”Man måste planera sitt resande noga”, kontrar myndigheten.
Timslång väntan, isolering och knasig byråkrati. Så beskrivs färdtjänsten i Göteborg av Lars-Erik Lindgren, en besviken färdtjänstanvändare. Ett allmänt krångel tyckas råda, enligt Lindgren, och allra värst är det på kvällar och helger, då det kan ta en timme att få en färdtjänstbil.
– Det här är ett helvete. Folk måste ju kunna komma ut även om de är rörelsehindrade. Man blir helt isolerad av det här, säger Lars-Erik Lindgren.
En timme i förväg
Som exempel nämner Lindgren hur man kanske befinner sig på restaurang, och då alltså måste beställa sin färdtjänst en timme i förväg för att slippa sitta och vänta. Visserligen händer det att den telefonist som tar hand om samtalet kan kolla i sin dator ifall det ändå inte går att få en bil snabbare, men detta hör enligt Lindgren till undantagen.
Peter Norling, kvalitetssamordnare för Göteborgs färdtjänst, säger att det på vardagar inte ska ta mer än högst 40 minuter att få en bil, men att det under helger finns en maxgräns på 70 minuter.
– Det ställer ju vissa krav på att man planerar sitt resande i förväg, och det politiska beslutet kan vi inte ändra, menar Peter Norling.
”Beklagligt”
Kritiken mot Göteborgs färdtjänst gäller även att synskadade blivit avsläppta på fel plats. I något fall skulle en person åka till en viss gatuadress i Göteborg, men samma gatunamn finns i Mölndal, dit personen blev körd. Den synskadade ska under resans gång ha tillfrågats ifall man skulle köra till höger eller vänster, något som av förklarliga skäl är svårt att avgöra för en synskadad människa.
Informatör Eva Rödsta säger att den här sortens incidenter händer, och att de är beklagliga. Det är en fråga om sekretess; föraren har inte rätt att känna till vilket handikapp den färdtjänståkande har, så tyvärr kan den här sortens incidenter inträffa.
– Men vi försöker få tillstånd att föra in i systemet huruvida en personen exempelvis är synskadad eller allergiker, vilket ska underlätta för individen ifråga, säger Eva Rödsta.
Gränsen är 120 turer
En icke oviktig kritik som riktats mot färdtjänsten i Göteborg är det låga antal turer – 120 per år – som varje färdtjänstberättigad har rätt att kräva.
Ska man förbi dagis med sitt barn för vidare resa till jobbet, då räknas varje halva som en enskild resa, och de 120 turerna riskerar att gå åt i ett huj. Här värjer man sig från myndighetshåll mot kritiken, genom att konstatera det faktum att man kan ansöka om flera resor, något som ofta beviljas. Från färdtjänstens sida säger man att 120-gränsen fastlagts för att resurserna inte räckte till på den tiden då antalet resor var fritt.
– Men det är ju ändå uppåt väggarna att man inte ska kunna resa fritt. Och med tanke på förare som inte hittar och dessa väntetider, riskerar man bli stående länge i kylan och slasket, oroar sig Lars-Erik Lindgren.
– Färdtjänsten är ett helvete
En timme för att få en bil. Förare som inte hittar rätt. Vansinnig byråkrati. Så summeras färdtjänsten i Göteborg av sina kritiker.