter på ICA och Konsum. Man måste ha kunskapen om hur man sköter den försörjningen själv, även om man inte gör det, säger Viktoria Viklander, en av de drivande i projektet Stadsjord.

Efter bron över Göta älv breder ett stadslandskap med flerfiliga vägar och spårvagnsspår ut sig på Hisingen. De gamla arbetarkvarteren ligger centralt och börjar ersättas av bostadsrätter. Vid Vågmästareplatsen reser sig några byggkranar mot horisonten. Kvartersodlat – ett växande projekt, står det med stora bokstäver på en skylt som täcker tre containrar. Här har Stadsjord fått låna lite tomtmark i väntan på att nästa byggetapp.
Det växer frodigt i pallkragar, växthus, spannar och krukor. I dag småduggar det så Viktoria Viklander är nästan ensam i grönskan. Hon är en av tre anställda i Stadsjord och platschef. Tanken med just den här platsen är inte att den ska bli bestående. Till höger i anläggningen står ett 70-tal pallkragar utplacerade. Det är folk i grannskapet som fått köpa in sig för att pröva på att odla.
– Vi hoppas att den ska fungera som en språngbräda för andra att börja odla själva.
Det är också ett undersökande arbete där man ser hur man kan odla yteffektivt inne i staden. Det är inte några enorma kvantiteter som odlas här. I dag säljer man lite mangold, man brukar också sälja grönsaker till några restauranger inne i stan.

Det finns ett växande intresse för stadsodling inte bara i de centrala delarna av Göteborg. Stadsjord har varit med och drivit igång verksamhet i bland annat Högsbo, Tynnered och Redbergsparken. Stadsodling är viktigt tycker Viktoria.
– Vi måste utnyttja marken i stan bättre, för att få bättre hållbarhet och för att få stan roligare och mera tillgänglig för folk. Det är inte så hållbart att man köper allt man äter på ICA och Konsum. Man måste ha kunskapen om hur man sköter den försörjningen själv, även om man inte gör det.
Förutom några praktikanter dyker det också upp volontärer som vill hjälpa till med odlingarna. Anisa Falck håller upp en spann med klippt gräs hon samlat på en gräsmatta hemma, det är mycket bra näring för växterna.
 Jag kallar det gräsmattans guld. Men jag tyckte folk tittade lite undrande på mig när jag plockade.
Hon fördelar gräsklippet mellan några odlingsspannar och trivs med att vara här.
– Jag gillar själva tanken bakom det här, ekologi, gemenskap, hållbarhet, solidaritet och mötesplats.
Inne i växthuset doftar det härligt av syre och tomatplantor. Här sitter Niklas Vennberg, eldsjälen bakom Stadsjord. Trots att han är förkyld och kanske egentligen borde vila sig sprutar det av entusiasm från honom. Han har jobbat med miljöfrågor som expert, som politiker, som konsult och som politisk tjänsteman i 25-30 år.
– Jag har varit extremteoretiker. Jag har skrivit men inte gjort, 2007 gjorde jag en studie för Västra Götalandsregionen om självförsörjningsgrad och stadsjordbrukets roll. Vi ville komma i praktik snabbt.
Då fick han kontakt med biskopen i Göteborg och det interreligiösa rådet, där satt både en imam och Göteborgs rabbin. Då började det plötsligt hända saker. Nedanför kyrkan i Högsbo fanns det en stor grässlätt. Den fick de använda och då togs det spektakulära initiativet att placera linderödsgrisarna Måla, Sötnos och Vovven där som lantarbetare för att böka runt och förbereda för odling. Det blev en stor succé, inte nog med att man kom igång med odlingar av grönsaker.
– Det är de första slaktsvinen inne i Göteborg sedan andra världskriget.

Sedan dess har det dykt upp andra spektakulära projekt. Det har funnits flytande trädgårdar och förra året hade man en trevåningsodling inne i centrala Göteborg, där det också fanns betande getter. Men vad är grundtanken med allt detta?
– Vi har en prekär situation vad det gäller global livsmedelsförsörjning. När vi blir av med vår fossila hjälpenergi måste vi bygga nya modeller med närskalig livsmedelsproduktion och mindre input av fossil energi i alla led.
En knippe morötter här och kålhuvuden där, kan de verkligen få en reell betydelse?
– Det har gjorts beräkningar som visar ett enbart de svenska villaträdgårdarna skulle kunna stå för halva matproduktionen i Sverige, om den är vegetarisk.
I flera decennier har det talats om att oljan kommer att ta slut, att vi överutnyttjar våra naturresurser, peakoil. Ändå har det inte hänt så mycket för att förhindra en katastrof.
– Det känns som om grisskitsfaktisk och tomatfaktisk pedagogik är den billigaste och mest verksamma pedagogiken för att få någonting att hända och för att få människor att respektera jorden och vissa grundläggande spelregler.
Odlar du tomater som kommer att bli mat till dig själv eller dina barn så kommer du inte att fimpa eller hälla hormoslyr i den jorden. Det finns numera ett intresse för miljömärkning, men det är ofta perspektivlöst.
– När jag var politiker på 90-talet satte vi som mål att 10 procent av all mat skulle vara ekologisk. Vad hände? Jo man ökade andelen ekologisk mat genom att köpa importerade bananer och kaffe. Vad skapade det för arbetstillfällen här hemma, vilken fysisk förändring i vårt odlingslandskap? Ingen.

Klimatförändringarna skapar ett helt nytt perspektiv på de här frågorna. Det är inte bara Afrika som kommer att drabbas.
– Vi måste fundera över vad som händer när Medelhavets livsmedelsekonomi och struktur kollapsar, vilket de håller på att göra. Den enda dimensionen av kollapsen i Grekland, Spanien och Italien vi talar om är att finansiella institutioner och banker har det problematiskt. Men det underliggande som antagligen är mycket värre, att man har alldeles för torrt och varmt klimat som kommer att bli ännu svårare, det talar man inte om.
Alla de här länderna har kriskommissioner kopplade till livsmedelsförsörjningen, men vi talar bara om börskurserna. Enligt kvalificerade forskare kommer också de afrikanska länderna att få problem att försörja sina befolkningar.
– Vi diskuterar det inte ens. Vi bör i framtiden vara 20-30 miljoner i Sverige om vi tar hänsyn till omvärldens problematik. Vi har förutsättningar för det och många hävdar att det enbart är bra. Det kommer att bli större underlag för service på landsbygden och fler som kan bära utvecklingen.
Det är många invandrare som dyker upp här på Kvartersodlat, ofta har de en bred erfarenhet av odling med sig.
– När de kom till Sverige validerades deras kunskaper och fick noll i protokollet trots att de arbetat med får och getter, eller kan göra ost. Men vilka kunskaper är det som kommer att krävas i ett omställningssamhälle?
Finkrogar i Göteborg som Vasa allé och Stearin köper grönsaker från Stadsjord. Men det ju inte där som människor äter utan det är på pizzeriorna. Trollhättan är Sveriges pizzatätaste kommun.
– Vi tänkte ut ett projekt vi kallar Pizzarevolution nu. Pizzeriorna och kebabställena är mycket mat men noll promille lokala råvaror. Detta trots att ägarna kommer från länder där ägaren aldrig i helvete skulle köpa annat än lokala råvaror, inte ens från grannbyn. Nu kommer de till ett land där de tror att ingen bryr sig.

Pizzan har extrem lokalpotential, det är vetemjöl, tomater, ost, vitlök, oregano, det är vitkål till salladen. Allt det där kunde komma från Sverige, från kvarteret, nästan men inget gör det.
– Pizzarevolution nu innebär att 2015 skall vi komma upp till 10 procent av vissa utvalda pizzaråvaror, få in lokalmaten i bulksegmentet.
Invandrarna som driver bulkställena finns ofta i nationella religiösa nätverk. Pizzaställena i Trollhättan, Ale, Surte, Nol och Vänersborg kunde bli utvecklingsnoder som inte bara odlar rättika utan också förädlar den på platsen som syrar den, som strimlar den, som burkar den, som paketerar den, så att man inte bara producerar råvaran. Pizzaekonomin sku
lle kunna bli en drivande kraft på landsbygden med urbana invandrare som valt att flytta ut.
– Det skulle vara en revolution. Vi bygger en hembygd och maten blir en väsentlig del. Matstolthet kan vara lika viktig som fotbollsstolthet för en stad.

Närodling får inte bli en medelklassgrej

Erik Berg står på Kvartersodlat och smular lerklumpar genom ett finmaskigt nät. Vad har detta med stadsodling att göra? Erik berättar att nästa vecka ska de genomföra en byggbrigad här. Frivilliga ska skapa samlingsplatser på två torg i grannskapet. Med hjälp av murar byggda av lera skall det ges utrymmen för pallkragar som sedan skall användas för odling.
Byggbrigaden uppstod först inom Ung vänster. Det kändes som ett behov att göra saker praktiskt, inte bara diskutera.
– Idéen var att arbeta gratis, återupptäcka det fria och glada arbetet. Att arbeta för någon annan fråntar arbetet det innehållet. Vi vill bygga vad vi kallar infrastruktur för demokratin, platser som kan användas för föreningsaktviteter eller för att träffas i det offentliga rummet.
Erik menar att arbetarrörelsen och vänstern har tappat förmågan att göra saker, inse inte att vi kan göra saker själva. Det skulle kunna gå att på ett kooperativt sätt bygga bostäder på egen hand.
– Vi måste återfå förmågan att skapa socialismen här och nu genom att ta saken i egna händer, inte prata om hur det borde fungera utan visa hur det kan fungera.
Erik Berg talar om ett slags inhägnadernas tragedi, ett samhälle som kännetecknas av enskilt ägande. Människor litar inte på att om jag inte äger saker själv så finns de inte där när jag behöver dem. Det är också en ideologi, om man inte äger är man fattig.
– Vi hägnar in en massa resurser och gör dem otillgängliga för dem som skulle behöva dem. Vi vill bryta mot det genom att skapa fler allmänna resurser. Det är en form av socialism.

Det finns en aspekt av årets projekt som Erik Berg känner en viss tveksamhet inför. Det pågår en gentrifiering av den här gamla arbetarstadsdelen. När man anlägger odlingsytor kan det vara ett sätt att skapa en ny image för området. I Chicago protesterade invånarna mot att man skulle bygga en cykelled för man såg det som del av förändringen av området. Cykling förknippas med urban medelklass, underlättar man för den kommer det att förändra lägenhetspriserna.
– Det är jättetragiskt när i grunden sympatiska företeelser blir funktioner som skuffar ut mindre betalningsstarka grupper.
Trots detta håller Erik Berg fast vid att stadsodling är viktigt.
– Det handlar ju om medvetenheten om de biologiska processer vi är beroende för vår överlevnad och som vi har skuffat väldigt långt bort från vårt vardagsrum.

Plantor stärker gemenskapen

När spårvagnen stannar vid Opaltorget har den just passerat de massiva husen vid Frölunda torg. Torget här i Tynnered är i lite mindre skala och jag upptäcker lätt Thomas Röstell som är ordförande i Odlarglädje. Han har visserligen precis flyttat men vill vara kvar i föreningen för han trivs så bra. Det är bara 150 meter bort till de två odlingsplättarna, en med mera vanliga land och den andra på kullen med de nu för stadsodling så typiska pallkragarna.
– Det är ingen här nu men Fehime som bor däruppe brukar alltid se när det är någon här och då kommer hon ner.
Mycket riktigt, snart ser vi Fehime Isik på sin balkong och hon kommer gärna ner och talar med oss. Hon flyttade hit i februari och såg att de höll på att odla här nere. Hon är assyriska från sydöstra Turkiet och hennes föräldrar var jordbrukare.
– Vi tillverkade allt och odlade allt till hushållet. Jag tycker om att själv kunna odla lite kryddor och sallad och vill gärna tänka ekologiskt.
Hon har redan skördat mycket, ruccolasallad som växt väldigt bra, persilja, sallad, rädisor, dill, lök och mynta till sallad eller för att koka te. Här finns också en växt hon bara kan det arabiska namnet på och som är god att woka till kött och portlak som är väldigt vanlig i Mellanöstern.
– Jag får världens godaste sallad, mer naturliga smaker än när man köper i affären.

Tynnered har lite dåligt rykte för att vara oroligt. Nu försöker kommunen och Familjebostäder ändra på det. Ett av initiativen förra året var att bjuda in Stadsjord för att få till stånd den här odlingen. Många sa att det kommer aldrig att gå. Det är så många besvärliga ungdomar. Någon kommer att köra med en motorcykel köra sönder alltihop. Men det har varit mycket lugnt.
– När vi träffas här på onsdagar är det jättetrevligt att kunna samtala, utbyta erfarenheter, alla hjälper varandra, ger bort frön och sallad, smaka på det här. Det bidrar till sammanhållningen, vi är tre famljer i samma portuppgång som lärt känna varandra.
Jalil Obed från Irak, som är en av de grannarna, har precis kommit ner och håller med.
– Det är bra för området också, man odlar och så blir det lugnare. Man respekterar oss och inget har förstörts.
Uppe på kullen håller Eva Persson på med att sätta upp spaljéer för sina bönor i sin pallkrage. Hon är med framförallt eftersom det är trevligt, för att lära känna grannarna. Hon kom med på ett bananskal, var bara nyfiken men kom igång direkt. I hennes låda finns det ärtor, persilja och rädisor.
– Rädisorna smakar bättre än dem man köper i affären, har en skapare smak tycker jag. Smaka en, säger hon och räcker fram en. Ta bara bort
jorden.
Jag skrapar bort jorden så gott det går och måste erkänna. Den smakar kraftigt och riktigt gott. Tomas rensar sitt land där morötter är ett av huvudnumren. Han gör en sista reflektion innan jag lämnar dem.
– Jag har odlat morötter hela våren och så får jag två tre måltider. Egentligen köper jag ett kilo varje vecka och då förstår jag hur mycket som skulle behövas, man får respekt för maten, hur den kommer till och odlas.

Kommentar/Kultur 16 augusti, 2025

Alice Aveshagen: Labubu är inget gulligt troll – det är avgrunden

Enligt uppgift har trollet under årets första halvår sålts till en summa av drygt fyra miljarder kronor. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Det är en kvav sommarkväll i herrens år 2025. Du står i ett gathörn och väntar på grönt. Framför dig: en Prada-väska, en perfekt gelmanikyr, och så dinglande från dragkedjan – ett plastmonster med ljusrosa päls och psykotiskt leende. Labubu. Den stirrar. Den dömer. Den vet att du redan googlat återförsäljare. Och du vet att den vet.

Det här är inte gulligt utan diaboliskt. Samtidens känslomässiga bottenläge, fäst med kromad karbinhake.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 16 augusti, 2025

Business på gränsen till krig

Kambodjansk soldat håller koll på lastbilar med förnödenheter. Foto: Anton L. Delgado/AP.

I maj regnade både indiska och pakistanska missiler över Kashmir, och mellan Thailand och Kambodja blev läget nyligen glödhett för första gången på länge. Längs Asiens mest omstridda gränser finns miljarder att hämta – om man heter Saab.

När Kambodja och Thailand kommer överens om vapenvila den 28 juli har fyra dagars explosiva våldsamheter längs gränsen redan hunnit döda dussintals civila, på båda sidor gränsen. Hundratusentals har evakuerats eller är på flykt. Båda parter hävdar att den andra sköt först.

De kambodjanska militära mål Thailand attackerar i slutet av juli ligger precis i närheten av flera hinduiska stentempel från 1000-talet, som spelar stor symbolisk roll i båda sidors anspråk över området. Fyra jaktplan släpper bomber över djungeln – två amerikanska F-16, två svenska Jas Gripen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 15 augusti, 2025

Att ställa den rätta frågan

Andre Ventura firar att hans högerpopulistiska parti Chega blir Portugals andra största parti, den 19 maj 2025. Foto: Ana Brigida/AP/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

År 2017 fanns det 400 000 utrikesfödda invånare i Portugal och den yttersta högern var i det närmaste obefintlig. Åtta år senare bor där 1,6 miljoner utlänningar – 15 procent av befolkningen – och den yttersta högern har blivit den näst största kraften i parlamentet.

I hela Europa verkar sambandet mellan ökad migration och främlingsfientliga partiers framväxt oundvikligt. ”Det franska folket vill inte ha mer invandring”, konstaterar Marine Le Pen och föreslår en folkomröstning.

Men vad är den rätta frågan?

Låt oss återvända till Portugal år 2008, långt innan den senaste migrationsvågen. Landet, som drabbats av finanskrisen, stod på randen till bankrutt. I utbyte mot stöd krävde Internationella valutafonden och EU reformer: Lissabon skulle ”modernisera” sin ekonomi – privatisera, skära ned på offentliga utgifter och avreglera arbetsmarknaden. Landet skulle på så sätt bli mer konkurrenskraftigt för att väcka investerares uppmärksamhet.

Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen.

Portugal gjorde allt för att locka nytt kapital. 2009 införde det en särskild residensstatus, avsedd att locka tjänstemän och utländska pensionärer med tio års skattebefrielse. Systemet blev en omedelbar succé. Tre år senare lanserade regeringen ”gyllene visum” (eller ”uppehållstillstånd för investeringar”), som gav särskild tillgång till medborgarskap för utlänningar som var beredda att skriva stora checkar. En kapitalflod vällde in i fastighetssektorn. Till slut satsade regering efter regering allt på turistboomen, öppnade lågprisflyglinjer och liberaliserade korttidsuthyrningen. Semesterfirare strömmade in i miljoner och förde med sig utländsk valuta.

Botemedlet verkade fungera. Portugal återgick till tillväxt 2014, bytesbalansen gick med överskott och budgetunderskottet krympte år efter år. Den tidigare sorgebarnet hade blivit mönsterelev.

Men bakom de smickrande siffrorna dolde sig en annan verklighet. Sedan finanskrisen har Portugal upplevt en betydande befolkningsflykt, som kulminerade i 120 000 avresor 2013 och fortfarande låg på 75 000 år 2023. De flesta som lämnat är unga akademiker. Utan framtidsutsikter i en ekonomi dominerad av lågavlönade servicejobb har de inte längre råd att bo i de stora städerna, där hyrorna har fördubblats på mindre än tio år. I dag bor nästan en tredjedel av portugiserna i åldern 15–39 utomlands.

Denna utflyttning har påskyndat befolkningens åldrande: landet har nu bara en ung person på två äldre, och födelsetalet är bland de lägsta i Europa. Och eftersom människor i 70-årsåldern inte plötsligt skulle börja diska i restauranger, städa hotellrum eller plocka hallon, började Portugal i början av 2020-talet ta in brasilianare, angolaner, indier, lankeser, marockaner, med flera.

Läs mer

Betrakta siffrorna ur en annan vinkel, och vissa studier tycks visa på ett ännu starkare samband än det första: mellan emigration (både intern och internationell) och framväxten av den yttersta högern. Detta beror delvis på att utflyttningen har tagit bort unga, utbildade väljare som är mindre benägna att stödja främlingsfientliga partier från vissa områden – och delvis på att deras frånvaro förändrar det politiska beteendet hos dem som är kvar, i regioner som sjunker allt djupare i kris.

Så om Portugal höll en folkomröstning om migration, vad skulle den rätta frågan vara? Skulle den handla om huruvida man ska utvisa de underbetalda, utnyttjade utländska arbetare som nu är livsviktiga för ett land i demografisk nedgång?

Eller om huruvida man ska avsluta den politik som fått unga människor att lämna, genom att förvandla deras land till en semesterort för rika pensionärer och digitala nomader?

Översättning: Leonidas Aretakis.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 15 augusti, 2025

Skånska mansmord

Lina Wolffs mörderska hämnas sekel av mansförtryck. Foto: Johan Nilsson/TT.

Lina Wolffs feministiska hämndhistoria utspelar sig på en redan blodig jord. Det är hembränt, fula ord och nedgrävda lik – och offren är bara män.

Fastän det skånska landskapet aldrig är så vackert som under sommaren ser jag misstänksamt ut genom tågfönstret – men inte utan en viss fascination. Jag har läst Lina Wolffs nya roman Liken vi begravde (Albert Bonniers förlag, 2025) och kan inte undgå att undra vad det är med de vidsträckta fälten som ger upphov till ett särskilt slags våldsam prosa.

Lina Wolff (bilden) är en i raden av författare som vuxit upp på den skånska landsbygden och vars skrivande återkommer till den komplexa relationen mellan våld och begär, sexualitet och makt. I sin nya bok återvänder Wolff till uppväxtorten Hörby och dess mörka historia av bland annat det så kallade Helénmordet 1989, då offret var en tioårig flicka, och 1800-talsförfattaren Victoria Benedictssons självmord på Leopolds hotell i Köpenhamn. Liken vi begravde är dock en tydligt fiktiv berättelse.

Den unga kvinnan Jolly har fått i uppdrag av den lokala prästen att skriva berättelsen om byn och ”människor som din fostermor, vars öde ingen bryr sig om”. Jolly är i sig inte en skrivande person utan berättar utifrån plikt, för bara så kan en styra berättelsen om sig själv. Romanen består huvudsakligen av Jolly som berättar om sin och systern Peggys uppväxt med fosterföräldrar på en nedgången gård i Skånes inland. Det är hembränt, grova ord och nedgrävda lik överallt. Byn plågas av ständiga motgångar, särskilt om man råkar vara kvinna eller rasifierad, vilket familjens vänner är. Ändå finns här hopp – fram till att ett bestialiskt mord på två sjuåriga tvillingar begås. Hela samhället skakas av händelsen, inte minst systrarnas fostermamma Jenni som blir besatt av att hitta mördaren.

Fiktionen öppnar upp för en gruvlig hämnd. Inte för att fostermamman skulle kalla det så, för Jenni är det snarare att utkräva rättvisa i en värld där kvinnor och barn ständigt är underkastade männens godtycke:

”Tänk om alla döda kvinnor och barn kunde resa sig upp ur sina gravar. Tänk om de kunde gå samman. […] Att nu fick det räcka. Med skiten. Och tänk om alla dessa vålnader från våldtagna och dödade kvinnor och barn skulle utse en ställföreträdare på jorden, någon som var gjord av kött och blod och därmed kunde utföra rättvisans dåd.”

Sättet att ge igen på mördaren på mördarens vis, kallsinnigt och tand för tand, påminner om den numera feministiska kultboken Dirty weekend av Helen Zahavi från 1991. Boken var en av de första i sin genre av kvinnor som slår tillbaka på våldsamma män – och njuter av det. I sin samtid kritiserades Zahavis bok för att vara pornografisk och för brutal. Också Jennis hämndaktion ifrågasätts av hennes närstående i Liken vi begravde: Är det hon som är galen eller är det samhället?

Av litteraturvetare som bland annat Ebba Witt-Brattström anses även 1800-tals författaren Victoria Benedictsson vara en feministisk förgrundsgestalt, som var dömd att gå under i ett patriarkalt samhälle. De få böcker Benedictsson hann publicera gavs samtliga ut under pseudonymen Ernst Ahlgren och självmordet föranleddes av en olycklig kärleksaffär med den köpenhamnska litteraturkritikern Georg Brandes. Förutom Benedictssons förankring till hembyn Hörby passar hennes tragiska livsöde utmärkt in i Lina Wolffs litterära universum. Hur begär leder till lidande, är ett väl utforskat ämne i Wolffs tidigare verk. Inte minst i den förra romanen Djävulsgreppet från 2022 där en destruktiv kärleksrelation skildras från den misshandlade kvinnans perspektiv. I den beskrivs våldet så ingående att jag ofta behövde pausa läsningen.

Liken vi begravde läser jag däremot i rask takt. Wolff har tidigare gjort sig känd för att bemästra konsten att skriva en bladvändare som också de mest svårflörtade kritiker uppskattar. Den här gången får den språkliga kvaliteten träda tillbaka för intrig och tragikomik.

Läs mer

Allt känns genomtänkt: från plats- och klassbeskrivningar till det traditionella valet av berättare. Att placera berättaren i den betraktande Jolly i stället för hennes mer drivna syster Peggy är snarare regel än undantag i framför allt coming of age-romaner. Liken vi begravde är smart, men når inte lika djupt som de tidigare böckerna. Här får varken våldet eller klassanalysen fullt den hänsyn de förtjänar, när boken stannar vid att återge redan etablerade kännetecken för klassresan i stället för att fördjupa erfarenheten.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 14 augusti, 2025

En helvetesfärd på stereoider

Egentligen vill man bara ha vänner. Foto: SVT.

Bland manliga influerare säljs idén om den starka och självständiga mannen. Men egentligen handlar allt bara om att hitta sin flock.

Män lever kortare liv än kvinnor, det är sant i nästan hela världen. Frida Söderlunds SVT-dokumentär Priset män betalar levererar flera tänkbara förklaringar till statistiken: ett manligt liv fyllt av löpträning toppat med Jäger och ryssfemmor är påfrestande; den konstanta tillvaron i omkörningsfilen är fartfylld och målinriktad, men också riskabel, ohållbar, stressig och ganska ensam.

Utgångspunkten i dokumentären är den diskutabla uppfattningen att manligheten är under attack och måste återtas. Men hur? Ett återkommande svar i dokumentären stavas träning och ”mindset”, vilket förmedlas på lite olika sätt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 14 augusti, 2025

Möhippa AB – nu med personaltröjor och pyroteknik

En möhippa äntrar scenen under Allsång på Skansen, den 15 juli 2025. Foto: Anna Hållams/TT.

En gång räckte det med en flaska cava och ett hemmagjort quiz. Nu krävs det rökgranater, escape rooms och tre obetalda semesterdagar. Vem är det egentligen vi firar?

Att vara en 33-årig kvinna i Stockholm är att ha minst fem gruppchattar i gång samtidigt om möhippor, baby showers och – det senaste inom den amerikaniserade influerarhysterin – gender reveals.

Missförstå mig rätt: jag älskar att fira. Jag gråter så att sminket rinner på bröllop, köper tankfulla presenter till mina vänners bebisar, och tycker att ritualer är det finaste som människan har skapat. Men någonstans längs vägen verkar det ha blivit rimligt att en möhippa innehåller specialtryckta baddräkter (”Team Bride”), temafester över en helg i Barcelona, taxibåtar till strandklubbar och escape rooms som klämts in mellan vinprovningen och middagen med förbeställd setmeny.

Baby showers med färgkoordinerade cupcakes och heliumfyllda ballonger i roséguld, och bokstavsbanderoller som stavas fel men ändå kostade 179 kronor på Etsy. Det spelar ingen roll om den gravida vännen föredrar ost och sömn – det viktiga är att det blir fotovänligt.

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner.

Gender reveals är det mest absurda. Könet på en knappt existerande människa ska avslöjas i ett rökmoln av konfetti och eld. Allt för att få ett filmklipp som kan läggas upp med slow motion-filter till en akustisk cover av Coldplay.

Vad hände med att samlas i ett vardagsrum med en flaska bubbel, laga frittatas tillsammans och prata i timmar? Kanske leka en frågelek? Det bidrar väl inte lika mycket till den ekonomiska tillväxten, förstås. Eller till brudens instagramflöde.

Men det är dyrt att leva i en värld där till och med känslor har en prislapp. Allt ska paketeras, stylas, delas och scrollas förbi. Vi är en generation kvinnor som lärt oss att vår kärlek, vår vänskap, vår närvaro måste bevisas med pengar. Och helst fångas på bild, med ett guldfärgat ”Mom to be”-diadem i bakgrunden.

Det är resultatet av decennier av en marknadiserad girl boss-kultur. Den gör vänskaper till logistik, livshändelser till content. Och vi betalar inte bara med pengar, utan med tid, ork och engagemang.

Och de flesta av oss är inte influerare utan helt vanliga arbetare. Lärare, vårdpersonal, kommunikatörer, statstjänstemän, rörmokare och receptionister. Men ändå förväntas vi trolla fram presentbudgetar, ställa upp på hemliga planeringsmöten på Zoom, och lägga tre semesterdagar på att flyga till Malaga för att delta i en vinjakt utklädda till Spice Girls. Och även om jag känner att ”jag har inte råd just nu” – vill väl ingen vara den som förstör stämningen i gruppchatten.

Vi måste sluta låtsas att detta är normalt. Hur många blivande brudar har inte haft sitt livs dag – utan matchande solglasögon i Bridesmaids-gravyr?

Läs mer

Det här är inte bara ett privat problem utan djupt politiskt. Det är ännu ett sätt att förvandla våra relationer till transaktioner. En känslomässig kapitalism, där man köper sig till gemenskap – och där den som inte har råd, inte platsar.

Men det går att göra på ett annat sätt. Att fira måste inte vara ett kapitalistiskt skådespel. Det räcker med ett knytis på en fin kulle, med prosecco i pappmugg, och ett handskrivet quiz om barndomstiden. Att säga ”Fan vad glad jag är för din skull” och inte ”Dra i det här snöret om fallskärmen inte utlöser sig automatiskt.” Så till alla 30-plussare där ute med något att fira: skippa galenskaperna. Behåll känslan. Allt annat är bara presentpapper.

Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 14 augusti, 2025

Sluta lajva medeltid – det här är kapitalism

Adobe stock.

Det är lockande att kalla teknikjättarna för feodalherrar. Men det är samma kapitalistiska utsugning – nu beväpnad med molnservrar och AI.

Från Paris till Madrid, från Rom till Berlin hemsöks Europas vänster av ett medeltida spöke – iförd en Silicon Valley-hoodie: ”teknikfeodalismen”.

Jean-Luc Mélenchon, de facto-ledare för det franska vänsterpartiet La France Insoumise, har krävt en skatt på vinsterna från vad han kallar våra nya ”digitala herrar”. Samtidigt twittrar samme Mélenchon att ”AI är inte något externt till den kapitalistiska verkligheten: den skriver in sig i en teknikfeodalism där några få aktörer fångar upp räntan.”

Vinst eller ränta? Kapitalism eller feodalism? Som en lösdrivande Schrödingers katt som strövar runt på Palo Altos gator existerar Mélenchons ekonomi i två tillstånd samtidigt – död och levande, kapitalistisk och feodal – beroende på vilket retoriskt syfte han har när han öppnar lådan.

I Spanien går vice premiärminister Yolanda Díaz till angrepp mot ”teknikfeodalismen hos magnaten Elon Musk” och varnar för att teknikmiljardärer vill förvandla ”demokratier till företagsmonarkier”. Italiens gröna ledare Angelo Bonelli anklagar samma miljardär för att ha skapat ”en autokratisk nyfeodalism” och uppmanar landet att välja mellan ”Musk eller demokratin”.

Denna våg av teknikfeodal teater är komiskt dåligt tajmad – den blossar upp mitt i den mest obscena, AI-drivna kapitalistiska backanalen sedan Guldruschen. Under Trumps Gulfturné i maj 2025 säkrade han enorma investeringar till USA, där det mesta öronmärks för AI-infrastruktur – 5,8 biljoner kronor från Saudiarabien, 11,6 biljoner från Qatar och 13,5 biljoner från Förenade Arabemiraten. Japan har redan utlovat 11 biljoner.

När OpenAI:s Sam Altman i fjol äskade ytterligare 77 biljoner ”för mänsklighetens skull”, kändes det som performancekonst. Nu framstår det snarare som bristande ambition.


När så mycket kapital – och framtida profit – står på spel är ingenting heligt. Datalager, algoritmfästningar och patent ger inte längre skydd. Gårdagens monopolist är morgondagens affärsanka. Wall Street-analytiker kräver nu att Apple sparkar sin vd Tim Cook, för att han enligt dem misskött bolagets AI-strategi.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 14 augusti, 2025

Kvinnostrejken som chockade Sverige

Gruppfoto på Skeppsbrons telefonstation i Stockholm. Foto: Telemuseums bildsamlingar/Tekniska museet (kolorerat av Flamman).

Våren 1897 gick ett par hundra unga kvinnor i strid med ett av landets första teknikbolag. Allt började med beslagtagna teaterbiljetter – och slutade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk, hånad från höger till vänster som ett överklasspåhitt.

Akt I

Teaterbiljetterna. Det var med dem det hela började, våren 1897. På ena sidan ett mäktigt teknikbolag; på andra sidan ett par hundra unga kvinnor. Konflikten urartade och kulminerade i världens första kvinnliga tjänstemannastrejk. Om det alls var en strejk. Oavsett vilket blev det början på en verklig föreställning i två akter.

År 1897 var arbetarrörelsen på rask frammarsch. Hjalmar Branting, den allvarsamme agitatorn med valrossmustasch och igelkottshår, hade samma år blivit den första socialdemokraten i riksdagen. Konflikterna mellan arbetstagare och arbetsgivare var många och hårda. Varje dag kunde man i tidningarna läsa om arbetande män som gått ut i strejk.

Men en strejk bland Stockholms telefonister? På vad som var ett av landets första teknikbolag? Nej, det tycktes osannolikt. ”Det låter så besynnerligt”, säger den unga kontoristen Elisabeth när strejkfrågan kommer på tal. ”Bildade flickor brukar inte strejka.” Elisabeth är huvudpersonen i Elin Wägners Norrtullsligan från 1908, en roman som lekte med den farliga föreställningen om att kontorister kunde gå i strejk. Det framstod som besynnerligt då, att några andra än manliga kroppsarbetare kunde ta till stridsåtgärder, och det anses besynnerligt även i våra dagar – åtminstone på ett och annat teknikbolag.

Som på Klarna. Där blossade en konflikt upp på hösten 2023 efter att ledningen inte velat skriva på kollektivavtal. Konflikten med facket gick så långt att det varslades om strejk. Men det blev inget den gången. Parterna kom överens i sista sekund. Men raden av fackfientliga teknikbolag är lång med jättar som Amazon, Spotify och Google. Tesla är som bekant inte heller någon vän av kollektivavtal, vilket har blivit en följetong i svenska medier.

Att kvinnor kunde gå ut i strejk var en nyhet som börjat sprida sig vid 1800-talets slut. Men då gällde det arbetarklasskvinnor. Mest kända var händelserna på tändsticksfabriken Bryant & May i London 1888, när 1 400 kvinnor och flickor hade gått ut i en storstrejk. När deras usla arbetsvillkor avslöjades väckte tändsticksflickorna (som de kallades i media) sympati världen över, så även i vårt land. Ett år senare kom turen till Sverige. ”Även kvinnorna börja nu arrangera strejker”, noterar tidningen Arbetet, efter att de anställda ”kullorna” vid S:t Eriks bryggeri på Kungsholmen lagt ned arbetet med begäran om högre lön, vilket också beviljades.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 13 augusti, 2025

Thatcher, lögner och videoband

Adam Curtis nya jättedokumentär är en färgsprakande deppbomb. Foto: BBC.

I en atomiserad värld är sanningen upplöst och ideologierna borta. Adam Curtis ”Shifty” är förföriskt bra – men landar i cynism, tycker Ella Petrini.

Adam Curtis är dokumentärmakaren som grävt djupt i tv-arkiven för att skapa atmosfäriska videoessäer i gränslandet mellan musikvideor och konstfilmer. Det är populärkulturellt, men abstrakt. Tidigare filmer har bland annat utforskat individualism och psykoanalysens inflytande över reklambranschen i The century of the self (2002), kriget mot terrorismen i Bitter Lake (2015), Rysslands politiska landskap från Sovjets fall till Putin i Trauma Zone (2022).

I nya Shifty: The land of make believe, en fem timmar lång BBC-serie som finns i sin helhet på Youtube, riktar Curtis blicken mot hemlandet Storbritannien. Shifty handlar om hur det var att leva igenom landets nyliberala experiment, och börjar med järnladyn själv, Margaret Thatcher. Hon är Curtis självklara antagonist, driven av kallsinnig rationalism och enveten tro på marknadsliberalism. I inledningsscenen välkomnar hon tillsammans med tv-personligheten och pedofilen Jimmy Savile en grupp barn – in i en lejonkula präglad av nedskärningar, massarbetslöshet och frisläppta marknadskrafter.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 13 augusti, 2025

Israel river palestinsk fröbank

Den palestinska bonden Mahmoud Al-Shaer plockar tomater i ett växthus i Khan Younis i södra Gazaremsan, fredagen den 25 april 2025. Foto: Abdel Kareem Hana/AP/TT.

En fröbank har attackerats och förstörts i Palestina. ”Man utrotar en kultur och odlad mångfald är en del av det”, säger Maximilian Isendahl från den svenska organisationen Nordbruk.

Med bulldozrar och tunga maskiner attackerades fröbanken i södra Hebron under morgonen den 31 juli. ”Detta är en allvarlig upptrappning av de israeliska militärstyrkornas pågående angrepp på palestinsk matsuveränitet”, skriver bondeorganisationen Nordbruks styrelse via Maximilian Isendahl i ett pressmeddelande.

– I grunden är det sjukt att använda hunger som ett vapen och försöka svälta ut en hel befolkning på två miljoner och att västvärlden sitter och rullar tummarna, säger Joel Holmdahl, ordförande för Nordbruk till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)