Kultur/Nyheter 28 augusti, 2017

Uthängning och igenkänning

Tillsammans har de drivit Galago i över ett decennium. I höst är de båda aktuella med nya böcker. Flamman möter Johannes Klenell och Mats Jonsson i ett samtal om samtidens girighet och nihilism, bostadsrättsföreningar och talbollsvänstern, och längtan efter en ny grön våg.

 

 

Serieförlaget och tidskriften Galago räknas i dag som en av de viktigaste plattformarna för svensk vänsterkultur. Hur blev det så? En förklaring är att det beror på en serie aktiva val från de två personer som sedan mer än ett decennium tillbaka driver Galago: Mats Jonsson och Johannes Klenell.

Medan Mats Jonsson kanske framför allt är känd i sin roll som serieskapare – i dagarna släpps den sjätte serieboken Nya Norrland – har Johannes Klenell de senaste åren rört sig mellan olika medier: en dokumentärfilm om Degerfors IF, uppmärksammade poddar som Flumskolan och Lundellbunkern, och en ständig närvaro på sociala medier. Nu debuterar han som författare med satirromanen Det fria ordet vars huvudperson, den håglöse praktikanten ”Jonas Thunander”, gör bananskalskarriär på ett lätt maskerat Ordfront genom att vara den enda som säger sig kunna bygga en hemsida.

Låt oss dock helt kort backa tillbaka till slutet av 1970-talet, en tid då svenska alternativserier på allvar hade börjat växa fram och undergroundtidskriften Galago: Tidsmagasinet grundades av Olle Berg, Karold Klang och Rolf Claesson. Galagos första identitet präglades av proggen och punken, det var satir, serier, dikt och bild. De medverkande var ofta män. I de tidiga numren förekommer bland annat Joakim Pirinen, och Charlie Christensen (skaparna av Socker-Conny och Arne Anka) men också Bruno K. Öijer (för övrigt med en av sina utan tvekan sämsta dikter, om en prostituerad kvinna i San Fransisco).

Snabbspolning fram till 2006 och det (ö)kända temanummer av Galago som bar titeln ”Stoppa borgarna”. Mats Jonsson skriver i numrets ledare att det som drivit Galago att göra numret är ”vreden och fruktan för överklassen och vad den kan göra om den kommer till makten”. Ur dagens perspektiv tycks ”Stoppa borgarna” som något av en milstolpe för det moderna Galago. I numret medverkade flera av Sveriges i dag mest erkända serietecknare och genomslaget var stort, inte minst på grund av Pontus Lundkvist kontroversiella serie ”Golfarupproret” som skildrar massmord, våldtäkt och lemlästning i Alliansens Sverige.
Två andra medverkande är Sara Granér och Liv Strömquist. 2006 blir deras genombrottsår. Resten är historia.

Jag har parallella agendor. Dels vill jag det som jag vill i alla mina serier: skapa identifikation, erbjuda humor och tröst, kanske ge folk impulser till att rota i sitt eget känsloliv

Finns det en nidbild av Galago? Kanske att tidningen drivs med vänsterhanden av några räkmacksglidande snubbar som knappt vet vad de håller på med, publicerar det som råkar hamna på deras skrivbord, lever på en bästsäljande författare, gör spontana utfall för att provocera så många som möjligt och förstås gynnas maximalt av att andra blir upprörda.
Det är i alla fall så som ”Guano” skildras av Johannes Klenell i Det fria ordet.
– Jag skrev så mycket av en karikatyr av oss som det bara var möjligt, säger han när jag möter dem båda på kontoret där Galago är nyinflyttade. Det ligger på attraktiva Fiskargatan nära Mosebacke (trivia: Lisbeth Salander köper för hacker-svindlade pengar en fyra med fiskbensparkett där).
– Men, fortsätter han, även om det finns ett slags nostalgins skimmer över gamla Galago, och element av den självbilden, så är det ju inte sant.
Mats Jonsson flikar in:
– Den gamla Galago, innan vår tid, var snarare hårt arbete och tankemöda som skulle se ut som om det bara var spontant och ihoprafsat.

Flytten till nya, flådiga adressen beror på att Galago flyttar ihop med bokförlaget Alfabeta, vilket äger Ordfront, som Galago är en del av. Innan dess låg kontoret i en källare som i Mats Jonssons serier kallas ”bunkern”, före det i ett trångt rum kallat ”skrubben”.
Även Mats skildrar nämligen återkommande förlaget i sina böcker. Dock inte för ofta eller för mycket.
Mats: –  Jag försöker hålla det kort. Galago har varit del av mitt liv så länge och böckerna jag gör är utgivna på Galago. Men metanivån är rolig till en viss gräns. I några sidor per bok.
– Men jag förnedrar, precis som Johannes, Galago ganska mycket. I Nya Norrland i det kapitel som heter ”Åtta timmar är inte hela dan”.
Johannes: – Där är Galago ett dagis.
Mats: – Ja, jag korsklipper en dag på Galago med min dotters dag på förskolan, och min frus dag på skolan där hon är lärare.
Även om just Galago har en framträdande plats i både Nya Norrland och Det fria ordet, får man leta efter andra gemensamma nämnare. Det handlar inte bara om genre, där Johannes bok kanske bäst kan beskrivas som en i svart humor insvept arbetsplatsskildring och Mats som ett självbiografiskt-journalistiskt kollage av röster och perspektiv, det handlar också om ärende. Mats bok tar grepp på Norrlandsfrågan, Johannes lyfter vänsterns interna kulturer och miljöer.
Mats: – …Och samtidigt skulle jag på ett sätt ha kunnat skriva din bok, och du skulle ha kunna skrivit min.
Johannes: – …Vi har jobbat ihop i tretton år, gått och lunchat ihop varje dag, vi har ett pågående samtal som har rullat väldigt länge. Vi har en gemensam humor, gemensam syn på hur saker funkar. Men vi umgås ingenting privat även om många tror det.
Mats: – Fast i och för sig så umgås inte jag med någon privat.

Även arbetsprocesserna skiljer sig åt, Mats beskriver några år av research om Bollstabruks historia från järnåldern och framåt, inläsning på allt som skrivits om Norrlandsfrågan, och egna intervjuer.
– Framför allt har jag talat med folk som bor i Bollstabruk. När jag ska skildra en ort som jag inte har bott i på 25 år vore det förmätet av mig att bara utgå från vad mina föräldrar säger, och vad jag tror och känner när jag är där.
Johannes: – När jag gjorde min bok googlade jag: hur många ord är en bok? Så fick jag veta att det är 99 000 ord. Då tänkte jag: vad bra, varje gång jag sätter händerna på tangentbordet måste jag skriva 1 000 ord för då behöver jag bara göra det 99 gånger. Och då skrev jag ju faktiskt en bok på tre månader. Jag orkar inte vänta.
– Mats var väldigt involverad i min bok kan man väl säga. Jag desto mindre i Mats, för han är väldigt privat i sitt skrivande. Vi skiljer oss mycket åt, det märker man i våra offentliga personer. Jag är en sån där allting måste ut på en gång, och sedan vidare till nästa grej.
Mats: – Som redaktör hatar jag den sorts serietecknare jag själv är, den som vägrar släppa verket ifrån sig. Därför måste jag vara min egen redaktör, ingen annan står ut.
Johannes: – Samtidigt som jag, när jag nu ger ut en bok på Natur & Kultur, har överansträngt mig för att vara den perfekta författaren. Det enda jag har bråkat om är att jag vill ha obestruket papper på omslaget.

Nya Norrland dubbelexponerar utvecklingen i Bollstabruk och livet i de välmående kvarteren kring Midsommarkransen och Telefonplan söder om Stockholm, och är samtidigt en fortsättning på ett pågående självbiografiskt projekt. Men till skillnad från tidigare böcker som Hey Princess och Mats kamp finns ett nytt ärende.
Mats: – Framför allt skriver jag för de utflyttade. Primärt de utflyttade från Ådalen – bara det är väl 100 000 eller något sådant.
– Jag har parallella agendor. Dels vill jag det som jag vill i alla mina serier: skapa identifikation, erbjuda humor och tröst, kanske ge folk impulser till att rota i sitt eget känsloliv. Men sedan har jag också en mer direkt politisk agenda där jag vill ingjuta stolthet och hopp och i viss mån vrede i landsbygden, både hos dem som bor kvar och hos de som flyttat.
– Sedan, helst av allt nästan, har jag en förhoppning om att en femte generationens stockholmare ska lära sig ett och annat. Det är ett faktum att det finns vanföreställningar om Norrland.
Dessa vanföreställningar finns inte minst hos den sorts personer som skildras i Stockholmsdelen av boken. Jag frågar Mats om det verkligen går att komma åt en medveten medelklass som redan älskar att självhata och ironisera över sin egen priviligierade situation.
Mats: – De hatar inte sig själva nog mycket i Kransen.
– Men jag skildrar förstås inte Midsommarkransen och Telefonplan bara för telefonplansbornas skull utan även för alla andra, som folk i Bollstabruk.
Johannes: – I det kapitel där du wallraffar i en bostadsrättsförening gör du ju några av de grövsta uthängningarna i din karriär.
Mats: – Jag ville skildra girighet och göra en viktig politisk poäng genom att koppla bostadsrättsföreningarna till de döende folkrörelserna. Civilsamhället i form av politiska organisationer, facket, idrottsklubbarna drar sig tillbaka medan Sveriges snabbast växande folkrörelse är bostadsrättsföreningar! Som alltid har som första paragraf i sina stadgar att föreningens syfte är att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen. Det handlar om pengar, mina pengar.
Johannes: – Skulle du säga att du har ädlare syften med din bok än jag med min?
Mats: – Absolut.
Johannes: – Min bok kan beskrivas som terapi. Jag kom på att jag skulle skriva den när jag stod i ett samtal på Ordfronts sommarfest och fick häpna reaktioner: ”Fick ni ingen lön? Sa ni upp LAS? På ett vänsterförlag?
– Jag är veteran i att jobba i en dysfunktionell organisation och har aldrig varit på en arbetsplats där det inte är ekonomisk kris konstant. Jag kände att det var en intressant berättelse, och en ganska allmängiltig.
– När jag berättar om boken för folk på Arena, Timbro, universitetet i Linköping får jag reaktioner. De som har arbetat i idéburna organisationer känner igen sig.

Det har såklart inte varit min avsikt att skada vänstern, jag vill att man ska kunna läsa och känna igen sig och skratta. Och är läsaren Timbrohöger är det också helt okej

 

Boken, som skildrar arbetslivet på mediehuset ”Det fria ordet” fram till 2015, ligger ofta verkligheten nära, till exempel skildras en tolkning av händelserna kring 2003 då Ordfront efter kontroversiella publiceringar anklagades för att förneka folkmordet på Balkan.
Hur många procent av boken är sann?
Johannes: – Vad skulle du säga, Mats? Du har ju läst den?
Mats: – Det är lite svårt att svara på, för på ett sätt är väldigt mycket sant, kanske 70-80 procent. Men ser man det ur ett annat perspektiv så är nästan ingenting sant.
Johannes: – Jag har jobbat utifrån amalgamprincipen, det vill säga att olika verkliga personer kan inspirera och smältas ihop till en karaktär. Det är egentligen bara en person som jag bara har ändrat namnet på och det är arbetsplatsens tekniker. Han var en riktig figur, och direkt teknikhatande.
En illustrativ scen i Det fria ordet skildrar hur denne grånande tekniker med hjälp av den ”talboll” som ska garantera demokrati i den teoretiskt ”helt platta” organisationen kapar ett viktigt möte med ett tjugo minuter långt anförande om kulturlivet i Lulas Brasilien (där han själv har sommarhus).
Johannes: – Det har såklart inte varit min avsikt att skada vänstern, jag vill att man ska kunna läsa och känna igen sig och skratta. Och är läsaren Timbrohöger är det också helt okej.
– Grejen är att Det fria ordet och Timbro inte är helt olika. Det är två idéburna organisationer som inte har en aning om vad de håller på med.

I Det fria ordet skildras hopplösa idealister och opportunister, curlade slackers och överkörda duktiga flickor. Ingen framstår som bättre än någon annan. Det man funderar över är om det finns några alternativ eller ideal bortom satiren.
Johannes: – Jag vet inte om jag skrev detta med förhoppningen om att man skulle lära sig något. Kanske att det kan vara bra att inte rulla på i samma hjulspår hela tiden. Framför allt ville jag bara skriva en underhållande bok.
– Men en viktig sak att föra fram handlar om världsbild. Att ingen är riktigt ond, och att många misstag uppstår för att människor är mänskliga. I dag lever vi i ett superflöde av mänskliga faktorer som eskalerar med sociala medier. Människor går snabbt in och dömer stenhårt men glömmer bort allt efter två dagar för då ska man gå på någon annan, och sedan någon annan efter det.
– Jag avslutar boken med ett visst inslag av nihilism, för jag tycker att det finns en viss tendens i dag…att man kan vinna mycket på att inte tro på någonting. Samtidigt är Det fria ordets problem är att de tror väldigt mycket på någonting som kanske börjar bli gammalt, och att de har svårt att hänga med i en utveckling där de har allt att vinna på att röra om.

Pragmatism utan att förlora sina ideal alltså? Och kanske en förhoppning om att någonting nytt väntar bortom horisonten. I Det fria ordet fanns ursprungligen ett avsnitt som inte utspelade sig i Stockholms medielandskap, utan i Värmland (”det blir en annan bok”, säger Johannes). Men man kan ana att det här någonstans finns potential för de till synes mycket olika författarskapen att korsas.
Johannes: – Jag är från en lite mer blomstrande landsbygd än Mats, inte skönhetsmässigt eller naturmässigt för båda platserna är extremt vackra, men Sunne är någonting annat. Sunne är kulturbyggd, Sunne är växande, Sunne är en plats som folk flyttar till nu.
– Det är inte riktigt vad Bollsta är. Bollsta är någonstans på väg att avvecklas. Det kommer man ju inte ifrån om man inte hittar en ny väg att gå. Dina föräldrar, Mats, är på väg att flytta därifrån….
Mats: – SPOILER, det kommer i boken.
Johannes: – Jag tror att det finns jättemycket potential i Ådalen, det kommer att blomstra, men på ett annat sätt. Det kommer att blomstra för att sådana som jag kommer att flytta från Stockholm, skaffa en etta här att ha som övernattningslägenhet för att bo på en sådan plats i stället.
– Ta lärare till exempel: deras arbetssituation börjar bli omöjlig i Stockholm, det är mycket bättre att jobba i Hudiksvall eller Delsbo för där finns inte en massa privatskolor och synen på eleven som en kund till sin lärare. En ny grön våg kokar just nu. Alla vill flytta från storstan. Det är ingen som vill vara kvar.
– I princip tror jag att vi står inför en vändpunkt där det kommer att visa sig att Per Schlingmann har fel i sin idé om ”urban express-tillvaron”. Den idén handlar om att landsbygden inte fungerar, men nu är det stan som inte fungerar. Det går inte längre, landsbygden börjar framstå som det enklare alternativet.
Mats: – I Nya Norrland beskriver jag hur mycket det kulturella avståndet mellan stan och en liten håla faktiskt har krympt i och med internet. När jag var barn var bruksmentaliteten förhärskande. Alla var likadana, alla skulle vara likadana. Det var få intryck, väldigt lite känsla av att ett annat liv var möjligt. Framför allt att ett annat liv i Kramfors var möjligt.
– Det lilla exempel som jag tar upp i min bok är detta: För 20 år sedan tog det tio år för en öl som blev inne i Stockholm att komma till Kramfors. Nu tar det tio minuter. Vilket förstås också är för att vi har en stark statlig distributör!
– Men poängen är att det i dag poppar upp en massa saker. Det finns en knasig Westernby, det finns världens nordligaste whiskybränneri. I Bollstabruks grannort Nyland har det flyttat in en skåning som skriver operor som sätts upp i Milano.
Är det detta som botar politisk depression?
Mats: – Jag tror det.
Johannes: – Det är här vi skiljer oss från den Po Tidholmska analysen. Ju mer tiden går, desto mer tycker jag att hela Sverige bara öppnar sig.

Okategoriserade 20 december, 2025

Gud är revolution – sa jungfru Maria

Bild ur engelskt manuskript, 1200-tal.


I konsthistorien förekommer hon ofta som öm moder. Men i en bildhistorisk underström syns hon också vredgad, redo för att bekämpa onda djävlar och härskare. Joel Halldorf påminner om julens dolda budskap.  

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 20 december, 2025

Artur Bagheri: ”De utgår från att vi är woke”

Karaktären i dikternas jag är en ung, omogen man utan klassanalys. Artur Bagheri har debuterat med Prinsens toner. Foto: Paulina Sokolow.

Våld, kärlek och raseri – allt filtrerat genom ett ironiskt Gen Z-språk. ”Jaget i mina texter har ingen klassanalys”.

En gris, två gris, tre gris,
skott

Artur Bagheri läser för mig högt i det stilla sorlet på Hotell Kung Carl på Östermalm. Det svarta, krusiga håret ligger som en krona på hans huvud och han bär skinnjacka. Dikten jag bett honom läsa finns i hans nyutkomna debutbok Prinsens toner.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 december, 2025

Luciakonsert för Palestina kopplades till terrorstöd i Kvartal: ”Bisarrt”

Bild: Delsbo solidaritetskör / Skärmavbild från Kvartal.

I Delsbo utanför Hudiksvall arrangerade lokala krafter ett luciatåg för Palestina i lördags. Två dagar senare omnämndes konserten i en artikel i Kvartal – om det antisemitiska terrordådet i Australien. Men enligt nättidningen var syftet inte att utmåla luciakonserten som klandervärd.

För några veckor sedan bjöd Hälsinge freds in till en ”stämningsfull luciakonsert i decembermörkret”, där alla intäkter skulle gå till Palestinagrupperna.

Konserten hölls i Åhs bönhus, ett litet träkapell i Delsbo utanför Hudiksvall. Delsbo solidaritetskör stod för musiken, tillsammans med organisten Anna-Karin Timan och violinisten Johanna Karlsson. På repertoaren fanns både klassiska luciasånger och moderna psalmer som ”Innan gryningen”. 

”Du är ett barn som ligger på ett jordgolv, du fryser om vi inte griper in. Du rör vid kroppar, hatar orättvisor, du bjuder älskande på moget vin”, sjunger kören i ett klipp på Instagram.

Lussefika utlovades i pausen, och längst fram i kapellet hängde en Palestinaflagga.

”Vi gjorde en insamlingskonsert med omtanke om de krigsdrabbade i Palestina och för att sprida ljus i Delsbo i stort. Något som kan behövas så länge folk tar till våld på varandra och vår jord”, skriver körledaren Sine Sarri i ett mejl till Flamman.

Hon säger att det var nästan fullsatt i lokalen, och att man skramlade ihop runt 8 000 kronor till Palestinagrupperna.

Dagen efter uppmärksammades firandet i nättidningen Kvartal – i en artikel med rubriken ”Bondidådet rättfärdigas i propalestinska grupper”. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Silicon Valley är lika reaktionärt som Texas

Den högerkonservativa mångmiljardären Peter Thiel vid en Bitcoinmässa i Florida 2022. Foto: Rebecca Blackwell.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Det var med stort intresse jag läste Fred Turners essä i Flamman nr 49, Den texanska ideologin. Inte för att jag, förmodligen Sveriges enda vänster-om-mitten-försvarare av min hemdelstat Texas, vill utsätta Sverige för ännu mer av det oändliga kulturkriget mellan Kalifornien och Texas. Men USA:s två största delstater har mer gemensamt än vad Turner och många vänsterlutande tänkare medger.

Vi kan börja med teknologihistoria. En outtalad men bärande del av kalifornisk ideologi är föreställningen att Silicon Valleys framgångar är självskapade, och framtrollade oberoende av staten och det efterkrigstida näringslivsetablissemanget. 

Ett fåtal individer har förvärvat en rikedom som är så stor att den, likt ett massivt svart hål, kan kröka verkligheten runt sig

För det första har Texas har befunnit sig i framkant i decennier: den integrerade kretsen uppfanns på Texas Instruments redan 1958, och Nasas rymdcentrum har funnits i Houston sedan 1961. Turner erkänner att Texas först blev rikt genom olje- och naturgasindustrin. 

För det andra: precis som Silicon Valley-eliten gör, utelämnar Turner den nyckelroll som Texas olje- och gasjättar har spelat i att finansiera och styra utvecklingen av teknikindustrin i USA i decennier. Teknikoligarkernas flytt till Texas representerar ingen ny utveckling, utan är snarare den förlorade sonens återkomst.

Samtidigt hör ”reaktionär kristendom och hänsynslös exploatering av mark och människor” hemma i Kalifornien lika väl som i Texas. Kalifornien har länge varit centrum för USA:s brutala exploatering av jordbruksarbetare, alltifrån John Steinbecks roman Vredens druvor  (1939), till bildandet av National farm workers association i Central Valley på 60-talet, fram till i dag, när papperlösa barn arbetar långa dagar bland giftiga kemikalier under det ständiga hotet från migrationspolisen Ice.

Som landets två mest befolkade stater är Texas och Kalifornien varandras spegelbilder, även om nationella mytologier insisterar på att de är varandras motsatser. En tumregel är att om man delar upp amerikaner längs konstgjorda gränser leder det till en misslyckad analys. Ingenstans är detta tydligare än i frågan om religion.

Texas har fler vita evangelikaler än Kalifornien, men den här jämförelsen underskattar både storleken och inflytandet hos Kaliforniens evangelikala gemenskap. De minst sex miljoner vita evangelikalerna i Kalifornien är fler än hela befolkningen i de flesta amerikanska delstater. Att den politiska evangelikalismens ledstjärna, Ronald Reagan, var kalifornier är ingen slump – vita evangelikaler i Kalifornien brukar vara betydligt mer välbärgade än sina sydstatliga kusiner och utövar därför betydligt större nationellt politiskt inflytande. Reaktionär kristendom är inte något som Silicon Valleys tech-oligarker behövde åka till Texas för att hitta.

Läs mer
En Tesla Cybertruck passerar medan solen går ned bakom Spacex-farkosten Starship, den 12 oktober 2024, i Boca Chica, Texas. Foto: Eric Gay/AP/TT.
Utrikes 11 december, 2025

Den texanska ideologin

Men Turner har rätt i att teknikoligarkernas flytt till Texas indikerar en verklig samhällskris. Vad som pågår är att ett fåtal individer har förvärvat en rikedom som är så stor att den, likt ett massivt svart hål, kan kröka verkligheten runt sig. Peter Thiel, Elon Musk och oljemiljardären Tim Dunn förenar inte två skilda ideologier, utan förverkligar i stället sin inbillade Texasvision genom kapitalets råstyrka. 

Reaktionär technokristen nationalism kan för närvarande härska i Texas, men det är ett elitprojekt som saknar djupa rötter. Det kan ryckas upp, men bara om vi lägger enkla generaliseringar åt sidan och i stället möter världen som den verkligen är.

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 19 december, 2025

Färgsprakande floskelfest med ”daddy issues”

Krigarhövdingen Varang är ond men förförisk. Foto: 20th Century Studios/Disney.

James Camerons blå befolkning väckte en gång miljoner biobesökares världssamveten. 13 år och 400 miljoner dollar senare serveras en familjesåpa med vapenskrammel.

Na’vi-folket är hotade och denna gång kommer faran inte enbart från människorna på planeten Jorden. I den tredje delen av James Camerons Avatar uppstår en ohelig allians mellan kolonisatörerna och den eldsdyrkande Mangkwan-klanen. Deras annars blå kroppar är täckta av aska från den vulkan de flyttat in i efter att ha vänt urmodern Ewyas hav och skogar ryggen. Askfolket predikar inget kumbaya med naturen, bara våld och dominans. Perfekt för människorna, som återigen tvingas slåss mot Na’vis hemmasnickrade pilbågar och skvadroner av vilda djur i jakten på Pandoras naturresurser. 

För 400 miljoner dollar hade man önskat mer fokus på de existentiella frågorna i stället för att förfalla till familjegnissel.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 december, 2025

Sluta vänsterdeppa – mycket i världen blir bättre!

Det brasilianska Arbetarpartiets Lula da Silva ser in i en förhoppningsvis ljus framtid. Foto: Andre Penner/AP/TT.

Är du för stressad för att läsa det här brevet, för att du ännu inte köpt julklappar än? Lugnt, tryck bara här så löser det sig.

Nå, var var vi.

Hoppas att du har en fin december. Jo jag vet att det är den mörkaste någonsin. Men tänk på att det är ljust någon annanstans!

Förlåt men jag ser bara en massa dysterhet överallt. Trots att det finns mycket som faktiskt går åt rätt håll.

Låt oss börja med det tråkiga: grön energi. År 2024 var 92,5 procent av all ny elkapacitet förnybar, med en rekordökning på 585 gigawatt. Snart kommer sol och vind att passera kol som världens dominerande energislag. Hurra!

Nu ser vi fram emot ett valår av kamp och glädje.

Visst gör radikalhögern framsteg, men den dominerar knappast. Politiken har snarare brutits upp i tre delar – en rödgrön, en liberal och en högerpopulistisk – och ingen av dem är stark nog för att vinna majoritet. Det gör politiken oförutsägbar och ineffektiv, men lämnar även plats för vänstersegrar.

Den franska vänstern vann faktiskt valet våren 2024, även om den inte släpptes fram till makten. Och i år har uttalade socialister vunnit i Danmark och New York, med levnadsomkostnader som huvudfråga – ett område där vänstern har bäst svar. Det bådar gott inför kommande storstadsdrabbningar. Latinamerika fortsätter att vara en stark kontinent, med vänsterstyren i stora länder som Brasilien, Colombia och Mexiko.

Den globala arbetslösheten ligger stabilt på fem procent, vilket är historiskt lågt. I OECD har reallönerna börjat öka igen efter covid- och inflationsdippen, Och även om ojämlikheten har fortsatt öka inom länder så minskar den mellan länder, tack vare de enorma ekonomiska framstegen i stora delar av världen – inte minst stora länder som Kina, Indien, Thailand och Indonesien.

Därför har medellivslängden globalt ökat från 66,8 till 73,5 år på 25 år, vilket beror på halverad barnadödlighet, bättre sjukvård, framsteg mot infektionssjukdomar som hiv och malaria, högre levnadsstandard, och lägre dödlighet i arbetsplatsolyckor.

Sådana siffror avfärdas ibland som ”liberala”, men det är en absurd tanke att socialister inte skulle glädjas över att människor är friskare och lever längre. Och på vissa håll syns en ljusning även i kampen mot ojämlikhet – Brasilien införde i fjol en skatt på jätterika och skatteflykt, och OECD:s globala minimiskatt för multinationella bolag är nu införd i över 50 länder, däribland flera EU-stater.

Kort sagt: allt är inte skit. Så nu ser vi fram emot ett valår av kamp och glädje.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Varför efterlysa debatt men ignorera solidaritetsrörelsens argument?

Samtal från Socialistiskt forum 2025. Från vänster: Jacob Lundberg, Flamman, Fayyad Assali, Rättvisa för alla, John Hörnquist, skribent, Somar al Naher, frilansjournalist. Foto: Flamman.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

På Socialistiskt forum i Stockholm 29/11 arrangerade Flamman debatten ”Kan vänstern och Palestinarörelsen bli vänner igen?”. Trots invändningar mot frågeställningen debatterade Somar al Naher (ETC), Fayyad Assali (Rättvisa för alla) och undertecknad. Efteråt skrev Flammans Leonidas Aretakis och Al Naher var sin ledare – som inte alls behandlade samtalet de beskriver som så viktigt, utan de som inte deltog (!) i det. Samtal är viktiga så jag upprepar kritiken som diskuterades – och hörts länge från aktivister och engagerade. 

En inkonsekvent antirasism som bortser från koloniala sammanhang. Inget folkmord – eller stöd till folkmord – är möjligt utan avhumaniserande rasism mot de som mördas, eller demonisering av de som protesterar och gör motstånd. De senare har utmålats som drivna av antisemitism och extremism, inte antikolonialism/antirasism. Ledarsidorna har bara delvis invänt mot den inramningen, och ibland direkt underblåst den. 

Man kan kritisera våld mot civila och motståndsrörelsers politiska program utan att reducera även folkrättsligt motstånd mot ockupation och folkmord till terrorism, men det har ledarsidorna inte gjort. De har betonat att ockupationen är grundproblemet och motsatt sig folkmordet – men vägrat försvara rätten till motstånd eller diskutera hur dess desperata former, som så ofta för antikoloniala rörelser, påverkats mer av palestiniernas extrema underläge än av ideologi, när väst ignorerat allt fredligt motstånd

Man kan kritisera våld mot civila och motståndsrörelsers politiska program utan att reducera även folkrättsligt motstånd mot ockupation och folkmord till terrorism, men det har ledarsidorna inte gjort.

Samtidigt har olika måttstockar använts för antisemitism (den kolonialt anstrukna IHRA-definitionen) respektive rasism mot araber och muslimer, och judiska vänsterrösters och solidaritetsrörelsens kritik mot detta har ignorerats.

Den bosättarkoloniala logik som får så många israeler att stödja apartheid och folkmord har avfärdats som ”amerikanska modeord”.  Och imperialistiska strukturer som förklarar västs stöd till just en bosättarkolonial form av sionism, som gynnar västs militära och geopolitiska intressen i regionen (självklara utgångspunkter för ledande forskare och USA:s nationella säkerhetsstrategier) har avfärdats som antisemitiska konspirationsteorier. Detta gör konflikten obegriplig och stärker de rasistiska förklaringar som återstår, när materiella analyser underkänts.  

En inkonsekvent syn på folkrätt och rätt till motstånd. Rysslands invasion av Ukraina hanterade ledarsidorna helt annorlunda. De stödde genast sanktioner mot Ryssland och vägrade spela med i narrativ om extremism bland ukrainare. Men Israel har dödat, förtryckt och fördrivit palestinier sedan 1948, och ockuperat Västbanken och Gaza sedan 1967. Först efter en tids folkmord började ledarsidorna kräva sanktioner även för det. Och där de genast tog ställning för västs militära stöd till Ukraina, har de bejakat västs terrorstämpling av palestinska och libanesiska motståndsgrupper. Och avfärdat de som krävt att folkrättens rätt till motstånd mot ockupation ska gälla också i Mellanöstern, som terrorkramare. 

Många etniska svenskar, även till vänster, är så vana vid de dubbla måttstockarna att de knappt ser dem. Men för allt fler insatta – särskilt med rötter i det globala Syd – är de oacceptabla. Under kampen mot apartheid i Sydafrika var en mer konsekvent linje svensk regeringspolitik – den borde kunna försvaras av vänstertidningar även idag. 

Om Flamman och ETC slutade osynliggöra/misstänkliggöra alla som kräver det – särskilt aktiva som själva utsätts för folkmordsrasismen – skulle debatten bli mer framåtsyftande. Särskilt om redaktionerna lärde lite av dem och släppte fram dem på sina ledarsidor.

Svar direkt från Leonidas Aretakis:

John Hörnquist tycker att jag borde ha skrivit en ledare där jag ställde mig till doms över vårt panelsamtal på Socforum den 29 november. Det tycker jag själv hade varit ohövligt. Samtalet blev lyckat och välbesökt, vilket visade vikten av att bjuda in meningsmotståndare, och det räckte bra så. Men jag besvarar gärna hans argument.

Det vore väl utmärkt med ett forskningsbaserat samtal om Israels koloniala beteende mot palestinierna, och vi har publicerat flera textertemat. Men på vissa håll har teorin blivit en illa dold ursäkt för att få säga att Israels judiska befolkning borde lämna landet – och möjligen flytta tillbaka till ”New Jersey eller Skåne”. Den sortens grumligheter har tyvärr blivit en vanlig strategi bland folk som hyser impopulära ståndpunkter, för att slippa argumentera för dem. 

Jag skulle önska att den så kallade ”antiimperialistiska” vänstern var lika konsekventa som vi.

Visst har borgerliga ledarsidor varit inkonsekventa, men jag har också märkt hur sådan kritik mot ”hyckleri” har blivit en metod för att dölja sin egen oförmåga att stå upp för Ukraina. För att bryta det dödläget gäller det att vara konsekvent. Flamman har omedelbart och konsekvent tagit ställning emot både Israels och Rysslands illegala ockupationer och folkmordsambitioner, vilket mindre vänstertidningar som Proletären och Internationalen misslyckats med. Föga förvånande vill Framtidens vänster stoppa vapenstödet till Ukraina.

Jag uppskattar däremot möjligen att hänvisa till ett urval av mitt faktiska skrivande: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Jag har också skrivit ett upprop som jag samlat ihop publicister bakom, och kritiserat Israel och försvarat rörelsen i många medieframträdanden. Ett litet urval: 1, 2, 3, 4. Listan över Flammans sammanlagda rapportering skulle bli mångdubbel, så det finns inte utrymme här.

Läs mer

Jag skulle önska att den så kallade ”antiimperialistiska” vänstern var lika konsekventa som vi. Men med sorg har jag däremot sett hur glesa vänsterdemonstrationerna för Ukraina är, när vi varit så duktiga på att protestera mot krig, inklusive sådana Sverige höll sig utanför och kritiserade, som Irak och Vietnam. Och den enda förklaringen som håller är att man bara vill stå på motsatt sida om USA.

Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 19 december, 2025

Välj inte vapen framför välfärd

För upprustning finns alltid pengar. Tystare blir det när det handlar om vård, omsorg och klimat. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Vi lever i upprustningens tid. Sverige och Europa rustar till nivåer vi inte sett sedan kalla kriget. Upprustning framställs som det enda rationella och den som ifrågasätter avfärdas som naiv eller illojal. 

Vi ser årliga höjningar av försvarsbudgeten, oftast kompletterade med extramiljarder. I Sverige har försvarsutgifterna ökat med 179 procent mellan 2014 och 2024, från 45 till
125,5 miljarder kronor. 2025 uppgår anslagen till 143 miljarder och 2026 till 175 miljarder. 

Regeringen vill lånefinansiera försvaret uppemot 300 miljarder till 2034. Samtliga riksdagspartier står bakom. När Nato i år beslutat om 5 procent av BNP till 2035 kommer kostnaderna att behöva öka ännu mer. Samtidigt lämnas helt avgörande samhällsutmaningar lokalt, nationellt och globalt utan verkliga åtgärder.

Till klimatomställning, bistånd och välfärd sägs pengar saknas men när det gäller militär upprustning gäller andra regler.

Klimatkrisen fortsätter att rasa fram med torka, översvämningar, stormar och bränder. Konsekvenserna har varit tydliga länge: brist på mat och vatten, naturkatastrofer, väpnade konflikter och människor som tvingas på flykt. De som drabbas hårdast är människor i fattigdom, urfolk och önationer. Kvinnor och flickor görs särskilt utsatta. Samtidigt är frånvaron av handling från dem med makt att agera smärtsamt tydlig. 1,5-gradersmålet liknar allt mer en utopi.

Parallellt med detta urholkas välfärden. Sjukvård, omsorg och skola lider av personalbrist och ohållbara villkor. Kvinnor i lågbetalda yrken bär välfärden på sina arbetsskadade axlar och bär sedan samhället obetalt när systemen sviker. Undersköterskor, Sveriges största yrkesgrupp där 88 procent är kvinnor, är sjukskrivna dubbelt så ofta och dubbelt så länge som andra. En studie från 2021 visar att om den obetalda omsorg som anhöriga, främst kvinnor, täcker upp för skulle utföras av undersköterskor, skulle kostnaden för staten bli 194 miljarder kronor per år. Kvinnor betalar med sin hälsa och ekonomi.

Investeringar som räddar liv, förebygger väpnade konflikter, minskar fattigdom och stärker kvinnors rättigheter prioriteras bort. Sverige har lämnat enprocentsmålet och följer trenden i bland annat Storbritannien, USA, Frankrike och Tyskland. Det globala biståndet sjönk 2024 med över 7 procent med katastrofala följder för människors liv, hälsa och framtid. 

Till klimatomställning, bistånd och välfärd sägs pengar saknas men när det gäller militär upprustning gäller andra regler. 2024 spenderade världens stater rekordhöga 2 718 miljarder dollar på militära utgifter, mer än tio gånger så mycket som på bistånd. Militären är dessutom en enorm klimatbov vars utsläpp inte ens rapporteras inom Parisavtalet.

Läs mer

Beslut om försvars- och säkerhetspolitik fattas i hög grad av män och män är även de som gynnas av militära satsningar. Män utgör en stor majoritet av anställda inom militären, liksom inom försvarsindustrin. För att inte tala om ägarna. Saabs aktie har stigit med 343 procent på tre år.

Vi lever inte bara i en tid av militarisering utan också av nationalism, repression och ett bakslag mot kvinnors rättigheter. Det är ingen slump, de hänger ihop och förstärker varandra.

Frågan vi alla behöver ställa oss är: vem vågar ställa sig i opposition mot militariseringen, och vad är priset för att låta bli?

Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 18 december, 2025

Stormens utveckling instiftar kulturpris: ”Målet är att Ranelid blir arg”

Mecenat. Konstnären Liv Strömquist driver podden Stormens utveckling tillsammans med Ola Söderholm och Jonatan Unge. Nu har de tillsammans startat ett nytt kulturpris. Foto: Ida Persson/SvD/TT.

Podden Stormens utveckling, som består av Ola Söderholm, Liv Strömquist och Jonatan Unge, startar ett nytt kulturpris. ”Vi vill ge tillbaka till andra”, skriver Liv Strömquist till Flamman.

Den populära samhällspodden Stormens utveckling instiftar ett nytt kulturpris. Det meddelar Ola Söderholm i sociala medier via ett mobilfoto av en datorskärm.

Stormens utveckling-priset, som det ska heta, ”delas ut en gång om året till någon eller några vars verksamhet förtjänar att uppmuntras”. Priset består av ett verk av konstnären Liv Strömquist samt 50 000 kronor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 18 december, 2025

Irans vattenkris visar varför kommunismen behövs

En misse ser ut över den uttorkade Zayandehfloden i iranska Esfahan, den 1 december 2025. Foto: Hozi/MEI/Sipa.

Irans handfallna svar på vattenkrisen borde vara en varning för alla. När allt fler samhällen ställs inför planetära hot, så kommer åtgärder som en gång framstod som drastiska eller utopiska att ses som sunt förnuft.

Var, i dagens värld, finns en plats där alla våra motsättningar och kamper för överlevnad sammanstrålar? Det är inte Gaza, Ukraina, Sudan eller ens i bedrägericentrumen i norra Myanmar. Det är Teheran.

Irans huvudstad räknar ned till ”dag noll”, då vattnet helt enkelt tar slut. Och staden är inte ensam. Större delen av Iran är på väg mot ”vattenkonkurs”, när efterfrågan permanent överstiger den naturliga tillgången. Irans president Masoud Pezeshkian talar nu om att flytta huvudstaden och evakuera nästan tio miljoner människor.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)