I veckan rapporterade Nacka-Värmdöposten (29/8, 2017) om ett problem som Jenny Karlsson, timanställd på ett privat hemtjänstföretag drabbats av. Det handlar om parkeringsböter i privatiseringens tidevarv.
Eftersom Jenny har väldigt svårt att hitta parkeringar i bostadsområdena som hon jobbar i så tvingas hon att regelbundet felparkera. Företaget betalar inte eventuella böter för felparkering utan kostnaderna för dessa måste Jenny ta ur egen ficka. Anledningen till att Jenny inte hittar någonstans att parkera är för att schemat hon går på är alldeles för tajt. Det finns absolut ingen tid att köra omkring och leta efter parkeringsplatser. ”Nöden har ingen lag” säger Jenny. Resultatet av ”nöden” är att Jenny under vissa arbetspass jobbar gratis. En parkeringsbot på 450 kronor innebär för Jenny att hon i stället för att få betalt, måste betala för att jobba.
Jenny, som nu har sagt upp sig på grund av problemet med parkeringsböterna, verkar vara en driftig person. Hon föreslår att Nacka kommun borde införa ett nyttoparkeringstillstånd.
Ovanstående händelse är en extremt talande berättelse om vår samtid. Frågorna som inte ställs till de privata hemtjänstföretags-företrädarna som intervjuas i artikeln är många. Varför har personalen så lite tid hos brukarna? Varför kan personalen inte få mer betald tid mellan hemtjästbesöken? Varför måste varje hemtjänstpersonals besöksområde vara så stort så att hen måste använda bil?
Svaren på de frågorna hade varit: För att hemtjänsten är privatiserad.
LOV har inneburit att vinstintresset nu finns med i denna handling som ska handla om hjälp, omvårdnad och omsorg – inte om stressad personal, gratisjobbande och ”nyttoparkeringstillstånd”. I stället för att gå till källan (LOV) så är utgångspunkten hur vi ska kunna plåstra om symptomen på detta bisarra system (”nyttoparkeringstillstånd”).
Återkommunalisera hemtjänsten, få ut profitörerna ur det som inte ska ha med marknaden att göra. Gå till källan.