Medan ”tävlingen” pågår mellan fabriksledningarna i Trollhättan och Rüsselsheim, försöker ett vingklippt fack samla styrkorna. Och General Motors kan kräva statsbidrag.
Efter förra veckans avslöjanden om avdelningsstyrelsens porrklubbsbesök och spritnotor, avgick styrelsen.
– Alla är överens om att de måste avgå, och att det troligen handlar om förskingring vilket ska vara en rättssak, säger Kjell Sätterman till Flamman.
Han arbetar på Saab i Trollhättan och konstaterar att avslöjandena inte kunde kommit vid en olägligare tidpunkt – dagen innan GM skulle presentera sina uppsägningar.
– Tajmingen var nästan osannolik, säger Sätterman som dock inte vill spekulera närmare i hur det gick till.
– Men Saabklubben kan klara sig själv, även om det satt flera man i båda styrelserna.
På tisdagen genomförde en vingklippt Metallklubb ett tvåtimmars informationsmöte med Saabarbetarna. Dubbla budskap har gått ut om huruvida mötet var en del av den av det europeiska facket utlysta aktionsdagen och möjligen del i en strejk.
Förhandlingsansvarige Håkan Skött deklarerade till slut att det rör sig om ett vanligt avtalsenligt informationsmöte, i samråd med företagsledningen.
– Det doftar lite av opportunism över det hela. Om det nu är en internationell aktionsdag och punktstrejk, så ska det väl vara det, säger Sätterman.
Men Sätterman tror ändå att det är skillnad mot då Saab för två år sedan varslade om 1 500 uppsägningar, vilket senare blev 1 400.
– Förra gången togs det ingen strid för jobben, facket gick helt på företagets linje. Men jag tror de lärde sig lite av det. Det går inte att samarbeta om det bara handlar om att acceptera vad som kommer från bolaget.
Trollhättans respektive Rüsselsheims klubbordföranden håller daglig kontakt och har avhållt sig från underbudskonkurrens.
I stället kan det bli andra saker som avgör. Exempelvis vad det skulle kosta att lägga ned en fabrik i Sverige respektive Tyskland. Sveriges generösa villkor talar för att det blir Trollhättan som drabbas.
En annan faktor är om kommunen kan locka med fler specialutbildningar och infrastruktur.
Enligt Dagens Arbete försöker General Motors nu spela ytterligare ett kort: Bidrag. För några år sedan avslöjade tidningen hur bilindustrin plockat ut miljardbelopp i sysselsättnings- och investeringsstöd från EU – för att flytta produktion från ett europeiskt land till ett annat.
– GM skyr inget för att tillskansa sig medel. Bara att de låter fabriker spelas ut mot varandra, samtidigt som man talar om ”ett företag”, säger det mesta, menar Kjell Sätterman.
I slutet av oktober, bara dagar innan GM:s slutbesked, ska statsminister Göran Persson träffa GM:s Europaledning.