Flammans forum

P
Paulina Sokolow
29 juli, 2025 kl. 10:55

Antisemitism finns visst, Johannes Anyuru

”Vad fan spelar det för roll att intellektuellt nyansera nu? Vill bara skrika.” Så skriver en vän på Facebook och jag känner igen frustrationen. Inför

Läs hela artikeln här: Antisemitism finns visst, Johannes Anyuru

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
  • R
    Roger Niklewski

Visst finns antisemitism. Liksom islamofobi. Och dessa företeelser ska bekämpas. Min far var, efter fem år i tyska koncentrationsläger, något skeptisk inför tyskar. Det är lätt att förstå. Detsamma skulle kunna gälla somliga palestinier som får sina anförvanter mördade i Gaza eller på Västbanken.I Israels folkmord. I det fallet gentemot judar, även sådana som bor i Sverige och inte har med kriget att göra. Vem skulle trovärdigt kunna hjälpa dem bort från antisemitiska känslor och tankar i ett samtal eller en skriven text? Är det de som kraftfullt, sedan länge, tar avstånd från de israeliska krigsförbrytelserna eller de som inte gjort det ännu, och som bara förekommer i debatten när det med större eller mindre fog finns någon svag möjlighet att anklaga någon eller något för
    antisemitism? Jag tror det är den första kategorin. Övriga kan väl begrunda detta, gärna också läsa några av dagens ledarartiklar i Haaretz. Som beskriver allas vårt ansvar för att omedelbart stoppa det folkmord som pågår inför våra ögon. Heder åt åklagaren som utifrån sunt förnuft tar ett vettigt beslut.

• B
    Bill Eriksson

Tack Paulina för en viktig text!