…räckte det med ett allmänt uttalat undantag om att ”detta påverkar inte arbetslagstiftningen – inbegripet rätten att vidta fackliga åtgärder och teckna kollektivavtal” för att den svenska regeringen skulle vika sig och förklara sig nöjd. Nu är det ingen risk för social dumping längre, minsann.
Jag talar förstås om ursprungslandsprincipen – att tjänsteutförare ska få verka på hemlandets villkor – och förslaget om tjänstedirektiv, som häromveckan drevs igenom av konservativa och liberaler i EU-parlamentets utskott för den inre marknaden.
En förbisedd detalj är att värdetransporter tillhör de områden som explicit ska omfattas av ursprungslandsprincipen fullt ut. För kännedom finns knappt någon europeisk marknad för värdetransporter. De stora säkerhetsbolagen, däribland Securitas, har länge tryckt på för att öppna upp den. Nu klubbas det igenom sådär i förbifarten; en bisarr detalj.
En annan förbisedd detalj är att utskottet säger att det vore ett brott mot den fria rörligheten om ett medlemsland gentemot tjänsteutförarna ställer nationella krav på viss utrustning, anmälan eller auktorisation – eller ens att anmäla en kontaktperson eller adress (!).
För en värdetransport kanske facket kan genomdriva kollektivavtal. Men Sverige får inte ställa egna krav på hur bilen ser ut, på väktarnas utbildning, utrustningen eller på bolagets auktorisation. Så mycket för den pågående diskussionen om värderånen. Arbetsrätten blir en tom form, utan möjlighet att fylla med innehåll. EU behöver hädanefter inte känna någon oro för nya Vaxholmsfall, när lönedumparna inte ens behöver ge sig tillkänna. Det är i praktiken frivilligt.
Samma gäller exempelvis momsregistrering; dörren står vidöppen även för skattefuskare. Den svenska regeringen tycker att det är OK. Och från diverse fackliga och vänsterröster för Europa är det klädsamt tyst.
