Sociala medier som Tiktok är fulla av filmsnuttar med djur som beter sig mänskligt. Ofta är det hundar som tar hand om småbarn, räknar eller spelar piano, men även humlor som visar tillgivenhet till en människa eller pumor som spelar fotboll i en villaträdgård. Att se djur spegla våra bästa sidor aktiverar uppenbarligen substanser i oss som får oss att fastna i mobilen. Men vad händer när det är vi som liknar djuren? Den tanken får löpa fritt i den fransk-belgiska Animal kingdom, som just gått upp på svenska biografer.
Gymnasiegrabben Émile och hans pappa lever i ett undantagstillstånd i en inte alltför distant framtid, kanske nästa globala pandemi. Mamman ligger tvångsintagen på sjukhus med en ny och okänd sjukdom och i bilkön på vägen dit inträffar något oerhört. Ut ur en ambulans bryter sig en övermänskligt stark man med befjädrade vingar ut och skapar oreda och en polisutryckning. Det visar sig att den nya sjukdomen inte är någon tyst covidsnuva, utan en mutationstriggad farsot som förvandlar människor till allt möjligt ur djurriket. På sjukhuset har mamman blivit luden, börjat växa och tappat talförmågan. När hon sedan rymmer tar jakten på henne vid. Vem ska hinna först, läkarkåren i maskopi med polisstaten som vill tysta och eliminera den nya rasen, eller sonen och pappan som vägrar att acceptera avhumaniseringen?
Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇
Prenumerera och läs direkt!
Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.
Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!