Befinner mig i London för en mässa om IT i skolan. På Apples Londonkontor har jag pillat på deras senaste prylar och lyssnat på föredrag. Tankarna som presenteras här ligger ofta i linje med vänsterns utbildningspolitik. Framtiden handlar om att förskjuta undervisningen från ”content” till ”context”.
Jag drar mig till minnes en utmärkt krönika av Ali Esbati i Flamman (2007-03-01) om vänsterns förakt för faktakunskaper. Att hävda att sammanhangen är det viktiga får inte innebära att faktakunskaper är oviktiga. För att se sambanden och förstå och förändra världen krävs ganska stora mängder faktakunskap.
Det som slår mig är den totala avsaknaden av klassanalys. Ett av exemplen på kreativt lärande var en 10-åring från ett välmående hem i Florida som driver en videoblogg. Ett fantastiskt jobb av grabben. Frågan är hur det skall gå för ungarna hemma i Gårdsten som inte ens har ett eget rum.
Det offentliga måste gå in för att utjämna villkoren för barnen. Kommunala datorer till alla, avskaffande av hemarbete och ordentliga resurser för att alla skall kunna sköta sitt individuella arbete i skolan.
Om strategin med IT i skolan skall lyckas måste klassklyftorna minska. Det är helt enkelt så att även mindre bemedlade ungar är smarta och ju fler som får chansen att testa sina förmågor desto fler lyckas. Det räcker inte med att förse de fattigaste med datorer om de rikaste tillåts att dra ifrån. Möjligheterna till en framgångsrik satsning på IT i skolan fångas kanske bäst av Povel Ramels kärnfulla citat: ”Jag är socialist i den meningen att jag vill att alla ska kunna leva ett borgerligt liv.”