Ett rättsfall som kan påverka hela den svenska gigekonomin behandlas just nu i Arbetsdomstolen. Det gäller en man som kom till Sverige från Pakistan 2018 och började jobba för Foodora året därpå. Efter två år som cykel- och mopedbud tog han kontakt med Foodora för att diskutera en tillsvidareanställning han ansåg sig ha rätt till, med hänvisning till lagen om anställningsskydd (las).
I stället stängdes han av från appen och blev utan jobb. Foodora menar att mannen var anställd av ett bemanningsbolag, som han skrivit kontrakt med ett par månader efter att han börjat jobba. Därmed ska han ha varit anställd för kort tid för att ha rätt till fast jobb. Mannen själv menar att det alltid varit Foodora som har delat ut utrustning och gett honom uppdrag, och att det inte ändrades när han skrev på det andra kontraktet. Den enda skillnaden blev, enligt honom, att bemanningsbolagets namn stod på lönespecifikationen.
Transportarbetareförbundet anmälde händelsen till Arbetstdomstolen. Nu ska rätten ta ställning till vilket bolag som är ansvarigt för anställningen.
Under måndagen förhördes mannen om sin vardag som cykelbud. Hans berättelse gick på tvärs med en vanlig uppfattning om gigjobb – att medarbetarna kan välja fritt när de vill jobba.
– När det kommer ett uppdrag så hör man en signal i appen, man går in och tittar på detaljer och accepterar, sade cykelbudet.
Fackets rättsliga ombud Sonia Ericstam frågade honom vad som händer om man inte accepterar uppdraget.
– Då kommer det automatiskt ett telefonsamtal, att man ska acceptera beställningen.
Cykelbudet berättade att samtalet innehåller en robotröst som säger: ”acceptera din order”. Om man ändå inte accepterar så ringer en verklig människa upp och säger samma sak, enligt cykelbudet. Det är inte heller möjligt att logga ut från appen.
– Om uppdraget är pågående kan man inte stänga av, då får man inte jobb mer.
Cykelbudet berättade vidare att han aldrig haft någon kontakt med bemanningsbolaget och att det hela tiden var Foodora som delade ut utrustning och uppdrag. På frågan om varför han tagit kontakt med Foodora för att diskutera en tillsvidareanställning svarade han:
– Det var min rättighet.
Foodoras försvarsadvokat Jens Tillqvist valde att inte ställa några frågor till cykelbudet.