Flera kritiker har framhållit statens försäljningsmonopol som en av orsakerna till att mutor kunde förekomma i stor omfattning inom Systembolaget. Men Systembolagets förre vd, riksdagsmannen Gabriel Romanus (fp), tillbakavisar argumenten.
– Hade Vin & sprit haft kvar sitt importmonopol hade det varit mindre risk för mutor.
Statliga Vin & sprit kritiseras för sin varuprovsutdelning och för sin brist på riktlinjer för representation. Den interna utredningen har gjorts av advokat Bertil Södermark efter mutskandalen kring Systembolaget. I ett pressmeddelande skriver V&S:s vd Peter Lagerblad att bolaget nu infört tydligare och striktare regler. Utredaren kritiserar delar av V&S:s representations-praxis som tillämpats och mot utdelning av varuprover till Systembolagets butikschefer. Nu ska utredningen överlämnas till åklagare.
– Det fanns agenter även förr som gjorde reklam för produkter som Vin & sprit importerade, säger Gabriel Romanus till Flamman. De fick betalt efter hur mycket Systembolaget sålde. Men detta har tilltagit nu därför att vi fått konkurrens i importledet. De gamla agenterna, oftast mycket små företag, har ersatts av ett antal ekonomiskt starka privata importörer, med mycket större ekonomiska resurser att använda för mutor och annan smörjning av butikschefer.
Risken hade varit mindre om importmonopolet behållits, menar Romanus. Han som anser att ja-sidan bortsåg från eller förteg riskerna för alkoholpolitiken inför EU-folkomröstningen – ja redan i samband med EES-förahandlingarna.
– Frågan om avskaffande av importmonopolet var avgjord redan i och med EES-förhandlingarna. Där borde Sverige skaffat sig garantier för att få behålla alla monopol. Det gjordes inte. Därför blev det i de senare medlemskapsförhandlingarna 1993 bara möjligt att rädda detaljhandelsmonopolet. Nackdelarna med att ge upp importmonopolet borde ha redovisats ordentligt i samband med EES-avtalet. Det skedde tyvärr inte, varken av socialdemokrater eller borgerliga.
Gabriel Romanus har en ytterligare kritik mot Vin & sprits typ av försäljning.
– Det hade varit en annan sak om Vin & sprit varit del av alkoholpolitiken, men inom det företaget finns åsikten att de ska tillverka och sälja alkoholdrycker på kommersiella villkor.
Romanus kallar Vin & sprits inställning till sin försäljning ”ohistorisk”. I slutet av 1970-talet föddes idén till vodkaexport, som ledde till den berömda marknadsföringen av Absolut.
– Finansministrar från olika partier lät dem komma undan med det. Exporten fick så mycket beröm för att den drog in pengar. De fick tyvärr inget mothugg i politiken. Exporten växte och växte och blev alltmer glorifierad.