Inrikes/Nyheter 26 december, 2019

De obegripliga känslornas decennium

Klimatkris, upplopp, politisk fragmentering och stora känslor. Det är dags att ta farväl av tiotalet.

December 2019. Jag och min vän glider ned i träsket av kommersiell reality-tv. Paradise Hotel har visats under hela decenniet, som nu går mot sitt slut, och blivit publiksuccé år efter år. Särskilt omtalat var programmet i mitten av tiotalet, när det både fick Kristallens pris för ”Årets dokusåpa” och förskräckta rubriker på ”det går utför med ungdomen”-temat för att fler sökte dit än till lärarhögskolan. Den medelklass som lyteskomiskt skrattande konsumerade programmet delgavs i krönikor en rimlig klassanalys.

Men nu är det inte klassanalysen jag tänker på när jag tittar på reality-tv. Utan känslorna. Instängda på ett hotell i Mexiko och inneslutna i en dimma av fest och alkohol, handlar programmet om just det. Känslornas dramatik. I ett drama orkestrerat av producenterna ges löften åt höger och vänster, deltagarna sviker varandra, älskar varandra, hatar varandra, festar och skvallrar och beter sig för en utomstående ofta så absurt och obegripligt att tittarna stormar. Man hatar och älskar själv.

Hela konceptet är som det mesta i medielogiken: känslor.

I finska forskaren Anna Rotkirchs bok från förra året, Känslornas svall – en slags essäistisk dagbok efter presidentvalet i USA 2016 som satte Donald Trump i Vita huset och gav för henne upphov till känslor som uppgivenhet, illamående, raseri och besatthet – menar hon att tiden vi lever i är som en upp och nedvändning av 70-tals­feminismens ”det privata är politiskt”.
Tiotalet går på så vis till historien som känslornas decennium, och i känslornas tidevarv har det politiska blivit privat.

För detta decennium framstår i backspegeln som ett virrvarr av ilskna algoritmer, medial produktion som ska maximera känslorna och av snabba politiska beslut grundade på en föreställd rädsla hos befolkningen. När en kvinna med ett barn på armen skjuts till döds på Malmös gator tidigare i år blir hon svepskäl och verktyg för en straffinriktad högerorienterad kriminalpolitik.

I medieforskaren Anja Hirdmans bok Känslofyllda rum: den mediala socialiteteten – att titta och beröras från 2018 behandlar hon tidens ”emotionella realism”, reality-tvn:s både riktiga och spelade tårar och hur det digitala, sociala samspelet speglar jaget och driver på känslorna. Hirdman menar att en betoning på det digitala umgänget har drivit på en distans, i så väl relationer som i jagets reflektion av sina egna känslor. I och med sociala mediers stora intrång i våra liv blir allt liksom lite förskjutet, relationerna innebär färre risker, eftersom vi inte behöver leva upp till känslorna vi säger oss ha. Vi känner, som hon själv skriver, ”fake-känslor”.
På så vis kan vi engagera oss mer i främmande människor, som i influencers (ett ord som inte fanns vid tiotalets början), kändisar eller personer på tv, men empatin har också flyttat längre bort.

En särskilt tacksam grogrund för att i samma rörelse både närma sig och distansera sig från den andres svaghet.

De känslor som till exempel Paradise Hotel skapar är på så sätt en slags karbonkopia av våra ”verkliga känslor”. Känslor, men inte helt på riktigt. Som att de liksom saknade sitt fäste i verkligheten, i själva jaget. Att de distanserat sig från den riktiga empatin.

När Jimmie Åkesson stod på Almedalens scen sommaren 2016 berättade han om hur sysselsättningen ökade och arbetslösheten sjönk, om hur bra det gick för Sverige. Sedan tog han en paus, och återupptog:

– Men känns det så? Det gör inte riktigt det, va? Det känns inte riktigt bra. Det är någonting som liksom skaver.

Det Jimmie Åkesson syftar till är det nationalistiska narrativ om ett sönderslitet land som ska legitimera en rasistisk politik med högerpopulismens verktygslåda. Så kan en samhällskropp som anses vara frisk samtidigt vara sjuk. Känslorna är vägen dit.

Drygt ett år innan Jimmie Åkessons tal ökade invandringen i Sverige och Europa, många tog sig den långa och farliga vägen från kriget och misärens Syrien och Afghanistan.

Plötsligt öppnades det kollektiva ögat ut bortom nationalstatens horisonter. Överallt rullades bilden av den drunknade treåringen Alan Kurdi upp, och en medvetenhet kring konsekvenserna av Fort Europas migrationspolitik blev allmängods även för medelklassen. En mängd initiativ drogs igång och civil organisering och aktivism ökade lavinartat.

Det besvarades så småningom med ”andrummet” och en Åsa Romson i tårar, gråtandes över den hjärtlösa politik hon själv var ansvarig för.
Ett ögonblick bort, och det öppna ögat stängdes.

I avfolkningsbygder stängde åter de hem, boenden och tillfälliga kaféer och restauranger som slagit upp dörrarna till följd av en plötslig ökad efterfrågan. Känslorna tonade bort.

Tre år senare, i valet 2018, ökade Sverigedemokraterna med dryga fem procent. Det mediala språket om ökningen, liksom förskjutet, konsekvensneutralt som en nyliberal dröm.

Känslor är centrala för hur vi tänker, beter oss och fattar beslut, och så har det alltid varit. Men i och med att all information samlas i samma digitala rum, ställs politiken sida vid sida om ett syskon, Marcelo från Paradise Hotel och någon från lågstadiet. Allt i ett konstant emotionellt brus, ett ständigt närvarande flöde av känslor, åsikter och antaganden som styrs av algoritmer, i sin tur styrda av våra egna begär, ivrigt påhejade av starka ekonomiska krafter för ökad konsumtion.
Anja Hirdman menar att vårt behov av närhet, tröst och gemenskap driver oss längre in i sociala grupperingar. Kommunikationen går från en kropp till en annan, bortom tid och rum, samtidigt som den andras kropp förblir anonym. Ribban för vad som får sägas sänks. För förutom kärlek och bekräftelse är det ilskan, hatet och rädslan som är särskilt framträdande. Det digitala möjliggör för oss att vara ensamma; tillsammans.
Produktionen av känslor och information sker i rasande takt, som att stå framför en bild av det döda barnet – i ett slag uppfyllas av världens värk – och sedan återgå till morgonkaffet, annonserna och nöjesartiklarna. Det är som en cirkus. Eller som en fest på ett hotell i Mexiko.

Om samtiden framstår absurd, dubbeltydig och kaotisk – så behöver diagnosen som ställs på den heller inte uppfylla rationella krav. Den abstrakta frustrationen ropar efter svar, men som svar i sig kan det räcka med känslan.

Och vem är bäst att styra cirkusen om inte den direktör som är tokigast av alla?

Lega Nord och Femstjärnerörelsen, Brexit och Johnson, Zelenskyj och Donald Trump är på så vis produkter av en tid som är ur led, kommna ur så väl falska nyheter som falska känslor.

En logisk slutledning som tycks saknas hos varje liberal ledarsida, trots att svaret står att finna i samma tidnings nyhetsrapportering.
För sällan blir det så viktigt för en liberal att ställa sig bakom sin egen godhet, som när den är under hot. Då kan man gråta över migrationspolitiken, och ändå argumentera för att man inte kan ta emot hur många som helst.
”Den nationella kroppen kan framstå som att den är förälskad i sin egen mångfald på samma gång som den kräver att de som förkroppsligar mångfalden ska vara lojala med denna nationella kropp.”, skriver Sara Ahmed, brittisk kultur- och samhällsteoretiker, i ett nummer av Bang från början av decenniet.

Det uppstår en spricka mellan vad vi tror oss vara, och vad vi är. Ahmed menar att tanken om positivt tänkande och den egna godheten är en teknik för att öka det egna välbefinnandet. När man på riktigt möter någon annans lidande så går något sönder, och det kan vara så smärtsamt att människor gör allt de kan för att slippa konfronteras med våldet.
Liksom konsumtionen: när medvetenheten om hur konsumtionen påverkar klimatet i skadlig riktning ökar, så uppger svenskarna i självuppskattningsundersökningar att de shoppar mindre. Medan de i själva verket konsumerar mer och mer för varje år.

Det är lite som att bli arg i en bilkö. Man utgör själv en enhet av ett större problem, men det större problemet skulle göra den primära ilskan illegitim.

För hur ska vi kunna ta till oss hur allt egentligen står till, utan att avkrävas ansvar och smärta?

Under tiotalet har nyhetsrapporteringen präglats av naturkatastrofer, krig och lidande, människor på flykt som trakasseras och högerregeringar som vinner mark i Europa. I Sverige har papperslösa jagats i tunnelbanan, polisen har registrerat romer, hemlösheten ökat, skogsbränder brutit ut, allt fler barn har hamnat i fattigdom och 2014 konstaterades att Sverige var det OECD-land där klyftorna ökade snabbast. Tiotalet är det varmaste årtiondet någonsin uppmätt. Vad gör vi?

Vi gräver fram Hans Rosling.

När han blev folkbildare med hela svenska folket innan sin bortgång 2017 var det som ett svar på ett uppdämt behov. Han presenterade statistik över att det faktiskt gjordes framsteg, att det faktiskt inte var så illa ställt.
Att världen inte var så åt helvete som alla, både från höger och vänster, gjorde gällande.

Men varför behöver vi Hans Rosling?

För att det gör ont. Det känns.

En stor mängd forskning visar på starka samband mellan ojämlikhet och försämrad folkhälsa. Allt fler barn och unga mår sämre, allt fler vuxna sjukskrivs och känner att deras arbete är meningslöst. Diagnoserna och medicineringen ökar. Samtidigt som tiotalet har präglats av ökad användning av sociala medier, där semesterbilder, snygga selfies och glada tider kammar hem mest bekräftelse.

Men så står vi ju också mitt i en slags brinnande undergång. Den etablerade forskningsbilden är att vi inte kan fortsätta som vi gör, att konsumtionen måste minska. Ännu ett klimattoppmöte går i stå över att inte åstadkomma det som krävs.

Dessa rädslor, för så väl klimatångest som orättvisa, har dock tagit sig kollektiva uttryck. 2010-talet bär en historia om upplopp. Som Occupy wall street, grekiska och spanska demonstrationer, arabiska våren, Black lives matter, #metoo, latinamerikanska hösten, gula västarna och Fridays for future, för att nämna några.

Vissa har verkligen påverkat samhällsstrukturerna, politiker och de system de syftar till att förändra. Medan de som utspelat sig i Västvärlden kanske snarare kännetecknats av den ensamma ilskans organisering, som den franska sociologen François Dubet menar.

Han anser att om känslan inte omvandlas till kollektiva krav kan den bli farlig, och gynna högerpopulister. För alla de känslor som snurrar runt i cyberspace – ilska, avsky, klagan – från personer som inte känner tillhörighet och kollektiv identitet, tycks sakna utlopp. På nätet finns varken facken eller organisationer som kan omvandla känslorna till politisk handling. Dubet pekar bland annat ut gula västarna, där rörelsen var spretig och många protesterade av olika anledningar.

I stället för att vara arg på systemet är man arg åt alla håll.

Tidigare, när vi levde i ett industriellt präglat samhälle, representerade de politiska partierna i högre grad olika samhällsklasser. Där fanns både den individuella och kollektiva identiteten. I dag röstar vi långt mer sällan utifrån klasstillhörighet. De unga, ute på gatorna med sina känslor, är i allt lägre utsträckning anslutna till så väl facken som politiska partier.

Den högerextrema framfarten tar sin kraft ur den gemensamma historien om den splittrade tiden, och samlar känslorna bakom en nostalgisk fasad, enligt François Dubet.

Det är alltså inte bara en fråga om en gemensam berättelse, utan om hur känslorna ombesörjs.

Medieforskaren Anja Hirdman poängterar att känslor är bra, så länge vi vet vad vi vill göra med dem.

Och det är väl, i detta decenniums sluttamp, själva knäckfrågan. Vi rör oss obönhörligt mot gränsen, både för våra kroppars och planetens kapacitet. Ändå stannar vi inte upp och frågar oss vad som kommer sen. I detta överflödets, splittringens och effektiviseringens tid får den verkliga rädslan inte plats.

Ett begrepp som länge varit etablerat inom så väl konsten som fysiken är Horror vacui, rädslan för tomrum. Det har nu tagit sig in i sociologin, och används bland annat för att beskriva hur människor förhåller sig till tanken på ett annat samhälle. Man är rädd för tomrummet. För ingentinget.

Det jag kan önska mig inför detta nya decennium är, om inte ett radikalt paradigmskifte, åtminstone ett kollektivt ombesörjande av de känslor som denna obegripliga tid ger upphov till.

Inrikes 20 maj, 2025

Dubbelstrejk i Sveriges hamnar: ”Hög press”

Hamnarbetarförbundet går ut i full rikstäckande strejk eftermiddagen den 21 maj. Samtidigt varslar också Transportarbetarförbundets hamnsektion om stridsåtgärder, med start samma dag. ”Det hamnarna behöver är lugn och ro”, vädjar Transportföretagen – som vägrar gå med på kraven om trygga anställningar.

– Våra medlemmar är medvetna om att man inte kan få något man inte är beredd att kämpa för. Det tror jag att våra motparter också vet: att vi är beredda att genomföra de stridsåtgärder vi varslar om, säger Erik Helgeson, vice ordförande för Hamnarbetarförbundet.

Onsdagen den 21 maj, mellan 12 och 18, gäller totalt arbetsstopp för alla förbundets medlemmar, från Piteå till Malmö. Därefter kommer olika stridsåtgärder riktas mot tolv olika medlemsföretag i Sveriges Hamnar, berättar Erik Helgeson för Flamman – ifall det fortfarande behövs.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 20 maj, 2025

Att förolämpa är mänskligt

Det nya brottet förolämpning mot tjänsteman får stöd av facken och Vänsterpartiet – men är också kontroversiellt. Foto: Johan Nilsson/TT.

Ett hårt ord kan vara den maktlöses sista papperssvärd. Vi behöver inte fler lagar som stärker myndigheternas överläge.

Jag har blivit förolämpad i min tjänsteutövning. Senaste gången riktade en anhörig till en patient en svavelosande tirad mot mig. Omväxlande var jag ”sjuk i huvudet, helt jävla inkompetent”, skulle anmälas och självklart förlora min läkarlegitimation, omväxlande övergick personen till att hötta med pekfingret mot en punkt mellan mina ögon – utan att röra vid mig – och rabbla saker på ett för mig okänt språk. Jag tolkade det som förbannelser av något slag.

Man kan lugnt påstå att det rörde sig om ”beskyllningar och nedsättande uttalanden” och att syftet var att ”kränka självkänsla eller värdighet”, precis som det står i det lagförslag om att kriminalisera förolämpning av tjänsteman som riksdagen röstade om denna vecka. Ändå kände jag mig inte kränkt efteråt (jag drabbades för övrigt inte heller av blixten eller av äckliga vårtor). Jag pratade med några kollegor om saken men blotta tanken på en polisanmälan kändes absurd och rentav barnslig.

Orsaken är att jag vet vad som föregick reaktionen. Jag hade fattat beslut om att patienten, i slutskedet av en obotlig sjukdom, inte skulle utsättas för återupplivningsförsök vid ett hjärtstopp. Detta var helt emot de anhörigas vilja.

Ofta går det att nå samförstånd om vårdbegränsningar, men för dessa anhöriga var beslutet obegripligt och grymt. De värdesatte varje extra minut i livet, till varje pris. Men svensk lag är tydlig: beslutet tillhör läkaren.

Det är ingen överraskning alls att förolämpningar riktade mot tjänstemän ökar och förgrovas i takt med att samhällsklyftorna vidgas.

Personen som smädade mig var, objektivt, maktlös. Jag hade all makt, och med den fattade jag ett avgörande beslut om en älskad människa. Att hjälplösheten tar formen av ett verbalt angrepp mot mig i stundens hetta är inte märkligt. Det är mänskligt. Och om jag inte haft den professionella beredskapen att ta emot det utan sårad självkänsla hade jag inte varit lämplig för yrket.

Man kan invända att det är en extrem situation. Men att tjänstemän befinner sig i en maktposition och fattar beslut med avgörande konsekvenser för den enskilde är inte ovanligt. En socialsekreterare kan besluta om att undandra någons försörjning, en lärare om ett F-betyg som blir förödande för någons framtid, en polisman det fatala beslutet att strunta i att eftersöka en försvunnen 14-åring.

Det är värt att påminna om att Sverige har ett mycket svagt tjänstemannaansvar och att det i princip aldrig inträffar att en tjänsteman straffas för att ha misskött sin arbetsuppgift. En svensk tjänsteman har orsak att känna sig trygg nästan oavsett hur illa hen sköter sitt jobb. Att därutöver tilldela tjänstemän, som enda grupp i samhället, ett särskilt förolämpningsskydd förefaller obalanserat, särskilt i ett samhälle där ”lättkränkt” normalt anses vara det sämsta en människa kan vara.

Man kan påstå att lagen mest är symbolpolitik, ytterligare en auktoritär krusidull bara. Men i samverkan med andra auktoritära lagändringar kan den bli farlig för den som har en svag rättslig status, exempelvis för den som har dubbla medborgarskap eller som ansöker om svenskt medborgarskap. En gammal dom för förolämpning kan bli det som fastställer din dåliga vandel och stjälper din tillvaro.

Rättslig repression verkar just på det viset, genom att upprätta en katalog av bisarra ordningslagar för att skapa potentiella hållhakar på den enskilde, som sedan kan användas av makten för att förhindra kritik. Turkiet är ett utmärkt och rykande aktuellt exempel.

De flesta fackföreningar är positiva till lagförslaget. Särskilt lärare är utsatta för förolämpningar. Det är nog omöjligt för en professionaliserad fackförening att inte stödja signaler om att kåren är skyddsvärd. Men få lärare skulle polisanmäla en elev för yttranden, med tanke på hur tveksamma många lärare för att polisanmäla elever för våld och hot. Risken för missbruk av lagen inom lärarkåren är minimal, precis som sannolikheten att lagen skapar lugnare klassrum. Men faran för missbruk är inte huvudorsaken till att jag blev så besviken när Vänsterpartiet uttalade sitt stöd för förslaget. Det är bristen på maktanalys.

Läs mer

Förolämpningar är nämligen inte maskrosfrön som svävar fritt. De har alltid en riktning och är alltid komponenter i en maktrelation, och kan inte förstås eller värderas utanför sin situation. Med få undantag är förolämpningar den maktlöses redskap, ett viftande papperssvärd för att bevara en skärva värdighet.

Utifrån denna förståelse är det ingen överraskning alls att förolämpningar riktade mot tjänstemän ökar och förgrovas i takt med att samhällsklyftorna vidgas. Denna förståelse trodde jag var en självklar utgångspunkt för varje socialist.

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 17 maj, 2025

Eurovision ger Israels krig en glittrig kuliss

Israel deltar med låten ”A new day will rise” – men vilken morgondag ges palestinierna i Gaza? Foto: Martin Meissner/AP.

Såg du Mello i går?

Det var dags för Eurovision-semifinal i schweiziska Basel – och Israels bidrag gick vidare till final. Låten heter ”A New Day Will Rise” och framfördes av Yuval Raphael, som själv överlevde Hamas terrordåd mot musikfestivalen Nova den 7 oktober. En stark berättelse, och balladens budskap – precis som fjolårets ”October Rain” – är en vag bearbetning av traumat, komplett med vattenfall, stråkar och tonartshöjning.

Kritiken mot att Israels låtar är för politiska är i grunden missriktad. Självklart ska musiken få ta sig an nationell sorg – vad ska den annars vara till för? Snarare hade mer substans kunnat lyfta det som annars mest är ett glittrigt jippo.

Problemet ligger någon helt annanstans.

Israel är just nu mitt i en katastrofal krigsinsats. Över 53 000 palestinier har dödats. 90 procent har tvingats på flykt. Landet blockerar mat- och hjälpsändningar till en svältande befolkning. Bara i går dödades över 100 personer i ett flyganfall.

Det är en massaker som världen ser – men låter pågå.

Samtidigt deltar Israel i Eurovision som om inget har hänt. Ryssland kastades däremot ut ur tävlingen 2022, med hänvisning till kriget i Ukraina. Då hette det från arrangörerna: ”Beslutet återspeglar oro för att deltagandet av ett ryskt bidrag skulle äventyra tävlingens rykte.”

Varför gäller inte samma princip nu?

Inte sällan sägs att tävlingen inte ska politiseras, men president Isaac Herzog har själv kallat Israels Eurovision-medverkan för ett viktigt inslag i landets ”offentliga diplomati”. Att delta är ett uttalande, sade han – ett sätt att trotsa dem som vill ”driva bort oss från varje scen.”

Samma Herzog har också sagt att ”ett helt folk där ute är ansvarigt” – i direkt referens till palestinierna i Gaza. Det är ett uttalande som legitimerar kollektiv bestraffning, och därmed också det vi i dag ser: död, hunger, förödelse.

Gårdagens scen var alltså inte neutral. Det var en välregisserad propagandabild – mitt i ett krig. Ett försök att visa världen ett land som sjunger om gemenskap och en ny dag, medan två miljoner människor lider under bomberna.

Israel borde inte ha fått tävla i kväll. Och Eurovision – ni är hycklare.

Diskutera på forumet (1 svar)
Kultur 17 maj, 2025

Från vardagsmöbel till tortyrredskap

Under 14 år samlade Ida Börjel in berättelser från Palestina och Israel. Foto:

Hur många av rösterna på Ida Börjels 14-åriga inspelningar har hunnit tystats av Israels bomber? ”Röd anemon” är ett fysiskt bevis på vikten av att fortsätta tala med varandra.

En grupp poeter från norr reser till Palestina för att möta andra poeter i ett feministiskt översättningsprojekt. En av dem har en diktafon, och fjorton år efter resan omarbetas insamlat samtal och sorl till dokumentärdikt. Det är premissen för Röd anemon, Ida Börjels senaste diktverk.

Poeterna skämtar, tjafsar, dricker vin och talar ingående om poesi och politik. Om poetiska språkdräkter, om kvinnans situation, om samhällets organisering, om de stora mästarna Fadwa Tuqan och Mahmoud Darwish, om släktskap mellan ord, om frihetens betydelse, om lämpligheten i att ha en hbtq-sektion i en tidskrift och om Sverigedemokraternas frammarsch – bland annat.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Inrikes/Nyheter 16 maj, 2025

V röstar ja till lag om förolämpning: ”Tror vi hamnat rätt”

En dialogpolis vid en manifestation av Extinction Rebellion i centrala Stockholm. Foto: Lars Schröder / TT.

Vänsterpartisten Gudrun Nordborg röstade ja till lagen förolämpning mot tjänsteman. Miljöpartiet säger nej – men tjänstemannafacken vill att ännu fler omfattas.

– Det är varken en självklar eller enkel fråga, och vi har diskuterat den i flera olika sittningar. Det är en avvägning mellan att skydda en viss grupp, och vilka risker det innebär, säger Gudrun Nordborg, rättspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Vi tror att vi har hamnat på rätt sida.

Hon valde i torsdags att rösta ja till propositionen ”Ett starkare skydd för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier” i justitieutskottet. Av de åtta partierna opponerade sig enbart Miljöpartiet. Tisdagen den 20 maj sker debatten och voteringen i riksdagen.

Under rubriken döljer sig ett återinförande av det nygamla brottet ***förolämpning mot tjänsteman***, som avskaffades 1976 men nu återigen står på agendan. Den som ”riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende” mot en statligt anställd tjänsteman, i syfte att ”kränka dennes självkänsla eller värdighet”, ska kunna få fängelse i upp till sex månader, om brottet bedöms grovt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kultur 16 maj, 2025

Boxarkillarna i Judehusets källare väckte respekt

Ricki Neuman utanför ”Judehuset”. Mitt emot låg Sunnerdahlska huset. Foto: Paulina Sokolow.

I sökandet efter sin mammas historia fann journalisten Ricki Neuman den svensk-judiska arbetarklassen från Östeuropa. Den skulle stuvas undan och försvenskas.

Min mamma berättade nyligen att deras migrantkrets brukade kalla min uppväxtort, Saltsjö-Boo, för ”Salcie-Boo”. Både för att det var så det lät när de polsktalande skulle försöka få grepp om svenskans alla sje-ljud, men också på skämt. Salcie är smeknamn för Sara på jiddisch, vilket skulle syfta på att många polska judar bosatt sig i den då nyaste etappen av Stockholms miljonprogram. Men något ghetto var det aldrig. Så många var vi inte.

Något som däremot är en unik bit judisk gemenskap är berättelsen om Judehuset, ett stort gult bostadshus på Klippgatan 19 på Söders höjder i Stockholm. I dagens öron låter det snudd på makabert, men åren mellan 1913 och en bit in på 1900-talet bodde här nyanlända mindre bemedlade judiska fattiglappar som flyttat i en jämn ström från Östeuropa från mitten av 1800-talet och framåt.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 16 maj, 2025

Låt påvens ord skynda på Medins frigivning

På sin första presskonferens talade Leo XIV om fängslade journalister och beskrev pressfriheten som en ”dyrbar gåva”. Foto: Domenico Stinellis/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Några ord på den nyvalde katolske påven Leo XIV:s första presskonferens, inför 6 000 närvarande journalister, fick mig att spetsa öronen och bli varm i hjärtat. Äntligen står en kyrklig ledare tydligt upp för oskyldigt fängslade journalister som bara gör sitt arbete.

”Lidandet hos dessa fängslade journalister utmanar nationernas och det internationella samfundets samveten och uppmanar oss alla att värna om de dyrbara gåvorna yttrandefrihet och pressfrihet”, sade han.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Kommentar/Utrikes 15 maj, 2025

Jon Weman: Den uruguayanska krigaren förtjänar sin vila

En kvinna sörjer Uruguays tidigare presidenten Jose Mujica, som jordfästes i huvudstaden Montevideo under onsdagen den 14 maj. Foto: Santiago Mazzarovich/AP/TT.

Få politiker har speglat den latinamerikanska vänsterns historia som José ”Pepe” Mujica. Och ingen annan har gjort det på ett mer sympatiskt sätt. Hans död i cancer i tisdags kväll, kort innan han skulle ha fyllt 90, är slutet på en era.

Efter uppväxten i en familj i lägre medelklassen drogs Mujica tidigt in i politiken. Som så många andra unga på 60-talet ifrågasatte han snart det traditionella gnetandet i partipolitiken. Likt andra unga latinamerikanska revolutionärer drogs de till idén om att en gerilla får mer gjort.

I Uruguay hade man dock ett problem. Det finns varken berg eller skogar att gömma sig i. Men ”Tupamaros”, som rörelsen kom att kallas efter den revolutionära inkahövdingen Túpac Amaru, satte sig för att göra vad ingen hittills prövat: en stadsgerilla. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Rörelsen 15 maj, 2025

Fredshetsarna verkar törsta efter mer krig

Utan en regelbaserad världsordning kan stormakterna ta sig för exakt vad de vill, skriver debattören. Foto: Darko Vojinovic/AP.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Ukraina-Solidaritet ser som en av våra uppgifter att ta politisk strid mot de små grupperingar som påstår sig tillhöra vänstern, men som aldrig har klarat av att ta tydlig ställning för Ukrainas försvar.
Ofta sker det med pacifistiska argument som hämtats direkt från den ryska propagandan, till exempel i det upprop som 105 debattörer publicerade i Aftonbladet den 19 april.

De hävdar att Sverige och övriga länder i Europa inte behöver oroa sig för Ryssland. I stället för att rusta upp försvaret vill man använda vad man kallar ”strategisk empati” – att visa förståelse för Putins perspektiv och ryska intressen.

Det har kommit många bra svar på de 105:s upprop, men en viktig aspekt har inte uppmärksammats tillräckligt. I början av uppropet avvisar man helt ”försvar av den så kallade ’regelbaserade ordningen’”. De skriver: ”Denna ordning är ingen fredlig ordning, utan en konstruktion som utvecklats av västvärlden under USA:s ledning, med syftet att säkra västvärldens dominans och livsstil.”

När man talar om den regelbaserade världsordningen i samband med kriget mot Ukraina handlar det i första hand om respekt för internationellt erkända gränser mellan länder, och att det inte är tillåtet att annektera ett annat lands territorium.

När uppropet underkänner denna ordning, så innebär det indirekt att de ger sitt stöd åt Rysslands annektering av Krym 2014, och inte heller motsätter sig Rysslands strävan att annektera de fyra östliga ukrainska provinser som Putin påstår för evigt kommer att vara en del av Ryssland.

Vad har de att erbjuda som alternativ, annat än empati med Putin?

1994 förband sig Ryssland att respektera och försvara Ukrainas dåvarande gränser i och med Budapestavtalet, som slöts i samband med att landet överlämnade sina gamla sovjetiska kärnvapen till Ryssland. Men sådant spelar uppenbarligen ingen roll enligt de 105. Det är fritt fram för Ryssland att när Putin behagar ignorera ingångna avtal och att invadera nya länder.

Det som faktiskt gör detta ännu mer uppseendeväckande när de 105 vill kasta den regelbaserade världsordningen på soptippen, är att USA nyligen har fått en ny president som pratar om att annektera Panamakanalen, Kanada, Grönland och Gaza. Om Trump gör allvar av planerna undrar jag om de 105 glatt kommer att acceptera även detta. Eller gäller deras strategiska empati enbart Putin och Ryssland?

Uppropet har undertecknats av en lång rad akademiker, flera med vänsterprofil. Här finns även två pensionerade biskopar. Här finns Svenska Freds förra ordförande och några så kallade fredsforskare – som alltså verkar tycka att stormakterna kan invadera sina grannländer när de så önskar.

Det vore intressant att veta hur många av undertecknarna som förstått konsekvenserna av vad de satt sitt namn under. Ett par av dem har sagt att de inte håller med om allt i uppropet, men att det viktigaste är att ta ställning mot upprustningen av Sverige och Europa.

Detta trots att nästan ingen längre tror på att USA kommer att gripa in till Europas försvar om Ryssland attackerar oss. Redan för ett år sedan sade Trump ordagrant att han uppmuntrar Ryssland att göra vad i helvete de önskar med de europeiska Natoländer som inte till fullo uppfyller kraven på försvarsbudgetarnas storlek.

De 105 säger ingenting om hur Ukraina ska överleva som nation om USA ställer sig på Putins sida. Och inget om vad som ytterst ligger bakom de ryska försöken att erövra Ukraina. Man skriver: ”Det innebär inte att Rysslands agerande kan tolkas som ett hot mot hela Europa.”

Med andra ord ska vi lita på att Ryssland väljer ett annat offer än Sverige nästa gång. Tur för oss i Sverige att Finland och Baltikum ligger emellan – än så länge.

Vad har de 105 att erbjuda som alternativ, annat än empati med Putin? Även om de är helt emot satsningar på det svenska försvaret så finns det ju annat de hade kunnat ta ställning för. Exempelvis att använda de 300 miljarder dollar i beslagtagna, frusna ryska tillgångar som finns i Väst till stöd för Ukraina. Eller att stoppa de hundratals fartyg i den ryska skuggflottan som gör att Ryssland kan fortsätta sälja sin olja till världen. Fartyg som dessutom är i så dåligt skick att de utgör en gigantisk miljöfara, framför allt i Östersjön.

Läs mer

Frågar ni mig så är det de 105 undertecknarna och deras upprop som hör hemma på soptippen – tillsammans med den ryska skuggflottan! Och inte den regelbaserade världsordningen, den som Ukraina försvarar. Och som därmed försvarar även Sveriges fred och frihet.

Slava Ukraini.

Tal vid Nordic Ukraine Forums manifestation på Norrmalmstorg den 11 maj.

Kommentar 15 maj, 2025

Niklas Altermark: Skit i partierna – det är arbetet som räknas

Nooshi Dadgostar (V), Amanda Lind (MP) och Magdalena Andersson (S) efter partiledardebatten i Agenda i Sveriges television, oktober 2024. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Så som partierna på vänsterkanten beter sig är det tur att de spelar mindre roll än vad vi tror. Att förändra samhället handlar inte om att vinna val, skriver Niklas Altermark.

Avhopp, uteslutningar och ständiga skandaler. Såsom partierna på vänsterkanten beter sig lär Tidögänget gnugga händerna.

När valkampanjen drar igång om ett drygt år kommer det heta att vänstern inte är regeringsduglig. När Vänsterpartiets ledning sedan försöker bevisa motsatsen så kommer en högljudd intern opposition att kräva Nooshis huvud på ett fat. Allt enligt ett väl etablerat mönster.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr