Deras siffror visar att APM Terminals tog in timpersonal som motsvarande 28 heltidstjänster under förra veckan.
– Det råder ingen brist på arbete här, vilket normalt är ett krav för att få göra sig av med personal. Det är anmärkningsvärt att ett företag tillåts agera så här i en offentligt ägd hamn, säger Erik Helgeson, talesperson för Hamnarbetarförbundet, till Flamman.
Enligt fackförbundet kommer dessutom drygt tio uppsagda hamnarbetare i veckan att börja jobba med samma arbetsuppgifter som tidigare, fast då som anställda på ett bemanningsföretag.
Konflikten mellan APM Terminals och Hamnarbetarförbundet har pågått sedan våren 2016, när Hamnarbetarförbundet utlyste sina första strejker. Vad som från början bara handlade om Hamnarbetarförbundets rätt att förhandla, har med tiden utvecklas till något mycket större.
”Surrade vid masten”
Eric Helgesson beskriver situationen som att både Hamnarbetarförbundet, APM Terminals, och Transportarbetarförbundet är ”surrade vid masten”.
– Det här är inte ekonomiskt rationellt. Det handlar om att skapa en kultur där folk är rädda, säger han till Flamman.
Det här är inte ekonomiskt rationellt. Det handlar om att skapa en kultur där folk är rädda
Han berättar om personal som har blivit omplacerade som straff, och ett skyddsombud som blivit uppsagt för att ha delat en kritisk bild av hamnen på Facebook.
– Nästan varje dag försöker de provocera antingen enskilda anställda eller Hamnarbetarförbundet, säger Eric Helgesson.
Om läget är så dåligt, varför tar ni inte till stridsåtgärder, som ni har gjort tidigare?
– En av anledningar till det är att vi är övertygade om att det är det företaget vill och att det är det Svenskt Näringsliv vill. De vill använda strejker som argument för att begränsa konflikträtten.