Flammans forum

M
Magnus Bjerg Sturm
20 november, 2025 kl. 07:57

Hon tiktokar om den trasiga vården

När sjuksköterskan Sarah scrollade igenom Hemnet insåg hon något brutalt: hon lär aldrig kunna köpa ett hem i staden hon vårdar. Och hon är långt ifrån ensam. En ny rapport visar hur en hel yrkeskår håller på att petas ur bostadsmarknaden.

Läs hela artikeln här: Hon tiktokar om den trasiga vården

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
  • F
    Fredrik Karlsson

Jag skulle säga att det störst problemet är att många Svenskar är överbelånade pga att familjer tvingas köpa hus eller bostadsrätt. Ofta hus pga den begränsade storleken på lägenheter och den begränsade tillgången på hyresrätter. Vi är i mycket större utsträckning högre belånade än många andra länder. Själv har jag inga barn, men jag tycker det hade känt hemskt med ett lån på flera miljoner. Det var nog hemskt med ett studielån efter en kandidatexamen på flera hundra tusen.

Det stämmer vad Göran, som ironiskt nog idag arbetar för banken sa om att den som är satt i skuld inte är fri. Den som varit i skuld känner nog igen den hemska känslan, ett konstant påslag av oro, inte konstigt att vi mår allt sämre som folk.

Dessutom är detta långt från en ensam yrkeskår som håller på att petar ur bostadsmarknaden. Exempelvis Handels, främst butiksanställda som arbetar på ofrivillig deltid. Det gäller även på vissa lager där arbetsköparna under lång tid anställt på 25 timmar per vecka vilket resulterar i pausade liv och ofödda barn.