Nyheter/Utrikes 08 mars, 2021

Burmas ungdom utmanar juntan

Av rädsla för att förlora sina privilegier grep militären makten i Burma för en månad sedan. Med stats­­chefen i hus­arrest och sociala medier som enda vapen försöker Burmas yngre generationer nu att bekämpa den mäktiga armén.

På natten lurar ondskan, men på morgonen lyser hoppet igen.” Den 14 februari 2021 jämför den burmesiske producenten Lamin Oo på sitt Twitter-­konto ett fotografi från en demonstration mot diktaturen och en video på beväpnade män som i skydd av natten sprider kaos på gatorna i ett kvarter i Burmas ekonomiska huvudstad Rangoon. Dessa huliganers mål var att skrämma och kväsa dem som deltar i demonstrationerna mot statskuppen som ägde rum den 1 februari. Några dagar tidigare hade juntan frigett fler än 20 000 reguljära fängelseinterner – en manöver som påminner vissa burmeser om upproret 1988. Då spred frigivna kriminella också skräck bland befolkningen, vilket legitimerade arméns brutala ingripande som slutade i blodbad.

På flera tusen Twitter-konton syns samma hashtags: ”Juntan attackerar”, ”Rädda Burma”. Ett rop på hjälp i kampen mot militären som, klockan tre på natten den 1 februari, krossade det hopp som har spirat sedan övergången till demokrati inleddes för tio år sedan. Gripandet av landets valda ledare, däribland Aung San Suu Kyi, som är de facto statschef, samt medlemmar av hennes parti Nationella demokratiska förbundet (NLD), har upphävt maktdelningen mellan den civila regeringen och militären, i strid med burmesernas vilja som skänkte NLD en jordskredsseger i parlamentsvalet i november. Av de 1 177 sätena som stod att vinna(2) vann partiet 920, en ökning med 61 jämfört med valet fem år tidigare – en majoritet på 82 procent. Det Förenade solidaritets- och utvecklingspartiet, som grundades av den tidigare generalen Thein Sein, fick 71 säten, en minskning med 117, motsvarande endast 6,4 procent av ledamöterna. Detta misslyckande kan bara bero på röstfusk, menar militären som på det sättet har rättfärdigat sitt maktövertagande.

Med en sträng blick, iförd grön uniform, garneringsband och axelklaffar, dök befälhavaren Min Aung Hlaing, som utsetts till ledare för landets nya regeringsorgan Statens administrativa råd upp på arméns tv-kanal, med den burmesiska flaggan som enda bakgrund. Det var en anakronistisk bild. Åtta dagar efter statskuppen talade han för första gången direkt till folket. Han försäkrade att han tagit makten i enlighet med landets konstitution och att nya val ska hållas efter ett års undantagstillstånd. Han lovade att militärjuntan är ”annorlunda” än de tidigare militärregimerna och att den strävar efter en ”disciplinerad demokrati”. En av hans föregångare, general Than Shwe (som styrde landet från april 1992 till mars 2011), talade på sin tid om en ”blomstrande och disciplinerad” demokrati…

På sociala medier och på gatorna växer mobiliseringen. ”Ett folk på 54 miljoner människor mot 500 000 män”, sammanfattar Aung Kyaw Moe, chef för Centret för social integritet, saken med hänvisning till antalet anställda av Tatmadaw – Burmas beväpnade styrkor. I enlighet med demonstranternas paroll ”enade mot diktaturen” har tjänstemän, bankanställda, vårdarbetare, professorer, advokater och studenter anslutit sig till den historiskt unika rörelsen för civil olydnad, som bara fortsätter att växa. Den 14 februari stannade all tågtrafik och flygtrafiken stördes i brist på personal. Sjukinrättningar har stängts efter att de tömts på sina anställda i protest mot statskuppen. Mitt under en pandemi, men det bryr man sig inte om. Det akuta hotet är ett annat. Det kommer inte på fråga för burmeserna att ge upp den frihet som de fått smaka på.

De som är mellan 10 och 30 år har växt upp i ett öppet land som är sammanlänkat med resten av världen genom internet. ”Våra ögon och våra själar har vaknat, framför allt genom sociala medier”, säger den unga aktivisten Thinzar Shunlei Yi, som sedan kuppen lever gömd. De följde det amerikanska valet och demonstrationerna i Hongkong, och är medvetna om skillnaden mellan sin egen vardag och repressionen som deras föräldrar berättat om.

Minnen av rädsla för godtyckliga och nattliga gripanden, övervakning, arméns brutalitet. Man talar även om kuppen 1962, då armén störtade den folkvalda regeringen. Och 1990, när militären vägrade erkänna resultatet i valet som vanns av oppositionspartiet NLD. ”Det är svårt att uttrycka vad jag kände när jag vaknade den 1 februari. En omätlig sorg och djup vrede. Det är som en resa bakåt i tiden”, förklarar en författare(3) som tidigare suttit fängslad för sin delaktighet i upproret mot militären sommaren 1988. ”Jag är rasande”, säger en ung arbetare som anslutit sig till en demonstration i Rangoon. ”Allt som händer påminner om det som min mamma berättade om när jag var liten”, säger en ung kvinna.

Genom att gripa makten har den ambitiöse Min Aung Hlaing satt stopp för den långsamma process som inleddes i början av 2000-talet av hans föregångare, med målet att successivt återinföra demokratin och bryta landets internationella isolering. Konstitutionen från 2008, som skrivs av armén själv, garanterar dock armén kontroll över tre viktiga ministerier: försvars-, inrikes-, och gränsdepartementen. Dessutom ger den armén vetorätt i parlamentet då 25 procent av sätena är reserverade åt den. Men dessa konstitutionella garantier upphör att gälla när ett land som är öppet mot omvärlden skakas av sociala och ekonomiska konflikter, något som oroar generalen. För landet som han vill styra över ensam, ”utan den fasad som Aung San Suu Kyi utgjorde för honom”, enligt Thet Win från den interreligiösa organisationen Synergie, har inget gemensamt med Burma 2010.

Efter årtionden av isolering har den politiska upptiningen också inneburit att sanktionerna mot landet har hävts. På tio år har fattigdomen halverats, även om 24,8 procent av befolkningen fortfarande lever under fattigdomsgränsen.(4) Före corona-pandemin uppgick den årliga tillväxten till sju procent. ”Burma var ett eldorado för investerare”, säger en bankir som deltog i grundandet av två av landets finansiella institutioner. Men, förklarar han, Suu Kyis liberala reformer gjorde att de företagskonglomerat som kontrolleras av armén ”drabbades med full styrka av den internationella konkurrensen. De var inte längre garanterade tvångskunder som tidigare”. Affärsmän och analytiker är överens på en punkt: ”Under de senaste tio åren har generalerna fortsatt att leva i en bubbla, isolerade från all kontakt med utlänningar, särskilt västerlänningar. De är fortfarande övertygade om att de inkarnerar en burmesisk exceptionalism.”

De är i otakt med resten av samhället, framför allt de unga. ”Vår generation låter sig inte kuvas”, upprepar de som växt upp med sociala medier. På Facebook och Twitter började slagord, teckningar och foton att spridas dagen efter kuppen – ett sätt elda på rörelsen och sprida rädsla. För att beskriva den värld som juntan vill införa hänvisar de till dystopiska filmer som The purge och tv-serier som Black mirror. Precis som hos demonstranterna i Thailand har gesten med tre resta fingrar, en referens till science fiction-verket Hunger games, blivit symbol för motståndet mot juntan. ”Vi demonstrerar inte för NLD eller Aung San Suu Kyi. Denna rörelse innefattar alla, den är mer än bara hennes symbol. Hela samhället är mobiliserat för att sätta stopp för arméns inblandning i politiken. Vi vill ha en helt demokratisk grundlag”, säger Thinzar Shunlei Yi. Hon är konstnär och inspirerades av vad hon såg under demonstrationerna i Rangoon: familjer, unga människor, rika och mindre rika. Till och med invånarna i en byggnad där även folk med kopplingar till militären bor har deltagit. Trots att undantagstillstånd och ett förbud mot folksamlingar på fler än fem personer infördes den 8 februari, fortsätter demonstrationerna att växa. Medborgarkommittéer organiserar sig för att försvara sina grannar mot att gripas under nätterna.

Under de dryga två veckorna efter kuppen gjorde de sociala medierna det möjligt för rörelsen för civil olydnad att föra kampen såväl på gatan som på nätet – även om armén den 3 februari bad internetleverantörerna att blockera Facebook, som har blivit till ett slags ”burmesernas blod”, i vilket livsnödvändig information flödar. Över hälften av burmeserna har ett Facebook-konto; för tio år sedan hade bara två procent av befolkningen tillgång till en mobiltelefon.(5) För att komma runt censuren måste man installera en VPN (ett privat virtuellt nätverk), på samma sätt som kineser och vietnameser. De yngsta lär de äldre hur man gör. ”Styrkan i dessa verktyg hjälper oss att organisera oss, men de är väldigt sköra. Armén kan strypa internet när som helst”, säger Thinzar Shunlei Yi.

Kan kampen mot armén, den gemensamma fienden, ge upphov till ett bestående kollektivt medvetande? Motsättningarna mellan olika grupper har plågat Burma sedan självständigheten 1947. Spänningarna mellan den största etniska gruppen bamaret och de övriga, som tillsammans utgör en tredjedel av befolkningen, har präglat historien och försöken att upprätta en ”Myanmars Union” – landets officiella namn. Denna spricka har upprätthållits av militären som framställer sig som garanten av en illusorisk enighet. De senaste tio åren har präglats av konflikter mellan Tatmadaw och de etniska minoriteternas lokala arméer i delstater som Kachin, Shan och Rakhine, ofta om tillgången till naturresurser.

Genom att 2015 sjösätta konferensen Panglong II, som inbegriper armén, regeringen och representanter för de etniska minoritetsgrupperna, lovade Suu Kyi att garantera en mer jämlik representation av de olika delarna av landet folk. Diskussionerna ledde dock ingen vart. Armén och NLD, som båda domineras av bamarer, har samma syn på minoriteterna: de är ”destabiliserande element som försvagar centralmakten”, sammanfattar analytikern Carine Jaquet. Suu Kyi har till och med försvarat armén och sitt land inför Internationella brottmålsdomstolen i Haag mot anklagelser om etnisk rensning av rohingyer, en muslimsk minoritet i det huvudsakligen buddhistiska Burma. 2016 och 2017 flydde över 700 000 av dem till Bangladesh efter att Burmas armé satt igång en våldsam kampanj mot dem som svar på attackerna mot burmesiska gränsposteringar av Rohingyernas skyddsarmé. Majoriteten av landets befolkning ställde sig då bakom general Min Aung Hlaing och statschefen, efter att en uppviglande hatkampanj spritts på internet av nationalistiska buddhister och armén. Suu Kyis popularitet ökade markant i och med detta, vilket också förklarar hennes partis senaste valframgångar.

I dagens klimat av hänförd mobilisation mot juntan grasserar ursäkterna. Folk ångrar att de inte tog rohingyernas situation på större allvar tidigare, som man fram tills för bara ett tag sedan fortfarande såg som fiender. Det mest akuta, säger chefen för Centret för social integritet, är att göra sig av med armén, innan man kan tänka på att konstruera någon som helst enighet: ”Just nu måste vi bekämpa militärerna. Det är en principfråga, för NLD:s legitima regering har störtats.”

Vad kommer de utländska stormakterna att göra? USA har fryst den burmesiska regeringens tillgångar. Ytterligare direkta sanktioner mot arméns ekonomiska intressen är under utredning. ”De utländska investerare som jag rådger håller på se över sina alternativ”, säger en strategisk analytiker, utan att kunna gå in på detaljer. Kina som är Burmas viktigaste handelspartner har meddelat att den rådande situationen ”absolut inte är den som [de] vill se”,(6) men landet har ändå lagt in sitt veto mot ett fördömande av statskuppen i FN:s säkerhetsråd. Japan, som är landets näst största handelspartner, har fördömt kuppen, men försvarsministern Nakayama Yasuhide har lyft ett varningens finger: ”Om vi slutar [att handla med Burma] kommer relationerna mellan den burmesiska och den kinesiska militären att stärkas och landet kommer att dra sig längre bort från de fria länderna, såsom USA, Japan och Storbritannien.”(7) Flera japanska företag, som Suzuki och bryggeriet Kirin, har trots det ställt in sin verksamhet i landet. Men det är inte fråga om att ifrågasätta Kaladan-projektet, ett stort infrastruktursamarbete mellan Japan och Indien, försäkrar den indiske utrikesministern Subrahmanyam Jaishankar.(8) EU nöjer sig än så länge med att ”överväga sanktioner”, med den franske Europa- och utrikesministern Jean-Yves Le Drians ord.(9)

Under tiden har lagen om skydd av privatlivet och medborgarnas säkerhet, en av demokratiseringsprocessens landvinningar, upphävts – en symbol för tillbakagången – samtidigt som kravet på att man måste meddela myndigheterna om vilka personer man hyser i sitt hem har återinförts. I Rangoon, huvudstaden Naypyidaw och på andra håll i landet har stridsvagnar intagit städerna. På dagarna äger demonstrationer rum över hela landet. Om natten fortsätter arresteringarna. Och internet stängs nu av med jämna mellanrum. Hur länge kommer folkets beslutsamhet att hålla ut mot arméns godtycklighet?

Texten är tidigare publicerad i Le Monde diplomatique
Översättning: Jonas Elvander

Fotnoter


Journalist.
Den 8 november röstade burmeserna i valet till Unions­församlingen, som består av två kammare (Representanthuset och Nationalitetshuset), samt till regionala och delstatsförsamlingar.
De flesta intervjuade har valt att förbli anonyma av rädsla för repressalier.
”Poverty data: Myanmar”, Asiatiska utvecklingsbanken, 2017.
”Myanmar telecommunications sector”, Yangon Stock Exchange, 30 juli 2018.
”China’s ambassador to Myanmar says situation ’not what China wants to see’”, Reuters, 16 februari 2021.
”Japan defense official warns Myanmar coup could increase China’s influence in region”, Reuters, 2 februari 2021.
Rahul Karmakar, ”India-Myanmar Kaladan project in final stages: Jaishankar”, The Hindu, New Delhi, 15 februari 2021.
”Birmanie: l’UE devra ’envisager’ des sanctions si l’état d’urgence n’est pas levé, selon Jean-Yves Le Drian”, Le Figaro (och AFP), Paris, 3 februari 2021.

Flammans veckobrev

Låt Flamman sammanfatta veckan som gått. Prenumerera på vårt nyhetsbrev och häng med i vad som händer.

Genom att fylla i och skicka detta formulär godkänner du Flammans personuppgiftspolicy.

Rörelsen 06 maj, 2024

Utan rasbegreppet förstår vi inte ojämlikheten

Utan rasbegreppet kan vi inte förstå segregationen, skriver två forskare. Foto: Naina Helén Jåma/TT.

Vänstern behöver rasbegreppet för att sätta ord och siffror på en materiell verklighet bestående av rassegregation och rasojämlikhet.

Det pågår just nu ett upphetsat och yrvaket meningsutbyte om rasbegreppet här i Flamman, liksom på sociala medier och annorstädes. Polemiken inleddes med att Hanif Bali sade sig vara öppen för att börja tala om ras i relation till dagens Sverige i en intervju i Göteborgs-Posten i början av april i år. Då ordet ras har en kuslig historia just i Sverige blir dock samtalet både laddat och skevt.

Vi har båda forskat om rasfrågor i en svensk samtidskontext i 30 års tid utifrån socialvetenskapens olika spektra och står tillsammans bakom ett flertal böcker och texter som behandlar ras och svenskhet. Med detta i bagaget vill vi börja med att säga att vi instämmer i Balis resonemang om att vi är alltför fixerade vid migrationsfrågor och att vi behöver ett språk för att kunna tala om Sveriges nya demografiska heterogenitet, som vi dessutom också behöver sätta siffror på.

Efter decennier av invandring präglas nämligen Sverige i dag av en både etnisk-kulturell, religiös, språklig och raslig supermångfald kombinerad med extrema segregations- och ojämlikhetsnivåer inom snart sagt alla livets områden, samt en redan mycket stor och snabbt växande andel människor som – trots att de är uppväxta i Sverige – uppfattas som ”invandrare”. 

Annorlunda uttryckt: vita och icke-vita svenskar lever numera i närmast helt och hållet parallella samhällen. Behöver vi då rasbegreppet för att kunna beskriva denna situation? Ja, är vårt svar. 

Högerns nyväckta intresse för ras är utan tvivel en obehaglig utveckling.

Det är ett svar som uppenbarligen oroar många till vänster. Den svenska rasbiologins historia är ett tillräckligt skäl för att inte längre tala om ras, är ett av argumenten i det pågående replikskiftet. Vi tycker dock tvärtom att det faktum att Sverige en gång var en spetsnation för rastänkandet gör det särskilt angeläget att tala om ras, då arvet efter den svenska rasbiologin gör sig gällande än i dag, exempelvis i form av segregation. Det är dessutom svårare att passera som vit i Sverige, än i de flesta andra västländer, just på grund av att den svenska formen av vithet historiskt har varit mer exklusiv och exkluderande än någon annanstans i världen.

Vad menar vi då med ras? Och här bränner det förstås till. För det klassiska rastänkandets hierarkiska uppdelning i mer- och mindervärdiga raser är självklart inget som är önskvärt. Och att knyta ras till påstådda skillnader i IQ och kriminalitet är naturligtvis förkastligt. Det har Leonidas Aretakis helt rätt i.

Ytterligare ett argument mot rasbegreppet är att ras är en social konstruktion som därför inte existerar som verklig materialitet. Det är riktigt att idén om skilda raser uppstod och fick fäste i en särskild samhällelig, kulturell, historisk och politisk kontext som vi känner som 1800- och 1900-talens kolonialism och nationalism. Men det är samtidigt förenklat att avfärda ras genom att hänvisa till att det är en ren konstruktion, och därmed ett slags språklig fiktion.

För det är mer komplicerat än så. Ras, liksom kön, handlar nämligen om den konkreta, materiella och visuella kroppen. Med detta sagt menar vi verkligen inte att ras och kön är samma sak. Men det finns paralleller dem emellan i fråga om den materiella och visuella kroppen.

En lämplig utgångspunkt för att närma sig rasbegreppet kan vara den amerikanske filosofen Michael O. Hardimans minimalistiska rasbegrepp. I The Oxford handbook of philosophy and race (2017) sammanfattar Hardiman det på följande sätt:

”Det minimalistiska rasbegreppet motsvarar den snävast möjliga definition på rasbegreppet. Minimalistiska raser är grupper av människor som utmärker sig genom att de delar ett mönster av synliga fysiska egenskaper och vars medlemmar är sammanlänkade genom en gemensam härkomst som är specifik för den gruppens medlemmar, och som härstammar från en viss geografisk plats.”

För Hardiman existerar förvisso olika rasgrupper, men med det menar han inte att det finns rena, distinkta raser, att olika raser bär på olika egenskaper, eller att de är mer eller mindre värda. Och det gör inte vi heller. 

Ras handlar kanske tydligast om hud-, ögon- och hårfärg, och det är bland dessa vi skönjer mönster som alluderar till ras. Men begreppet omfattar även andra kroppsliga aspekter, såsom hårtextur, ögonform, nässtorlek och kroppsform. Den svenska rasbiologin lärde dessutom generationer av svenskar att koppla avlånga och rundade ansikten och olika huvudformer till ras.

I ett samhälle som ser färgblindhet som detsamma som antirasism blir den förmenta färgblindheten snarare ett aktivt förnekande av människors erfarenheter – exempelvis av att de benämns med olika rasord.

De flesta skulle emellertid säga att allt sådant bör förpassas till historiens skräphög. Och visst vore det bäst så, det instämmer vi också i. Men mycket – ja rentav väldigt mycket – tyder på att hud-, ögon- och hårfärg liksom hårtextur, ögonform, nässtorlek och kroppsform fortfarande har och ges betydelse i dagens Sverige i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Och det finns i nuläget inget bättre begrepp än ras för att kunna beskriva detta, eftersom termen etnicitet inte fångar den materiella och visuella kroppen utan kulturella aspekter, vilket Stefan Arvidsson korrekt påpekar.

För dem som bebor kroppar som uppfattas som vita, och därigenom intar en särskild position som neutrala och ”raslösa”, och som vidare utgör en gynnad grupp i samhället, är detta kanske inte en lika bekymmersam fråga.

Måhända är det därför de allra flesta, inte minst inom vänstern, har gjort allt de kunnat för att inte antyda att de tänker i termer av ras. De flesta undviker till och med själva ordet ras, vilket nog får sägas vara det dominerande svenska förhållningsättet till ras; det vill säga det färgblinda synsätt som för övrigt också har blivit i princip det enda sättet att vara antirasist på i Sverige. Men den hållningen har, kan vi konstatera, inte fått bort sorteringen av fysiska kroppar inom samhällets olika sfärer. För det är inte D-vitaminbehov som driver den utvecklingen.

Mot bakgrund av hur rassegregerat, rassegmenterat och rasstratifierat Sverige är i dag tror vi därför inte att färgblindheten är en fortsatt fruktbar väg framåt. I ett samhälle som ser färgblindhet som detsamma som antirasism blir den förmenta färgblindheten snarare ett aktivt förnekande av människors erfarenheter – exempelvis av att de benämns med olika rasord. Vi behöver helt enkelt kunna tala om den svenska rasliga supermångfalden, utan att ständigt behöva fokusera på migration och invandrare. Och vi behöver inte minst göra det för att förstå hur denna rasliga mångfald korrelerar med segregation och ojämlikhet.

Läs mer

Den aktuella rasdebatten visar med all tydlighet att rasbiologins historia har resulterat i en beröringsskräck för vad som med fördel kan kallas r-ordet, liksom i en aningen förvirrad begreppsdiskussion. Högerns nyväckta intresse för ras är utan tvivel en obehaglig utveckling. Men i stället för att försvara och klamra sig fast vid en fortsatt färgblind idévärld, eller förlora sig i en ordväxling om vad vi egentligen menar med ras, alternativt köra fast i den eviga striden om var den exakta gränsen mellan det biologiska och det sociala går (vilket för övrigt gör samhälls- och kulturvetare beroende av naturvetenskapliga paradigm för att kunna förstå den sociala verkligheten) anser vi att vänstern måste börja adressera det faktum att den svenska rassegregationen och rasojämlikheten mycket väl kan vara den mest extrema i hela västvärlden, trots – eller tack vare – den påbjudna färgblindheten. Denna omständighet gör det nödvändigt att sätta både ord och siffror på denna högst materiella verklighet, i stället för att återigen lämna walkover och ge högern tolkningsföreträde.

Kultur 05 maj, 2024

Finskt trauma får tala

Finska krigsbarn anländer till Stockholm den 19 februari 1944. Foto: TT.

Temat i vittnesmålen från de finska krigsbarnen är slitet mellan länder, familjer, syskon och språk. Och att försöka anpassa sig utan att gå itu.

”Det är i sista stund.”

Så sade en av dem som anmälde sig till den berättarcirkel för finska krigsbarn jag ledde i Ljungby i fjol. Första träffen grät vi allihop. Smygande, stockande, rinnande, ursäktande. Med veckorna släppte spänningarna.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Jenny Ahonen
Verksamhetsutvecklare i ABF Ljungby och grundare av Sverigefinska föreningen i Ljungby i Småland.
Inrikes 05 maj, 2024

Alla är vi entreprenörer

Det är arbetarkollektivet som står för innovationerna. Foto: Mrwinn/Adobe Stock.

Den individuella entreprenören tros kunna lösa allt från arbetslösheten till klimatkrisen. Men innovationskraften finns nu som alltid hos kollektivet.

I ett vänstermem som cirkulerar på nätet tittar den gamle lejonkungen och hans son Simba ut över världen. Men i stället för den afrikanska savannen sitter de framför en storstad.

– Titta Simba. Allt som solen vidrör är skapat av proletariatets arbete, förklarar Lejonkungen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Mathias Wåg
Grävande journalist och aktivist.
Inrikes 04 maj, 2024

Orsa kompani lovar ingenting bestämt!

Olof Arborelius, ”Kyrkbyn med Lillån, Orsa”, olja på duk.

I Dalarnas skogsområden har en trotsig gemenskapskultur växt fram. Här odlar man potatis och startar skolor, men det kallas varken prepping, gröna vågen eller antikapitalism – utan det är bara så man gör.

En brunbjörn står på bakbenen för att gå till attack med klorna, och mellan oss står bara ett tanigt trästaket.

Installationen står i matbutiken Skattunge Handels träffstuga som precis har firat folkhögskolans dag den 17 april, där nyfikna har fått lära sig om allt från ekologisk odling till att väva vadmal. Här finns toa för gäster och en mikrovågsugn där snickare och andra besökande arbetare kan värma sin mat, och på tv:n visas ibland fotbollsmatcher.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Nyheter 03 maj, 2024

Klasskampens inkubator

Facket IWGB demonstrerar utanför gigbolaget Deliveroos högkvarter i London i april 2021 – samtidigt som företagets börsnotering. Foto: Alastair Grant/AP.

I gigekonomins värld är alla entreprenörer. Men den flexibilitet företagen värdesätter är dubbeleggad. Vad händer när matbud och apptaxichaufförer väljer att gå sin egen väg?

Som så många andra matbud var det kärleken till att cykla som först fick Armin Samii att söka jobbet som matbud på Uber Eats. Men han var less efter bara ett par veckor, berättar han för Financial Times. Prisättningen var nyckfull, och det verkade inte finnas något samband mellan längden på resorna och den ersättning han fick ut. Funktionen för ansiktsigenkänning, som låser upp appen, klarade inte heller av att identifiera honom, på grund av hans lockiga hår och skägg.

Men Armin Samii hade ett ess i rockärmen: han var utbildad programmerare. Han bestämde sig för att använda sina kunskaper, och designade en app med namnet UberCheats.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Nyheter 02 maj, 2024

Bakom AI-musiken döljer sig den mänskliga handen

Den generativa musiken kommer att bygga på allt mer AI-material och därmed också bli allt mer sjuklig. Illustration: Leonidas Aretakis/Nightcafe/AI.

Den nya musikappen Udio kan skapa trovärdiga pastischer på musik som redan har skapats. Men det är alltjämt människan som står för kreativiteten.

Efter ett par års rabalder kring AI-genererad text och bild, har intresset under 2024 allt mer förskjutits mot ljud – både röster och musik. För företagen i AI-industrin är skillnaden mellan dessa uttryck inte så viktiga. Det är samma statistiska modeller som används för att identifiera mönster i ett enormt råmaterial. Det är i stort sett alltid piratkopierat: företagen dammsuger nätet på rådata och använder den utan att fråga om lov.

Ju mer mänsklig skriven text som samlas in, desto bättre blir modellerna på att härma mänskligt skrivande. Så skapades den välkända chattroboten ChatGPT. Om man i stället använder inspelat tal som råmaterial, får man en AI-modell som kan efterlikna mänskliga röster. På så vis hoppas nu talboksföretag snart kunna slippa betala lön till inläsare, medan yrkeskriminella hittar nya upplägg för telefonbedrägerier där offren luras av en anhörigs röst.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rasmus Fleischer
Ekonomihistoriker och författare.
Inrikes/Nyheter 01 maj, 2024

Brand i känd antifascists kulturkafé

Journalisten och författaren Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj. Foto: Anna E Andersson/Wikimedia commons.

Journalisten Victoria Rixer har varit aktiv i antifascistiska grupper som Linje 17. Nu har delar av hennes kulturkafé Torpet i Orhem brandskadats över natten till första maj.

Morgonen den första maj gick Victoria Rixer upp extra tidigt. Det var premiär för sommarsäsongen av kaféet Torpet i Orhem, där hon också bor, och hon hade förberett en meny med sex olika rågsmörgåsar, grillade surdegsmackor, mat- och efterrättsvåfflor, korv, bullar och ”världens näst godaste cider”. Till kvällen hade hon också planerat ett efterhäng till dagens demonstrationer.

I stället vaknade hon till en hög av rykande brädor och träkol. Delar av hennes livsverk hade brunnit.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Ledare 01 maj, 2024

För en entreprenöriell vänster

De största kriserna i vår tid kräver en innovativ socialistisk rörelse. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Första maj påminner om den skaparkraft som finns hos arbetarklassen. Med krig och klimathot vid horisonten måste vi än en gång börja tänka nytt.

Den tidning som du håller i handen är resultatet av entreprenörskap.

Det första malmtåget i Malmbergen lastades 1888 och därmed var den svenska gruvruschen igång. På två år flyttade 5 000 arbetare dit och byggde upp en kåkstad. ”Deras hus var som svinstior”, skrev Dagens Nyheter 1902. ”Men ur dessa klev välklädda herrar och damer.”

Snart uppstod allt från kaféer till krogar och bordeller. Men den viktigaste politiska mötesplatsen var Finn-Jakobs bastu på Kaptensvägen. Där bildades den lokala arbetarföreningen 1895, och samma år uppstod idén om en tidning som skulle stå på folkets sida. Första numret kom ut den 1 maj 1904, under namnet Norrskenet, och nu vet du vart jag är på väg: efter ytterligare ett nummer på arbetarnas dag lanserades den som tidning 1906, under namnet Norrskensflamman.

”Upp till demonstration!” lyder den första texten, som vill påminna de mäktiga om att ”den klass, som med sitt arbete uppbär samhället” också vill ha rösträtt. Detta då deras strävan – till skillnad från överklassens – ”är att bereda den högsta möjliga lycka åt alla.”

Som anekdoten visar hade den tidiga arbetarrörelsen ingenstans att ta vägen. Offentliga lokaler fanns sällan, och socialistiska agitatorer förbjöds ofta att tala offentligt. Men de uppfann ständigt nya sätt att protestera.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt.

August Palm berättar i Ur en agitators lif (1904) om när han förbjöds att tala i Arboga av kronofogden, och i stället gjorde det från en båt i ån, medan tvåtusentalet arbetare gick längs vattnet och lyssnade. Han åkte dock på 100 kronor i böter i efterhand, och då hade han tidigare kastats i Långholmens centralfängelse för smädelse av riksdagen och liknande brott. Även där höll han modet uppe, och tillverkade två tärningar i tuggat bröd som finns bevarade i Arbetarrörelsens arkiv. Om Kata Dalström, en annan agitator, berättas att hon talade i diket för att runda förbuden. Med knappa resurser, och etablissemanget och lagarna emot sig, stod man ändå aldrig rådlös.

Nu står vi här igen. En antidemokratisk höger försöker än en gång kväva alla arenor för bildning och organisering. Man skär ned på allt som gjorde det svenska folkhemmet starkt, som skolor, folkbildning, kultur, föreningsliv – och nu även medier. Sedan årsskiftet har Flamman och andra vänstertidningar tvingats överleva utan presstöd, utan motivering eller information.

Inte heller vi står handfallna. Vi har ökat upplagan med 23 procent sedan första numret 2023, och blir allt fler varje vecka. Vi har inga rika finansiärer utan tar kampen mot högerns nedskärningar med hjälp av dig och andra läsare.

Men varken vi eller den bredare vänstern kan nöja oss med att bevara tidigare landvinningar. Vi måste skapa framtidens samhälle. Därför släpper vi på första maj ett specialnummer om vänsterns och folkets initiativkraft. Vi vill lyfta fram platser som Orsa där man bygger socialismen där man står, uppfinningsrika sätt att protestera hos nya rörelser halvt utanför fackförbunden som Gigwatch, Skiftet och Tankesmedjan Balans, och hur de egentliga innovationer i industrin och AI-teknologin i själva verket kommer från arbetarna.

Samtidigt som vi försvarar historiens bästa innovation – folkhemmet – måste vi ha en plan för hur vi går längre än det, och utveckla svar på vår tids frågor. Klimathotet, stordata, AI, etnonationalismen, folkförflyttningar, finanskrascher, för att inte tala om bankvinster och ägande.

Den socialistiska vänstern behöver därför tankesmedjor och förlag utanför den socialdemokratiska sfären som kan ta fram sådana reformer. Detta ekosystem är i dag alldeles för svagt, vilket gör att de ideologiska debatterna präglas av nostalgi. Se bara på hur programdiskussionen i Vänsterpartiet har kommit att handla om hur många gånger som orden ”antikapitalism” nämns, snarare än vilka vänstersvar som finns på vår tids största utmaningar. Tidigare var det inte sällan i arbetarrörelsen, nedifrån, som idéerna bubblade upp till partierna. Inte minst LO-skapelsen löntagarfonderna, som var ett modigt steg mot gemensamt ägande i Sverige.

Många av dessa strider äger allt oftare rum utanför Sveriges gränser, och det är dags att hugga in även där.

EU-valet är tyvärr en förlorad chans, med tanke på hur splittrad den europeiska vänstern är. Konflikterna sträcker sig tillbaka till tiden när många partier hade kopplingar till den nationalistiska sovjetsocialismen, som såg ett enat Europa som en kapitalistisk sammansvärjning. Det räcker nu, släpp kalla kriget och gå vidare. Detsamma gäller arbetarrörelsen, som länge har motverkat ett direktiv för att erkänna gigarbetare som anställda för att skydda den svenska modellen, vilket har mötts av kritik från Transportarbetarförbundet och andra berörda.

Visst har EU satt upp stora hinder för vänsterpolitik, som de nyliberala reglerna för finanspolitik och statsstöd eller det demokratiska underskottet, men det borde ge desto större anledning att förena sig på den nivån och bjuda motstånd.

Vänstern borde i stället leda kampen för ett annat Europa. För en offensiv gemensam finanspolitik, en starkare social pelare, större makt till parlamentet, ett rättvist flyktingmottagande som väger in fackförbundens önskemål, och en rejäl utvidgning av den fjuttiga klimatsatsningen. Visst kan 468 miljarder kronor låta mycket, men det bleknar inför den amerikanska förlagan ”Inflation reduction act” med sina 4 biljoner kronor.

Det är också på denna nivå som regleringen av nätjättarna måste ske, inte minst hur AI ska hanteras. En rejält utvidgad, demokratiskt styrd investeringsfond på Europanivå skulle också kunna investera i en offentlig infrastruktur för sociala medier, där större delen av våra politiska samtal förs, i stället för att sitta i knät på kinesiska eller amerikanska miljardärer.

Världen är i skriande behov av en vänster som kan se både bakåt och framåt. I dag minns vi våra framsteg, i morgon tar vi itu med framtiden.

Leonidas Aretakis
Chefredaktör på Flamman.[email protected]
Rörelsen 01 maj, 2024

Lobbysossarnas sista första maj?

Socialdemokraternas tidigare partiledare Stefan Löfven (S) talade i Älvängen på första maj 2022. Nu jobbar han på pr-byrån Rud Pedersen. Foto: Adam Ihse/TT.

Socialdemokraternas paroll för årets första maj är Gemensamt ansvar för Sverige. Det sätter inga hjärtan i brand, förutom kanske de mest inbitna socialdemokraters. Nåja, det går ändå bra i opinionen för dem.

Inför valet 2026 håller S på att ta fram ny politik på en rad områden för att vinna tillbaka makten. Det har mest talats om hårdare tag mot invandrare och brottslingar. Mer försiktiga är S när de talar om att de förstått hur illa det gick när man släppte lös marknadskrafterna inom välfärden. Det finns skäl till att de är mer vaga i kanterna.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder. Men det blir värre för varje år. Det räcker att kolla in deras Facebookväggar som täcks av glada hurrarop när de byter sida. Detta vill partiet dock inte ändra på, och därför har jag granskat sidbytena sedan förra första maj 2023.

Vi börjar med Sven-Erik Österberg, tidigare finansmarknadsminister och en gång omtalad som potentiell partiledare. Han rekryterades för några veckor sedan till den moderattunga byrån Kreab. Där gör han sällskap med Erik Gutiérrez-Aranda, tidigare energi- och näringspolitisk rådgivare för Socialdemokraterna. Det är inte bara sossar som gått till Kreab. Jenny Lindahl gick från att vara kommunikationschef på Vänsterpartiet till att jobba på moderatbyrån Kreab. V vill verkligen vara som S fast 40 år efter. Vi får se om V lärt sig av S misstag och om hon sjunger Internationalen när partiets tåg går en bit bort från Kreabs kontor.

Eva Nordmark är tidigare arbetsmarknadsminister. Hon har gått till lobbyfirman Rud Pedersen, där hon får sällskap av sin tidigare statsminister Stefan Löfven. På en byrå som saknar kollektivavtal. Löfven ”straffades” genom att bli ordförande för socialistinternationalen. Internationella samarbeten kan förvisso vara plågsamt.

I S har partitoppar i årtionden nationellt och lokalt bytt sida och börjat jobba för lobbybyråer med hemliga kunder.

På lokal nivå märker man ofta inte sidbytena då det sker i medieskugga. Men jag har sett att Monica Green, tidigare riksdagsledamot, börjar som lobbyist på byrån The Swedish Thing samtidigt som hon är ordförande i Skövde kommunfullmäktige. Ja, det är lagligt att ha hemliga lobbykunder och vara folkvald samtidigt. Hur detta inte anses vara korruption förstår i alla fall inte jag.

Mindre offentligt känd är Sebastian de Toro som är tidigare statssekreterare och LO-ekonom. Han rekryterades till New Republic över en lunch med Paolo Silva som är delägare på byrån, tidigare språkrör för Grön Ungdom och har jobbat på regeringsdepartementet för Miljöpartiet. Det är inte bara Anna Kinberg Batra man vill vara vän med.

Läs mer

Sist och kanske minst betydelsefull är Juan-Pablo Roa som tidigare jobbat som planeringschef, biträdande stabschef för Stefan Löfven och presschef för Socialdemokraterna. Han går till byrån 500 för att ”stärka deras erbjudande inom public affairs”. På ren svenska: lobbyism.

Den första maj kommer dessa lobbyister förmodligen gå under de röda fanorna. Det är absurt och stötande. Vad sägs om att Socialdemokraterna tar gemensamt ansvar och sätter stopp för svängdörrarna mellan partiet och lobbyklägget? Helst redan till nästa första maj. Tack på förhand.

Robin Zachari
Kanslichef för folkrörelsen Skiftet och ansvarig utgivare för granskningsinstitutet Klägget.[email protected]
Inrikes 01 maj, 2024

Arbetarårets förluster och framgångar

Flamman frågar några profiler om deras segrar och motgångar i stärkandet av arbetares rättigheter, och vad de väntar sig framöver.

Vilken är er största seger under det senaste året?

– Vi har fått upp arbetsmiljöfrågorna mer på agendan i allmänhet och cancerfrågorna relaterat till brandmansyrket i synnerhet, samt gjort ett stort antal bra förhandlingar för enskilda medlemmar.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Genom att prenumerera får du direkt tillgång till alla artiklar på webben, och veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
55 kr
Papper månadsvis (4 nr)
79 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman lite extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr