Inrikes 04 juli, 2012

– Marx hade rätt

Lennart Kjörling har gått på föredrag med en bästsäljande brittisk marxist. Terry Eagleton säljer klassisk historiematerialism till kapitalister utan självförståelse.

Historien har inte tagit slut, marxismen har blivit aktuell igen och gamla marxister lockar storpublik när de kommer till Sverige för att tala om sina böcker.
– Det är märkligt, nu ligger jag på bestsellerlistorna. Till och med bankirer och verkställande direktörer läser mina böcker. De måste vara mycket desperata.
Under många år har marxister närmast förhånats som föråldrade och suspekta. Terry Eagleton är en marxist som inte tog ner flaggan när det blåste motvind. När han kommer till Stockholm och Södra Teatern uppträder han nästan som en ståuppkomiker med sin eleganta subtila brittiska vitsighet. Mellan sina punchlines levererar han iakttagelse på iakttagelse.
– Kapitalister tänker inte på sig själva som kapitalister, de har ingen självförståelse. Men det har de tvingnats till nu. Det är ett tecken på att något mycket intressant hänt, att systemet verkligen är i kris.

Marknadskrafternas arroganta självförtroende när de nästan sett sig som gudomligheter som svävar ovanför verkligheten har punkterats. Terry Eagletons senaste bok Varför Marx hade rätt (Tankekrafts förlag) har nu påpassligt ges ut på svenska. Den är späckad av härliga bitska kommentarer kring denna verklighet.
”Vi kommer att veta att socialismen har etablerats när vi kan se tillbaka och inte alls förstå hur ett litet antal kommersiella huliganer gavs fria tyglar att förvrida allmänhetens sinnen med politiska åsikter på neanderthalnivå som var gynnsamma för deras egna banksaldon men inte mycket annat.”
Han kan verka som en riktig skinntorr brittisk intellektuell när unga svenska vänsterakademiker super in hans ord på Södra Teatern. Men han är inte svår, ofta bara drastisk och rolig. Ta denna passage från boken.
”Den vansinniga föreställningen att ett globalt system, kallat den fria marknaden, ska kunna införas i de mest skiftande kulturer och ekonomier och lösa alla deras problem. De som torgför denna totalitära fantasi är inte ärriga typer som gömmer sig, lömskt viskande, i underjordiska bunkrar som skurkar i en James Bond-film. I stället kan man se dem dinera på exklusiva restauranger i Washington och flanera på lantegendomar i Sussex.”
Men varför blev marxismen så tillbakaträngd från slutet av förra seklet och framåt? Det beror enligt honom inte bara på att marxismen så djupt misskrediterats av några länder som sade sig bygga på marxismen. Det verkade inte finnas alternativ. Postmodernisterna började hävda att de stora berättelsernas tid var slut. Drömmar om grundläggande sociala förändringar fördömdes eftersom de kunde leda till totalitarism. Alla började tänka litet och mikropolitik bröt ut på en global skala.

Men just då började istället historien agera stort igen på global skala som Eagleton beskriver det. Han menar att de som tillhörde vänstern inte övergav marxismen på grund av att dess analys inte stämde,
Det var inte det som fick dem att dumpa marxismen tillsammans med polisongerna och pannbanden, utan en växande övertygelse om att den regim de ställdes inför helt enkelt var för svår att knäcka. Att under dessa omständigheter hävda att marxismen var ett avslutat kapitel var ungefär som att påstå att det hade blivit omodernt med brandsläckning för att mordbrännarna höll på att bli mer listiga och påhittiga än någonsin.”
Det är en mycket märklig situation vi befinner oss i jämfört med 1980-talet. Då frågade sig vänstern, var är rörelsen? Nu finns rörelsen, men var finns de intellektuella?
– Intellektuella verkar nu snarast vara en slags mediefigur för TV-sofforna.
Det är enligt Eagleton dags att återupprätta Marx, som blivit så grundligt missförstådd, det är det som den nya boken handlar om. Det är svårt att tänka sig någon som blivit utsatt för så mycket okunskap, karikatyrer och fördomar, men det fanns tydliga politiska skäl till att det blivit så.

Eagleton börjar med Stalin och påpekar att Marx själv hårt kritiserade rigida dogmsystem, militära skräckvälden och despotiska stater.
– Den som vill ha en övertygande beskrivning av varför stalinismen uppstod måste gå till Marx. Vi måste veta under vilka materiella förutsättningar den uppstår, hur den funderar och hur den kan gå under. Denna kunskap har framför allt kommit från vissa marxistiska huvudströmningar.
Deras kritik av de så kallade kommunistiska samhällena har varit mycket mer djupgående, de har inte nöjt sig med den ganska ytliga kritik som bara talar om mänskliga rättigheter utan försöker förstå varför totalitarismen uppstår. Enligt Eagleton var Stalins tvångsmetoder en naturlig följd av att det inte fanns materiella förutsättningar för att bygga socialism i ett enda ganska outvecklat land. En klassisk historiematerialistisk analys alltså, ren marxism.

I boken kan han inte undvika att diskutera materialismen, den brukar ju vara ett älsklingsmål för frikyrkopastorer och andra med något vilt i blicken. Marxister är krassa materialister som inte har känsla för mänskliga och andliga värden brukar de hävda. Det är en lättköpt kritik som till stor del beror på att ordet materialist har helt skilda betydelser.  Eagleton är klar på denna punkt.
”Materialisterna är inte de som förnekar det andliga, utan de som påminner oss om att andligt självförverkligande kräver vissa materiella förutsättningar.”
Eagleton blir utförlig när han närmar sig dessa aspekter. Kanske beroende på hans bakgrund i en katolsk arbetarmiljö, som pojke tjänade han i ett lokalt karmeliterkloster och som ung deltog han i den vänsterradikala katolska gruppen Slant. Numera verkar hans hållning till religion vara mer ambivalent, vilket inte hindrade honom från att gå till ett rasande angrepp på Richard Dawkins anti-religiösa stridsskrift Illusionen om gud (Leopard förlag, 2007.
Han menar att det fortfarande finns mycket intressant att diskutera kring teologi och tar som ett exempel islams utmaning av västerlandet. Han menar att Väst alltmer förlorar sin sammanhängande etiska grund, när kapitalismen alltmer dominerar folks medvetande och marknaden tar över.
– Väst har nu en fiende som talar om en grundläggande etik, därför kan teologin vara intressant.
Terry Eagleton anses vara en av Storbritanniens viktigaste litteraturkritiker. Bakom sig har han en väldig produktion av skrifter inom litteraturvetenskap och om företeelser som kultur, etik och ideologi. När han får frågan i Stockholm varför han skrev den senaste boken svarar han.
– Jag vet faktiskt inte, jag brukar förstå det först efter några år. Jag kan helt enkelt inte sluta skriva. Jag har försökt att ta på mig boxhandskar men det hjälpte inte, svarar han med en typisk knorr.

Eagleton använder ofta litterära referenser även i sina politiska texter. Shakespeare och Kung Lear togs fram när han diskuterade kommunismens idé i antologin med samma namn. Den boken var ett försök att rycka bort begreppet kommunism från de totalitära tragedier som lade beslag på det under 1900-talet. Kommunismen är något man kan nå först sedan de materiella begränsningarna för människan besegrats
”Då kan man börja tala om mer intressanta förändringsfaktorer, som till exempel ängelns figur i Rilkes poesi, eller huruvida prins Charles öron skulle kunna förmå honom att lyfta från marken en tillräckligt blåsig dag, skriver han i en med för honom typisk blandning av högt och lågt.”
Terry Eagleton är halsbrytande, subtilt eller brittiskt rolig, humorn innehåller allt, den är dygd, den är solidaritet. Han använder den för att framställa Marx som något annat än en tråkig världsfrånvänd teoretiker, utan snarare en romantiker, som strävade efter
det goda livet för alla människor, där andlig odling och gemensam handling var viktigt.
– Endast genom andra kan vi slutligen komma till vår rätt. Detta innebär att individens frihet förstärks, inte förminskas. Det är svårt att tänka sig en bättre etik. På individnivå kallas det för kärlek.

Stringent intellektuell analys är fortfarande i högsta grad nödvändig, men humor är också viktig, den uttrycker dygd och solidaritet
”Marxisterna avvisar illusionen om att samhällsklasserna skulle ha utplånats från jordens yta bara för att företagsledarna nuförtiden ofta har gymnastikskor, lyssnar på Rage Against the Machine och gullar med sina anställda. Men marxismen handlar inte om attityder. Enligt marxismen är klass inte en fråga om vad man känner utan vad man gör.”

Rörelsen 11 augusti, 2025

Judar i hela världen – gör motstånd!

Netanyahu gör anspråk på att tala för världens alla judar, skriver Knessets tidigare talman Avraham Burg. Foto: Jacquelyn Martin/AP/TT.

Den israeliska regering som talar i hela judendomens namn har gett vika för destruktiva krafter. Men vi bär på en annan historia. Nu måste alla goda judiska krafter samla sig för ett upprop till Internationella brottmålsdomstolen i Haag.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

Lovsjungen, helgad
Varde ditt heliga namn
Förtalad, korsfäst
Förkroppsligad
En miljon brinnande ljus
För den hjälp som aldrig kom
Du vill ha det mörkare
Hineni, hineni
Herre, jag är redo

(Ur Leonard Cohens ”You want it darker”.)

Det finns ingen definition som omfattar alla som identifierar sig som judar. Är judendom en religion? En gen? En kultur? En nationalitet? En juridisk status? I förvirringen över dessa överlappande och motsägelsefulla identiteter har det moderna Israel skapat sin egen exempellösa syntes; en sammansmältning av fem element som aldrig varit en del av judisk historia: religion, land, makt, språk och suveränitet. Resultatet av denna israeliska smältdegel är en kulturell mutation som dristar sig till att kalla sig judendom.

I detta ögonblick i Israels historia har tre av dessa element – religion, makt och land – smält samman till elakartade svulster. Dess makt har blivit för stor och tjänar nu de mest perverterade tolkningarna av judendomen, inriktad på ockupation och dominans. Det mest uppenbara priset för denna cancer är upplösningen av Israels suveränitet. Makten har överlämnats till våldsamma messianska miliser; dessa gängledare tjänstgör nu som ministrar i regeringen. Tillsammans, från toppen och nedåt, har de monterat ned den israeliska staten. Det landet existerar inte längre.

Den här destruktiviteten har alltid varit en närvarande del av den judiska helheten, men oftast begränsad, marginaliserad och tillbakahållen. I dag, tvåtusen år senare, har den tagit kontroll och förverkligas nu i sina mörkaste impulser. Varje jude måste nu konfrontera två grundläggande frågor: Vad är min judiska identitet? Och är jag med dem, eller emot dem?

Det finns ingen medelväg. Detta får inte hända.

Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.

Att stå med dem är att liera sig med de förödande krafterna i vårt förflutna. Med dem som inledde ett hänsynslöst uppror byggt på falska föreställningar mot Romarriket, vilket ledde till förstörelsen av det andra templet och ändlöst lidande för vårt folk. Att stå med dem är att omfamna de bibliska förebuden om förintelse av de nationerna och myten om massmordet vid Masada. Det är att följa en separatistisk, hegemonisk kultur: en värld där icke-judar föraktas medan judar är utvalda och upphöjda.

Det finns en kraftfull, obruten linje som sträcker sig från Bar Kokhbas övermod till Ben-Gvirs ligism; från Rabbi Akivas messianska galenskap till Smotrichs råa fanatism. Ruinernas herrar dog aldrig riktigt ut i judisk historia och nu tillhör de mördarna.

Men judendomen har alltid haft en annan civilisation inom sig. En som är rotad i introspektion, kritik, medkänsla och moraliskt handlande. Profeten Natan stod inför kung David, Israels mäktigaste härskare, och klandrade honom för korruption och blodtörst. Århundraden senare varnade profeten Jeremia Jerusalems depraverade elit att deras livsstil skulle orsaka templets förstörelse. År 70 e.Kr. flydde rabbinen Jochanan Ben Sakkai från seloternas och blodtörstens stad och införde den nya alternativa judendomen: en tro utan tempel, av identitet utan territorium, av styrka utan kraft och av andlig värdighet utan politisk suveränitet.

Det var den här judendomen som senare omfamnade jiddisch, det språk som Isaac Bashevis Singer en gång beskrev som ”de förvisades språk … ett språk utan land och utan gränser, utan stöd av någon regering, ett språk utan ord för vapen, ammunition, militära ingripanden eller krigstaktik. I gettona levde de jiddischtalande som de stora religionerna bara predikade: en vardaglig praktik att studera mänskligheten och dess relationer. Det de kallade Toran, Talmud, etik och mysticism. Gettona, som var långt ifrån endast en tillflyktsort för de förföljda, var ett storslaget experiment i fredligt liv, självdefinition och omsorg om andra. Och allt detta har överlevt och vägrar att ge upp, trots grymheten som omger det.”

Denna spänning inom den judiska själen lever kvar. Mellan krafter präglade av dominans, blodtörst och tystande av andra, och den judendom där tolerans, öppenhet och dialog härskar.

Nu krävs en enorm moralisk kraftsamling från alla dem som vägrar acceptera maktens och korruptionens diktatur ledd av kejsar Netanyahu och hans koalition av apokalyptiska fanatiker.

Nu är stunden att gå ut ur staden, som Jochanan Ben Sakkai gjorde, och återuppväcka en moralens och mänsklighetens judendom. Till vårt förfogande har vi inga institutioner, inga stora resurser. Vi är utspridda, ofta ensamma. Vi har ingen militär eller statlig makt. Men vi har den andliga och etiska styrkan från vårt förflutna. Vi har den judiska historien på vår sida.

Det är därför vi kan och måste stoppa blodbadet.

Så här kan vi börja: Vi behöver en miljon judar. Mindre än tio procent av världens judar ska lämna in ett gemensamt åtal till Internationella domstolen i Haag. Ett kollektivt juridiskt dokument mot staten Israel om brott mot mänskligheten som begåtts i vårt namn och under den falska fanan av vår judiska identitet.

Det är dags att säga: nog!

Två solar kommer att gå upp den dagen. En kommer att lysa över det judiska himlavalvet och kasta ljus över vårt inre mörker och ersätta fanatism med moralisk klarhet. Den andra kommer att lysa över världen och förklara att bland judar finns det de som liknar nationers uslaste brottslingar och det finns de som, utan rädsla och utan några förväntningar att belönas, står emot dem.

Ja, Hamas har begått avskyvärda brott mot mänskligheten. Men inget av detta rättfärdigar Israels handlingar i Gaza sedan dess.

Detta är stunden för uppgörelse. Från det får vi inte fly.

Detta är min vädjan:

Om du är en individ, en gemenskap eller en judisk organisation någonstans i världen, och du skakas av det Israel gör; om du ansluter dig till den humanistiska judendomens värderingar med grundläggande moralisk anständighet och kollektivt ansvar, anslut dig till detta historiska initiativ. Inte genom att ta till vapen eller andra mäktiga krafter, utan till mänsklighetens samvete. Vänd dig till Haag.

I vår vädjan ska vi tillkännage: Vi kommer inte att tillåta staten Israel, som systematiskt utövar våld mot civilbefolkningen, att tala i vårt namn. Vi kommer inte att tillåta att judendomen blir täckmantel för brott. Detta är inte att förkasta vårt folk, det är ett försvar av dess själ. Läkning, inte förstörelse.

Vi är tusentals, tiotusentals, hundratusentals. En miljon judar som helt enkelt säger: Vi är här, och vi är emot.

Ansvarsfulla individer vars själar är upprörda, tänkare, forskare, präster, konstnärer, jurister, tiden är nu. Anslut. Skriv under. Organisera er. Höj den judiska rösten för moraliskt motstånd. Ljuset finns. Det behöver bara många ljus.

Jag hoppas verkligen att aktivistiska läsare kommer att lystra till denna uppmaning och initiera den. 

Som kommer att höra den äldsta av uppmaningar – ”Var är du?” – och som kommer att svara som Leonard Cohen:

Hineni, hineni
Hineni, hineni
Jag är redo, min Herre.

Först publicerad på hans substacksida. Översättning av Paulina Sokolow.

Diskutera på forumet (0 svar)
Nyheter 09 augusti, 2025

Oenig Tidöregering pressas om Gaza: ”Börjar se resultat”

Palestinier gräver efter luftsläppt nödhjälp i Gaza
Att släppa luftburen nödhjälp över Gaza har kritiserats som både riskabelt och otillräckligt, men har kommit att bli en av de få möjliga alternativen. Foto: Jehad Alshrafi/AP

Medan israeliska styrkor belägrar Gaza stad, och allt fler experter väljer att tala om folkmord, blottas interna sprickor i Tidösamarbetets Israelpolitik. Flera extrema utspel från Ebba Busch (KD) – som KU-anmälts – går stick i stäv med resten av regeringens.

”Med mycket stor oro” kommenterade utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) i fredags morse de färska uppgifterna om att Israels militär omringat Gaza stad, redo att gå in och ta ockupationen ännu ett ödesdigert steg längre.

– Det behövs en omedelbar vapenvila, ett slut på stridigheterna och det oerhört omfattande mänskliga lidandet. Med de här planerna riskerar utvecklingen att gå i motsatt riktning, sade hon till Sveriges Radio.

Benjamin Netanyahus senaste uttalanden om att ta ”full kontroll” över hela Gaza, markinvadera centralorten och fördriva dess befolkning på upp till en miljon människor fick Tyskland att stoppa vapenexporten till Israel samma dag, och kallades en ”farlig eskalering” av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres när säkerhetsrådet sammanträdde i söndags kväll. Ledamöter från både Sverigedemokraterna och Liberalerna har det senaste året föreslagit att Sverige borde sälja mer vapen till landet, och i våras avslöjade Dagens ETC att KD:s EU-parlamentariker Alice Teodorescu Måwe ägde aktier i tyska storexportören Rheinmetall.

För en dryg vecka sedan gick regeringen ut med att man vill frysa handelsdelen av EU:s associationsavtal med Israel. Biståndsminister Benjamin Dousa (M) kallar läget i Gaza ”apokalyptiskt”, och trycker på att Israel måste släppa in mer nödhjälp – samtidigt som FN:s palestinska hjälporgan Unrwa fortfarande står utan svenska bidrag sedan i december.

– Regeringen har ”grävt ner sig” i lite olika ställningstaganden, även när de inte är i linje med varandra. Ett tydligt exempel är stödet till Unwra, som man gått väldigt långt mot Sida för att stoppa, säger Håkan Svenneling (bilden), utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Regeringens linje blir inte konsekvent, oavsett vilken väg Dousa försöker hitta.

Ebba Busch (KD) har intagit en delvis egen linje. Hon ifrågasatte i tisdags ifall det finns ”tydligt underlag” som visar att det är Israel snarare än Hamas som hindrar hjälpkonvojer, och yttrade till Aftonbladet att ”Israel gör hela världen en tjänst”. Partiledaren skrev senare i ett Facebook-inlägg att Sverige ”aldrig” bör skriva under ställningstaganden ”som inte tydligt pekar ut Hamas som helt och fullt ansvariga för kriget och lidandet” eller ”ställer krav på Israel som försvårar deras legitima krigföring”. För två månader sedan pekade Busch klart och tydligt ut Israels regering som ansvarig för att barn svälter ihjäl. 


Inlägget avslutades med punkten att Sverige borde flytta sin ambassad till Jerusalem och erkänna staden som Israels huvudstad, något som KD:s partistyrelse ställde sig bakom redan 2021. På X kallar Ebba Busch två dagar senare Israel för ”Mellanösterns enda demokrati” och noterar att queera demonstrerat för Palestina under Pride ”trots att de värderingar som råder [i] Gaza anser att queers förtjänar att dödas”. Ziv Nevo Kulman, Israels ambassadör i Sverige, citerar inlägget och tackar KD för ”trofast stöd”.

– Inte särskilt relevant, och ett typexempel på hur Ebba Busch försöker triangulera sig, tycker Håkan Svenneling:

– Man är emot Pride ena sekunden, och nästa använder man det för att skönmåla Israel. Det här med ”Mellanösterns enda demokrati” är en slagdänga vi hör från KD om igen, utan att man ser varken de demokratiska bristerna i Israel som stat eller hur de agerar som ockupationsmakt.

Ebba Busch (KD) har stuckit ut hakan om Israel i veckan – och KU-anmälts av Miljöpartiet. Foto: Pontus Lundahl/TT

Emma Berginger (MP) var den riksdagsledamot som i går kväll lämnade in en KU-anmälan från Miljöpartiet mot Ebba Busch, efter den senaste veckans utspel.

– Det handlar om regeringens oförmåga att inta en konsekvent utrikespolitisk linje i förhållande till Israel. Här har vi uttalanden från vice statsministern som står i bjärt kontrast till vad statsministern har sagt, om att Israel ”inte lever upp till sina mest basala skyldigheter”, förklarar hon.

Emma Berginger (bilden) menar att det inte är tydligt när Busch uttalar sig som partiledare kontra statsråd eller vice statsminister – och framför allt att regeringen kan, och måste, göra mer i sakfrågan.

– Miljöpartiet har under lång tid kritiserat regeringens oförmåga att sätta ner foten mot Israel om den humanitära katastrofen och folkmordet som pågår i Gaza. Det finns mycket regeringen skulle kunna göra som man inte gör, och när man till sist kan tänka sig att stoppa ett handelsavtal blir det uppenbart att man inte kan komma överens, säger hon och fortsätter:

– Vi vill återuppta stödet till Unrwa, stoppa all vapenhandel med Israel och ta emot palestinska patienter.

Håkan Svenneling menar att V använt ”alla verktyg” för att pressa regeringen i 22 månader, men också att resultat nu faktiskt börjar synas. Förutom EU:s handelsavtal som nu kan komma att frysas tar han upp att den svenska tillverkaren Aimpoint nyligen slutat sälja sina gevärssikten till Israels militär.

– Egentligen hade vi möten om att frysa avtalet i mitten av juli, och då var regeringen avvisande. Efter det kom fler erkännanden av Palestina som stat och allt tydligare uppgifter om svälten i Gaza, berättar han.

Vänsterpartiet välkomnar att Socialdemokraterna kallat utrikesministern till möte med utrikesutskottet inom de närmaste veckorna, för att fråga ut henne om och få klarhet i regeringens Israelpolitik. Det är först med S-hjälp oppositionen har kunnat kalla samman ett sådant extramöte, då det krävs tillräckligt många ledamöter.

– Sedan tycker jag S behöver göra det SSU klarat av och kalla folkmordet för ett folkmord, och jag hoppas vi kan se dem konsekvent göra det närmaste tiden, säger Håkan Svenneling (V).

Morgan Johansson (S), utrikespolitisk talesperson, har inför extramötet kallat Kristerssons ledarskap ”lealöst” och Israels krigföring ”ett led i en folkfördrivningsprocess”. Tidigare i sommar sade han att ”mycket talar för pågående folkmord”, samt att Maria Malmer Stenergard verkar vara ”trött på att vara utrikesminister” om hon tycker det är ”tröttsamt” att bedömas utifrån vilka ord hon använder för att beskriva läget i Gaza.

Mark Klamberg (bilden), professor i folkrätt vid Stockholms universitet, skriver just nu en bok om folkmord som juridiskt begrepp. Utvecklingen i Gaza sedan Netanyahu utlyste matblockad den 2 mars, bland annat med amerikanska Gaza Humanitarian Foundations matkö-massakrer som Läkare utan gränser beskrivit som ”dödsfällor”, har suddat bort hans sista tvivel på om begreppet borde appliceras på Israel.

– Allt fler israeliska regeringsföreträdare pratar också allt oftare om att förflytta palestinier och vägra dem mat, på sätt som inte kan avskrivas som ”i stundens hetta” eller avfärdas som enskilda extremistpolitiker. Sammanlagt drar jag slutsatsen att man försöker fördriva folk med svält som verktyg, säger Mark Klamberg.

Han ångrar inte sin tidigare mer avvaktande inställning till att använda ordet, och menar att både den israeliska politiska retoriken och situationen på marken har förvärrats med tiden – men framför allt att det viktiga, som världen borde agera efter, är vad som konkret sker.

– Ett brott mot mänskligheten kan vara lika allvarligt som ett folkmord för oss folkrättsjurister. Många av de skyldigheter omvärlden har är desamma. Visst är det viktigt att kalla saker vad de är, och det kan spela roll för vilken press politiker känner av, men det är inte avgörande för vad omvärlden bör göra alldeles oavsett.

Flamman har sökt Ebba Busch (KD) och Morgan Johansson (S).

Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar/Kultur 08 augusti, 2025

Fredrik Thorén: Tack Judiska centralrådet för att ni gör Kneecap relevanta

Kneecap uppträder på Linnéscenen under torsdagens Way out west i Slottsskogen i Göteborg. Foto: Adam Ihse.

När Kneecap äntrar scenen gör de det till ett budskap: den svenska regeringen är medskyldig till folkmordet. Men musiken glöder också i sin egen rätt.

Det var hela festivalens förhandssnackis. Vad skulle hända? 

Tjugo minuter före start vajade redan flaggor – både den palestinska och den irländska – i det allt mer packade publikhavet: ”Free Palestine!”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Utrikes 08 augusti, 2025

Nytt brittiskt vänsterparti lockar en halv miljon

Den tidigare Labour-ledaren Jeremy Corbyn ska starta ett nytt parti, som snabbt fått 600 000 namnunderskrifter.

Besvikelsen över Keir Starmers Labour har fått den tidigare ledaren Jeremy Corbyn att tillsammans med andra profiler grunda ett nytt vänsterparti – som på några dagar har fått över 600 000 potentiella medlemmar. ”Det saknar motstycke”, säger journalisten Richard Seymour.

Den brittiska vänsterns förhoppningar efter att Labour vann en supermajoritet i förra sommarens parlamentsval har grusats rejält sedan dess. Premiärminister Keir Starmer har bland annat svikit löften om att avskaffa tvåbarnstaket för barnbidrag, subventionera betalningen för vinterbränsle, skapa en grön investeringsfond värd 360 miljarder kronor, och en ny planerad runda nedskärningar stoppades så sent som i juni efter en revolt i partiets parlamentsgrupp.

Starmer har dessutom vägrat att dra in alla vapenleveranser till Israel, trots att länder som till exempel Frankrike gjorde det efter Israels invasion av Libanon förra året. I dagsläget är 32 av totalt 62 exportlicenser fortfarande aktiva. I stället har regeringen gått på offensiven och terrorstämplat rörelsen Palestine Action, sedan medlemmar ockuperat vapenfabriker som bygger reservdelar åt Israels militär och vandaliserat två stridsflygplan på en flygbas.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 07 augusti, 2025

Restaurangerna som plågas och prisas under kriget

Personalen på palestinska Mazra’a förbereder inför kvällens service. Bistron har mött både stöd och hotelser.

Flera palestinska restauranger vittnar om hot, trakasserier – och bajspåsar – men också om ökat stöd. Flamman pratar med restauranger i hela Sverige om hur de påverkas av världspolitiken.

Tanken var aldrig att förknippa restaurangen med politik. Mazra’a öppnade som en vanlig restaurang med palestinskt kök. Det var för tre år sedan som Jenny Hedström och Nidal Kersh slog upp portarna till bistron på Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Men sedan kom folkmordet i Gaza, berättar hon. Nu är det viktigt för restaurangen att markera sin ståndpunkt. ”Free palestine” står det på en tavla på väggen i matsalen.

Jenny berättar nu om en rad händelser som inleddes för omkring tre veckor sedan. Personalen åt lunch på restaurangens uteservering innan öppning. En man kom då gående, såg en upphängd palestinasjal och närmade sig.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Krönika 07 augusti, 2025

Otto Arborén: Vi bidrar alla till framtidens atombomb

People place paper lanterns on a river at Hiroshima Peace Memorial Park in Hiroshima, Japan, on Aug. 6, 2025.

Ansvaret för andras liv avskaffas i rask takt med teknikens utveckling. Samtidigt ges allt större krafter till vårt förfogande.

Den 6 augusti 1945 släppte ett amerikanskt plan atombomben Little Boy över Hiroshima. Tre dagar senare föll Fat Man över Nagasaki. 200 000 människor dog av explosionerna, många fler i deras efterdyningar. Ändå fanns ingen mördare.

80 år senare vill allt fler ta plats under kärnvapenparaplyet. Den så kallade terrorbalansens logik fortsätter driva upprustning, trots att mänskligheten sedan länge besitter sprängkraft nog att utplåna sig själv. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 06 augusti, 2025

Begreppet ”antisemitism” är ett kolonialt verktyg

Demonstrationerna för Gaza har demoniserats med begreppet ”antisemitism” – som nu har blivit ett kolonialt verktyg. Foto: Jessica Gow/TT.

Kriget mot antisemitismen sägs skydda judar – men har blivit ett sätt att disciplinera den antikoloniala rörelsen och legitimera Israels krig.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

När Johannes Anyuru skriver på Instagram att ”det finns inget som heter ‘antisemitism’ [som sträcker sig utöver andra former av rasism]” väcker han Paulina Sokolows oro, och farhågor om just antisemitism. I själva verket ger Anyurus ord uttryck för en kritik som är vedertagen bland judiska antisionister och andra israelkritiker: en som ser jakten på förment antisemitism som ett finslipat vapen mot den antikoloniala rörelsen i allmänhet och palestinarörelsen i synnerhet.

Som företrädare för en oppositionell judisk vänster kunde man önska att Paulina Sokolows förståelse för detta perspektiv vore djupare. Detsamma gäller många andra debattörer till vänster. Det finns därför anledning att förankra Anyurus kommentar i ett vidare teoretiskt och politiskt sammanhang.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Okategoriserade 06 augusti, 2025

Forskare: Slopad arbetsförmedling kan skada småkommuner

Enligt forskaren Johan Vikström kan småkommuner ha svårt att bedriva arbetsförmedling likvärdigt. Foto: Pontus Lundahl/TT.

Arbetsförmedlingen borde avskaffas enligt Kristdemokraterna, som i stället vill att kommunerna tar över. Forskare varnar för att det skulle kunna leda till nedskärningar i arbetsmarknadspolitiken.

Arbetsförmedlingens existens innebär ”ett absurt dubbelarbete” som både är dyrt och ineffektivt, skriver KD-politikerna Camilla Rinaldo Miller och Lili André i en debattartikel i Svenska Dagbladet (31/7). De syftar på att kommuner i dag också arbetar med arbetsmarknadsinsatser.

Det är inte första gången sådan kritik framförs. Enligt sociologen Roland Paulsen har arbetsförmedlingen genomgått förändringar, från att förmedla jobb till att administrera och kontrollera arbetssökande. Myndigheten har blivit mer av en ”uppfostringsanstalt”, skriver han till Flamman.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Ledare 05 augusti, 2025

Hur kan världen fortfarande titta på?

Den israeliska regeringen planerar hur mycket mat som ska släppas in ned till minsta riskorn, och svälter medvetet befolkningen. Foto: Jehad Alshrafi/AP/TT.

Alla vet vad som pågår i Gaza – så hur kan folkmordet få fortsätta? Svaret är den starkes rätt.

Den 25 juli rapporterades i hela världen om spädbarnet Zainab, som dog av svält endast fem månader gammal. Enligt den palestinska hälsomyndigheten hade då 83 barn dött av undernäring sedan 7 oktober 2023, men den senaste månaden har hjärtskärande bilder på palestinier som bara är skinn och ben blivit allt vanligare.

Svälten är knappast den tragiska baksidan av ett krig. Den är kalkylerad ned till minsta riskorn av den israeliska regeringen.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
99 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

95 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 03 augusti, 2025

Paulina Sokolow: Avfärda inte judar som vita, Johannes Anyuru

Det pågår ett folkmord. Men när en uppburen författare avfärdar antisemitism som ”tjafs” måste jag svara.

Johannes Anyuru skriver i Aftonbladet (2/8)  att vi inte ska behöva diskutera antisemitismen medan ett folkmord pågår. Jag önskar också att jag slapp. Att vi bara kunde marschera axel mot axel för Gazas folk, utan reservationer. Men under de senaste månaderna har Johannes Anyuru i stället riktat om sitt fokus på oss inom rörelsen som påtalar antisemitism, och bokstavligen bett om en debatt där han skulle göra ”intellektuell slarvsylta” av oss. Varsågod Johannes, här är den debatten.

Han har rätt i en sak: det som sker är ett folkmord. Men i övrigt är hans svar en besvikelse.  

Anyuru står fast vid sin linje: judar som vill delta i palestinarörelsen förlorar vår trovärdighet om vi reagerar mot antisemitism. Vi ska inte ”tjafsa” om det, skriver han, så länge barn dör i Gaza. Jag försöker förstå honom: menar han att kampen kräver vår tystnad? Eller att kravet på att slippa antisemitism är en ytlig fråga om estetik, om ”renhet”?

Anyuru utmanar mig dessutom att svara på frågan om det är antisemitism att sälja kakor till förmån för palestinska barn. Det är ohederligt. Jag skriver uttryckligen att jag är medveten om hur ordet missbrukas av starka etnonationalistiska krafter världen över.Jag har själv upprepade gånger kritiserat Judiska centralrådet för deras medlemsstadgar som förbinder dem som söker judisk gemenskap att acceptera lojalitet med staten Israel. Den kritiken kan jag framföra just för att jag samtidigt tydligt står upp mot antisemitismen.

Att som Anyuru kalla SKMA för lobbyorganisation ger också oroväckande associationer. Han borde känna till att misstänkliggörandet av sammanslutningar och kommittéer med en faktisk judisk koppling, eller som i SKMA:s fall en föreställd sådan, har en lång och blodig historia. Denna dunkla ”lobby” som säger sig arbeta mot antisemitism ska alltså inte tas på allvar, för att den sägs gömma outtalade ekonomiska eller politiska intressen. När han sedan skriver att det är fascism att ta SKMA på allvar blir det motsägelsefullt. 

Johannes Anyuru gör en stor sak av att jag klippt av hans citat. Så låt oss läsa hela meningen: ”Det finns rasism. Rasism mot svarta, judar, asiater. Det finns inget som heter ’antisemitism’ som sträcker sig utöver det.” Det är just detta min kritik gäller. Att vilja radera ordet ”antisemitism” från vår vokabulär förnekar dess specificitet. Det är inte en rasism bland andra utan har sin egen historia. Det betyder inte att den är mer eller mindre allvarlig. På denna centrala punkt har han inget svar.

En annan sak som Anyuru undviker att bemöta är hans inlägg där judar i rörelsen som påpekar rasism anses hålla fram vårt ”deltagande i motståndet som vore detta deltagande en gåva till de döende, kämpande, ännu levande palestinierna. Som något som kan villkoras och schackras kring tills allt är perfekt för just MIG.” 

Här finns flera problem. Det hånar inte bara judar som tvekar att delta på grund av den antisemitism som inte adresseras av arrangörerna – det använder också ett ordval med långa skuggor. Jag har svårt att tro att en så driven poet, som alltid väljer precis rätt ord, inte känner till att ”schackrare” är ett klassiskt antisemitiskt begrepp. Det har länge använts om judar eftersom vi anses rotlösa, snåla och ”smarta i affärer”. Vi har inga känslor, vi beräknar. 

Vad betyder ord när folkmord pågår? 

Mycket skulle jag påstå. Särskilt om man som Johannes Anyuru är en uppburen författare med en stor följarskara. År 2025 är väldigt sent att tro att sociala medier inte är en del av offentligheten, för ord kan göra skada även där. Man kan tycka att det är skillnad på publicerade essäer och nattliga, ursinniga utfall. Eller Johannes, så kanske du ska ta ansvar för hur du uttrycker dig på Instagram?

”Det rör sig minimalt bakom pannbenet”, skriver du om mig, och jag har ett ”oförtjänt självförtroende som känns vitt”. Jag ”vit”, ett barn till flyktingar och barnbarn till offer för förintelsen och pogromer. Att anklaga judar för vithet är ytterligare ett anrikt trick för att beröva oss agens. För som vita kan vi per definition inte utsättas för rasism. 

Så vilken röst den sanna: den välartikulerade essäisten eller den nattliga? Någon gång i framtiden, när allt är över och världen förstår att ett folkmord ägt rum och att en kultur utplånats, kommer vi att behöva förstå sambanden. Och om vi då inte har ett språk för att skilja mellan legitim Israelkritik och antisemitism riskerar vi att ställas inför ett skräckscenario. Att man än en gång kommer att säga: det var ni, judarna.

Diskutera på forumet (0 svar)