Inrikes/Nyheter 08 november, 2022

Alla älskar en ingenjör – med vad är de egentligen bra för?

Ingenjörerna framställs ofta som excentriska genier som driver samhällsutvecklingen framåt. I själva verket är de kluvna – mellan viljan att göra gott och kapitalets krav på lydnad och avkastning.

I allt från filosofin till populärkulturen framställs den teknologiska utvecklingen som en självgående naturkraft, vars rörelse får definiera samhällets framåtriktning. Denna mystiska kraft bärs av ingenjören, som intar en lika framträdande som hemlighetsfull plats i den moderna samhällsordningen.

I media framställs ofta ingenjören med kulturella markörer, som den historiska kopplingen mellan ”hackaren” och ”hippien”, eller rakt av som stereotyper. ”Geniet”, ”trollkarlen” och ”nörden” är återkommande karaktärer i både fiktion och facklitteratur om ingenjörer. I Marvels filmer om The avengers har affärsmagnaten och superingenjören Tony Stark kunnat bygga ett imperium tack vare sin genialitet, och i spionserien Falsk identitet framställs den unga programmeraren César som en magiker framför datorn. När ingenjörerna blir megalomana får det i stället förödande konsekvenser, som när doktor Stephen Falkens AI i 80-talsklassikern War games nästan startar ett kärnvapenkrig.

Här anas ett individualiserat perspektiv på teknologisk utveckling, där fokus ligger på ingenjören som person snarare än på arbetsmetoderna bakom resultaten. Men som den franska sociologen Luc Boltanski påpekar i The making of a class (1987) måste en social grupp förstås genom de historiska processer som skapat den. Uppkomsten av ingenjörer som en teknisk elit är nära sammanflätad med det moderna, rationella projektet, i vilket teknisk ”överlägsenhet” ända sedan den tidiga kolonialismen har använts både för att erövra och för att motivera rätten att erövra andras land. I dag bryts kobolt i centralafrikanska kopparbältet för en dollar timmen, med argumentet att metallen behövs till batterier för en grön omställning. Samtidigt hindras de transportbud vars arbete bygger på våra batteridrivna enheters ständiga tillgänglighet från att organisera sig fackligt för att få bättre arbetsvillkor. Föreställningen att teknisk utveckling i sig utgör ett universellt nyttiggörande har med andra ord tjänat och tjänar den ekonomiska eliten väl.

Ingenjörsarbetets relation till den ekonomiska makten är emellertid sällan belyst. Medan filmens och tv-seriernas individualistiska narrativ sammanlänkar ”god” och ”ond” teknik med den enskilda ingenjörens etiska eller oetiska karaktär är verkligheten sällan så enkel. Hur teknikutveckling faktiskt går till är i fiktionen frånvarande. Lösningen på miljöförstörande, exploaterande teknik blir med den utgångspunkten att utbilda ingenjören till en god, ansvarstagande medborgare. Det är denna förståelse Svenska Dagbladets ledarskribent Peter Wennblad ger uttryck för, när han skriver att kriserna under den senaste mandatperioden kan härledas till bristen på ingenjörer i riksdagen (SvD, 26/8).

Tanken är inte ny. En av de mest radikala förhoppningarna om ingenjörens förmåga att rädda världen formulerades av den amerikanska nationalekonomen Thorstein Veblen 1921. Han ansåg att det fanns en inneboende motsättning mellan ingenjörsetik och affärsideologi – en konflikt där ingenjörsskap i grunden förklarades som en god kraft som stod emot företagsvärldens vinstjakt. Å ena sidan, menade Veblen, behövde ingenjörer arbeta för kapitalet, men å andra sidan besatt gruppen en outnyttjad potential att omstörta kapitalismen, eftersom de flesta ingenjörer drivs av en vilja att ta fram innovationer som alla kan ha nytta av. Ingenjörsetikens kärna är alltså inte förenlig med en exploaterande samhällsordning.

Liknande idéer om ingenjörens transformativa förmåga är envist livskraftiga än i dag. Det räcker att öppna en dagstidning för att förstå att hoppet om klimatkatastrofens upphävande sätts till ny teknik, och att ”erfarna ingenjörer behövs” för att säkerställa den gröna omställningen, som Sveriges ingenjörers samhällspolitiska chef Johan Kreicbergs uttrycker sig vid utgivningen av rapporten ”65+ ska inte gå minus”. Tanken tycks vara att om ingenjörer bara lämnas åt sig själva kommer de att bygga ett perfekt samhälle för alla.

Veblens idé har mött mycket motstånd men innehåller en aspekt som inte kan avfärdas, nämligen erkännandet av teknikarbete som en avgörande ingrediens för den industriella kapitalismen. Men där Veblen tillskrev ingenjörsskapet en egen, från samhällsordningen frikopplad essens som skulle kunna vända skutan, har andra betonat det ömsesidiga beroende som den ekonomiska och tekniska eliten utvecklat gentemot varandra. För att undersöka ingenjörsgruppens radikala potential måste man således undersöka teknisk utveckling som ett socialt fenomen. Eller, för att tala med Marx: ingenjörsarbete och ingenjörsgruppens roll måste förstås utifrån kapitalistiska klassrelationer.

En historisk jämförelse av ingenjörsgrupper i Frankrike, Japan, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA visar till exempel att en universell ingenjörsetik med gemensam syn på vad som är rationellt inte har uppstått med den ekonomiska utvecklingen. Vad som anses vara ”framåtskridande” utveckling har i stället formats efter ländernas respektive finansiella marknader. Med andra ord är ingenjörsarbetets minsta gemensamma nämnare kravet på profit, och ingenjörsgruppen har inom alla marknadshierarkier placerat sig i skiktet mellan arbete och kapital. Denna klassposition är enligt klassforskaren Erik Olin Wright motstridig, då den höga lönen skapar en lojalitet gentemot företaget snarare än samhället i stort, trots att ingenjörer sällan – som Tony Stark i Avengers-serien – är kapitalister själva. I förlängningen leder klasspositionen till en teknisk utveckling som främst syftar till att tillfredsställa kapitalets behov. Här speglas kapitalets beroende av ingenjörsgruppen, såväl som ingenjörsarbetets osjälvständighet.

I takt med att det industriella samhället teknifieras skapas också ett behov hos de tekniska företagen av fler utbildade ingenjörer. Utan dem, inga affärer. Men samma företag som säljer mobilplattformar behöver också outbildade arbetare som kan köra ut de varor som handlas via plattformarna. Denna grupp anställs inte av de tekniska företagen, men är nödvändig för deras affärsidé. Och eftersom staten i kapitalistiska marknader är beroende av lönsamma företag blir statens roll att massproducera ingenjörer, som tillsammans med de lågavlönade, ”dolda” teknikarbetarna reproducerar den klasstruktur som Veblen hoppades skulle upplösas. Industrialismens teknologier förutsätter alltså en hierarkisk klassindelning.

I en sådan struktur möter den enskilda ingenjörens etik stort motstånd om den skiljer sig från kapitalets, eftersom ingenjören enligt forskaren Eddie Conlon är ”fångad i en kapitalistisk maskin”. Det är ur denna marknadsdynamik som kapitalets magiska klass uppstår och reproduceras, och den ideologiska synen på ingenjörsarbete – som bortser från klassrelationer och framhäver en idé om dess inre allmängiltiga värde – är en viktig faktor i upprätthållandet av magin. Kanske är det naivt att tro att denna grupp kommer att leda revolutionen?

Frågan är väl varför just ingenjörerna skulle vara friare än någon annan grupp. Tron säger mer om gruppens höga status inom produktionen och dess ideologiska betydelse som bärare av det moderna samhällets rationalitet. Kapitalet behöver sin magiska klass, och föreställningen att den teknologiska utvecklingen följer sin egen bana, eller i alla fall ingenjörens, gynnar i slutändan kapitalet.

Som ingenjör har jag emellertid svårt att överge Wennblads och Veblens godtrogna hopp. Men i stället för att tillskriva ingenjören själv svaret på ojämlikhet och exploatering får bör man vända på frågan. Jag hoppas att ingenjörsarbete under en annan, progressiv ordning kan innebära en teknologisk utveckling som utgår ifrån allmänhetens behov, och inte från kravet på profit.

Christina Gratorp är systemutvecklare och medgrundare av Socialistiska ingenjörer.

Inrikes 24 augusti, 2025

Vänsterpartister lämnar partiet: ”Stalinistisk organisation”

Foto: Oscar Olsson/TT.

Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat lämnar Vänsterpartiet – och ger en vink om ett nytt alternativ.

De två riksdagsledamöterna Daniel Riazat och Lorena Delgado Varas lämnar Vänsterpartiet med omedelbar verkan, meddelar de vid en presskonferens under söndagen. Båda säger också att de kommer att stanna i riksdagen.

– Det är något som vi är djupt ledsna över, något som vi önskar aldrig hade behövt göras. Vi har gett våra liv till partiet. Vi har offrat våra dagar och nätter, säger Daniel Riazat, som varit med i partiet i 19 år.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Snuskgubben är förlåten

Stig Larsson har gjort lite liv ifrån sig sedan millennieskiftet – men plockas under 2020-talet upp av ett nytt unglitterärt gäng. Foto:

Boken om Stig Larssons författarskap, ”Ett berg av liv”, är full av medhårsläsningar – men blixtrar till när provokatören själv kommer till tals.

Att skriva något nytt om Stig Larsson är en övermäktig uppgift. Lika skandalomsusad som geniförklarad har han sedan debutboken Autisterna 1979 fått rollen som omhuldat underbarn, litterär tuffing och postmodernismens galjonsfigur. Han har varit sjavig knarkare, provokatör, detroniserad som snuskgubbe. Och så i dag: upplockad av unglitterära kotterier och mysfarbor på uppesittarkvällen i Cyklopernas land. Det är också slitsamt att se bortom det här, och få syn på texten bakom personan.

Sådana anspråk har däremot de åtta essäisterna i Ett berg av liv: En bok om Stig Larsson (Diadalos, 2025). Under Kristoffer Flensmarcks och Andreas Holmströms redaktörskap skriver här poeter och kritiker, som Victor Malm, Joni Hyvönen och Mikaela Blomqvist, om Larssons verk, från dikten ”Hösten” 1964, fram till förra årets Högt och lågt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 23 augusti, 2025

Lidandets logik – från Gina Dirawi till Donald Trump

Att genomlida smärtsamma ritualer för att uppnå ”rening” är en gammal idé som tycks ha fått en renässans. Foto: Jessie Wardarski/AP.

Från shamanska ritualer och fitnesskultens självplågeri till politiska kriser och revolutioner återkommer samma tanke: först måste allt rasa samman, sedan kan något nytt ta form. Varför tror vi att smärta är vägen till förnyelse?

Det är mitt i juli och jag lyssnar på Gina Dirawis sommarprat. Hon berättar om sin desperata jakt på ett andligt uppvaknande och att hon därför deltar i en shamansk ceremoni. Den slutar med att hon halvt medvetslös spyr i en plastpåse efter att ha andats in rapé, en traditionell örtmedicin från Amazonas. Medan hon ligger utslagen på golvet frågar hon sig: ”Måste människan gå igenom ett extremt lidande innan man når ett uppvaknande? Är vägen hem alltid genom någon typ av extrem död och återfödelse?”

Dirawis erfarenhet ligger djupt inbäddad i vår kultur. Det är inte bara självhjälpsindustrin som ser ett nödvändigt samband mellan lidande och själslig rening. Under antiken framlades denna idé i det tragiska dramat. Aristoteles skriver i Om diktkonsten att dramat skulle rena åskådarnas känslor genom hjältens lidande, något han kallade katharsis.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 22 augusti, 2025

Uteslutna vänsterpartister får stöd av upprop

Ett nytt upprop samlar hundratals vänsterpartister, med krav på att uteslutningsärendena mot Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat stoppas. ”Det liknar vad hamnen utsätter Erik Helgeson för”, säger undertecknaren Lars Henriksson.

”Vi accepterar inte att två av våra mest kämpande röster tystas”, står det i det brev som lades ut under fredagsmiddagen på sajten stoppauteslutningarna.se. 

Längst upp på sidan finns bilder av riksdagsledamöterna Lorena Delgado Varas och Daniel Riazat, som sedan i onsdags hotas av uteslutning från Vänsterpartiet.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (1 svar)

Flammans forum

"Jag är förvånad över den ilska mot PS, VU och direkt riktat mot Nooshi och som verkar ligga och gro under ytan. Jag har förståelse för bådas uteslutningsärenden då varken Lorena eller Daniel accepterar VU eller PS beslut och verkar ha kört sina egna race. Jag har ingen insyn om alla detaljer men det jag känner till är PKK-flagga bakom Nooshi i Almedalen, palestinasjal i riksdagen, global intifada affisch med maskerad person och brinnande polisbil i bakgrunden inför en Malmödemo, relativisering av skadegörelse av Anne Franks staty, antisemitisk bild med handbyte som enda kommentar, gått med i organisationen folkets röst vilken förespråkar personer att inte rösta på V om inte V uppfyller deras krav. Jag vet inte hur detta har påverkat samarbetet. Inte särskilt bra antar jag. Daniel PKK-flagga men hela tiden stöttat Lorena. Och visat ilska mot personer som vill lägga uteslutning av Lorena ur styrelsen till handlingarna. THATS it va? Om det här skummet på ytan så förstår jag att bägaren innehåller desto mer internt. Det finns också en annan sida där en judisk kamrat för en tid sedan lämnar sina uppdrag efter många år i Vänsterpartiet då hen ogillar den flathet som visades mot Lorena och de antisemitism som uttrycks i partiet. Att så många skriver under uppropet kan inte enbart bero på att man gillar Lorena som person utan har svårare med VU och Nooshi. Jag har blivit fyrkantigare med åren och tänker mig att V är ett parti, ett lagarbete med regler som vi kommit överens om och jag anser att det är VUs uppdrag att ta beslut som ibland ogillas. Det verkar finnas många som inte tänker rösta på V eller/och väljer kliva av sina uppdrag eller gå ur V pga av VUs öppnande av uteslutningsärenden. Till er vill jag säga att jag tänker samma sak men på grund av er. Det finns andra organisationer att vara med i. Tack."
P
Peter Söderberg
Inrikes 22 augusti, 2025

Locket på från regeringen om bosättarkontakter

Foto: Lars Schröder/TT

Gång på gång nätverkar kristdemokrater och sverigedemokrater med extremnationalistiska israeler. Men när Sveriges utrikesminister Maria Malmer Stenergard frågas ut om kontakterna duckar hon ämnet helt.

I går i riksdagen ställde vänsterpartisten Lorena Delgado Varas tre frågor till utrikesministern om det upprepade samröret med israeliska bosättare från partier inom regeringssamarbetet.

Frågorna föranleddes bland annat av att den israeliska extremisten Eugene Kontorovich bjudits in till möte i riksdagen, något som Flamman tidigare rapporterat om. Tidigare har även Arbetaren rapporterat om hur tio kristdemokratiska ledamöter reste till Israel för att träffa bosättarorganisationen KKL.

Frågorna från Delgado Varas rörde bland annat hur kontakterna påverkar Sveriges trovärdighet och handlingsutrymme i politiken gentemot Israel och Palestina, och hur ”uttalade stöd för sanktioner mot extremister som [Israels finansminister] Smotrich inte urholkas genom parallella kontakter med samma grupperingar?”

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Utrikes 22 augusti, 2025

Framtidens färja gjuter el på vågorna – från Ekerö till Saudiöknen

Med sina svävande bärplansfärjor vill svenska Candela revolutionera kollektivtrafik på vattnet. Den energisnåla svävarpendlingen testas på Mälaren, och säljs globalt – även till Neom, det futuristiska stadsprojektet i Saudiarabien som skördat tusentals arbetarliv.

”Många av våra kunder är teknikintresserade entreprenörstyper som tjänat sig en hacka. Jag tror inte vi har någon kund hittills som inte äger minst en Tesla.”

Så sade Gustav Hasselskog, elbåtstillverkaren Candelas vd och grundare, 2021 till Dagens Industri i samband med att Wallenbergsfärens investmentbolag EQT Ventures sköt in hela 245 miljoner i bolaget. Nu i augusti fyllde man på med 80 miljoner till.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 22 augusti, 2025

Ny rapport: Sverige mer ojämlikt än USA

Jämlikt klädd aktivist under Centerpartiledarens tal i årets Almedalen. Foto: Jessica Gow/TT.

En ny rapport från jättebanken UBS placerar Sveriges förmögenhetsklyftor över USA:s och Turkiets. Men enligt arbetarrörelsens ekonomer är läget mindre desperat än vad man kan tro – då svenskarna fortfarande inte behöver spara för att kunna gå i pension.

2025 års ”globala rikedomsrapport” publicerades nyligen, av några med bättre koll på överklassens tillgångar än de flesta – den schweiziska jättebanken UBS, som ”hjälpt rika individer och familjer uppnå det som är viktigt för dem i över 160 år”. Rapporten analyserar förmögenheter i 56 av världens största ekonomier, som sammanlagt beräknas utgöra 92% av hela världens rikedom.

Antalet dollarmiljonärer i Sverige i dag är enligt rapporten 490 000, fler i absoluta tal än i både Ryssland och Brasilien. Och svenskarnas totalförmögenhet beräknas dessutom vara den sjätte mest ojämlikt fördelade i världen – värre än både USA, Indien, Turkiet och Mexiko.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 21 augusti, 2025

Fredrik Malm sprider lögner om Palestinarörelsen

De veckovisa demonstrationerna från Odenplan har samlat tusentals svenskar mot folkmord, men demoniseras av högern, skriver Dror Feiler. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Den liberala politikern Fredrik Malms karikatyrer av Palestinarörelsen är inte bara falska – de eldar på hot och hat mot människor som engagerar sig mot folkmord.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Fredrik Malm har länge haft för vana att med lögner, halvsanningar och förvrängningar försöka misskreditera solidaritetsrörelsen med Palestina. Tyvärr har han inte ändrat sig.

Jag har deltagit i över 80 demonstrationer mot Israels folkrättsvidriga politik och folkmordet i Gaza, de flesta med utgångspunkt från Odenplan. Den bild Malm påstår sig ha sett där har jag däremot aldrig sett. Intolerans eller övertramp vid Palestinademonstrationer är ytterst sällsynta – och de gånger det inträffat har demonstrationsansvariga omedelbart ingripit.

Jag har alltid avskytt intolerans och övertramp – oavsett om de bottnar i okunskap, okontrollerad vrede eller sorg, eller i ren antisemitism. (Ja, jag är jude och vet vad antisemitism är – och hur det känns att utsättas för den.) Därför vägrar jag acceptera att enstaka undantag ska utmålas som typiska för en hel rörelse.

Men i Dagens Nyheter (19/8) målar Malm upp en lögnaktig bild. Han påstår att ”antisemitism, hyllningar till terrorism, hat och hot är många” och att Palestinarörelsen ”samlar alla som hatar liberalism, alla som hatar västvärlden, folk som hyllar Brödraskapet, Ryssland och Iran.”

Men detta är inget annat än en cynisk karikatyr, en medveten demonisering. Sanningen är att dessa demonstrationer samlar tusentals svenskar – från studenter till pensionärer, från kulturpersonligheter till politiska aktivister – människor som med civilkurage höjer sina röster för fred och rättvisa och mot folkrättsbrotten på Västbanken och folkmordet i Gaza.

Och det är just därför Malm angriper dem. För honom är varje uttryck för verklig solidaritet med palestinierna ett hot, varje krav på fred och rättvisa ett hinder för honom att torgföra den israeliska regeringens agenda. Då är smutskastning, stämplingar och lögner enklare än att ta en seriös debatt.

Men lögner får konsekvenser. Johannes Klenell beskrev i Dagens Nyheter (15/8) hur hans Facebookflöde svämmade över av rasistiska och våldsbejakande kommentarer bara timmar efter Malms senaste utspel:

”Det tog inte ens 24 timmar efter mitt inlägg på Facebook om hans utspel innan kommentarsfunktionen fick stängas ned på grund av hundratals rasistiska kommentarer. En kvinna från Jönköping jämförde palestinier med Adolf Hitler och muslimer med en invasiv art.

Än värre var mannen från Västerås som upprepade gånger propagerade för att öppna eld mot demonstrationstågen. Ingen av dem hade rimligen ens varit i närheten av Odenplan, men de hade uppviglats av dehumaniserande inlägg om dessa, enligt Malm, ’kriminellt stökiga fiender till västerlandet’. Nu upplevdes detta legitimeras av en liberal makthavare som slängigt dragit alla över en kam.”

Så fungerar hatets logik: När en folkvald politiker bidrar till att normalisera hat bär han ansvar. Fredrik Malm legitimerar hot, hets och våld mot människor som använder sin demokratiska rätt att protestera mot folkmord. Det är inte värdigt en liberal. Det är inte värdigt en demokrat.

Och vad gjorde Malm? Han svarade som vanligt med ytterligare smutskastning och lögner om solidaritetsrörelsen med Palestina – i stället för att föra en saklig och hederlig debatt.

Vi kommer inte låta oss tystas. Vi kommer inte låta hans förvrängda verklighetsbeskrivning stå oemotsagd.

För vår kamp är något helt annat. Den handlar inte om hat, utan om solidaritet. Den handlar inte om lögner, utan om sanning. Den handlar inte om att demonisera, utan om att försvara människovärdet.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 augusti, 2025

Högern splittrad om utvisningar av arbetare och unga

Flyktingar, främst från Ukraina, köar i Sundbyberg 2022. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Avskaffandet av ”spårbytet” kan kasta ut minst 4 700 arbetande invandrare ur landet, medan tonåringar slits från sina familjer för att skickas till länder de aldrig varit i. Nu växer kritiken mot Sveriges hårdhänta migrationspolitik – även från högerhåll.

– Min fru är från Pokrovsk, som nu är totalförstört. Här är det en annan sorts krig.

Ukrainaren Yevhenii Verkhovych, 43, skrattar uppgivet från sitt kök i jämtländska Sveg. När han kom till Sverige i mars 2022 med fru och tre barn fick han flera jobberbjudanden inom tekniksektorn redan de första månaderna, och tog sikte på att få ett arbetstillstånd.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 21 augusti, 2025

”Utan Tiktok hade jag inte varit troende alls”

Jesper Liljeblad deltog på ”Sverige tillber Jesus” i Kungsträdgården 2 augusti. Foto: Line Bankel.

Unga flockas till Svenska kyrkan, inte minst flickor. Samtidigt larmar präster om konservativa tankar som hämtats i sociala medier. ”Varje gång jag kommer hit är det alltid minst tio nya ansikten”, säger Jesper Liljeblad, 23, från Korskyrkan.

På Kolmården hoppar och jagar delfinerna frenetiskt de blå plastdunkarna som kastats ut i vattnet. Bassängen omringas av konfirmander i vita dräkter som vänder sig mot oss anhöriga i publiken.

Det är Svenska kyrkan som tagit över delfinariet för en dag och lokalen är proppfull. Vi stämmer upp i ”En vänlig grönskas rika dräkt” och bakom bassängen rullar psalmtexten på en projektorduk.

Prästen lägger handen på konfirmandernas huvuden, en efter en, och så sjunger vi psalm 791, ”Du vet väl om att du är värdefull”.

Prästen Anna Ryding (bilden) berättar för Flamman att församlingen haft konfirmation på Kolmården sedan 2007.

– Då var ju [SVT:s äventyrsprogram] Wild kids på tapeten. Vi satt några stycken från kyrkan och djurparken och spånade namn. Någon sade Wild and holy, och det lät ju ganska kul.

Förutom själva ceremonin övar de sig att få kontakt med djuren. Det finns en tanke med det, förklarar hon.

– Att vara nära djur, det vet man att det är bra för människor.


Även om Wild kids lagt ned så tycks inte intresset för kyrkan avta bland Sveriges unga. Kyrkohistorikern Joel Halldorf är professor vid Enskilda högskolan i Stockholm och har undersökt Svenska kyrkans konfirmationstatistik.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)