Skandalen kring Trafikverket visar att statliga verk och bolag måste demokratiseras. Gigantiska felräkningar har gjorts där järnvägsunderhållet har underskattats med tio miljarder medan biltrafiken har överskattats. Ett barn kan räkna ut att dyrare bensin och trängselskatt kommer att matta av biltrafiken, att järnvägen behöver rustas upp är ingen nyhet. Man kan undra om generaldirektören är köpt av bilindustrin. I vilket fall som helst måste den ansvariga chefen få sparken, precis som skedde med AMS-chefen tidigare i år. De anställda i järnvägen måste få makt över de lokala förhållandena. Järnvägstrafiken borde återregleras. Banverket och SJ ska vara ett bolag. Den som kör tåg vill också att banorna ska vara rensade och skottade så att det går att går att köra tåg på dem.
Dagens uppdelning av SJ i olika bolag är fel, upphandling och konkurrens om tåglinjer rent vanvett.
SJ:s styrelse ska bestå av en tredjedel järnvägsanställda, 1/3 valda av övriga fackföreningar på riksnivå och 1/3 politiskt utsedda. Järnvägen måste sedan få rejäl anslagshöjning, dels till att rusta upp banorna, dels till att driva fler tåglinjer. Satsa på utbyggd lokal- och regionaltrafik, såväl Skåne och Blekingetrafiken som Norrtåg har varit framgångssagor. SJ:s oförutsägbara biljettsystem måste skrotas. Istället krävs ett enkelt. Jag var i Skottland för några år sedan. Där fanns två priser: ett lite billigare om man köpte biljetten innan resdagen, en annan lite dyrare om man reste samma dag.
Detta skulle inte ge mindre inkomster än i dag men fördela resandet mer jämnt. Det krävs en långsiktig plan för dubbelspår mellan de större orterna så tågen får plats.
Byt ut Trafikverkets ledning och demokratisera hela verksamheten. Pengarna kan hämtas genom en samordning av statens verk och bolag. I LKAB och Vattenfall finns många miljarder som kan investeras i miljövänlig tågtrafik. En rödgrön regering måste gå i den riktningen om man menar allvar med löftena om att värna miljö och tågtrafik i hela landet