Transportarbetarförbundet strejkar och flera flygningar med SAS har ställts in.
Mitt i strejken har Transport uteslutit mekanikerklubbens styrelse på Arlanda. Striden mellan styrelsen och förbundet gäller certifieringssystemet för flygplans-tekniker.
Mekanikerna har idag kortare utbildning och lägre lön än teknikerna och bakgrunden till tvisten är de nya så kallade JAR-certifikaten.
Det är en ny EU-standard med ny behörighet för lättare underhåll – kategori A – som även ger mekanikerna möjlighet att vidareutbilda sig.
Transport menar alltså att mekanikerna skulle bli tekniker och få högre lön. Detta motsatte sig den nu avsatta klubbstyrelsen på Arlanda som menar att det finns för många tekniker och styrelsen ville slå vakt om mekanikernas arbetsuppgifter med ett enklare certifikatsystem.
Transport menar att klubbstyrelsens agerande mot förbundet och mot konflikten byggde på missuppfattningar och desinformation.
Den lösning som Transport ställer krav på hindrar inte alls mekaniker från att utföra de certifierade jobben, utan ger bättre betalt, eftersom mekanikerna då avlönas enligt teknikeravtalet, menar Transport. Förbundet poängterar att liknande krav ställs för andra kategorier och att konflikten inte bara handlar om certifikaten. Under senaste året har flera grupper på SAS tvingats sänka sina löner med upp till 20 procent när bolaget sagt upp lokala avtal. Ovanpå det kräver arbetsgivarna nu en frysning av lönerna för tiden 1 juni 2003 – 31 december 2004. Transport tecknar två avtal för flyget: ett SAS-avtal och ett riksavtal som gäller alla de andra företag som omfattas av Transports avtal för markpersonal inom flyget. Transports motkrav är att flygpersonalen ska ha samma löneökningar som övriga grupper på arbetsmarknaden, det vill säga 775 kronor i månaden.