Tidigare har man kunnat ta nattåget från Köpenhamn till många europeiska storstäderna. Men nu försvinner den möjligheten. Det är tyska bolaget Deutsche Bahn som tillsammans med tågbolag i flera andra europeiska länder har beslutat att dra in avgångarna. Anledningen sägs vara bristande lönsamhet och för få resenärer.
Exakt hur många som åker med nattågen i Europa är oklart. Men det är många.
– Från Köpenhamn är det 190 000 personer per år som åker, men då tillkommer de som kliver på från de andra stationerna, som Hamburg, Berlin, Paris och de som åker till Köpenhamn. Det är enorma mängder tågresor som försvinner, säger Lars Igeland från Miljöförbundet Jordens Vänner, som har arrangerat protester mot indragningen.
Övergår till flyg
Vissa uppskattningar visar att 80 procent av dem som åker nattåg i dag kommer att övergå till flyg, enligt Igeland.
– Det blir en väldig ökning av flygresor om de siffrorna stämmer. Men för att klara klimatmålen måste flygresorna i Europa minska och inte öka.
Flygresorna har ökat lavinartat de senaste åren, bland annat genom lågprisbolagens intåg på marknaden. Bara i Sverige förväntas antalet flygresor öka med fem procent i år, jämfört med förra året. Enligt Transportstyrelsen beräknas flygresandet i Sverige att öka med tre procent varje år fram till 2020. Men på sikt är det inte hållbart för klimatet.
– Om man ska strama åt flygen utan att underlätta att åka tåg kan det leda till att folk inte har råd att resa eller att resan tar längre tid.
Lars Igeland kan i dag ta sig från Gävle där han bor, till Barcelona på ett och ett halvt dygn med nattåg. Men när nattågen försvinner kommer samma resa att ta tre dygn, med övernattningar på hotell i olika städer.
– Tågen borde utvecklas och inte avvecklas. Det vore ganska smart att införa en flygskatt och avsätta pengarna till att utveckla tågen.
Hittills har drygt 4 000 personer skickat protestbrev till Deutsche Bahn.
– Vi fick reda på det här ganska sent men det vore väldigt dumt om nattågen bara lades ner i tysthet. Det är till våren och sommaren som flest åker med de här tågen, så det är då som det verkligen kommer att märkas.
Vinstkrav stoppar nattåg i Sverige
Även i Sverige är nattågen på sina håll hotade, eller har utsatts för indragningar. Tidigare har SJ meddelat att nattågen mellan Malmö och Stockholm ska försvinna. Detta ledde till protester och tågen fick förlängd tidsfrist. Nu går nattågen mellan de två storstäderna åtminstone fram till midsommar nästa år. Vad som händer därefter är oklart.
Det har även varit på tal om att minska nattågsavgångarna till övre Norrland för ett par år sedan. Men även det stoppades efter protester.
Men SJ:s direkttåg från Skåne till Storlien försvann nyligen.
– Det beror på att vi har för lite kunder som reser från Malmö ända upp till fjällen. Vi är ett konkurrensutsatt bolag, säger Ulrika Borg, från SJ:s presstjänst.
Politisk fråga
Hon säger att hon har förståelse för att barnfamiljer som ska upp till fjällen tycker det är jobbigt att ta tåget när det innebär byten i Stockholm och att kånka på resväskor och trötta barn.
– Men vi har ett lönsamhetskrav och då kan vi inte köra olönsamma linjer.
Borde lönsamhetskravet avskaffas?
– Det är en politisk fråga, det kan inte jag svara på.
Men Lars Igeland hoppas att vinstkraven på SJ försvinner eller i alla fall minskas. Han tycker att det är märkligt att just SJ måste ge avkastning.
– Lokaltrafiken tycker man är en samhällsservice till människor, men SJ måste gå med vinst.
Både Vänsterpartiet och Miljöpartiet har tidigare kritiserat SJ:s avkastningskrav på tio procent.
Även fackförbundet Seko vill slopa det avkastningskravet i sin nuvarande form.
Flygresande
Flygresor står för ungefär tio procent av svenskarnas klimatutsläpp. Eldrivna tåg släpper nästan inte ut några klimatgaser alls, under förutsättning att elen inte kommer från kolkraftverk.