Samtidigt som Sekomedlemmarna fortsatte kampen mot Connex, efter avskedandet av Per Johansson, inträffade i onsdags förra veckan ännu en brand i en tunnelbanevagn. En vagn som var ur trafik fattade efter en kortslutning eld på Rissnedepån utanför Stockholm. Vagnen var av samma slag som den som började brinna i Rinkeby i maj. Den var i trafik och tolv personer fördes till sjukhus med rökskador. Några dagar senare brann ytterligare en vagn, även den ur trafik på depån i Rissne, mitt framför ögonen på Haverikommissionen som var där för att utreda orsaken till den förra branden.
Att ytterligare en av de numera ökända äldre tunnelbanevagnarna C14 och C15 fattade eld i veckan föll sig smått ironiskt. Connex har fått skarp kritik för den undermåliga säkerheten i tunnelbanan, och det var bland annat den kritiken som ledde till att Per Johansson avskedades.
Efter antändningen av vagnen på Rissnedepån gick Connex åter emot arbetsrätten och vägrade Sekos skyddsombud tillträde till vagnen på Rissnedepån, berättar Jannis Konstantis från Seko klubb 119.
– För det första fick skyddsombudet ingen information om vad som hade hänt och dessutom nekades han att inspektera vagnen, säger Konstantis.
Därför genomförde ett 40-tal av klubbmedlemmarna förra torsdagen en ockupation av depån. Det resulterade till slut i att skyddsombudet fick tillträde till vagnen.
I fredags demonstrerade människor från Sergels torg till Landstingshuset i Stockholm, i protest mot avskedandet av Johansson. Sekomedlemmar fortsätter dessutom att organisera egna aktioner i väntan på att förbundsstyrelsen ska ge vika för klubb 119:s krav på att den utlyser vild strejk från centralt håll.